Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-25@17:00:08 GMT

ثبت بافت تاریخی یزد در بهترین زمان محقق شد

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۴۲۲۴۷

ثبت بافت تاریخی یزد در بهترین زمان محقق شد

مشاور مرکز بین‌المللی مطالعه، حفاظت و مرمت آثار تاریخی فرهنگی (ایکروم) با بیان اینکه اصالت و ماهیت بادگیر مربوط به ایران و یزد است گفت: بادگیرهای امارات تنها جنبه زیبایی دارد و کاربردی نیست. ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰ استانها یزد نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، «یوکا بوکیلهتو» در نشست شب یزد که در خانه فرهنگ صدوقی برگزار شد با اشاره به روند ثبت جهانی آثار تاریخی اظهار داشت: ثبت هر اثر تاریخی در یونسکو دارای مراحلی و روندی است که حتماً باید به‌صورت کامل گذرانده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطرنشان کرد: آثار تاریخی توسط کشورها به یونسکو پیشنهاد می‌شوند و این آثار بر اساس درجه اهمیت مورد بررسی قرار می‌گیرند و در صورتی که از شرایط لازم برخوردار باشند، به ثبت جهانی می‌رسند.

مشاور مرکز بین‌المللی مطالعه، حفاظت و مرمت آثار تاریخی فرهنگی (ایکروم) خاطرنشان کرد: آثاری که از سوی کشورهای مختلف به یونسکو پیشنهاد می‌شوند می‌توانند به‌صورت مستقل، مجموعه، بافت و یا به‌صورت یک شهر باشند.

تأمین نیازهای ساکنان بافت تاریخی یزد در اولویت قرار گیردبازدید رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو در ایران از بافت تاریخی یزد به‌روایت تصویرجریان زندگی در رگ‌های بافت تاریخی یزد/ ثبت جهانی فرصتی گران‌بها برای دیگر شهرهای ایران+ فیلم

وی با تأکید بر اینکه تلاش زیادی صورت گرفت تا مجموعه بناهای فرهنگی و طبیعی در فهرست آثار جهانی به ثبت برسند خاطرنشان کرد: از ایران و در شهرهای مختلفی همچون یزد، اصفهان، شیراز و کرمان آثار بسیار ارزنده و خوبی به ثبت جهانی رسیده است.

بوکیلهتو ادامه داد: یکی از مهمترین آثاری که از ایران به ثبت جهانی رسیده و در قالب بافت و یا شهر به‌حساب می‌آید، ثبت بافت جهانی و ارزشمند تاریخی یزد است.

مشاور مرکز بین‌المللی مطالعه، حفاظت و مرمت آثار تاریخی فرهنگی (ایکروم) با تأکید بر اینکه ثبت بافت تاریخی یزد در بهترین زمان محقق شد گفت: بافت تاریخی یزد یک بافت بسیار ارزشمند است که باید حتماً در راستای حفاظت و بهره‌برداری مناسب برای ایجاد و تقویت اقتصاد چرخه‌ای مورد توجه قرار گیرد.

وی در پاسخ به این سؤال که وضعیت ثبت بادگیرهای یزد در جهان به‌چه‌صورت است و آیا قرار است بادگیرهای یزد و امارات با یکدیگر به‌صورت مشترک ثبت شود گفت: ماهیت و ریشه بادگیر در ایران و یزد است و بادگیرهای ایران کاربردی هستند اما بادگیرهای امارات سابقه چندانی ندارند و تنها جلوه نما و زیبایی دارد.

بوکیلهتو ادامه داد: این موضوع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و همین کاربردی بودن است که وجه تمایز بین بادگیرهای ایران و یزد با امارات را نشان می‌دهد اما به‌شرطی که حتماً این وجه کاربردی آن حفظ شود.

انتهای پیام/ ع

R41376/P1494/S6,76/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۴۲۲۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازآفرینی بافت تاریخی بوشهر با مشارکت مردم

به گزارش خبرنگار مهر، حسین حیدری صبح پنج شنبه در هفتمین اجلاس مجمع رؤسای کمیسیون شهرسازی و معماری شوراهای اسلامی و معاونین شهرسازی شهرداری‌های کلانشهر و مراکز استان‌ها در سالن اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر اظهار داشت: بازآفرینی شهری در واقع یکی از رویکردها و ره‌یافت در موضوع شهری بود و دنیا در ادامه تفکرات نوسازی به آن رسیده است.

وی بیان داشت: تمام تلاش بازآفرینی و خلق فضاها و مکان‌های شهری برای این است که مردم زندگی استاندارد و با کیفیت داشته باشند.

شهردار بوشهر افزود: توجه به اجتماعات محلی در قالب ایده‌های بازآفرینی تلاش می‌شود بر خلاف روال سابق در ایده بازآفرینی مورد توجه قرار گیرد.

حیدری بیان داشت: اگر با منطق بازآفرینی به این فضاها نگاه شود می‌توان به رفع کمبود مسکن و ایجاد فرصت‌هایی برای زندگی از طریق بازگرداندن مکان زیست و زندگی در زیستگاه‌های شهر کمک شود.

وی گفت: همچنین نابرابری‌های فضایی ترمیم، و اشتغال و کار ایجاد و آسیب‌های اجتماعی در این مناطق کنترل و در نهایت استاندارد و کیفیت زندگی ارتقا پیدا می‌کند.

شهردار بوشهر با بیان اینکه بازآفرینی شهری بدون مشارکت مردم به نتیجه مورد نظر منجر نمی‌رسد اظهار داشت: مردم بهره بردار نهایی و اصلی هستند و بازآفرینی با سه رکن سازمان‌ها، سمن‌ها و جامعه محلی و بخش خصوصی قابل اجراست.

وی گفت: مهمترین مشکل در فرآیند بازآفرینی شهری عدم هماهنگی و نگاه شهری سازمان‌ها به عنوان ذی مدخل در کشور است، همین عدم هماهنگی مشکلات عدیده را به وجود آورده است.

وی بیان داشت: وقتی سازمان‌ها هماهنگ عمل نمی‌کنند و منافع سازمانی خود را بسیار مد نظر قرار می‌دهند، همین امر باعث می‌شود که پروژه‌ها زمان بر و هزینه بر باشد.

وی ادامه داد: این ناهماهنگی به اعتماد مردم آسیب می‌زند و این مساله آنها را نگران می‌کند و باعث عدم همراهی و مشارکت مردم می‌شود، در نتیجه به پاشنه آشیل طرح‌های بازآفرینی شهری تبدیل می‌شود و بازآفرینی که با رویکرد جلب مشارکت مردم وارد شده از همین جا آسیب می بیند.

حیدری اظهار داشت: یکی از معضلات و مشکلاتی که در اجرا با آن مواجه هستیم این است که وقتی بافت تاریخی یک محله در حد امروزی می‌خواهد بازسازی شود و در عین حال ساختارهای کلی آن حفظ شود، به ناچار باید یک سری محدودیت‌ها اعمال شود و این با منافع مردم ایجاد تعارض می‌کند همچون که بر اساس قوائد بازآفرینی نمی‌توان ساختمان‌های جدیدی در بافت تاریخی ساخته شود.

وی ابراز داشت: نباید به بافت‌های تاریخی به عرصه‌هایی برای تولید مسکن نگاه کرد این عرصه تا جایی که امکان دارد باید بازآفرینی شود.

شهردار بوشهر با بیان اینکه در شهر بوشهر بافت‌های فرسوده حدود ۳۰۰ هکتار است گفت: مساحت بافت تاریخی بوشهر تقریباً ۳۵ هکتار است و باید با نگاه بازآفرینی به این مجموعه‌ها نگاه کرد.

کد خبر 6088413

دیگر خبرها

  • بهترین زمان برای تولد نوزاد (فیلم)
  • دستگیری باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد
  • بافت تاریخی بوشهر یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری ایران است
  • بازآفرینی بافت تاریخی بوشهر با مشارکت مردم
  • حمید سهیلی سرباز سینما بود/ راش‌هایی که اسناد تاریخی مهمی هستند
  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست/ آثار سهیلی اسناد تاریخی معتبری است
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • بافت ناکارآمد شهری بوشهر یک‌ هزار و ۸۳۷ هکتار است
  • راهنمای خواندن نماز والدین | بهترین زمان برای خواندن نماز پدر و مادر
  • عمارت تاریخی فکری در بندر لنگه