Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-04-16@10:55:32 GMT

روند گران شدن خودرو نیاز به سرعت گیر دارد

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۴۲۷۸۴

روند گران شدن خودرو نیاز به سرعت گیر دارد

2 خودروساز بزرگ کشور، سایپا و ایران‌خودرو با سوءاستفاده از بازار انحصاری موجود ضمن افزایش 30 تا 50 درصدی قیمت محصولات خود به برخی تعهدات‌شان برای تحویل خودرو هم عمل نمی‌کنند.

به گزارش صدای ایران از وطن امروز، با این وجود این 2 شرکت بدون هیچ نظارتی و با وجود بدعهدی‌های فراوان باز هم در حال پیش‌فروش هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «وطن‌امروز»، وزارت صنعت، معدن و تجارت در روزهای پایانی دی‌ماه زیر فشار لابی‌های قدرت خودروسازان، رضایت به قیمت‌گذاری خودروهای کارخانه‌ به صورت 5 درصد زیر قیمت بازار داد؛ موضوعی که موجب افزایش 30 تا 50 درصدی قیمت خودروهای کارخانه‌ای شد. مسؤولان بویژه وزیر صنعت در دفاعی عجیب قیمت‌گذاری روی حاشیه بازار را وسیله‌ای برای کنترل قیمت و حتی کاهش قیمت خودرو اعلام کردند اما حالا با گذشت چند هفته از اجرای این سیاست، هر روز قیمت خودرو نسبت به روز گذشته افزایش می‌یابد. آنطور که پیداست بازار آزاد و دلالان افسار قیمت‌گذاری‌ خودرو در بازار را به دست گرفته‌اند و به دنبال آن هر روز قیمت خودروهای کارخانه‌ای هم افزایش پیدا می‌کند.



خودروسازان به توافق خود عمل کنند
یکی از ابهامات پیش روی بازار خودرو عدم تحویل خودروهای ثبت‌نام شده است؛ سایپا و ایران‌خودرو نه‌تنها خودروهای تحویل اردیبهشت را تحویل نداده‌اند، بلکه حالا هم به راحتی به متقاضیان تحویل دی ماه سال جاری می‌گویند شاید اردیبهشت ماه سال آینده به شما خودرو بدهیم. تنها لطفی که تاکنون وزارت صنعت و خودروسازان به مردم کرده‌اند عدم افزایش قیمت خودروهای ثبت‌نامی اولیه است. در همین باره معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تمام خودروسازان موظف به فروش خودروهای پیش‌فروش شده با قیمت توافقی قبلی هستند.

عباس تابش تصریح کرد: در پی توافق انجام‌شده خودروسازان موظف به عرضه خودروهای خود با قیمت اولیه بوده و خودروهای پیش‌فروش شده نباید گران‌تر از قیمت اعلامی واگذار شوند. به گفته وی، تولید خودروسازهای داخلی در 2 شرکت ایران‌خودرو و سایپا از هزار و 500 خودرو نیز فراتر رفته و برای تعدیل و مناسب‌سازی قیمت‌ها تصمیمات مورد نظر اتخاذ شده است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: در راستای توافقات انجام شده، 20 درصد تولید خودروسازها به صورت فروش فوری به متقاضیان واگذار خواهد شد، هر چند ممکن است این نسبت‌ در برخی از شرکت‌های خودروساز متفاوت باشد. تابش در ادامه بر ضرورت حمایت از سرمایه‌گذاران و فراهم آوردن فرصت‌های مناسب کارآفرینی تاکید کرد و افزود: در حوزه اشتغال اصل باید بر تسهیل‌گری قرار گرفته و با عدم فرصت سوزی از سنگ‌اندازی و مانع‌تراشی‌ بی‌مورد اجتناب کرد.

ثبت‌نام خودرو هنوز ادامه دارد
با وجود اینکه اکثر رسانه‌ها در حال پوشش دادن اخبار تجمع اعتراضی متقاضیان خودروهای 2 شرکت ایران‌خودرو و سایپا به دلیل بدقولی آنها هستند اما این 2 شرکت بدون اینکه جواب درستی به سیل متقاضیان در صف خودرو مانده بدهند، به‌راحتی و با آزادی تمام باز هم ثبت‌نام می‌کنند و جالب‌تر اینکه هنوز افرادی هستند که با هر زحمتی شده به دنبال ثبت‌نام برای خرید خودور از این 2 شرکت بد قول هستند! ترکیب مشتری نیازمند و فروشندگان انحصاری بهشت خودروسازان را به وجود آورده که بدون هیچ نظارتی هر کاری دل‌شان می‌خواهد می‌کنند. اعضای هیات دولت و نمایندگان مجلس هم تنها در حد حرف تذکرات مختلفی به خودروسازان می‌دهند اما تاکنون اقدام عملی بازدارنده‌ای انجام نداده‌اند. بتازگی نمایندگان مجلس از حالت تذکر به خودروساز خارج شده و به مردم تذکر می‌دهند؛ بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی از مردم خواسته در ثبت‌نام پیش‌فروش خودرو بدعهدی‌های خودروسازان را مد نظر داشته باشند. وی با انتقاد از شروع مجدد پیش‌فروش خودرو گفت: بر اساس قواعد و‌ آیین‌نامه‌های دولت، پیش‌فروش خودرو شرایط خاصی دارد؛ صدور مجوز پیش‌فروش مستلزم آن است که خودروساز یا قطعات مورد نیاز خود را در انبار شرکت یا گمرک جمهوری اسلامی ایران داشته باشد یا اسناد حمل و گشایش اعتبار را در دست داشته باشد. نماینده مردم افزود: در حال حاضر خودروسازان عدم تحویل بموقع خودروهای پیش‌فروش شده قبلی را با دلایلی مانند نبود قطعات موردنیاز برای تولید در اثر تحریم توجیه می‌کنند. در حال حاضر که شرایط تغییری نکرده و قطعه‌ای وارد نشده شروع مجدد پیش‌فروش خودرو تخلف است و دستگاه‌های نظارتی و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید بر اقدامات خودروسازان و پیش‌فروش خودرو نظارت کنند.

ترخیص خودروهای توقیفی آغاز شد
در همین حال سایت ثبت‌سفارش واردات خودرو بر اساس مصوبه هیات وزیران برای ترخیص خودروهای در گمرک مانده باز شد. سیدمهدی نیازی، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت در گفت‌وگو با فارس با تاکید بر اینکه از طریق سایت ثبت‌سفارش واردات خودرو، امکان ثبت‌سفارش فقط برای خودروهای در گمرک مانده فراهم شده است، افزود: براساس مصوبه هیات وزیران خودروهایی که تا 16 مرداد 1397دارای قبض انبار هستند، می‌توانند ثبت‌سفارش شوند و این امکان برای خودروهایی که بعد از این تاریخ دارای قبض انبار هستند، فراهم نیست. وی تاکید کرد: سایت ثبت‌سفارش برای واردات خودروهای جدید نیست. نیازی بیان داشت: براساس مصوبه هیات وزیران که به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شد خودروهایی که تا 16 دی 97دارای قبض انبار گمرک بودند می‌توانستند با ثبت‌سفارش از گمرکات ترخیص شوند اما پس از مدتی تاریخ یاد شده به 16 مرداد اصلاح شد و امکان ترخیص فقط برای خودروهایی فراهم شد که دارای تاریخ قبض انبار قبل از 16 مرداد 97 باشند. به‌گفته وی، مسؤولیت بررسی اصالت و تایید قبض انبار خودروها با گمرک جمهوری اسلامی ایران است.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: گرانی خودرو بازار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۴۲۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت خودرو امروز ۲۶ فروردین +جدول

قیمت خودرو امروز، یک‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ به نسبت صعودی گزارش می‌شود. اکثر خودروهای داخلی، رشد قیمت دارند ولی در بازار مونتاژی‌ها به نسبت تغییر چندانی دیده نمی‌شود.

به گزارش مشرق، قیمت خودرو امروز، یک‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ نسبت به روز گذشته صعودی گزارش می‌شود. محصولات داخلی بازار غالباً با رشد قیمت همراه بودند، اما خودروهای مونتاژی به نسبت نوسان پایین‌تری را تجربه می‌کنند.

در حال حاضر روند امروز نرخ ارز مشخص نشده، اگرچه با توجه به رشد دوباره دلار از روز گذشته انتظار می‌رفت که قیمت خودرو از صبح امروز صعودی شود.

بر اساس قیمت‌های اعلامی وب‌سایت کارنامه، قیمت خودرو امروز رشد ناچیزی دارد.

قیمت خودروهای داخلی

قیمت خودروهای داخلی از آغاز روند معاملات امروز، صعودی است.

کوییک دنده‌ای S از هاچ‌بک‌های اقتصادی شرکت سایپا محسوب می‌شود که از ابتدای روز جاری ۸ میلیون تومان گران‌تر شده و به ۴۵۸ میلیون تومان رسیده است.

شاهین G از سدان‌های لوکس و رده بالای سایپا به شمار می‌رود که امروز تغییری نداشت، اما نسبت به روز گذشته ۱۴ میلیون تومان گران‌تر شده است و با ۷۹۵ میلیون تومان معامله می‌شود.

پژو پارس LX TU۵ که قیمت آن با انتشار اخبار هیجانی توقف تولید گران شده بود، رشد ۳ میلیون تومانی را تجربه کرد و با ۸۸۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

قیمت خودروهای مونتاژی

قیمت خودروهای مونتاژی نسبت به روز گذشته افت ناچیزی دارند.

جک J۴ آپشنال یکی از معدود محصولات مونتاژی است که تغییر قیمت ندارد و با نرخ ۹۰۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

زوتی DL۵ کراس‌اوور وارداتی سایپا به شمار می‌رود که ۳۰ میلیون تومان ارزان‌تر از روز گذشته و با یک میلیارد و ۳۱۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند.

ام‌وی‌ام X۵۵ Pro اکسلنت کراس‌اوور مونتاژی مدیران خودرو نیز ۳۰ میلیون تومان افت قیمت دارند و با یک میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومانمعامله می‌شوند.

پیش‌بینی قیمت خودرو در روزهای آینده

با توجه به پاسخ شب گذشته ایران به حمله اسرائیل و رشد عجیب نرخ تتر، احتمالاً نرخ ارز نیز از ساعات دیگر رشد خود را آغاز کند. بنابراین در صورت ادامه این وضعیت، احتمالاً قیمت خودرو نیز با شیب بیشتری افزایشی شود.

منبع:تجارت‌نیوز

دیگر خبرها

  • اخطار به نمایشگاهداران متخلف/ کدملی نخرید
  • اخطار به نمایشگاهداران متخلف/کدملی نخرید
  • (ویدئو) افزایش قیمت خودروهای ثبت‌نامی گران‌فروشی است
  • افزایش قیمت خودروهای ثبت‌نامی مصداق گران‌فروشی است
  • اختلاف فاحش قیمت کارخانه و بازار خودروهای سایپا !
  • قیمت خودرو ۲۶ فروردین ۱۴۰۳/ سورن پلاس ۲۳ میلیون تومان گران شد
  • تغییرات قیمت خودرو در روز ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ / خودروی داخلی گران شد
  • قیمت خودرو امروز ۲۶ فروردین +جدول
  • رشد قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی در بازار؛ کوئیک، شاهین و پژو پارس چقدر گران شد؟ | جدول قیمت ها
  • بدهی ۵۰ هزار میلیارد تومانی خودروسازان به قطعه سازان