Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-24@21:22:45 GMT

ری نامزد پایتخت کتاب ایران شد

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۴۵۷۰۴

ری نامزد پایتخت کتاب ایران شد

به گزارش خبرگزاری برنا از تهران ؛ سید احمد صفوی در این باره اظهار داشت: در پنجمین دوره این برنامه، 172 شهر از تمامی استان‌‌های کشور موفق به ارسال آثار خود به دبیرخانه مرکزی این جشنواره شدند و بعد از داوری در سه مرحله، 35 شهر به مرحله نیمه نهایی راه یافتند و هیات داوران نیز ٢٠ شهر را به عنوان شهرهای مرحله نهایی انتخاب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: رویداد انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران با هدف کمک به توسعه پایدار فرهنگی و اجتماع ‌محور شهرها، انسجام ‌بخشی به فعالیت‌های فرهنگی در شهرها با محوریت کتاب و کتابخوانی و بهره ‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های محلی و بومی برای ترویج کتابخوانی انجام می شود.

صفوی افزود: این عنوان به شهری اعطا می ‌شود که از نظر هیات داوران بهترین و موثرترین برنامه را برای ترویج کتابخوانی ارائه کرده و تضمین‌های لازم را برای اجرای آن داده باشد.

وی بیان کرد: شهر منتخب علاوه بر دریافت لوح تقدیر از مقامات عالی ‌رتبه کشوری، مجموعه‌ ای از تسهیلات، اعتبارات و منابع فرهنگی را نیز دریافت خواهد کرد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد ری افزود: شهرستان ری برای چهارمین سال پیاپی به دلیل انجام فعالیت های ترویجی و توسعه ای در امر کتابخوانی، از جمله ثبت ٦٧٦ باشگاه کتابخوانی با ظرفیت هشت هزار و ٧٤٠ نفر به عنوان تنها شهر پیشتاز در این بخش، نامزد کسب عنوان پایتخت کتاب ایران می شود.

وی عنوان کرد: در چهار دوره گذشته اجرای این طرح، شهرهای اهواز، نیشابور ، بوشهر و کاشان به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شده بودند.

صفوی گفت: مراسم اختتامیه انتخاب و معرفی پنجمین پایتخت کتاب ایران با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و تعدادی از مسئولان کشوری و اهالی قلم و فرهنگ روز چهارم اسفندماه سالجاری397 در سالن همایش های بین المللی کتابخانه ملی ایران برگزار خواهد شد.

شهرستان ری در جنوب تهران با بیش از یک میلیون و 400 هزار نفر دارای 25 باب کتابخانه است که از این تعداد، 11 باب کتابخانه شهری، 6 باب روستایی و هشت باب کتابخانه مشارکتی است.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان استان تهران ایران پایتخت نیمه نهایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۴۵۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح کتابخانه‌ بدون کتاب در کشور/۱۰شهر کردستان فاقد کتابخانه

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی رمضانی ظهر چهارشنبه در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در کردستان اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران دستاوردهای مهمی را به همراه داشته است و به برکت این انقلاب و نگاه رفیع مقام معظم رهبری شبکه کتابخانه‌های کشور جزو شبکه برتر دنیا محسوب می‌شود.

وی با بیا اینکه از لحاظ تعداد کتابخانه‌ها و دسترسی جزو ۲۰ کشور برتر دنیا هستیم، افزود: همچنین به لحاظ تعداد کتابخانه‌ها در منطقه جایگاه اول، در آسیا جزو ۵ کشور نخست و در جهان اسلام نیز وضعیت خوبی داریم.

رمضانی به آمار برخی از کتابخانه‌های دنیا اشاره کرد و بیان داشت: تعداد کتابخانه عمومی در کشور رم سه هزار و ۸۰۰، ترکیه هزار و ۲۰۰ کتابخانه و مصر ۳۰۰ کتابخانه وجود دارد.

وی در ادامه از اجرای طرح کتابخانه‌های بدون کتاب؛ کتابخانه الکترونیکی یا آینده در کشور خبر داد و عنوان کرد: «کتابخانه بدون کتاب»؛ نسل جدیدی از کتابخانه‌هاست که در آن خبری از کتاب کاغذی نیست و به جای آن تجهیزات و امکان دسترسی به منابع الکترونیکی و صوتی، پایگاه‌های اطلاعات علمی، انواع بازی‌، فیلم، موسیقی، منابع یادگیری الکترونیک در اختیار کاربران قرار داده می‌شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور همچنین به وضعیت کتابخانه در استان کردستان اشاره کرد و بیان داشت: تلاش می‌کنیم برای شهرها و روستاهای فاقد کتابخانه در کردستان اقداماتی انجام دهیم.

۱۰ شهر کردستان فاقد کتابخانه

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: در کردستان، ۱۰ شهر فاقد کتابخانه هستند و باید با مدیریت عالی استان از لحاظ فضا و مکان کمک شود تا ما نیز تجهیزات لازم را خریداری خواهیم کرد.

وی به اجرای طرح هدهد سفید در چهار سطح و توجه به حوزه کودک و نوجوان به عنوانیکی از برنامه‌های اولویت‌دار حوزه کتابخانه‌ها پرداخت و بیان کرد: در همین راستا راه‌اندازی کتابخانه، برنامه تلویزیونی و جایزه برتر صورت گرفته و تلاش ما بر این است که بتوانیم کودک و نوجوانان را بیش از پیش به سمت کتاب و کتابخوانی ترغیب کنیم.

رمضانی خاطر نشان کرد: اتصال کتابخانه‌های عمومی به مدارس، اختصاص زنگ مطالعه و شیوه آداب مطالعه نیز در دستور کار است تا از این طریق بتوانیم نقایص و کمبودها را جبران کنیم.

مسؤولان به حوزه کتابخانه های کردستان توجه کنند

نماینده ولی فقیه در کردستان نیز در این دیدار بیان کرد: در سفرهای شهرستانی بازدیدهایی از کتابخانه‌ها انجام داده‌ام و نیاز است مسؤولان کشوری در استان به حوزه کتابخانه‌ها توجه بیشتری داشته باشند.

حجت الاسلام پورذهبی اضافه کرد: زیباسازی فضای درونی و بیرونی کتابخانه‌ها، استفاده از ظرفیت دانش آموزان در توسعه فرهنگ کتابخوانی و اجرای برنامه‌های فرهنگی در کتابخانه ها برای توسعه عدالت فرهنگی از ظرفیت‌هایی است که در راستای تقویت حوزه کتاب و کتابخوانی باید مورد توجه باشد.

وی همچنین از نیاز ساختمان کتابخانه استان به بازسازی خبر داد و بیان کرد: باید تجهیزات و کتب کتابخانه های سنندج نیز به روزرسانی شود.

کد خبر 6087539

دیگر خبرها

  • ماموستا رستمی: فضای کتابخوانی در استان کردستان تقویت شود
  • رشد ۳ برابری فعالیت‌های فرهنگی در کردستان
  • طرح کتابخانه‌های بدون کتاب در کشور اجرا شده است/ بی مهری نسبت به کتابخانه‌های عمومی کردستان
  • اجرای طرح کتابخانه‌ بدون کتاب در کشور/۱۰شهر کردستان فاقد کتابخانه
  • مسئولین استان نسبت به کتابخانه‌ها متفاوت عمل کنند
  • چالشی به نام سرانه مطالعه در ایلام/ کتاب همچنان مغفول است
  • نحوه مدیریت و رویکرد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان متحول شده است
  • اجرای طرح کوله پشتی کتاب در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری
  •  اجرای طرح «کوله پشتی کتاب» در چهارمحال و بختیاری
  • کتابخانه‌های عمومی با برگزاری برنامه‌های فرهنگی مردم را به کتابخوانی ترغیب کنند