Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-04-25@15:19:46 GMT

خرده فرهنگ‌های مازندرانی را حفظ کنیم

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۳۹۸۱۶

فرماندار شهرستان سوادکوه یکی از تهدیدهای جدی بر خرده فرهنگ‌ها را جهانی شدن فرهنگ عنوان کرد و گفت: با جهانی شدن، دیگر خرده فرهنگ‌ها را نخواهیم داشت و بر متولیان فرهنگ است تا خرده فرهنگ های مازندرانی را حفظ کنیم. به گزارش بلاغ، سعید یزدانی در آئین تجلیل از فرهیختگان شهر زیراب، یکی از عوامل انسجام قومیت‌ها، قبایل و فرهنگ‌ها و نسل‌ها را دین برشمرد و اظهار کرد: عامل دوم پیوند فرهنگ است و افرادی که دارای یک فرهنگ مشترک هستند، هرچند در سرزمین‌های مختلف زندگی می‌کنند اما یک قوم فرهنگی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی عامل سوم پیوند دهنده انسان‌ها را زبان مشترک دانست و با بیان اینکه بیش از 200 تعریف از فرهنگ وجود دارد، یکی از تعاریف آن را کلیه دستاوردها مادی و معنوی بشر در طول تاریخ عنوان کرد و گفت: فرهنگ مادی دستاوردهای مصنوع و ساخته شده و فرهنگ معنوی، دستاوردهای معنوی، اعتقاد و اداب و رسوم است.

فرماندار شهرستان سوادکوه، با بیان اینکه شعر در حوزه فرهنگ معنوی است، شعر فولکلور تبری، موسیقی و ترانه مازندرانی را عامل پیوند دانست و افزود: این شعر میان خواننده، شاعر و نوازنده و مخاطب همزاد پنداری ایجاد می‌کند.

یزدانی یکی از زمینه‌های شعر محلی و فولکور را دوست داشتن برشمرد و از دیگر زمینه‌های آن به بیان مشاغل در این اشعار اشاره کرد و گفت: در بخش‌های کوهستانی بیشتر اشعار در رابطه با چوپانی و در جلگه و دشت اشعار در حیطه شالیزار و پنبه‌زاری و در سمت گیلان بیشتر مضامین اشعار در حیطه صید و صیادی است.

وی یکی از عوامل استواری و پایداری را آموزش خرده فرهنگ مازندرانی به نسل بعد و فرزندان دانست و گفت: ما خرده فرهنگ‌های خود را فراموش کرده‌ایم، از زبان محلی به عنوان عامل پیوند گریزان هستیم؛ هرچند شاید آنها خرد باشند اما به اندازه حجم زندگی بر ما اثرگذار هستند.

فرماندار سوادکوه با اشاره به فرهنگ ایرانی، خرده فرهنگ‌های مازندرانی، سوادکوهی و روستاهای شهرستان، این امر را یک تنوع فرهنگی برشمرد و بزرگ‌ترین آسیب را عدم شناخت نسل جدید و تحصیلکرده با عناصر این خرده فرهنگ‌ها عنوان کرد.

یزدانی با اشاره به استحاله برخی عناصر فرهنگی، گفت: با تداوم این امر، زمانی می‌رسد که از فرهنگ مازندران تنها کالبدی بدون روح باقی می‌ماند.

وی یکی از تهدیدهای جدی بر خرده فرهنگ‌ها را جهانی شدن فرهنگ عنوان کرد و گفت: با جهانی شدن، دیگر خرده فرهنگ‌ها را نخواهیم داشت و بر متولیان فرهنگ است تا خرده فرهنگ های مازندرانی را حفظ کنیم.

انتهای پیام/

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۳۹۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدال برنز بوکسور مازندرانی در قرقیزستان

روزبه صفری بوکسور بهشهری در پیکار‌های بین المللی بوکس قرقیزستان در وزن ۹۲+ کیلوگرم روزبه صفری، عنوان سوم را به دست آورد.

وی پس از کسب پیروزی الیم بیکو از قرقیزستان مقابل رمضان کارانکوف از روسیه ایستاد.

صفری در حالی که راند نخست را برنده شده بود، به دلیل پارگی اَبرو و با تصمیم عجیب داوران بازنده اعلام شد تا با مدال برنز به کار خود پایان داد.

تیم ایران با کسب ۲ مدال نقره و یک برنز به کار خود پایان داد که یک نشان برنز از مازندران هم در میان آن بود.

بوکسور‌های ایران برای حضور در مسابقات گزینشی المپیک پاریس که اوایل خرداد در تایلند برگزار می‌شود، خود را مهیا می‌کنند و روزبه می‌خواهد مثل مربی بابلسری تیم ملی مهدی طلوتی، جاسم دلاوری و انوشیروان نوریان، از جمع بوکسور‌های مازنی در تاریخ المپیک‌ها باشد که روی رینگ پاریس مشت می‌زند.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • کشف ۸۰۰ گرم هروئین از مخفیگاه خرده‌فروشان مواد مخدر
  • دستگیری هجده خرده فروش مواد مخدر در کیش
  • ۲۹ خرده فروش مواد مخدر و معتاد متجاهر در گلبهار دستگیر شد
  • ‌از بازگرداندن ۱۰۰ میلیارد اراضی کشاورزی تا دستگیری سارقان کابل‌های مخابراتی در فارس
  • ۱۶ میلیارد تومان حراج خرده فروشی سازمان اموال تملیکی استان تهران ثبت شد
  • جمع‌آوری و دستگیری ۲۸ معتاد و خرده‌فروش موادمخدر در صومعه‌سرا
  • افزایش ۲۱ درصدی دستگیری خرده‌فروشان مواد مخدر
  • افزایش ۲۱ درصدی دستگیری خرده فروشان مواد مخدر در مازندران
  • ۴۷ خرده‌فروش و قاچاقچی مواد مخدر در لرستان دستگیر شدند
  • مدال برنز بوکسور مازندرانی در قرقیزستان