Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@05:43:18 GMT

قاچاق چوب؛ تهدید جدی طارم

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۳۹۹۶۲

قاچاق چوب؛ تهدید جدی طارم

‌قاچاق چوب یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شهرستان طارم است که این روزها به یک نگرانی عمده برای مردم تبدیل شده است.

‌به گزارش ایسنا، شهرستان طارم در منتهی‌الیه شمالی استان زنجان واقع شده و از شمال به استان گیلان و از غرب به استان اردبیل و از شرق و جنوب‌شرقی نیز به استان قزوین مشرف است.

همجواری با استان گیلان و نفوذ رطوبت از این استان به منطقه طارم و وجود آب و هوای خاص مدیترانه‌ای در این منطقه باعث شده منابع‌طبیعی این منطقه به یکی از زیباترین مناطق استان زنجان و شاید ایران تبدیل شود تا جایی که وجود مراتع و جنگل‌های طبیعی به این شهرستان جلوه خاص و زیبایی داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وجود ۵۵ هزار هکتار جنگل طبیعی در طارم

شهرستان طارم دارای وسعتی ۲۱۴ هزار هکتار است که از این میزان ۱۷۳ هزار هکتار آن جزو عرصه‌های ملی بوده و ۴۱ هزار هکتار نیز اراضی زراعی و باغات است.

از ۱۷۳ هزار هکتار منابع‌طبیعی این شهرستان ۱۱۸ هزار هکتار مرتع و ۵۵ هزار هکتار نیز جنگل طبیعی است که جنگل‌های این شهرستان بیشتر شامل درختان ارس بوده که چند منطقه نیز به عنوان ذخیره‌گاه استراتژیکی این گونه انتخاب شده است.

استان‌های شمالی، مقصد درختان قطع شده طارم

جنگل‌های طارم در مناطقی مانند جنگل ارس جیش‌آباد، چرزه، جمال‌آباد، مینا، خساره، سرداب و … قرار دارد و علاوه بر ارس در این منطقه گونه‌های جنگلی دیگری شامل بنه، بلوط، بادام وحشی، زالزالک، سیاه‌تلو، انار وحشی، نارون، زبان گنجشک، داغ‌داغان و… که بسیار متنوع است.

تنوع درختان در شهرستان طارم سبب شده است که چشم طمع قاچاقچیان چوب همواره به دنبال جنگل‌های طارم باشد تا جایی که گاهی اخباری از قاچاق چوب در شهرستان طارم شنیده می‌شود که مقصد اغلب این چوب‌ها، استان‌های شمالی کشور است.

قاچاقچیان چوب که اغلب برای دست‌یابی به سود کلان اقدام به قطع درختان می‌کنند از این نکته غافل هستند که در نهایت ضرر این کار در آینده نصیب فرزندان خود خواهد شد، زیرا زمین بدون درخت در تأمین حیات انسان حرفی برای گفتن نخواهد داشت.

تداوم روند قطع درختان در شهرستان طارم در درازمدت می‌تواند منجر به نابودی جنگل‌ها شده و به محیط زیست منطقه صدمات بسیاری وارد کند، لذا مقابله با این امر نیازمند اقدامات جدی‌تر و برنامه‌ریزی بیشتری است.

افزایش قیمت چوب، دلیل عمده قاچاق چوب در طارم

در همین رابطه رئیس منابع‌طبیعی شهرستان طارم در گفت‌وگو با ایسنا، افزایش قیمت چوب را یکی از دلایل قاچاق چوب عنوان کرده و می‌گوید: سال گذشته قیمت چوب ۵۰۰ الی ۶۰۰ تومان بود اما این مبلغ امسال به ۲۰۰۰ تا ۲,۵۰۰ تومان نیز رسیده که این امر موجب طمع قاچاقچیان چوب برای قطع درختان شده است.

ضیاالدین حسنلو با تأکید بر اینکه در راستای مبارزه با این پدیده، جلسات مختلفی در شهرستان برگزار شده است، ادامه می‌دهد: در همین راستا قرار است منابع‌طبیعی اکیپ گشت در چورزق و پاسگاه گیلوان که گلوگاه‌های شهرستان هستند، مستقر کند تا ورود و خروج ماشین‌های چوب رصد شود.

وی با تاکید بر اینکه به طور کلی قطع درختان در اراضی ملی ممنوع است، یادآور می‌شود: تنها به درختانی که در باغات مردم وجود دارد، مجوز قطع در صورت استثنا داده خواهد شد.

این مسئول با تاکید بر ضرورت همکاری مردم برای حفظ جنگل‌های طارم، ادامه داد: از مردم شهرستان می‌خواهیم هرگونه چوب‌بری غیرمجاز را به اداره منابع‌طبیعی شهرستان گزارش دهند.

گزارش از: زهرا فتحی، خبرنگار ایسنا، منطقه زنجان‌

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: قاچاق چوب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۳۹۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مناطق کوهستانی شهرستان طارم مه آلود است

حسین سلطانی کارشناس مسوول پیش‌بینی و مدیریت بحران اداره کل هواشناسی استان زنجان گفت:‌ در زمان حاضر آسمان اغلب مناطق استان صاف تا کمی ابری است که از بعدازظهر گاهی با وزش باد همراه خواهد شد.

وی یادآور شد: از امروز وضعیت پایدار جوی در استان حاکم خواهد شد و سامانه بارشی فعالی نیز پیش بینی نمی شود.

سلطانی اظهار داشت:دمای استان از صبح امروز در برخی مناطق به طور نسبی کاهش یافت اما طی روزهای آینده به تدریج افزایش می یابد و از اوایل هفته آینده هوای گرمی در اغلب مناطق حاکم می شود.

وی ادامه داد: طی شبانه روز گذشته ایستگاه فرودگاه زنجان با ۲ درجه سانتیگراد خنکترین و گیلوان با ۲۴ درجه سانتیگراد گرمترین مناطق استان ثبت شدند.

سلطانی گفت: دمای فعلی شهر زنجان ۱۱ درجه سانتیگراد بوده که این میزان نسبت به روز گذشته در همین ساعت ۲ درجه افزایش یافته است.

این کارشناس با اشاره به میزان نوسان دمای شهرهای استان، گفت: طی شبانه روز گذشته کمینه و بیشینه دمای زنجان پنج و ۱۵ درجه، ابهر هشت و ۱۳، خرمدره هفت و ۱۳ درجه، آب‌بر ۱۳ و ۲۰ درجه، قیدار سه و ۱۱ درجه، سلطانیه سه و ۱۲ درجه و ماهنشان هشت و ۲۱ درجه سانتیگراد گزارش شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان طارم
  • برداشت ۱۶ هزار تن سیر در طارم
  • مناطق کوهستانی شهرستان طارم مه آلود است
  • ۱۶ هزار تن سیر در طارم برداشت می‌شود
  • کشف ۳ تن چوب جنگلی قاچاق در تنکابن
  • جزییات حمله مسلحانه به منزل جنگل‌بانان آملی
  • اجرای آتش بُر در روستای بیشه
  • رفع تصرف اراضی مستحدث ساحلی در شهرستان نور
  • ماجرای قطع درختان جنگل روستای انارجار چیست؟
  • جدال بر سر صنوبرها؛ ماجرای قطع درختان جنگل روستای انارجار