Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-19@13:55:26 GMT

نیرومندی اتاق در گروی مشارکت بیشتر اعضا

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۴۲۷۴۷

نیرومندی اتاق در گروی مشارکت بیشتر اعضا

ساعت24-تقسیم متوازن و نزدیک به هم قدرت به معنای اعم آن یعنی برآیند قدرت سیاسی ، قدرت اجتماعی ، قدرت اقتصادی و فرهنگی میان نهادهای مدنی و نهاد دولت درپوش تاریخ راز پیشرفت جامعه‌های نیرومندتر شده و برخی باور دارند این رخداد رمز توسعه‌یافتگی است.

تجربه قرن بیستم ودودهه اخیر از قرن بیست ویکم درستی  ادعای کارشناسی این اندیشه  را اثبات کرده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  امروز  جامعه‌های پیشرفته اقتصادی عمدتاً آن گروه از کشورهایی‌اند که در این حوزه کامیاب‌تر بوده و دولت‌هایشان مانعی درمسیرنهادهای مدنی نگذاشته‌اند.  تفکیک و توازن قوا میان نهادهای مدنی و نهاد دولت، فایده‌های پرشماری دارد که در صورت نهادینه شدن می‌توان از آن استفاده کرد. هم‌افزایی‌، همگرایی و سازگار شدن نیروهای موجود در میان این دو نهاد از فایده‌های ایجابی  و اجتناب از تنش، برخوردهای  غیرمفید و تضادهای بالنده از فایده‌های سلبی این تقسیم متوازن قدرت است.

در ایران اما این توازن قوا میان نهادهای مدنی و نهاد دولت سابقه قابل‌توجهی ندارد و تنها در دو  دهه اخیر و به هر دلیل این موضوع در کانون توجه قرار گرفته است. دردوره های تازه سپری شده از فعالیت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن گامهای بلندی برای تفهیم این مفهوم سرنوشت ساز صورت پذیرفته است.  نشست های منظم شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی در سالهای اخیر با همه کاستی ها به این معناست که مسیر همگراترشدن منطقی از حد شعار و کاغذ فراتر رفته ا و می رود که سنگ بنایی برای  طرح مسایل  عملی و کارشناسی و  شناسایی مشکلات واقعی فعالیت‌های صنعتی شود. این روزها که بازرگانان و کارخانه داران ایرانی می خواهند انتخابات نهم اتاق خود را برگزار کنند باید به این نکته توجه کنند که چرا باید با همه نیرو در این انتخابات حاضر باشند. تشکل‌های مهم و نیرومند صنعتی که سازمان، تشکیلات و امکانات مادی و فکری برای چنین روزهایی تدارک دیده‌اند، باید به صحنه آمده و پیشنهادهای مشخص خود را برای برطرف کردن مشکلات کوتاه مدت و بلندمدت ارائه کنند و اعضای خود را برای مشارکت بیشتر درانتخابات تشویق کنند . یادمان باشد همین حضور نیرومندتر می تواند نشانه ای از هوشمندی و همبستگی بخش خصوی دربرابرنیروها و نهادهای مخالف باشد. دولت‌های ایران اگر با اتاقی نیرومندتر که اعضای آن با پشتوانه رای بالاتر انتخاب شده باشد ناگزیر است از  توانایی‌های بخش خصوصی استفاده کرده  و بخشی از کارهایی را که بر دوش آنها افتاده است را به تشکل‌های صنفی تحویل دهد.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۴۲۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لغو عضویت ایران در سه سازمان جهانی؛ گاف تازه دولت؟

افشین امیرشاهی در هم میهن نوشت: درخبر‌ها آمده است ایران عضویت خودش در سه سازمان جهانی «شورای بین‌المللی موزه‌ها» و «شورای بین‌المللی محوطه‌ها و بناها» (ایکوموس) و همچنین «شبکه سازمان‌های علمی جهان سوم» را لغو می‌کند.

ایران در پی خروج از این سازمان‌های جهانی، پرداخت حق عضویت به آن‌ها را نیز قطع خواهد کرد. گفته می‌شود وزارت میراث فرهنگی و گردشگری درخواست عدم عضویت در شورای بین‌المللی محوطه‌ها و بنا‌ها را نیز داشته است.

دولت مصوبه‌ای هم درباره خروج از این سازمان‌های بین‌المللی داشته است که تنها به امضای ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه رسیده است.

درواقع این مصوبه را به دولت هم نبرده‌اند که کار کارشناسی دقیق‌تری روی آن صورت بگیرد و دست‌کم وزارت میراث فرهنگی هم درباره این مصوبه نظر بدهد.

اما این مصوبه یک ایراد مهم دارد که به‌نوعی گاف دولت هم به شمار می‌رود. نخست اینکه سازمان‌هایی که نام آن‌ها رفت، جزو سازمان‌های غیردولتی و مردم‌نهاد هستند و نه دولتی که ایران بخواهد از آن‌ها خارج شود.

به عبارتی سه سازمانی که نام آن‌ها ذکر شده است، مؤسسه‌های تخصصی مردم‌نهاد هستند؛ بنابراین به نظر می‌رسد دولت به علت بی‌پولی خواستار خروج از عضویت در این سازمان‌ها شده است، درحالی‌که حق عضویت ایکوموس و ایکوم ایران را دولت نمی‌دهد، بلکه همین نهاد‌های داخلی ایران از اعضای خودش حق عضویت دریافت کرده و آن را به این سازمان‌های بین‌المللی پرداخت می‌کند.

مثلاً سازمان‌های بین‌المللی دیگری مانند ایکروم هم وجود دارد که یک نهاد تخصصی در حوزه حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی است و دولت‌ها در آن عضویت دارند. دولت می‌تواند برای عضویت یا لغو عضویت در این سازمان‌ها تصمیم بگیرد، اما سازمان‌هایی که دولت برای خروج از آن‌ها مصوبه داده است جزو سازمان‌های غیردولتی و مردم‌نهاد هستند که قاعدتاً دولت نمی‌بایست درباره آن‌ها ورود می‌کرد.

پس این سوال مطرح می‌شود که عضویت ایران در این سازمان‌ها چه عیب و ایرادی دارد؟ مصوبه دولت هیچ اشاره‌ای به ایراد‌های عضویت در این سازمان‌های بین‌المللی ندارد. اصلاً عضویت ایران در همه سال‌های گذشته چه صدمه‌ای و خدشه‌ای داشته که پس از سال‌های طولانی و ناگهان تصمیم به خروج از آن‌ها بگیریم؟

سازمان‌هایی که نام آن‌ها ذکرشده نه سیاسی هستند و نه مسئله و مشکل خاصی دارند که تصمیم به خروج از آن‌ها بگیریم. حتی عضویت ایران در این نهاد‌ها سودمندی‌های فراوانی دارد.

چون کار این نهاد‌های غیردولتی همفکری و توصیه برای حفاظت از میراث فرهنگی است و راهکار‌هایی را براساس منشور ونیز و منشور وین و مانند آن ارائه می‌دهند که بتوانیم از آثار تاریخی خودمان بهتر محافظت کنیم.

این سازمان‌ها، مشارکت را تقویت می‌کند. باعث افزایش آگاهی اعضا درباره میراث غنی ایران می‌شوند و عشق و علاقه‌مندی به هویت فرهنگی کشور‌ها به وجود می‌آورند.

مشخص است که هماهنگی خاصی با ایکوم و ایکوموس و حتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران صورت نگرفته و مصوبه بدون نظر این نهاد‌ها و همچنین وزارت میراث فرهنگی تهیه شده است. چون توضیح رسمی که روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی منتشر کرده است در نقطه مقابل این مصوبه است.

اگر نگاه کوتاهی به تعریف هر یک از این سازمان‌ها داشته باشیم متوجه می‌شویم که شورای بین‌المللی موزه‌ها یک سازمان تخصصی موزه‌داری در سطح جهان است که به ارتقا و محافظت از میراث فرهنگی می‌پردازد و ۱۳۷ کشور جهان درآن عضویت دارند.

شورای بین‌المللی ابنیه و محوطه‌ها (ایکوموس) نیز سازمانی برای نگهداری و پاسداری از اماکن میراث فرهنگی در سراسر جهان است. ایکوموس ایران هم با نیت پاسداشت هویت ملی از طریق ترویج شناخت ارزش‌های نهفته در بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی تشکیل شده است.

تصمیم به خروج ناگهانی ایران از این نهاد‌های غیردولتی بسیار عجیب است. میراث فرهنگی، سرشار از درس‌های زندگی برای آیندگان است و روح و هویت یک سرزمین به شمار می‌رود.

حفاظت از میراث فرهنگی و بنا‌های تاریخی یعنی حفاظت از یک گنج بی‌بدیل و هویت غنی و ریشه‌دار که می‌تواند به ارتقای سطح دانش و بینش عمومی و اعتلای فرهنگ و هنر کشور و ترویج و اشاعه فرهنگ و هنر اصیل ایرانی و اسلام منجر شود.

دولت به جای تصمیم به خروج از این سازمان‌ها باید به تقویت نهاد‌های غیردولتی بپردازد و برای پاسداری از میراث فرهنگی ایران تلاش کند. شاید لازم باشد مؤسسه فرهنگی ایکوموس ایران و همچنین کمیته ملی موزه‌ها – ایکوم ایران هر چه زودتر درباره این مصوبه دولت بیانیه بدهند و شفاف‌سازی کنند.

ایران کشوری است که در طول سال‌های طولانی با تعداد بی‌شماری سرزمین، تمدن، قوم، زبان، بنا و آیین و رسوم سر و کار داشته است، زمانی فرمانروا بوده و زمانی زیردست، اما هیچ‌گاه از صف اول تاریخ عقب ننشسته است، به‌طوری‌که ما نه‌فقط با گذشته خود که با دنیا نیز یک تاریخ مشترک داریم و باید در حفظ و نگهداری آن بکوشیم. ما چاره‌ای نداریم جز اینکه برای حفظ ایران و ایرانی از میراث فرهنگی کهن‌مان دفاع کنیم و با چشم بازتری به امروز و فردا نگاه کنیم.

دیگر خبرها

  • دشمن از نیرومندی سپاه پاسداران ترس دارد
  • امضای توافق‌نامه اقتصادی و فرهنگی میان کره شمالی و بلاروس 
  • تحریم‌های خصمانه جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران
  • مخالفت اتاق بازرگانی ایران و آلمان با تحریم های جدید علیه تهران
  • «وقف رضوی» راهکاری برای تحقق شعار سال 1403
  • اتاق بازرگانی در جهت تحقق شعار سال فعالیت کند
  • منع واردات کالاهای تولید داخلی/ حمایت بیشتر از تولید داخل با مشارکت ذینفغان 
  • لغو عضویت ایران در سه سازمان جهانی؛ گاف تازه دولت؟
  • اعلام از سرگیری فعالیت بازرسان آژانس در ایران/ تصویب اقدامات ضد ایرانی بیشتر از سوی مجلس نمایندگان آمریکا/ تشدید تنش میان فرانسه و جمهوری آذربایجان با فراخوان سفیر
  • انعقاد تفاهمنامه همکاری میان اتاق بازرگانی ایران و آلمان