Web Analytics Made Easy - Statcounter

در نخستین روز از جشنواره تئاتر منطقه‌ای معلولین خلیج فارس بوشهر، ۶ نمایش صحنه ای و محیطی از شهرهای یاسوج، دیلم، خرمشهر، میناب، بندر امام و آبادان اجرا شد.

به گزارش ایلنا، هفتمین جشنواره منطقه‌ای تئاتر معلولین خلیج فارس در بوشهر صبح روز چهارشنبه ۲۴ بهمن ماه با اجرای نمایش «باد غول» از بندر دیر آغاز به کار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نمایش به نویسندگی مهدی بلوچ و کارگردانی بهادر رستگار یکی از باورهای مردم جنوب را که بادغول نام دارد دستمایه نمایش خود قرار داده بود.

در باور جنوب ایران، زار یک باد است و بادها موجوداتی غیرمادی هستند که با تسخیر فرد، او را دچار درد و بیماری می‌کنند. به این ترتیب زار و بادهای دیگر که به ۷۲گروه تقسیم می‌شوند، هرکدام عامل یک نوع بیماری‌اند. بیمار مبتلا به باد، درمانش به دست پزشک صورت نمی‌گیرد. او بعد از این که از دوا و درمان ناامید شد سراغ ملا و دعانویس می‌ورد و ...

پس از اجرای این نمایش در محوطه مجموعه تئاتر شهر بوشهر نمایش «شصت و هفت» از بندر امام خمینی به نویسندگی و کارگردانی مهران الله‌دادی اجرا شد و پس از آن کارگاه بازیگری در مجموعه در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر با تدریس حمید کاکاسلطانی از اعضای هیئت داوران این جشنواره و با حضور هنرمندان تئاتر هنرمندان معلول و شرکت کنندگان در جشنواره برگزار شد.

«یک هفته راه رفتن در بهشت» به نویسندگی و کارگردانی رضا گشتاسب از یاسوج عنوان نمایشی بود که پسین اولین روز از هفتمین جشنواره منطقه ای تئاتر معلولین خلیج فارس در پلاتو استاد صغیری اجرا شد؛ نمایشی به مدت 60 دقیقه تماشاچیان را مهمان خود کرد.

پس از آن هنرمندان خرمشهری با نمایش خیابانی «فریاد دسیبل» به نویسندگی عبدالله حلیات  و کارگردانی عبدالحسین جلیل نسب در فضای باز تئاتر شهر میزبان تماشاچیان این جشنواره شدند، این نمایش برخی مشکلات جسمی معلولین را که باعث بیکاری آنان می شود با نگاهی طنزآمیز مورد بررسی قرار می داد.

«عروسی خاک و خون» نیز عنوان نمایشی از هنرمندان معلول آبادانی بود. عبدالله ندومی نویسنده و کارگردان این نمایش، مشکل ریزگردها، کم‌آبی و دیگر محرومیت‌های مردم جنوب را در پلاتو استاد امیری مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه آورده بود. این کارگردان در اقدامی نمادین از تماشاچیان خواست تا ماسک‌هایی را که هنگام ورود به پلاتو در اختیار آنها قرار گرفته بود در طول نمایش استفاده کنند.

نمایش«4+1=9» به نویسندگی جعفر قاسمی  و کارگردانی حبیب الله ناصری، پس از اجرای «عروسی خاک و خون» در فضای باز تئاتر شهر اجرا شد. هنرمندان مینابی در این نمایش مشکلات جسمی و به دنبال آن، روانی کودکان معلول را دستمایه قرار داده، بیم و امیدهای آنان را با بازی هنرمندانه خود به جامعه یادآور شدند.

جلسه تحلیل و بررسی نمایش ها  نیز آخرین برنامه ای بود که در اولین روز جشنواره در لابی هتل پلاس برگزار شد.

یادآور می‌شود، هفتمین جشنواره منطقه ای تئاتر معلولین خلیج فارس به دبیری فرهاد فیاض بخش، 24 تا 27 بهمن ماه در بوشهر برگزار می‌شود.

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جشنواره فجر قیمت گوشت 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی تئاتر شهر خلیج فارس درمان ماسک جشنواره فجر قیمت گوشت 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۴۲۹۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطب‌الدین صادقی و ۴ پروژه تئاتری

قطب‌الدین صادقی نمایشنامه‌نویس و کارگردان با سابقه تئاتر ایران قصد دارد ۴ پروژه تئاتری را در سال جاری به سرانجام برساند.

 به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، قطب‌الدین صادقی هنرمند شناخته‌شده تئاتر ایران درباره برنامه‌های خود در زمینه تولید و اجرای تئاتر در سال جاری، گفت: چند پروژه تئاتری را برای تولید و اجرا در سال جاری مدنظر دارم. هم‌اکنون در حال تمرین نمایش «چنور» برای ضبط در قالب تئاتر تلویزیونی هستیم. این نمایش قرار است در مرکز «سیمرغ» تلویزیون که در آن تله‌تئاتر‌هایی با حضور ۱۰ نویسنده و ۱۰ کارگردان ساخته می‌شوند، ضبط و تولید شود.

وی درباره بازیگران این تئاتر تلویزیونی، افزود: نمایش حدود ۶ نفر بازیگر اصلی دارد که همگی از بازیگرانی هستند که در سال‌های اخیر با آن‌ها کار کرده‌ام.

صادقی درباره موضوع تئاتر تلویزیونی «چنور»، توضیح داد: «چنور» نمایشی عاشقانه است و روایت‌گر سرخوردگی نسلی است که زندگی‌شان را به باد دادند. این نمایش روایت‌گر زندگی مردی است که بعد از ۲۰ سال به سراغ عشقش می‌رود و متوجه می‌شود که او مرده است.

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان با سابقه تئاتر، درباره دیگر برنامه‌های خود اظهار کرد: قرار است در شهریور و مهر نمایش «سفرنامه آبجی مظفر» را که در واقع تئاتری ملی است و بزرگترین نمایشی است که در ژانر تئاتر روحوضی و کمدی ایرانی نوشته‌ام، در کاخ سعدآباد روی صحنه ببرم.

وی درباره احتمال اجرای اثری نمایشی در مجموعه تئاتر شهر نیز یادآور شد: سال گذشته قرار بود در تئاتر شهر اجرا داشته باشم که این امر میسر نشد. اگر بشود، ترجیح می‌دهم نمایش «سفرنامه آبجی مظفر» را در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه ببرم و در کاخ سعدآباد نمایش «میرزاده عشقی» را که بر اساس زندگی میرزاده عشقی و آثارش نوشته‌ام در کاخ سعدآباد اجرا کنم.

صادقی با اشاره به دعوت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از او برای اجرای اثری نمایشی، گفت: به دعوت کانون قرار است نوبت اجرایی برای به صحنه بردن یک اثر نمایشی داشته باشم. قصد دارم نمایش «تله موش» را که یک کمدی بسیار زیبای خاص نوجوانان است و به نظر من شور و تصاویر و پیام‌های قشنگی دارد، در کانون اجرا کنم.

این هنرمند شناخته‌شده تئاتر در پایان تاکید کرد: صحبت‌ها برای تولید این پروژه‌ها خیلی جدی است و باید دید که شرایط برای اجرای آن‌ها فراهم می‌شود یا نه.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • اجراهای عمومی نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره ملی تئاتر رضوی مشخص شدند+فیلم
  • جدول اجرای عمومی نمایش‌های هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی مشخص شد
  • اعلام جدول اجراهای عمومی آثار جشنواره ملی تئاتر رضوی
  • جدول اجرای عمومی آثار صحنه‌ای جشنواره ملی تئاتر رضوی
  • آغاز همایش تئاتر تک در چهارمحال و بختیاری
  • میزبانی پردیس تئاتر شهرزاد از ۱۰ نمایش در سال جدید
  • قطب‌الدین صادقی و ۴ پروژه تئاتری
  • آغاز همایش تئاتر خیابانی هفته هنر انقلاب در اصفهان
  • آغاز همایش تئاتر خیابانی «هفته هنر انقلاب» در اصفهان
  • اعلام آمار فروش سالن‌های دولتی تئاتر