Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، طی دو روز گذشته سالن ویژه و غرفه اختصاصی استان اردبیل در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران در معرض دید علاقه‌مندان و فعالان عرصه گردشگری و بازدید کنندگان از استان‌های مختلف کشور قرار گرفت.

افتتاحیه این نمایشگاه که بر عهده استان اردبیل بود با اجرای رقص اقوام مختلف ایرانی آغاز شد این مراسم سه شنبه با سخنرانی دکتر علی اصغر مونسان که با حضور وزیر گردشگری عراق و سفرای کشور‌های مختلف و مسوولان کشوری بود، افتتاح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نمایشگاه شرکت‌های مختلف سرمایه‌گذاری و ارایه دهنده خدمات گردشگری از سراسر کشور و چندین غرفه نیز از کشور‌های خارجی حضور دارند و جدیدترین خدمات و دست‌آورد‌های خود را در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار می‌دهند.

اما غرفه استان اردبیل امسال بسیار پررنگ‌تر از سال‌های قبل در این نمایشگاه حضور داشت، حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی در غرفه‌های جداگانه، معاونت‌های مختلف از جمله معاونت گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی از جمله ویژگی‌های بارز غرفه استان اردبیل در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران بود.

برنامه ریزی استان برای حضور در قله گردشگری کشور

در این خصوص نادر فلاحی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل بیان کرد: استان اردبیل برای اولین بار در فعالیت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان توانسته یک سالن در نمایشگاه بین المللی گردشگری برای خود اختصاص دهد.

وی ادامه داد: این سالن فرصت مناسبی برای معرفی جاذبه‌های گردشگری، قابلیت‌ها و پتانسیل‌های سرمایه گذاری در بخش گردشگری استان است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل افزود: دراین نمایشگاه آیین‌های سنتی اردبیل از قبیل: آیین‌های نوروزی، موسیقی و صنایع دستی استان اردبیل به نمایش گذاشته شده است.

فلاحی تاکید کرد: در کنار این برنامه‌ها در این سالن یک برنامه ریزی واحدی وجود دارد که دستگاه‌های اجرایی در کنار بخش خصوصی برنامه ریزی کرده اند براساس ظرفیت‌های گردشگری در سال استان اربیل بتواند درقله گردشگری کشور حضور یابد.

سرمایه‌گذاری راه برون رفت از رکود گردشگری است

محمد خیاطیان، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور همچنین در بازدید از غرفه ویژه استان اردبیل تاکید کرد: این استان پتانسیل قابل توجهی در زمینه رشد و توسعه گردشگری دارد.

وی تصریح کرد: راه برون رفت از رکود در زمینه گردشگری اعتماد سرمایه گذاران به این حوزه می‌باشد، زیرا بازخورد و سود در این حوزه بسیار بیشتر از سایر حوزه‌ها است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ادامه داد: تنوع اقلیمی و تنوع جاذبه‌های تاریخی و طبیعی باعث شده تا استان اردبیل به یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کند.

کار‌های بسیار خوبی در حوزه گردشگری در استان اردبیل آغاز شده است

همچنین علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور نیز با تاکید بر اینکه کار‌های بسیار خوبی در استان اردبیل آغاز شده است، افزود: تعریف شعار اردبیل بر قله گردشگری کشور هدف و نشانه گذاری خوبی برای توسعه این صنعت در استان اردبیل خواهد بود.

وی گفت: غرفه استان اردبیل در این دوره از نمایشگاه بین المللی گردشگری بسیار خوب توانسته داشته‌های این استان را در معرض دید عموم قرار دهد و این اولین گام جهت رسیدن به وضعیت مطلوب در این حوزه است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور عنوان کرد: اقداماتی که در استان اردبیل در حوزه‌های مختلف از جمله سرمایه گذاری، و معرفی جاذبه‌های گردشگری انجام گرفته است روند بسیار خوبی دارد که باید با همین کیفیت ادامه داشته باشد.

هدف گذاری ما توسعه گردشگری استان اردبیل تا است

اکبر بهنام جو، استاندار اردبیل نیز در حاشیه این نمایشگاه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این نمایشگاه فرصت مناسبی است تا پتانسیل استان را به خوبی برای گردشگران معرفی کنیم.

وی تاکید کرد: به اذعان تمامی بازدید کنندگان و حتی رئیس سازمان میراث فرهنگی غرفه استان اردبیل یکی از بهترین غرفه‌های این نمایشگاه است.

استاندار اردبیل تصریح کرد: اختصاص سالن مجزای هزا رو متری باعث شده است تا تمامی فعالان از جمله بخش خصوصی صنایع دستی و میراث فرهنگی تمامی ظرفیت‌های خود را به نمایش بگذارند.

بهنام جو ادامه داد: همچنین معرفی تمامی شهرستان‌های استان از شمال تا جنوب نیز توانسته در معرفی هرچه بهتر استان اردبیل موثر باشد.

وی اضافه کرد: تاکید ما بر خارج کردن استان از گردشگری فصلی نیز توانسته فرصت‌هایی را برای سرمایه گذاری در گردشگری زمستانی ایجاد کند که این مساله تا دو سال آینده به صورت کامل محقق خواهد شد.

استاندار اردبیل افزود: همچنین هدف گذاری برای سال در حوزه‌های مختلف به غیر از گردشگری از جمله راه آهن و جاده‌های استان نیز می‌تواند مکمل خوبی برای توسعه گردشگری در استان باشد.

بهنام جو گفت: توجه به کشور‌های همسایه به ویژه گردشگران آذری در حوزه گردشگری سلامت و گردشگران عربی در حوزه‌های مختلف نیز می‌تواند باعث افزایش میانگین درآمد مردم استان و توسعه اقتصادی در استان اردبیل باشد.

توسعه گردشگری استان اردبیل با حمایت‌های ویژه رئیس سازمان میراث فرهنگی و استاندار محترم اردبیل و مسئولان استانی تا چند سال آینده وارد مرحله جدیدتری خواهد شد که تسریع در این روند و همچنین برداشتن گام‌های بتر در این حوزه نیازمند توجه و اهتمام سرمایه گذاران و بخش خصوصی نیز خواهد بود.

انتهای پیام/ح

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گردشگری نمایشگاه بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۴۳۸۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه بیشتر به مشاهیر ادبی در نمایشگاه کتاب به گردشگری ادبی کمک می‌کند

امیرحسین حکمت نیا گفت: توجه بیشتر به مشاهیر ادبی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران کتاب موجب رونق گردشگری ادبی خواهد بود.

امیرحسین حکمت‌نیا، مسئول میز ملی گردشگری ادبی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: گردشگری همچون دیگر عرصه‌های تخصصی از بخش‌های بسیاری تشکیل شده است و به عنوان یک صنعت شناخت زوایای مختلف آن راهگشا خواهد بود. دانش ما نسبت پدیده‌های نوظهور گردشگری و شناخت همه جانبه از ارکان این حوزه موجب رشد و شکوفایی است. قطعا کتاب‌های تخصصی یکی از ارکانی است که می‌تواند به فعالان حوزه گردشگری ادبی کمک کند تا با آخرین روش‌ها و آموزه‌های این حوزه آشنا شوند.

وی افزود: گردشگری ادبی از زیر مجموعه‌های صنعت گردشگری و یکی از ارکان گردشگری خلاق است که از سال ۲۰۰۰ میلادی به صورت حرفه‌ای وارد صنعت گردشگری شده و پیرامون آن کتاب و مقالات بسیاری به زبان‌های زنده دنیا به رشته تحریر درآمد. در کشور ما نیز در همایشی به مقوله گردشگری ادبی به خوبی پرداخته شد.

نویسنده کتاب «گردشگری ادبی در شیراز» ادامه داد: در این کتاب ظرفیت‌ها، توانمندی‌های و نقاط قوت و ضعف گردشگری ادبی شیراز را بررسی و معرفی کرده‌ام. همچنین پیشنهاداتی برای توسعه گردشگری ادبی شیراز به انضمام مسیر‌های گردشگری ادبی در شهر شیراز را ارائه دادم.

نیازمند حمایت از کتاب‌های تخصصی گردشگری ادبی هستیم

حکمت‌نیا در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این موضوع که حوزه گردشگری ادبی نیازمند تحقیق و معرفی است، عنوان کرد: حوزه کتاب و نشر می‌تواند با انتشار آثار تخصصی در این زمینه به گردشگری ادبی کمک کند و لازم است که انتشارات تخصصی به حوزه گردشگری ادبی ورود کنند و در زمینه چاپ کتاب، حمایت‌های مطالعاتی دانشگاهی در این رابطه انجام شود.

وی در رابطه با برگزاری سی‌وپنجمین دوره برگزاری نمایشگاه کتاب به عنوان یک ظرفیت گردشگری ادبی، گفت: نشست‌های تخصصی که در نمایشگاه کتاب برگزار می‌شود می‌تواند یکی از فرصت‌های ترویجی و آموزشی گردشگری ادبی باشد. این ظرفیت در نمایشگاه گردشگری که هر ساله در بهمن ماه برگزار می‌شود اتفاق افتاده و در چهار دوره گذشته نشست‌های تخصگردشگری ادبی را با حضور فعالان حوزه گردشگری ادبی برگزار کردیم.

ترویج رسانه‌ای گردشگری ادبی ضروری است

مسئول میز ملی گردشگری ادبی همچنین پیشنهاد کرد: تقاضا دارم از فعالان حوزه گردشگری ادبی که در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز نشست‌های تخصصی پیرامون گردشگری ادبی را برگزار کنند و به مفهوم حرفه‌ای گردشگری ادبی، افراد صاحب قلم و اثر این شاخه صنعت گردشگری را در نمایشگاه کتاب توجه رسانه‌ای کنند تا جامعه نسبت به شان و ضرورت گردشگری ادبی آگاه شود. در کنار فعالیت‌هایی که می‌توان در نمایشگاه کتاب انجام داد به طور کلی لازم است که صدا و سیما و دیگر رسانه‌های مکتوب و برخط نیز به معرفی گردشگری ادبی بپردازند.

مشاهیر ادبی ایران نقطه قوت گردشگری ادبی‌اند

حکمت‌نیا در بخش دیگری از سخنان خود توجه به میراث مکتوب جهانی را حلقه ارتباط نمایشگاه کتاب به عنوان یک رویداد بزرگ و مهم در حوزه کتاب با گردشگری ادبی دانست و گفت: مشاهیر ادبی میراث مکتوب ما را شکل داده‌اند مانند سعدی و آثارش و ابوریحان بیرونی و کتاب التفهیم او که راجع به ستاره‌شناسی است و در حافظه جهانی یونسکو ثبت شده است، کتاب مشهور المسالک و الممالک اثر ابراهیم‌ بن محمد اصطخری کتابی پیرامون جغرافیا و تاریخ جهان است و حدود ۱۰ قرن از تالیف آن می‌گذرد. این کتاب‌ها بارها چاپ شده و میراث مکتوب ما در حافظه جهانی به شمار می‌روند. ما باید در معرفی مشاهیری که قلم آنها امروز دارای آوازه میراث جهانی است، در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیشتر بکوشیم و در گردشگری ادبی آنها را معرفی کنیم.

وی اضافه کرد: هر نوع تولید رسانه‌ای اعم از پادکست در حوزه آموزه‌های ادبی و معرفی پیام‌های آثار ادبی می‌تواند به مقوله گردشگری ادبی نیز کمک کند. چه بسا لازم است شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب در اتاق فکر خود پیوست گردشگری نیز لحاظ کند تا گردشگری ادبی به طور تخصصی از طریق نمایشگاه کتاب پیگیری شود. در واقع علاوه بر گردشگری ادبی می‌توان زیرساخت‌های ترویجی سایر حوزه‌های گردشگری را نیز در نمایشگاه کتاب رقم زد.

این مدرس حوزه گردشگری ادامه داد: در بعد گردشگری روایت محور و توسعه گردشگری خلاق و گردشگری ادبی در کشورهای همسایه ما و بازارهای گردشگری اروپایی شکل گرفته است و لازم است کشور ما ایران نیز با ظرفیت‌های بسیار ارزشمند گردشگری ادبی، بازار تثبیت شده‌ای در این رابطه داشته باشد. آمادگی داریم تا در نمایشگاه کتاب تهران چنانچه فرصتی فراهم شود نشست‌های تخصصی گردشگری ادبی را برگزار کنیم و در این مهم نیز از برترین صاحب نظران بهره خواهیم گرفت.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • توجه بیشتر به مشاهیر ادبی در نمایشگاه کتاب به گردشگری ادبی کمک می‌کند
  • پایان نمایشگاه توانمندی‌های بانوان منطقه آزاد ماکو
  • اختصاص شعب ویژه قضایی برای رسیدگی تخصصی به پرونده های میراث فرهنگی گلستان
  • اختصاص شعب ویژه برای رسیدگی تخصصی به پرونده‌های حوزه میراث فرهنگی در گلستان
  • مرحله واریز وجه ناشران برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
  • آغاز واریز وجه ناشران برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران
  • آغاز مرحله واریز وجه ناشران برای حضور در نمایشگاه کتاب
  • آغاز مرحله واریز وجه ناشران برای حضور در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳
  • مرحله واریز وجه ناشران برای حضور در نمایشگاه كتاب تهران آغاز شد
  • معرفی ظرفیت‌های گردشگری کرمان در شبکه‌های تلویزیونی روسیه