Web Analytics Made Easy - Statcounter

اتحادیه اروپا گروه بزرگی را جهت بالا بردن ارزش و نفوذ یورو و مقابله با انحصار و سلطه طلبی دلار آمریکا در معاملات کالاها و نفت تشکیل داده است.

براساس این گزارش این اقدام پس از تحریم‌های نفتی ایران که بسیاری از شرکت‌ها را از خرید نفت ایران منع می‌کند آغاز شده، تنش‌های مرزی واشنگتن و تحریم‌ها نیز این مسئله را تشدید کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گروه که از جمله آنها مسئولان شرکت‌های نفتی اروپایی OMV اتریش و ENI ایتالیا و شرکت‌های گاز و انرژی نظیر فلوکسی و ان‌جی هستند امروز پنج‌شنبه پشت درهای بسته در بروکسل نشستی را تحت حمایت کمیسیون اروپا، برگزار خواهند کرد. این نشست بخشی از فشارهای اتحادیه اروپا برای جلوگیری از نفوذ دلار است که مقامات اتحادیه می‌گویند باید ادامه یابد. 

کمیسیون اروپا اعلام کرد: شرکت‌کنندگان در این نشست قرار است که راهکاری را برای جایگزینی دلار آمریکا با توسعه استفاده از یورو پیدا کنند ضمن اینکه این تغییر می‌تواند برای آنها هم مفید و سودآور باشد.

این نشست بخشی از روند مشاوره‌ای تا اواسط سال ۲۰۱۹ است که انتظار می‌رود راهکار جدیدی برای ارتقاء ارزش یورو در مبادلات انرژی به دست آید.

براساس آمارهایی که در این نشست ارائه می‌شود اتحادیه اروپا بزرگترین واردکننده انرژی در جهان است که معادل ۳۰۰ میلیارد یورو طی ۵ سال گذشته انرژی وارد کرده است اما ۸۵ درصد این مبادلات تاکنون با دلار انجام شده است.

در حال حاضر سایر تولیدکنندگان عمده نظیر روسیه و چین هم به دنبال راهکارهایی هستند تا نقش عرضه‌های ملی را در برابر دلار تقویت کنند.

یکی از شرکت‌کنندگان در این نشست گفت:«چگونه می‌توان ما یک بازار داشته باشیم که همه مبادلات آن توسط دلار انجام شود.»

این اقدام پس از آن صورت گرفت که آمریکا از توافق برجام کنار کشید و بسیاری از شرکت‌های اتحادیه اروپا نظیر توتال فرانسه می‌گویند که آنها تحت فشار آمریکا مجبور شده‌اند خرید نفت از ایران را حتی با یورو متوقف کنند چرا که بیم از این داشتند در تله تحریم‌های ثانویه آمریکا گرفتار شوند.

ساز و کار تسویه با دلار این اجازه را به آمریکا می‌دهد که همه مبادلات بانکی الکترونیکی را کنترل کند.

اوایل امسال چندین خریدار اروپایی برای خرید نفت خام از ونزوئلا به دلیل ترس از تحریم‌های ثانویه آمریکا دچار تردید بودند حتی این تردید و نگرانی در حالی بود که آنها به صورت رسمی از خرید نفت ونزوئلا منع نشده بودند.

تنش‌ها بین آمریکا و اتحادیه اروپا درباره سلطه طلبی دلار به سال‌های دور بر می‌گردد. در سال ۲۰۱۴ بانک بی‌ام‌پی پاریباس فرانسه را ۹ میلیارد دلار به بهانه تجارت با ایران و سودان جریمه کرد.

طی ۲۰ سال گذشته نقش یورو نسبت به اوایل دهه گذشته افزایش قابل توجهی داشته اما استفاده از این ارز در فاصله سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ به دلیل بحران مالی افت کرده بود. 

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: یورو دلار نفت ایران واشنگتن اتریش ایتالیا گاز انرژی اتحادیه اروپا جهان روسیه چین فرانسه ونزوئلا تجارت سودان ارز اتحادیه اروپا دلار تحریم ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۴۴۲۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند

در پی حملات پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل در پاسخ به جنایات این رژیم، مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند.

به گزارش تسنیم، نشریه فایننشال تایمز به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که در پی حملات پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل در پاسخ به جنایات این رژیم، مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند و در عین حال تلاش می‌کنند برای جلوگیری از رویارویی مستقیم بین جمهوری اسلامی و اسرائیل، از تمام کانال‌های دیپلماتیکی که با تهران دارند، استفاده کنند.

ایران شنبه شب ۳۰۰ موشک و پهپاد را به سمت سرزمین‌های اشغالی فلسطین شلیک کرد که اولین حمله مستقیم این کشور به رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود. اقدام ایران در پاسخ به حمله اسرائیل به کنسولگری این کشور در سوریه صورت گرفت.

در گزارش این نشریه آمده است: موج دیپلماسی که دیروز در کنفرانس ویدئویی اضطراری رهبران گروه ۷ به اوج خود رسید، مقامات اروپایی در سه حوزه متمرکز به توافق رسیدند: محکومیت ایران و ابراز همبستگی با اسرائیل؛ تدوین برنامه‌هایی برای تحریم‌های احتمالی؛ و استفاده از هر اهرم فشاری که آن‌ها هنوز علیه تهران دارند تا تنش‌ها را کاهش دهند.

به گفته منابع آگاه، مقامات اتحادیه اروپا در روز‌های اخیر "تماس‌های زیادی" با همتایان ایرانی داشته‌اند تا خصومت‌ها را کاهش دهند. این مذاکرات شامل گفتگوی بین جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران می‌شود.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا قرار است فردا یک نشست ویدئویی اضطراری داشته باشند که به بروکسل فرصتی برای ارزیابی اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران می‌دهد.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا گفت که تحریم‌ها علیه "برنامه‌های پهپادی و موشکی" ایران در حال بررسی است.

بر اساس این گزارش، این موضوع همچنین بستگی زیادی به واکنش اسرائیل دارد. کابینه جنگ این رژیم عصر دیروز برای بحث در مورد این موضوع تشکیل جلسه داد.

ایالات متحده در راس گروه ۷ در تلاش است تا بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را متقاعد کند اقدام نظامی انجام ندهد، چرا که واشنگتن نگران آن است که روند یک "جنگ گسترده‌تر" تسریع شود.

چارلز میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا پس از نشست گروه ۷ گفت: همه طرف‌ها باید خویشتن داری کنند. ما به همه تلاش‌های خود برای کاهش تنش ادامه خواهیم داد.

وی افزود که این موضوع در نشست سران اتحادیه اروپا در این هفته مورد بحث قرار خواهد گرفت.

دیگر خبرها

  • ایتالیا: اتحادیه اروپا بر سر تحریم ایران به اجماع رسیده است
  • بورل: غزه مثل سطح ماه شده؛ هیچ چیزی برای زندگی نیست
  • اتحادیه اروپا : غزه مثل سطح ماه شده ؛ هیچ چیزی برای زندگی نیست
  • بورل: اتحادیه اروپا نمی‌تواند سپاه را «تروریستی» اعلام کند
  • اتحادیه اروپا امروز اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران را بررسی می‌کند
  • اتحادیه اروپا امروز اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را بررسی می‌کند
  • مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
  • ادعای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران
  • پیش‌بینی اعمال تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران
  • ادعای اعمال تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران