Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-23@22:22:27 GMT

تولید ۴۵۰ هزار تنی کلزا تا سال آینده

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۳۹۱۳۶

تولید ۴۵۰ هزار تنی کلزا تا سال آینده

وزارت جهادکشاورزی از سال ۹۵ به منظور مدیریت واردات دانه های روغنی از طریق تولید داخلی «طرح خوداتکایی دانه‌های روغنی» را تدوین کرده و حالا در راستای این طرح به تولید ۳۴۰ هزار تن کلزا در یال اری رسیدیم و تولید ۴۵۰ هزار تنی در سال آینده در دستورکار است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، تغییر الگوی غذایی مردم در سال های اخیر باعث افزایش مصرف دانه های روغنی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو طی سال های اخیر وزارت جهاد کشاورزی با برنامه ریزی مناسب و هدفمند برای رونق تولیدات داخلی توانست تا واردات دانه های روغنی را کاهش داده و تولید داخلی این محصولات را افزایش دهد. این وزارتخانه از سال ۹۵ به منظور مدیریت واردات دانه های روغنی از طریق تولید داخلی، برنامه‌ای ۱۰ ساله موسوم به «طرح خوداتکایی دانه‌های روغنی» با حمایت ویژه از تولید محصولات کلزا، سویا، گلرنگ، آفتابگردان و کنجد را تدوین کرد.

 

از جمله این سیاست ها، خرید تضمینی این دانه ها توسط دولت است که طی ۲ سال گذشته دولت دوازدهم با اجرای این سیاست توانست تا از خروج ۴۵۰ میلیون دلاری ارز از کشور جلوگیری کرده و از تولیدات داخلی حمایت کند. «حسن بهنیا»، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان تهران ۱۴ آبان ماه در خصوص لزوم تولید این محصولات در مصاحبه با رادیو اقتصاد گفته بود: «تولید دانه های روغنی اهمیت قابل توجهی در سبد مصرفی خانوارها دارد و کلزا به عنوان یکی از مهمترین گیاهان روغنی به منظور تامین نیاز روغن مصرفی کشور محسوب می شود.رخوشبختانه کشت وکار این گیاه در ایران به خصوص طی سال های اخیر رو به توسعه است. با این حال در حال حاضر ۸۰ درصد روغن مصرفی کشور از خارج وارد می شود«.

 

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در خصوص میزان تولید و سطح زیر کشت گیاه کلزا در ایران توضیح داده بود که: «میزان تولید این محصول در کشور طی سال های ۹۶،۹۵ و ۹۷ به ترتیب ۶۸، ۱۸۵ و ۳۴۰ هزار تن بوده است.»

 

در ادامه نیز «سعادتی کیا»، معاون اداره کل خرید داخلی بازرگانی دولتی درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی دانه‌های روغنی به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: «تاکنون 897 تن گلرنگ با ارزش 22 میلیارد ریال، آفتابگردان یک هزار و 850 تن با ارزش 46 میلیارد ریال و سویا 42 هزارتن با ارزش 967 میلیارد ریال از کشاورزان خریداری شده است.»

 

وی از پرداخت صددرصد بهای آفتابگردان خبر داد و گفت: «98 درصد بهای گلرنگ و 46 درصد بهای سویا به حساب کشاورزان واریز شده و مابقی در روزهای آتی به محض تحویل لیست‌های خرید بانک به صورت هفتگی پرداخت می شود. طبق ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی خرید گلرنگ و آفتابگردان تا پایان آذر و سویا پایان دی ماه ادامه دارد.»

 

 

با این وجود اما گمرک ایران اوایل دی ماه گزارش داد که دانه‌های روغنی به میزان ۲ میلیون و ۱۳۳ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۴۱ میلیون دلار در سال جاری تاکنون وارد کشور شده است که افزایش ۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ را داشته است.

 

این گزارش حاکی است، واردات کنجاله سویا نیز طی این مدت افزایش ۵۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته به طوری که یک میلیون و ۶۱ هزار تن به ارزش ۴۹۶ میلیون دلار وارد کشور شده است. براساس این گزارش، ۹۰ درصد کالاهایی که وارد گمرک می شوند در کمتر از سه روز ترخیص می شوند و در این بین ترخیص کالاهای اساسی در اولویت قرار دارد. گمرکات مهم کشور برای ترخیص کالاهای اساسی به طور شبانه روزی فعالیت می‌کنند تا وقفه‌ای در واردات این کالاها ایجاد نشود و روند ترخیص این کالاها به صورت لحظه‌ای به کمک سامانه جامع گمرکی در مرکز پایش دفتر واردات گمرک رصد می‌شود.

 

با گذشت یک ماه از گزارش گمرک ایران مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده که از تولید ۴۶ هزار تن کلزا در سال ۹۴ به تولید ۳۴۰ هزار تن کلزا رسیدیم و تولید ۴۵۰ هزار تنی را در برنامه سال آینده قرار دادیم که باز هم یک رشد ۳۰ درصدی خواهیم داشت.

 

 

روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی به نقل از «علی‌رضا مهاجر» نوشته است: «کلزا فی البداهه باعث افزایش ۲۵ درصدی در تولید گندم نسبت به کشت قبل خواهد شد، از این رو کشت این محصول در فارس به عنوان استان پیشرو در بخش کشاورزی که روزی هم بازرگانی گندم نام داشت، توصیه می‌شود.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه کشور ما یکی از عمده‌ترین وارد کننده‌های روغن برای خوراک انسان و کنجاله برای خوراک دام است، اضافه کرده است: «به همین دلیل نقش تولید دانه‌های روغنی در کشور بر کسی پوشیده نیست. سالانه حدود ۴ میلیارد دلار واردات روغن و کنجاله به کشور داریم از این رو باید در تولید دانه‌های روغنی به خصوص کلزا به پایداری برسیم، در همین راستا دولت جمهوری اسلامی برای تشویق کشاورزان به کشت کلزا قیمت آن را بیشتر از دو برابر قیمت گندم قرار داده است.»

 

گفتنی است: طرح دانه‌های روغنی در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی تهیه و از نیمه دوم سال ۹۴ روغن های با کیفیت مرغوب تولید شد. از آن سال تاکنون بنا به گفته «علیرضا مهاجر»، مجری این طرح تولید دانه های روغنی هفت برابر افزایش یافته است به طوری که میزان تولید به 340 هزار تن رسیده و 133 هزار تن آن نیز از کشاورزان خریداری و تمام پول کشاورزان نیز تاکنون پرداخت پرداخت شده است.

 

در ادامه اجرای این طرح تدارک کشت 350 هزار هکتار دانه روغنی فراهم شده است. بیش از 2500 دستگاه ریزدانه‌کار نیز در سال گذشته وارد کشور شده است و این دستگاه‌ها بومی سازی شده‌اند و با یارانه پنج تا هفت میلیون تومانی در اختیار کشاورزان قرار گرفته است. همچنین تمام کارنده‌ها، سموم و کودهای شیمیایی تهیه شده و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است./

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: راهپیمایی22 بهمن 22 بهمن راهپیمایی 22 بهمن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی راهپیمایی انقلاب اسلامی فاطمیه ایام فاطمیه وزیر ارشاد چهل سالگی انقلاب دانه های روغنی خوداتکایی کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۳۹۱۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید ۱۷ درصد کلزای خراسان رضوی در مشهد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد با اشاره به سطح زیر کشت کلزا در شهرستان مشهدگفت: سطح ابلاغی زیر کشت کلزا در مشهد برای سال زراعی جاری ۹۲۰هکتار است که کل سطح زیر کشت ابلاغی کلزا در این شهرستان محقق شده است.

علی اکبر قارزی بابیان اینکه  پیش‌بینی می‌شود از این سطح کشت بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ تن کلزا برداشت شود گفت: شهرستان مشهد رتبه نخست را در سطح زیر کشت و تولید در زمینه محصول کلزا در سطح استان به خود اختصاص داده است.

وی گفت: تعداد کمباین‌های برداشت در استان برای این نوع محصول ۴۵ دستگاه است.

 

دیگر خبرها

  • تولید ۱۷ درصد کلزای خراسان رضوی در مشهد
  • خرید ۳۸ هزار تن کلزا در خوزستان
  • تولید ۹۶۰ تن ترتیکاله علوفه‌ای در بهشهر
  • گلدهی مزارع کلزا در شهرستان جلفا
  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۱۱ هزار تُن کلزا در آذربایجان‌غربی
  • گلدهی بیش از ۸۵ هکتار از مزارع کلزا در جلفا
  • برداشت بیش از چهار هزار تن دانه روغنی
  • پیش‌بینی برداشت دانه‌های روغنی در کنگاور بیش از چهار هزار تن است
  • پرداخت یارانه به کشت پنبه راهکاری برای تحقق خودکفایی
  • ایجاد پایگاه نوآوری یافته‌های تحقیقاتی جهش تولید در کامیاران