Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده سابق ایران در میراث جهانی با بیان اینکه منابع مختلفی چون نفت و گاز و معادن داریم که پایان پذیر است، گفت: میراث فرهنگی منابعی ارزشمند و پایان ناپذیر است و یک سرمایه عظیم محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رسول وطن دوست در دوازدهمین نشست فرهنگی شب یزد در بیت شهید آیت الله صدوقی با موضوع بررسی آثار و مزایای ثبت شهر یزد در فهرست میراث جهانی اظهار داشت: میراث فرهنگی ایران به ویژه شهر یزد در جهان بی نظیر است و مثل و مانند ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به تشریح تاریخچه ثبت آثار و محدودیت های آن پرداخت و ادامه داد: ثبت جهانی آثار به دهه 50 مربوط می شود که بعد از پیروزی انقلاب تنها سه اثر به ثبت جهانی رسید.

نماینده سابق ایران در میراث جهانی سه اثر ثبت شده را شامل چغازنبیل، میدان نقش جهان اصفهان و تخت جمشید دانست و اضافه کرد: بعد از ثبت این آثار مدت ها کشور ما در این امر غیرفعال شد و اثری به ثبت نرسید.

رسول وطن‌دوست با بیان اینکه ایران بعد از گذشت 2 دهه در زمینه ثبت آثار جهانی فعالیت های خود را آغاز کرد افزود: متاسفانه محدویت هایی در فرایند ثبت آثار به وجود آمد که موجب شد کار نسبت به گذشته مشکل‌تر شود.

وی با بیان اینکه در دهه های قبل امکان ثبت جهانی چندین اثر وجود داشت اما اکنون هر کشوری سالانه می‌تواند 2 مورد به ثبت برساند عنوان کرد: در حال حاضر فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه ثبت آثار جهانی در ایران انجام می شود که ارزشمند بوده و امید به حفظ این روند داریم که یزد هم با تلاش های فراوان به ثبت رسید.

بنیانگذار مرکز تحقیقات حفاظت و مرمت آثار تاریخی - فرهنگی همچنین با اشاره به ثبت جهانی یزد در 18 تیر ماه 1396، گفت: ثبت یک اثر جهانی عامل موثری در چرخه اقتصادی است و اگر از ثبت آن به درستی استفاده شود موجب تولید، توسعه و در غیر این صروت چرخه متوقف می شود.

وطن دوست با اشاره به ذخایر ایران افزود: در سرزمینی زندگی می کنیم منابع مختلفی چون نفت و گاز و معادن مختلف بهره مند هست آنچه مسلم است این ذخایر روزی تمام خواهد شد، اما میراث فرهنگی جزو منابعی است که هیچگاه تمام شدنی نیست بلکه هرچه می گذرد ارزش افزوده پیدا می کند.

وی از بی توجهی به میراث فرهنگی طی سال های گذشته انتقاد کرد و اظهار داشت: نمونه میراث فرهنگی ایران به عنوان یک سرمایه اجتماعی در جهان بی نظیر است باید از آن درست بهره برداری کرد که در چرخه توسعه کشور نقش مهمی دارد.

نماینده سابق ایران در میراث جهانی با بیان اینکه ثبت اثر جهانی مقصد گردشگران است و در رشد گردشگری تاثیر بالایی دارد تصریح کرد: وقتی اثری به ثبت می رسد و به مقصدی برای گردشگران تبدیل می شود و هم اکنون حضور گردشگران داخلی و خارجی موید این مطلب هست که در یزد قابل لمس است.

وطن دوست اظهار داشت: باید با برنامه ریزی بلند به این نقطه برسیم که یزد بیشترین تعداد گردشگران را جذب کند، باید زیرساخت های صنعت گردشگری جهان در آن مهیا شده باشد.

وطن دوست با بیان اینکه ثبت اثر تاریخی آغاز یک راه، نه پایان آن است عنوان کرد: ثبت جهانی یزد اگر زودتر انجام می شد بهتر بود، این شهر جواهر است زیرا مهمترین شهر دنیا از لحاظ معماری و سرآمد تمام شهرهای جهان است .

وی اضافه کرد: باید از هم اکنون برای شهر تاریخی یزد برنامه ریزی دراز مدت، منظم و راهبردی تدوین کنیم و ثبت فقط امر حفاظت نیست بلکه مهمترین موضوع آن معرفی آن به دنیاست .

نماینده سابق ایران در میراث جهانی تصریح کرد: باید نسبت به معرفی ارزش های یزد در عرصه منطقه ای، قاره ای، جهانی و ملی بیش از این باید اقدام کنیم.

به گزارش ایلنا، بخشی از محدوده بافت کهن یزد 18تیر سال 96 در فهرست آثار سازمان یونسکو ثبت شد و در این سال برای مردم یزد اتفاقی جهانی رقم خورد و خلاقیت در معماری، طراحی شهری و تکنولوژی و تعامل زمین با طبیعت در یزد، این شهر را به سمت جهانی شدن سوق داد تا ایران بیست و دومین اثر جهانی خود را ثبت کند.

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جشنواره فجر قیمت گوشت 40 سالگی انقلاب بودجه 98 زمین صنعت طراحی شهری نفت و گاز یونسکو جشنواره فجر قیمت گوشت 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۴۱۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی ازنسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در حاشیه رونمایی از این آثار گفت: این مراسم با توجه به وجود نسخ خطی نفیس در گنجینه موزه بزرگ خراسان و به مناسبت روز بزرگداشت «ابومحمد مشرف‌الدین مصلح بن‌عبدالله بن‌مشرف» متخلص به سعدی، شاعر و نویسنده پارسی‌گوی ایرانی برگزار شد.

احسان زهره وندی افزود: یکی از اولویت‌های کاری معاونت میراث فرهنگی خراسان رضوی تبیین و معرفی مشاهیر ادبی ایران است که از اسفند سال گذشته با برنامه (بزرگداشت نظامی) شروع و در سال‌جاری نیز ادامه خواهد داشت و طبق تقویم فرهنگی اقدام به برپایی نمایشگاه‌های مشاهیر فرهنگی و هنری براساس آثار موجود در خراسان رضوی می‌کند.

وی گفت: در این مراسم ۲ نسخه خطی نفیس سعدی از کلیات گلستان و یک رقعه متعلق به دوره تیموری رونمایی شده است.

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: یکی از نسخه‌ها شامل غزلیات سعدی به ضمیمه غزلیات قاسم انوار و بخشی از دیوان حافظ است که با خط نستعلیق ۱۴ سطری نوشته شده و تاریخ تحریر آن مربوط به دوره تیموری و قرن ۱۰ هجری قمری است.

زهره وندی افزود: نسخه دیگر کلیات سعدی شامل گلستان، بوستان و دیوان اشعار بوده که با خط نستعلیق تحریر شده است.

نسخه‌های خطی سعدی از سوم تا نهم اردیبهشت  در موزه بزرگ خراسان واقع در بوستان کوهسنگی مشهد از ساعت ۹ تا ۲۰ میزبان علاقه‌مندان به هنر، شعر و ادبیات فارسی است.

دیگر خبرها

  • هویت ملی در هر حوزه‌ای ثبت جهانی شود
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران
  • رونمایی از نسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان
  • رونمایی ازنسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان
  • حاجی بادام؛ میراث شیرین یزدی‌ها
  • نسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان رونمایی شد
  • رونمایی از نسخ خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان
  • ثبت ۴۱ میراث ناملموس از استان البرز در فهرست آثار ملی