Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیچاق قیمه یکی از غذا‌های سنتی اردبیل و حاوی ویتامین‌های A، B، C، E، D، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، پروتئین، منیزیم، منگنز، آهن، اسیدفولیک، کلسیم، سلنیوم، روی (زینک)، فیبر، فسفر، اسیدآمینه تریپتوفان، کولین، گوگرد، سولفور، اسیدچرب امگا ۳ و ... است.

برای بررسی خواص پیچاق قیمه اردبیل و اینکه مصرف این غذا برای چه افرادی مفید است با حیدرعظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت و گو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهم‌ترین خواص پیچاق قیمه اردبیل

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی، درباره مهم‌ترین خواص پیچاق قیمه اردبیل گفت: این غذا دارای پروتئین بسیار بالایی است و موجب تقویت عمومی، افزایش انرژی و عضلانی شدن بدن می‌شود؛ لذا غذای مناسبی برای ورزشکاران، مخصوصا بدنسازان و کودکان در حال رشد محسوب می‌شود.

وی افزود: پیچاق قیمه اردبیل به علت داشتن ویتامین B۱۲، آهن و اسیدفولیک، موجب افزایش گلبول‌های قرمز خون و رفع کم‌خونی می‌شود؛ لذا برای زنان باردار و جنین بسیار مفید و سودمند است.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: این غذای محلی دارای انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی مفید است و تاثیر چشمگیری در تقویت، طراوت و جوان‌سازی پوست و مو دارد.

عظمایی بیان کرد: مصرف این غذا تاثیری فوق‌العاده در بهبود عملکرد سیستم عصبی و تقویت حافظه دارد، همچنین از آلزایمر پیشگیری می‌کند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: از دیگر خواص پیچاق قیمه اردبیل می‌توان به تقویت بینایی، تقویت سیستم قلبی عروقی و بهبود سندروم پیش از قاعدگی اشاره کرد.

عظمایی بیان کرد: این غذا به علت داشتن ویتامین D، کلسیم، منیزیم، فسفر و سلنیوم موجب تقویت و استحکام استخوان و دندان می‌شود و از آرتروز و پوکی استخوان پیشگیری می‌کند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: اسیدآمینه تریپتوفان موجود در پیچاق قیمه اردبیل موجب ساخت هورمون سراتونین می‌شود؛ به همین دلیل این غذا نشاط‌آور است و موجب آرامش قلب و اعصاب می‌شود؛ همچنین از استرس، اضطراب و افسردگی پیشگیری می‌کند.

وی گفت: پیچاق قیمه اردبیل به علت داشتن ویتامین‌های A، E و C خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت از آن در برابر انواع بیماری‌ها مخصوصا سرطان‌ها می‌شود.

عظمایی اظهار کرد: این غذا موجب تقویت دستگاه گوارش، بهبود عملکرد آن، هضم آسان غذا و رفع یبوست می‌شود.

مواد لازم پیچاق قیمه اردبیل (۵-۴ نفر)

-گوشت گوسفند ۳۰۰ گرم

-پیاز متوسط ۴-۳ عدد

-تخم مرغ محلی ۳ عدد

-خلال بادام درختی به مقدار لازم

-زعفران دم‌کرده نصف لیوان

-برگ بو ۲ عدد

-آب یک لیتر

-کره محلی ۱۰۰ گرم

-آبغوره یا آب لیموترش یک قاشق غذاخوری

-ادویه (نمک، فلفل، زردچوبه، هل و دارچین) به مقدار لازم

طرز تهیه پیچاق قیمه اردبیل

-برای تهیه این غذا ابتدا پیاز را نگینی خرد می‌کنیم و با کره تفت می‌دهیم.

-سپس گوشت خرد شده و برگ بو را اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم.

-آب را اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم غذا بپزد.

-خلال بادام را که از قبل در آب خیس کرده‌ایم، آبکش می‌کنیم و با کره تفت می‌دهیم.

-خلال تفت داده شده و زعفران دم‌کرده را به گوشت اضافه می‌کنیم.

-سپس ادویه‌جات را به غذا اضافه می‌کنیم.

-در انتهای پخت تخم مرغ را اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم بپزد.

-هنگامی که شعله را خاموش کردیم آبغوره یا آبلیمو را اضافه می‌کنیم.

-پیاز را تفت داده و برای تزئین غذا استفاده می‌کنیم.

-این غذا همراه برنج یا نان سنگک و سبزی میل می‌شود.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: طب سنتی طب انرژی کودکان رشد ویتامین زنان پوست مو آلزایمر پوکی استخوان قلب افسردگی سیستم ایمنی بدن گوشت زعفران شعله برنج طب سنتی جوان سازی پوست پیشگیری از آلزایمر غذای محلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۳۸۶۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عدم صدور کد رهگیری و گرانفروشی؛ بیشترین تخلفات مشاوران املاک

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، جهانگیر جوانمرد روز پنجشنبه در جلسه ساماندهی مشاورین املاک و خودرو اردبیل که با حضور معاون دادستان مرکز استان، مدیرکل تعزیرات حکومتی و روسای اتحادیه‌های مشاورین املاک و خودرو برگزار شد، با تبیین آسیب‌ها، اختلافات و دعاوی در این حوزه اظهار کرد: به منظور جلوگیری از این اختلافات و دعاوی و پیشگیری از هر گونه جرایم، مسئولان و روسای اتحادیه‌ها با استفاده از ظرفیت‌های قانونی باید اقدامات قاطع قانونی، بازدارنده و متناسب انجام دهند.
وی با بیان اینکه تمام صنوف از جمله مشاورین املاک و خودرو باید دارای پروانه فعالیت باشند، تصریح کرد: با هدف مقابله و پیشگیری از تخلفات در این حوزه گشت‌های تلفیقی متشکل از دستگاه‌های مرتبط برای رصد میدانی تشکیل شده و بر اساس گزارش‌های آنها با هرگونه واحد صنفی که فاقد مجوز قانونی فعالیت باشند، مطابق با قانون برخورد شده و نسبت به پلمب واحد صنفی اقدام خواهد شد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه موارد تخلف موضوع را به مرجع قضایی و انتظامی گزارش دهند.

دیگر خبرها

  • ۷ دلیل که باید انار بخورید
  • خواص جکوزی برای پوست
  • حذف انتقال محلی مالاریا در خوزستان در ۱۰ سال اخیر
  • عدم صدور کد رهگیری و گرانفروشی؛ بیشترین تخلفات مشاوران املاک
  • خواص دارچین شگفت‌انگیز است؛ پیشگیری از خونریزی تا کاهش فشار خون
  • فضای سبز و تقویت سلامت میکروبیوتای روده و پوست
  • با سوپر غذای تقویت‌کننده مغز آشنا شوید
  • خواص میوه خشک برای کودکان
  • یکی از معجزه‌آساترین خواص این گیاه تقویت دید چشم است
  • خواص آب هویج بستنی