مسجد شیخ لطف الله را بیشتر بشناسید + تصاویر
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۴۵۰۴۴
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مسجد شیخ لطف الله در ضلع شرقی میدان نقش جهان، مقابل عمارت عالی قاپو و در همسایگی مسجد امام اصفهان واقع شده است.
بیشتربخوانید: با قدیمیترین مسجد ایران آشنا شوید + تصاویر
مسجد شیخ لطف الله به فرمان شاه عباس اول صفوی در مدت هجده سال بنا شد که در دوران صفویه آن را مسجد صدر و فتح الله نیز مینامیدند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مسجد شیخ لطف الله از اماکن تاریخی بسیار مشهوری است که تزیینات کاشی کاری آن در داخل ازارهها به بالا همه از کاشیهای معرق و داخل و خارج گنبد آن که جزو زیباترین گنبدهای جهان است از کاشیهای معرق نفیس پوشیده شده است.
شیخ لطف الله از علمای بزرگ شیعه “جبل عامل” یعنی لبنان امروزی بوده که به دعوت شاه عباس اول به اصفهان نقل مکان کرده و این مسجد برای تدریس و نمازگذاری و در تجلیل از وی ساخته شده است.
استفاده از نور طبیعی و رنگهای زیبا از جمله ویژگیهای چشمگیر این بناست.
در ورودی مسجد به صورت دو لنگه است که از چوب چنار یکپارچه ساخته شده اند و پس از گذشت چهارصد سال هنوز پابرجا هستند.
این مسجد به علت اینکه نه دارای مناره است و نه دارای شبستان ورودی (حیاط) و همچنین ورودی آن پله میخورد، غیر طبیعی است.
گفته میشود، این مسجد جهت استفاده همسران شاه عباس بنا شده است و به همین دلیل این بنا فاقد مناره (جهت اذان گفتن) است.
گنبد کم ارتفاع این مسجد از خطوط اسلیمی تشکیل شده است که به طرز باشکوهی بر زمینه خاکی رنگ گنبد گسترده شد، هماهنگی بی نظیری را در نقش و طرح و رنگ به نمایش میگذارد.
دیوارهای مسجد شیخ لطف اله برای تحمل سنگینی و فشار گنبد قطور ساخته شده اند و به طوری که آن را از قسمت پنجره ها اندازه گرفته اند به یک متر و هفتاد سانتیمتر و در قسمتهای اصلی به پیش از دو متر هم می رسد.
کف این مسجد از سطح میدان بالاتر است و در ساختمان و تزئین اژدرهای سردر و جلوخان و همچنین سکوهای طرفین سردر، مرمرهای بسیار خوب به کار رفته و بقیه قسمتهای جلوخان و سر در با کاشیهای خشتی الوان و معرق زینت یافته اند.
منبع: میزان
انتهای پیام/
گردشی تاریخی در مسجد شیخ لطف اللهمنبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: مناطق گردشگری خواندنی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۴۵۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امشب: مراسم سالگرد آیتالله بروجردی در مسجد اعظم قم/ 3 ویژگی مرجع فقید
عصر ایران- به مناسبت شصتوپنجمین سالگرد درگذشت مرجع فقید جهان تشیع - آیتالله العظمی حسین طباطبایی بروجردی- غروب امروز ( سهشنبه 4 اردیبهشت 1403) مراسمی در مسجد اعظم قم برگزار می شود؛ مسجدی که یادگار اوست و تولیت آن با نوادۀ مرجع فقید که اکنون خود از چهره های شاخص حوزۀ علمیه به حساب میآید.
آیتالله فقید البته در سال 1340 خورشیدی درگذشته ولی مطابق سنت حوزوی سالگردها را بر اساس سال قمری محاسبه میکنند و از این رو شصتو پنجمین سالگرد گفته میشود.
انتخاب حاج شیخ حسین انصاریان به عنوان سخنران هم از این حیث قابل توجه است که بر سنت استقلال مرجعیت و حوزهها از نهادهای قدرت تأکید شود.
گرامی داشت یاد او بعد از 5
63 یا 65 سال به سبب آن است که از آیتالله العظمی بروجردی به عنوان آخرین مرجع تام یاد میشود و مراد این است که همه بر سر او توافق و اتفاق نظر داشتند و در حیات او مرجع دیگری چندان مطرح و محل مراجعه نبود. حال آن که بعد از ایشان مراجع متعددی محل مراجعۀ شیعیان بودند و حتی در زمان امام خمینی که در رأس نهاد قدرت رسمی و نظام سیاسی قرار گرفتند نیز مراجع متعدد مطرح بودند و مرجعیت در انحصار امام خمینی نبود که خود در زمرۀ شاگردان برجستۀ مرحوم بروجردی بود.
به بهانۀ انتشار این خبر نقل یاداشت سید مهدی حسینی دورود - دینپژوه- هم مناسبت دارد که در کارنامۀ زندگی و فقهی آیتالله العظمی بروجردی سه ویژگی و اثرگذاری را برجسته و شاخص دیده و نوشته است:
1. به احیای حوزه علمیه قم پرداخت و آن را به عنوان نهادی دینی- مردمی، معرفی و پایه های را که حاج شیخ عبدالکریم موسس حوزه بنا نهاده بود تثبیت کرد. همچنین حوزه را هم از گزند افراطیون و کجاندیشانِ درون و هم از خطرات سیاست و حوادث بیرون مصون داشت.
2. دیگری کادر سازی و فراهم ساختن زمینه حضور عالمان برجسته در بلاد مختلف داخل و خارج کشور و همچنین تشویق دیگر بزرگان برای نوشتن رسالههای عملیه بود. بهطوری که در آن تاریخ پرآشوب هیچ ردپایی از بیتدبیری، تحکّم و آفت سیاست زدگی در روش آقای بروجردی نمی توان یافت.
3. اوضاع کشور و جامعه را آرام نگاه داشته و به دلیل رابطه تعریف شدهای که با حکومت از خود بروز داده بود در بین مردم و در چشم حاکمان به خصوص شخص شاه محبوب و مقتدر بود.