Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک تحلیلگر فلسطینی در مطلبی نوشت: فلسطینیان نیازی به اعتراف بزرگ صهیونیست‌ها درباره جنگ اخیر علیه غزه ندارند تا از آنچه روزشمار جنگ اخیر علیه غزه فاش کرد، اطمینان حاصل کنند زیرا این رژیم دیگر در هیچ مکان یا شهر یا خیابانی احساس امنیت نمی‌کند . ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۱ بین الملل آسیای غربی نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،عدنان أبو عامر تحلیلگر فلسطینی آورده است اظهارات غافلگیرکننده یائیر گولان معاون سابق فرمانده ارتش رژیم اشغالگر اسرائیل برای صهیونیست‌ها که هرچند گاهی اظهارات غیرقابل پیش بینی از وی شنیده می شود،منجر به کشمکش و جدال گسترده در سطح سیاسی و نظامی رژیم شد و حاصل آن نیز کنار زدن این ژنرال از مسیر رقابت برای دستیابی به پست رئیس ستاد ارتش بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 ‎آخرین این اعتراف اسرائیلی که از سوی ژنرال گولان بیان شده،‌ مربوط به ناکامی و شکست ارتش این رژیم در عدم پایان سریع جنگ اخیر در غزه است، جنگی که نیروی هوایی اسرائیل، 1200 راکت و بمب را به سوی اهداف مختلف و خالی از سکنه در نوار غزه شلیک کرد.

وی به وحشت و نگرانی فرماندهی ارتش اسرائیل از گسترش درگیری زمینی به خاطر اینکه منجر به تلفات زیاد در میان نظامیان این رژیم و آسیب رساندن به اطمینان و اعتماد آنان به فرماندهان نظامی و نیز توانایی شان برای دستیابی به پیروزی می‌شود، سخن گفت.

در این مقاله آمده است فلسطینیان نیازی به این اعتراف بزرگ صهیونیست‌ها و بزرگنمایی آن ندارند تا از آنچه روزشمار جنگ اخیر علیه غزه فاش کرد، اطمینان حاصل کنند به طوری که این رژیم دیگر در هیچ مکان یا شهر یا خیابانی احساس امنیت نمی کند .

این اعترافات که در واقع بیش از چهار سال پس از پایان یافتن جنگ غزه به تأخیر افتاد، براین مسئله تأکید دارد که مقاومت در مواضعی مبارزه می کنند که ارتش رژیم صهیونیستی قادر به نفوذ در آن مواضع نیست و این واقعیت مربوط به موضع گیری و انتخاب گزینه های نظامی این رژیم است و این امر بیانگر این است که دشمن اشغالگر پس از خروج از منطقه ای دیگر قادر به بازگشت در آن نیست.زیرا در این صورت،این رژیم نظامیان خود را در میان آتش مستقیم نیروهای مقاومت انداخته است ، لذا در مدتی طولانی متحمل خسارت های سنگینی خواهد شد که خلاصی از آن را باید در رؤیا ببیند.‎

بنابراین در حال حاضر که سبد اهداف اسرائیل برای انتقام گیری از فلسطینیان در غزه کاهش یافته است، اما سبد اهداف مقاومت علاوه براینکه کاهش نیافته بلکه رو به افزایش است . در این راستا ، تأثیر مقاومت در زمینه های اصلاح یا تغییر در استراتژی گروه های سیاسی که به اهمیت روحیه انتخاب گزینه مقاومت برای رویارویی با دشمن اشغالگر صهیونیستی ایمان دارند، به وضوح دیده می شود . ‎

حمله مجدد رژیم صهیونیستی به سوریهرزمایش نظامی مشترک رژیم صهیونیستی و آمریکاشکایت لبنان از دست‌اندازی رژیم صهیونیستی به یک بلوک نفتی

ابوعامر در ادامه مقاله خود تصریح کرده است جنگ غزه تحول عظیمی در پی داشت و این جنگ تأثیر ذاتی و ماندگار در آینده برای رویارویی و مبارزه در سرزمین های اجدادی فلسطینان داشته است، این جنگ در واقع نوع دیگری از خط مبارزه و آتش را پایه گذاری و تأسیس کرده است، به طوریکه امکان شکل گسترده تر برای رویارویی نظام مند و جنگ گروهی منظم کوچک و کارا علیه خطوط و مواضع دشمن صهیونیستی که از نظر حجم و دامنه محدود است، فراهم آورده است . ‎

وی درادامه مقاله خود که در پایگاه خبری شهاب منتشر شد، ویژگی های این جنگ را اینگونه توصیف کرد: از دیگر ویژگی این جنگ، خدمت به مقاومت در مسیر تحول مبارزه در جنگ اخیر غزه و تأمین بخش وسیعی از مناطق جنگلی و زراعی برای مقاومت و نیز موجب فرسایش و تضعیف توانایی های ارتش رژیم رژیم اشغالگر شد و نیز مناطق مناسبی را برای تحرک و فعالیت های گروه های مبارز نفوذی یا سازمان یافته را شکل داده است . ‎

ابو عامر در پایان مقاله خود نوشت اعترافات اخیر صهیونیست ها، روش های هجومی خطرناکی را که جنگ غزه علیه اهداف انتخاب شده رژیم اسرائیل شاهد بود، فاش کرد،جنگی که اسرائیلی‌ها آن را تحول خطرناک قلمداد کردند، و آنها را وادار کرد که بگویند جنگی که ارتش اسرائیل و نیروهای امنیتی آن علیه گروه های مقاومت فلسطینی آغاز کرده بودند ، در واقع جنگ مغزها، جنگی برنامه ریزی شده ، با محاسبات نظامی و مبتکرانه و نیز با روش های جدید مدیریت شده بود.

انتهای پیام/

R7891/P/S8,90/CT10 واژه های کاربردی مرتبط نوار غزه اسرائیل

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نوار غزه اسرائیل نوار غزه اسرائیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۴۵۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین قربانی اقتدار مقاومت در سرزمین های اشغالی

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: عملیات طوفان الاقصی نیز به مانند تمام نبردهای سرنوشت ساز تاریخ سبب صعود و سقوط افراد بسیاری از هرم قدرت در سرزمین‌های اشغالی شده است. ضربه حیثیتی هفتم اکتبر به قدری برای دولت و جامعه صهیونیستی سنگین و دردناک بوده است که بسیاری از تحلیلگران مسائل فلسطین اشغالی با اشاره به مصاحبه‌ها و اظهارنظر مقامات اسرائیلی از سونامی استعفا و تسویه حساب سیاسی در رژیم صهیونیستی سخن می‌گویند. در این میان حمله غیرقانونی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق و ترور فرماندهان و مستشاران ارشد نظامی ایران در حوزه شامات سبب تشدید سطح تنش میان تهران- تل‌آویو شد.

در حالی که مقامات صهیونیست براساس برآوردهای نظامی- امنیتی انتظار تداوم سیاست «صبر استراتژیک» از سوی مقامات تصمیم گیر در تهران را داشتند، این ارزیابی غلط سبب ظهور پاسخی دردناک به نام عملیات وعده صادق علیه اهداف نظامی در عمق خاک سرزمین‌های اشغالی شد. آهارون هالیوا فرمانده رکن دوم ارتش اسرائیل به دلیل اشتباه در عملیات ۷ اکتبر و پیش‌بینی نادرست نسبت به توان و ابعاد پاسخ سخت تهران در جایگاه متهم ردیف اول این شکست بزرگ نظامی قرار دارد. چنین اشتباهی هولناکی آن هم تنها پس از گذشت ۲۰۰ روز از عملیات طوفان الاقصی در نهایت منجر به استعفای هالیوا رئیس آمان شد. برهمین اساس در ادامه این یادداشت سعی خواهیم کرد تا ضمن معرفی آهارون هالیوا به بررسی دلایل استعفای وی و پیامدهای این تصمیم بپردازیم.

آهارون هالیوا کیست؟

سرلشگر آهارون هالیوا فرمانده ۵۷ ساله از پدر و مادری مراکشی الاصل در شهر حیفا به دنیا آمد. رئیس اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل پیش از قرار گرفتن در این پست حیاتی سابقه فعالیت در اداره فناوری و لجستیک، گردان چترباز تسفا، تیپ ۵۵ و لشگر ۹۸ چتربازان و بخش عملیات در ارتش اسرائیل را داشت. علاوه بر این وی سابق جنگیدن در نبردهای لبنان و غزه را در کارنامه کاری خود دارد. به غیر از سوابق نظامی، یکی از حوادث قابل توجه در دوران فعالیت وی سرقت بی‌سابقه سلاح از پایگاه ارتش اسرائیل در ژانویه ۲۰۲۱ بود که وی را برای پاسخگویی در برابر کمیته امور خارجه و جنگ قرار داد.

هالیوا از جمله حامیان پیمان آبراهام با کشورهای عربی بود و از توافق گازی با لبنان در میدان گازی قانا/ کاریش حمایت می‌کرد. او برخلاف مقامات راستگرای اسرائیل بر این اعتقاد بود که رژیم برای مقابله با گروه‌های مقاومت در کرانه باختری چاره‌ای جز تقویت تشکیلات خودگردان ندارد. او همچنین یکی از ارکان اصلی جنگ سیف القدس در نوار غزه برای هدف قراردادن گروه‌های مقاومت در مه ۲۰۲۱ بود. یکی از راهبردهای کلان هالیوا برای تضعیف و تغییر رفتار دشمنان اسرائیل وارد کردن ضربات دقیق به آنها بوده است. برهمین اساس به نظر می‌رسد پس از ضربه طوفان الاقصی، مسئولیت پرونده ترور تمام بازیگران موثر در عملیات هفتم اکتبر، به ویژه ترور فرماندهان و شخصیت‌های ارشد حزب الله لبنان و جنبش حماس را در ارتش رژیم بر عهده داشته است.

وعده صادق و تغییر موازنه به نفع مقاومت

در ساختار نظامی- اطلاعاتی رژیم صهیونیستی «آمان» در کنار «موساد» و «شین بت» سه رکن مهم اطلاعاتی تل‌آویو برای برتری بر دشمنان خارجی و عامل ابتکار عمل در برابر تهدیدات حیاتی محسوب می‌شود. خطای محاسباتی و ارزیابی غلط هر یک از این اعضای مثلث می‌تواند سبب وارد شدن ضربات دردناکی بر پیکره صهیونیست‌ها شود. برهمین اساس آهارون هالیوا رئیس آمان روز دوشنبه ۲۲ آوریل با انتشار نامه‌ای از استعفای خود به دلیل شکست در عملیات هفتم اکتبر خبر داد و گفت که پس از یافتن جایگزین به سرعت از این جایگاه کنار خواهد کشید. وی در ادامه مدعی شد که پیش از انتشار عمومی این خبر با هرتصی هالوی رئیس ستاد مشترک ارتش و یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم هماهنگی‌های لازم را انجام داده است.

با آنکه هالیوا از هفتم اکتبر به عنوان «روز سیاه» یاد می‌کند اما به گزارش تایمز اسرائیل وی در روز واقعه به جای قرار داشتن در پست حساس فرماندهی، در تعطیلات به سر می‌برده است! با وجود اشاره هالیوا و رسانه‌های عبری به عملیات هفتم اکتبر به عنوان عامل اصلی استعفای رئیس آمان اما به نظر می‌رسد دلیل دیگری سبب شده است تا وی ماموریت جنگ در هفت جبهه مختلف را نیمه کاره رها کرده و به مانند سایر مقامات امنیتی و فرماندهان اسرائیلی پس از جنگ استعفای خود را اعلام کند. ظاهرا برآوردهای غلط وی در خصوص پاسخ احتمالی ایران به حمله دمشق و به دنبال آن عملیات بی‌سابقه «وعده صادق» علیه پایگاه هوایی نواتیم در صحرای النقب سبب افزایش اختلافات داخلی در میان فرماندهان و سیاستمداران صهیونیست و در نهایت کناره گیری رئیس آمان شده است. حال هالیوا باید آماده پاسخ به افکار عمومی رژیم صهیونیستی باشد که چرا ارزیابی درستی نسبت به توان آفندی دشمنان اسرائیل نداشته و با ارزیابی‌های غلط آسیب پذیری رژیم صهیونیستی را برای تمام دشمنان و رقبا خارجی آن آشکار کرد.

بهره سخن

یقینا آهارون هالیوا آخرین قربانی عملیات هفتم اکتبر و عملیات وعده صادق نخواهد بود. همانطور که در بیانیه استعفا هالیوا آمده، وی ضمن پذیرش مسئولیت شکست در برابر مقاومت، خواستار تشکیل کمیته حقیقت یاب با هدف بررسی «عمیق، دقیق و جامع» در خصوص شکست در عملیات طوفان الاقصی شده است.

به نظر می‌رسد پس از پایان جنگ بسیاری از شخصیت‌های کنونی رژیم صهیونیستی مانند رونان بار رئیس شین بت، یوآو گالانت وزیرجنگ و هرتصی هالوی رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل استعفا نامه خود را مانند رئیس آمان آماده کنند. حال باید منتظر ماند و دید که آیا ماجراجویی جدید نتانیاهو در رفح به سرانجام روشنی خواهد رسید یا آنکه وی و سایر مقامات اسرائیلی باید آماده سناریو سقوط کابینه و برگزاری انتخابات مجدد در سرزمین‌های اشغالی باشند.

کد خبر 6086204

دیگر خبرها

  • طوفان الاقصی و چهار اشتباه راهبردی رژیم صهیونیستی
  • نخستین قربانی اقتدار مقاومت در سرزمین های اشغالی
  • ۷ ستونی که از اسرائیل فروریخت
  • دومینوی استعفای مقامات صهیونیست ادامه دارد
  • چند نظامی صهیونیست از آغاز جنگ غزه زخمی شدند؟
  • حزب الله یک پایگاه دیگر ارتش رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد
  • نگرانی صهیونیست‌ها بعد از سرنگونی پهپاد هرمس توسط حزب‌الله
  • حزب‌الله با موشک مرکز نظامی «الضهیره» اسرائیل را به آتش کشید
  • حزب الله لبنان پهپاد اسرائیل را سرنگون کرد
  • نیروهای رضوان با ضربات مهلک ارتش ما را فرسوده‌اند