Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-24@00:56:49 GMT

روسیه اینترنت خود را بومی می‌کند

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۴۴۴۵۶

روسیه اینترنت خود را بومی می‌کند

به گزارش خبرفوری، دولت روسیه قرار است در یک طرح آزمایشی قطع موقت اینترنت در این کشور را اجرا کند. آنطور که رسانه‌های روسی چند روز پیش گزارش داده اند قرار است این طرح با هدف ارتقای توانمندی فضای اینترنت داخلی این کشور صورت پذیرد.

علت تصمیم مذکور بررسی بازخورد و دریافت اطلاعات از نتایج اجرای قانونی است که سال گذشته در پارلمان روسیه به تصویب رسیده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این قانون، تأمین کنندگان اینترنت روسیه باید استقلال شبکه این کشور را تضمین کرده و بتوانند در مواقع لزوم (مانند جنگ)، ارتباط اینترنت روسیه را با شبکه جهانی قطع کنند.

علاوه بر امکان قطع ارتباط، اپراتورها باید ابزار فنی لازم برای تغییر مسیر ارتباطات اینترنتی روسیه را فراهم کنند تا در شرایط خاص، مسیرهایی که پیش از این ابتدا اطلاعات را به خارج از کشور منتقل کرده و سپس وارد می کردند، به یکدیگر متصل شده و ارتباطات را درون روسیه حفظ کنند.

این طرح قرار است در چارچوب برنامه آزمایشی دفاع سایبری انجام شود. این پروژه تامین‌کنندگان اینترنت را ملزم می کند که به هنگام قطع اینترنت روسیه توسط کشورهای خارجی، ارائه خدمات به شهروندان و کاربران روسی را تضمین کنند.

بر اساس قانون، تأمین کنندگان اینترنت روسیه باید استقلال شبکه این کشور را تضمین کرده و بتوانند در مواقع لزوم (مانند جنگ)، ارتباط اینترنت روسیه را با شبکه جهانی قطع کنند

این طرح آزمایشی قرار است در ماه مارچ (اوایل فروردین) اجرایی شود. پیش از این ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه از ایجاد اینترنت ملی و مستقل برای این کشور حمایت کرده بود.

همزمان با این اتفاق، الجزیره قطر طی گزارشی این اتفاق را مقدماتی برای ورود به جنگ سرد دانست. الجزیره معتقد است که این اقدام روسیه برای ایجاد اینترنت داخلی طرحی است که از چند سال پیش پی گرفته شده است. مقامات امنیتی و اطلاعاتی روسیه در سال 2017 اعلام کردند که تا سال 2020 پروژه‌ی بومی کردن اینترنت را به اجرا خواهند گذاشت.

الجزیره معتقد است این طرح به علت آغاز جنگ سایبری و اینترنتی جدیدی بین روسیه و غرب است که می‌توان آن را نوعی جنگ سرد سایبری نامید. روسیه متهم است که اخیرا حملات سایبری بسیاری علیه آمریکا و غرب و به خصوص سایتهای امنیتی ناتو انجام داده است.هر چند روسیه این اتهام را رد کرده است اما نباید فراموش کرد که درگیری و جدال اینترنتی این دو جبهه روز به روز در حال افزایش است و بعید نیست در طول سالهای آتی درگیری سایبری دو طرف افزایش یابد.

الجزیره معتقد است که این سیستم و طرح روسیه برای حفظ سرورهای این کشور از خطر حملات هکرهای غرب است. روسیه در نظر دارد تا حد ممکن از درز اطلاعات امنیتی خود جلوگیری کند و نگذارد غرب در این جنگ اطلاعاتی پیروز شود.

نباید فراموش کرد که درگیری و اختلاف آمریکا و روسیه در چند ماه اخیر به اوج خود رسیده است. بعد از اینکه ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که قصد دارد از پیمان منع تولید موشکهای میان برد خارج شود روسیه هم تهدید کرد که از این پیمان خارج می‌شود و علاوه بر آن آزمایش موشکهای خود را از سر می‌گیرد.

همچنین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مدتی قبل  طی کنفرانس خبری سالانه اش از امکان آغاز جنگ هسته‌ای سخن گفت و تاکید کرد که آغاز این جنگ احتمالی را اقدامات اشتباه آمریکایِ ترامپ به خصوص خروجش از پیمان منع توسعه موشک های هسته ای دانست و گفت: "نابودی نظام کنترل تسلیحات هسته‌ای، و خروج از پیمان INF که هسته‌ اصلی نظام عدم اشاعه بود، نوعی رقابت تسلیحاتی را در جهان بوجود خواهد آورد."

علاوه بر این بسیاری از گزارش ها نشان می‌دهد که اختلاف آمریکا و روسیه در ونزوئلا اوج گرفته است. نباید فراموش کرد که موقعیت آمریکای لاتین برای آمریکا بسیار حساس است. آمریکا یک بار در اوج جنگ سرد هنگامی که شوروی شروع به کمک نظامی کوبای کاسترو کرد، به شدت واکنش نشان داد و حتی کندی(رئیس جمهور وقت آمریکا) آغاز جنگ هسته ای را اعلام کرد و اگر عقب نشینی شوروی و خروشچف(دبیر کل حزب وقت کمونیسم شوروی) نبود، اکنون از دنیا جز ویرانه ای باقی نمانده بود.

اکنون وضعیت آمریکای لاتین مانند دوران شوروی شده است. پس از اغتشاشات ونزوئلا، آمریکا حکم گوایدو را پذیرفته و نیروهایش به سمت مرز کلمبیا و ونزوئلا گسیل داشت. از طرفی دیگر، روسیه به شدت از مادورو حمایت کرد و آمریکا را تهدید کرد که در صورت مداخله نظامی در ونزوئلا در مقابل آمریکا می‌ایستد.

این اتفاقات نشان دهنده‌ی شرایط لرزان و خطرناک آمریکای لاتین است که می‌تواند در صورت وخیم تر شدن اوضاعش منجر به جنگی بزرگ بین روسیه و آمریکا شود.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۴۴۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی رشته اینترنت اشیاء در قوچان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،  رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان گفت: دو رشته تحصیلات تکمیلی در این واحد دانشگاهی بر اساس نیاز‌های روز کشورراه اندازی شد. 
محمود حق بجانب افزود: براساس نیاز‌های روز کشور شورای گسترش و آمایش رشته‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایجاد رشته مهندسی کامپیوتر گرایش اینترنت اشیاء در مقطع کارشناسی ارشد و ریاضی گرایش آنالیز در مقطع دکتری را برای قوچان  تصویب کرد.
وی گفت: این واحد دانشگاهی برای اولین بار در سال ۱۴۰۰ میزبان اولین نشست تخصصی اینترنت اشیاء با حضور اساتید دانشگاه‌های داخلی و خارجی بود و هم‌اکنون تنها واحد دانشگاهی در سطح دانشگاه‌های آزاد کشور بوده که این رشته را دارا است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان افزود: قطعاً تأسیس و راه‌اندازی رشته اینترنت اشیاء زمینه‌ساز ورود به انقلاب صنعتی نسل چهارم است و می‌توان امیدوار بود کشورمان در این خصوص دوشادوش سایر کشور‌های توسعه یافته به‌ویژه درزمینه هوشمندسازی حرکت کند.

دیگر خبرها

  • ارتش روسیه به سامانه ضدهوایی اس-۵۰۰ مجهز می شود
  • تسریع اجرای پروژه فیبرنوری استان بوشهر
  • راه‌اندازی رشته اینترنت اشیاء در قوچان
  • رونمایی انگلیس از بزرگترین بسته کمک نظامی به کی‌یف
  • تحریم‌های آمریکا تحریم شد/ روند افزایشی تولید نفت خام در ۱۴۰۲
  • کرملین: دست درازی آمریکا به دارایی های روسیه بی‌پاسخ نمی‌ماند
  • هشدار روسیه به غرب؛ در آستانه درگیری بین قدرت‌های اتمی هستیم
  • آمادگی لهستان برای استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در این کشور
  • کلید ۹۵ میلیارد دلاری برای دو جنگ؟
  • خروج نیرو‌های آمریکا از نیجر، پیروزی استراتژیک روسیه