Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-19@20:30:03 GMT

سرخوردگی معمار روابط امارات با تل آویو

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۳۹۱۹۳

به گزارش ایرنا، گزارش «باراک رافید» خبرنگار حوزه اخبار خارجی شبکه 13 رژیم صهیونیستی نشان می دهد: مذاکرات و روابط مخفیانه میان اسرائیل و امارات سال ها پیش آغاز شده است و در زمان دولت اوباما در جریان مذاکرات آمریکا با ایران بشدت افزایش یافته بود.

براساس این گزارش که توضیح کاملی از دلیل و زمان فسخ قرارداد خرید پهپاد امارات از اسراییل داده نشد، «منطقه جرج تاون» در شمال غرب آمریکا در فوریه سال 2009 ( بهمن 1387) میزبان یک نشست غیر معمول بود که در آن «دنیس راس» دپیلمات بلندپایه دولت اوباما، «سیلای مریدور» سفیر وقت اسرائیل در واشنگتن و «یوسف العتیبه» سفیر امارات در واشنگتن در آن شرکت داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس این گزارش، پنج ماه پس از این دیدار، دو مسئول بلندپایه آمریکایی به امارات می روند و در ابوظبی با «محمد بن زاید» ولیعهد این امارت نشین دیدار می کنند، شخصیتی که نقش محوری در همگرایی با اسرائیل بازی می کند.

براساس پیامی که سفیر وقت آمریکا در امارات به مقام های واشنگتن مخابره کرده است، بن زاید از پیش بینی دولت نخست وزیر اسرائیل در خصوص موضوع ایران حمایت خود را اعلام و پیش بینی کرد، بزودی شاید یک درگیری نظامی میان تل آویو و تهران رخ دهد که در وهله نخست، امارات را نیز به این درگیری کشیده می شود.

براساس گزارش این دو دیپلمات آمریکایی که به نامشان اشاره ای نشده است، ارتباطات تنگاتنگ در آن زمان میان اسرائیل و امارات در رابطه با ایران جریان داشته است، تا این که پس از یک مدت کوتاهی ماه عسل روابط ابوظبی – تل آویو به سر رسید.

در همان سال، «میر داغان» رئیس وقت سازمان اطلاعات خارجی اسرائیل (موساد) از نتانیاهو می خواهد که از معامله محرمانه میان شرکت خصوصی اسرائیلی برای ورود پهپاد به ابوظبی حمایت کند، چرا که این توافق نامه، سبب خواهد شد، تل آویو بتواند حمایت ابوظبی در موضوع تهران را بدست آورد.

براساس این گزارش، نتانیاهو به امضای این توافق نامه نظامی چراغ سبز نشان می دهد و امارات برای پیش خرید این پهپادها، حتی ده ها میلیون دلار نیز به شرکت اسرائیلی می پردازد، اما با مانع بزرگی به نام وزارت جنگ تل آویو روبرو می شود. براساس این گزارش و نیز براساس اظهارات «دان شابیرو» سفیر پیشین اسرائیل در واشنگتن، « فسخ این قرارداد توسط وزارت دفاع اسرائیل، خشم ولیعهد امارات را در برداشت و بن زاید این موضوع را اهانت شخصی به خود دانسته است.»

این گزارش در پایان افزود: فسخ معامله و موضوع ترور «محمود المبحوح» رهبر بارز جنبش حماس منجر به ایجاد بحران در روابط پنهانی اسرائیل و امارات شد و این موضوع تلاش های منطقه ای اسرائیل برای مقابله با ایران را با چالش روبرو کرد.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۳۹۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمادگی ایران برای کمک به امارات

شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه امارات عربی متحده در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان گفتگو و رایزنی کرد.

به گزارش ایسنا، امیرعبداللهیان در این گفتگوی تلفنی با ابراز تأسف از وقوع سیل سنگین در امارات، آمادگی کشورمان برای کمک به مردم در معرض سیل را اعلام کرد.

شیخ عبدالله بن زاید وزیر خارجه امارات عربی متحده در این تماس تلفنی بر اراده کشورش جهت توسعه روابط دو جانبه در همه زمینه‌ها تاکید کرد.

طرفین بر توسعه روابط دو جانبه و برگزاری منظم کمیته‌های مشترک اقتصادی و کنسولی تأکید کردند.

وزیران امور خارجه دو کشور همچنین در مورد آخرین تحولات غزه و تداوم جنایات رژیم صهیونیستی اسرائیل علیه مردم فلسطین و ضرورت توقف هر چه سریع‌تر این جنایات و تسریع در ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و نیز در خصوص برخی دیگر از تحولات منطقه‌ای رایزنی و تبادل نظر کردند.

دیگر خبرها

  • سفر رئیسی به پاکستان نگاهی رو به جلو در گسترش روابط میان دو کشور است
  • سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان نگاهی رو به جلو در گسترش روابط میان دو کشور است
  • اگر از سیل فیلم منتشر کنید، زندانی می‌شوید!
  • آمریکا سلاح‌هایی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار به تل آویو می‌دهد
  • هشدار واشنگتن به تل آویو درباره عواقب تشدید تنش
  • هشدار واشنگتن به تل آویو درباره عواقب تشدید تنش با ایران
  • وبسایت اکسسیوس: هشدار واشنگتن به تل آویو درباره عواقب تشدید تنش با ایران
  • روایت ابوظبی از رایزنی تلفنی وزیران خارجه ایران و امارات
  • اعلام آمادگی ایران برای کمک به امارات
  • جزائر الیاسات؛ چالش مرزی عربستان سعودی با امارات