Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، پس از برگزاری سه جلسه‌ی سه‌جانبه، در نهایت محاسباتِ «سبد معیشت خانوار» به سرانجام رسید و عدد آن رسانه‌ای شد؛ ۳ میلیون و ۷۵۹ هزار تومان.

فرامرز توفیقی (رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها) با تاکید بر اینکه این عدد بسیار حداقلی‌ست و ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، حتی حداقل‌های زندگیِ متوسط یک خانوار کارگری را پوشش نمی‌دهد، می‌گوید: قصد گروه کارگری تداوم سه‌جانبه‌گرایی بوده و تنها برای اینکه بتوانیم مذاکرات سه‌جانبه را با دولت و کارفرمایان پیش ببریم، این عدد حداقلی را قبول کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تاکید می‌کند: خودِ دولتی‌ها و کارفرمایان نیز می‌دانند که این عدد، کف معاش حداقلی یک خانوار متوسط هم نیست و حداقل‌های واقعی زندگی بیش از ۴ میلیون تومان در ماه است اما برای ورود به چانه‌زنی‌های سه‌جانبه، این عدد، مبنای مذاکرات در شورای عالی کار خواهد بود.

توفیقی تاکید می‌کند: همین عددی که سه طرف پذیرفتند، نشان‌دهنده تورم ۴۰ درصدی هزینه‌های زندگی است.

مبنای محاسبات توفیقی، مقایسه سبد هزینه‌های ۹۸ با سبد هزینه های حداقلی ۹۷ است که ۲ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان محاسبه شده بود؛ لذا محاسبات سبد معیشت برای سال ۹۸، نشان می‌دهد که هزینه‌های زندگی، حداقل ۴۰ درصد افزایش یافته است.

او البته بلافاصله می‌افزاید: اگر بخواهیم براساس واقعیت‌های ملموس صحبت کنیم باید بگوییم تورم هزینه‌های زندگی بالای ۵۰ درصد است و این ۴۰ درصد بسیار حداقلی است.

رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها در ادامه می‌گوید: امیدوارم دولتی‌ها و کارفرمایان، همدلی گروه کارگری و قبول رقم بسیار حداقلیِ سبد معیشت را «حسن نیت»در نظر بگیرند و آنها هم در جلسات شورای عالی کار با کارگران همراهی کنند و حداقل همین ۴۰ درصدی را که خودشان قبول کرده‌اند روی دستمزد اِعمال کنند.

او تاکید می‌کند: البته با توجه به پذیرش رقم ۳ میلیون و ۷۵۹ هزار تومان، باید بگوییم این ۴۰ درصد را هر سه طرف مذاکره پذیرفته‌اند و دیگر جای چانه‌زنی ندارد؛ مزد باید خیلی بیشتر از رقم افزایش یابد. 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: شورای عالی کار مزد 98

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۴۰۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تورم دوازده ماهه منتهی به فروردین، ۳۸.۸درصد شد

نرخ تورم سالیانه منتهی به فروردین امسال به ۳۸.۸درصد کاهش یافت. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم،در فروردین ماه  امسال شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور به عدد 236.3 رسیده است که نسبت به ماه قبل، 2.6 درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، 30.9درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، 38.8 درصد افزایش داشته است.

شاخص قیمت

در فروردین ماه  شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور به عدد 236.3 رسیده است که نسبت به ماه قبل، 2.6 درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، 30.9 درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، 38.8 درصد افزایش داشته است.

 

تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور

منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. در فروردین ماه 1403، تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور، 30.9 درصد بوده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین، 30.9 درصد بیشتر از فروردین ماه 1402 برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. تورم نقطه به نقطه فروردین ماه 1403، در مقایسه با ماه قبل، 1.4 واحد درصد کاهش داشته است.

 

تورم ماهانه خانوارهای کشور

منظور از تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل می‌باشد. در فروردین ماه  تورم ماهانه خانوارهای کشور برابر 2.6 درصد بوده است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات، 2.9 درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، 2.5 درصد بوده است.

 

نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن می‌باشد. در فروردین ماه ، نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور به 38.8 درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، 1.9 واحد درصد کاهش یافته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد
  • اعلام شرایط اعطای وام ضروری به بازنشستگان
  • افزایش تورم خوراکی‌ها در آغاز سال
  • تغییرات آب و هوایی چگونه زندگی متولدین ۲۰۲۴ را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟
  • سهم فرهنگ آب رفت
  • اعطای وام ضروری به بازنشستگان + شرایط پرداخت
  • ارگران مهاجر در کشورهای همسایه ایران چقدر حقوق می‌گیرند؟
  • تورم دوازده ماهه منتهی به فروردین، ۳۸.۸درصد شد
  • صدای شکسته شدن استخوان به گوش می‌رسد | ما می‌دانستیم سفره مردم کوچک شده!
  • اسحاق جهانگیری: صدای شکسته شدن استخوان مردم به گوش می‌رسد