Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@20:59:49 GMT

توسعه خراسان جنوبی نیازمند توجه و بودجه ملی است

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۴۲۴۳۳

توسعه خراسان جنوبی نیازمند توجه و بودجه ملی است

بیرجند - ایرنا - نماینده مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: استان خراسان جنوبی نیازمند توجه و بودجه ملی است تا بتواند در زمینه های مختلف توسعه یابد.

به گزارش ایرنا نظر افضلی روز پنجشنبه در نشست شورای اداری خراسان جنوبی افزود: اگر زیرساخت های لازم برای سرمایه گذاری در این استان فراهم نشود امکان جذب سرمایه گذار وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی تصریح کرد: سیستان و بلوچستان با وجود محرومیتی که دارد توجه خوبی به آن استان می شود، برای دشت سیستان 800 میلیون دلار پول گذاشته شد که به خراسان جنوبی هم باید بودجه بیشتری داده شود چون با بودجه قطره چکانی این استان رشد نمی کند.
این نماینده مجلس اظهار داشت: اجرای قانون در خراسان جنوبی شکلی سخت گیرانه و بیش از حد معمول دارد.
وی ادامه داد: گاهی رعایت بیش از حد قانون ممکن است ایجاد مشکل کند، هرچند این امر نشان دهنده سلامت ما است اما اگر در جایی انحراف کمی از ضوابط، به نفع مردم باشد خودش پیشرفت محسوب می شود.
افضلی گفت: خراسان جنوبی با عقب ماندگی تاریخی روبه رو است و 20 سال هم از خشکسالی رنج می برد، اقتصاد حاکم بر این منطقه کشاورزی بوده که به دنبال خشکسالی های چند ساله، زندگی مردم تحت تاثیر قرار گرفته است.
نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی افزود: اقتصاد کشاورزی به نزولات آسمانی بستگی دارد که موجب شده 30 درصد مردم ما در حوزه انتخابیه نهبندان و سربیشه زیر پوشش سازمان های حمایتی باشند.
وی بیان کرد: در بحث زیرساخت هم خراسان جنوبی محروم است و راه های 2 بانده این استان با حرکتی بسیار کند در حال اجراست و یکی از شاخص های اصلی توسعه راه آهن است و بدون این زیرساخت سرمایه گذار انگیزه سرمایه گذاری پیدا نمی کند.
افضلی گفت: 400 روستای در شهرستان های نهبندان و سربیشه با تانکر آبرسانی می شود و با اعتبارات قطره چکانی در حوزه آب و فاضلاب 20 سال طول می کشد تا بتوانیم آب شرب این مردم را تامین کنیم.
وی افزود: سال قبل در بودجه 1397 در بند «و» تبصره یک، خراسان جنوبی به عنوان استان محروم در کنار استان های هرمزگان و سیستان و بلوچستان قرار گرفت و این اقدام خوبی بود که باید در همه شاخص ها در این بخش قرار گیرد.
وی تصریح کرد: از سال 91 تا 95، هفت هزار نفر از نهبندان مهاجرت کردند و یا در روستای زیدر این شهرستان 100 نفر از جوانان آنجا به استان یزد مهاجرت کردند.
نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: مرز خراسان جنوبی ظرفیت عظیمی است و چهار بازارچه مرزی در استان داریم که در حال حاضر یک بازارچه فعال است و سطح درآمدی آن بازارچه هم به مرکز کشور تزریق شده و به این منطقه برگشت نمی کند.
وی افزود: نگاه استقرار مردم در این منطقه از شرق کشور باید نگاهی امنیتی باشد، ممکن است ایجاد جاده و برقرسانی به یک روستای مرزی توجیه اقتصادی نداشته باشد اما مردم این روستاها دیده بان های نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند.
افضلی یادآور شد: استقرار جمعیت در شرق کشور موضوعی امنیتی است، هرچند این استان به برکت فرهنگی غنی مردم این خطه استانی امن است اما این امنیت نباید موجب بی توجهی مرکز و دولتمردان به این استان شود.
این نماینده مجلس با اشاره به حادثه اخیر شهادت مرزبانان و رزمندگان غیور اسلام توسط کوردلان در شرق کشور گفت: این اقدام تروریستی که توسط تکفیری ها و مزدوران سرویس‌ های اطلاعاتی وابسته به نظام سلطه انجام شد نشانه ضعف استکبار جهانی در مقابل ملت سربلند ایران است.
7559 * 6054

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد بودجه ملي توسعه استان شوراي اداري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۴۲۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای سند توسعه اشتغال در ۵۰۰ روستای خراسان شمالی

مرتضی بهزادفر با بیان اینکه توجه به توانمند سازی جوامع محلی در روستاهای استان به صورت ویژه در دستورکار قرار گرفته است، افزود: ۳۰ درصد اقتصاد مردم استان وابسته به روستا است و فعالیت بخش کشاورزی برای استان یک محور مهم رونق اقتصادی و زمینه مشارکت مردم با رویکرد تحقق شعار سال است. وی تصریح کرد: در همین راستا توسعه اشتغال و اجرای طرح توان افزایی جوامع محلی مورد توجه جدی قرار گرفته است و تاکنون سند توسعه اشتغال برای ۵۰۰ روستای استان اجرا شده است. بهزاد فر با اشاره به شعار امسال اظهار کرد: زمینه تحقق شعار سال و پیشبرد اهداف توسعه‌ای استان نیازمند تهیه و تدوین یک سند عملیاتی است که پیش نویس این سند در استان آماده شده است. وی با بیان اینکه طی سال های اخیر مقام معظم رهبری نامگذاری شعار سال را با نگاه عالمانه با محوریت اقتصاد قرار داده اند، گفت: مشارکت مردم و مردمی سازی اقتصاد بسترساز جهش در اقتصاد خواهد بود. رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی همزمان شدن شروع سال ۱۴۰۳ با شروع سال برنامه هفتم توسعه را مورد توجه قرار داد و افزود: براساس ابلاغ سیاست های کلی در هر دو مورد بر موضوعات کلیدی نظیر پیشرفت اقتصادی توام با عدالت و مردمی سازی اقتصاد به عنوان هسته‌های اصلی و نقش مردمی به صورت ویژه تاکید شده است. بهزادفر با بیان اینکه در برنامه پنجم و ششم توسعه توجه به سهم تعاونی ها به عنوان الگوی اصلی مردمی سازی اقتصاد تاکید شد اما توفیق زیادی در این حوزه وجود نداشته است، اظهار امیدواری کرد: با سیاست‌های کلان و برنامه ریزی هایی که اکنون در زمینه مردمی سازی انجام شده و تاکیدات مقامات عالی رتبه کشور بر تدوین سند اجرایی یکساله زمینه تحقق این مهم در استان و کشور فراهم شود. وی به ابلاغ بخشنامه در قالب تدوین سند از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور به استان ها در جهت تحقق جهش تولید با مشارکت مردم اشاره کرد و ادامه داد: در این برنامه بر رشد اقتصادی استان بر اساس شعار سال، شیوه ها و راهکارهای مشارکت حداکثری مردم، فعالان اقتصادی و نخبگان، برنامه رشد اقتصادی، حفظ محیط زیست، حمایت از توسعه و تجاری سازی فناورهای راهبردی، توجه به زنجیره های ارزش صنایع استان و توجه به نقش آفرینی پارک علم و فناوری و ظرفیت نخبگان و صنایع خلاق و... تاکید شده است.  این مقام مسئول گفت: در این سند بر احیای واحدهای راکد و نیمه تعطیل، توسعه تعاونی ها، مشارکت صندوق ها، بانک های خصوصی، بیمه ها و ابزار و شیوه های نوین تامین مالی  و اتمام پروژه های نیمه تمام که نقش پیشران اقتصادی در استان دارند نیز توجه ویژه شده است. بهزادفر اضافه کرد: برنامه رشد اقتصادی استان بر اساس شعار سال و همسو با سیاست های کلی برنامه هفتم پیشرفت و سند آمایش در برنامه اولیه پیشنهادی و عملیاتی این سازمان در قالب هشت بسته، محور اساسی جهش تولید در استان تهیه شده است. رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی تصریح کرد: رویکرد سازمان برنامه و بودجه، برنامه ریزی برای انجام اقداماتی است که قابلیت اجرایی یک ساله داشته باشد تا نتیجه این اقدامات زودتر به منصه ظهور برسد./ خراسان شمالی _خبرنگار جام جم _اسدالله ابراهیمی

دیگر خبرها

  • اسکان مردم روستای سیل زده نوده در روستای آبیز / تکلیف داوطلبین کنکور روستای نوده چه می‌شود؟
  • واقعه طبس باید در عرصه‌های ملی جدی دیده شود
  • آماده‌باش و پشتیبانی ۶ شعبه هلال‌احمر خراسان‌ جنوبی در بیرجند و خوسف
  • آماده‌باش و پشتیبانی ۶ شعبه هلال‌احمر خراسان‌ جنوبی به دنبال هشدار سیلاب در بیرجند و خوسف
  • آماده‌باش و پشتیبانی ۶ شعبه هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به دنبال هشدار سیلاب در بیرجند و خوسف
  • اجرای سند توسعه اشتغال در ۵۰۰ روستای خراسان شمالی
  • باند‌های دوم جاده‌ها در خراسان جنوبی اعتبار می‌گیرند
  • توسعه گردشگری نیازمند توجه به آموزش اصولی است/نبود برنامه ریزی چالش بزرگ گردشگری
  • سند توسعه خراسان شمالی برای ۵۰۰ روستا عملیاتی شد
  • ابلاغ سند توسعه دانش‌بنیان به دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی