Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@19:16:16 GMT

رشد 40 برابری محصولات شیلاتی در چهل سال اخیر

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۴۵۹۸۶

رشد 40 برابری محصولات شیلاتی در چهل سال اخیر

تهران - ایرنا- وزیر جهاد کشاورزی گفت: تولید محصولات شیلاتی ایران پس از انقلاب اسلامی 40 برابر رشد داشته و از 32 هزار تن در سال 57 به 1.2 میلیون تن در سال 96 افزایش یافته که این دستاورد حاصل اهتمام و اقدامات بی نظیر در حوزه شیلات کشور در چهار دهه اخیر است.

به گزارش پنجشنبه ایرنا، محمود حجتی در آیین معارفه رئیس جدید سازمان شیلات ایران افزود: صادرات محصولات شیلاتی از 11 میلیون دلار در سال 57 به 507 میلیون دلار در سال 96 رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی تصریح کرد: سازمان شیلات، نقش موثری در افزایش تولید و درآمدزایی برای کشور داشته و عملکرد آن با موفقیت همراه بوده است.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که اکنون رتبه تولید شیلات کشور از حدود 70 جهان به رتبه 27 رسیده است گفت: آبزی پروری دریایی، صید در آب های عمیق و دوردست و همچنین پرورش میگو در آب های شور و مناطق کم برخوردار از جمله ظرفیت های طبیعی بوده که با اقدامات شیلات در این دوره به فعلیت رسیده است.
وی ادامه داد: بر اساس آمار فائو، ایران در حال حاضر رتبه 19 آبزی پروری و رتبه 28 صید در جهان را در اختیار دارد و در پرورش ماهیان سردآبی (قزل آلا) در آب شیرین جایگاه نخست جهان را به خود اختصاص داده است.
حجتی افزود: ایران در تولید صید در منطقه خاورمیانه رتبه نخست و در آبزی پروری در این منطقه رتبه دوم را دارد و در صید تون ماهیان در غرب اقیانوس هند در جایگاه اول است.
وی با اشاره به این که سرانه مصرف آبزیان از یک کیلوگرم در سال 57 به 11.2 کیلوگرم در سال 96 ارتقا یافته است اظهارداشت: پرورش ماهی در دریا در سال 57 تقریبا نزدیک به صفر بوده که این میزان در سال 96 به بیش از 14 هزار تن رسیده است.
وی اضافه کرد: دستاوردهای بخش شیلات، حاصل تلاش و مشارکت دولت و مردم و از جمله افتخارات کشور و نظام است که معرفی و اطلاع رسانی این دستاوردها ضروری است.
وزیر جهادکشاورزی در این مراسم با قدردانی از خدمات حسن صالحی رییس پیشین سازمان شیلات ایران، بخش عمده ای از موفقیت های شیلات کشور را حاصل درایت و مدیریت نامبرده در پنج سال گذشته دانست.
**9186**1601**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد رشد شيلات 32 هزار تن حجتي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۴۵۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمام شرکت‌های تولید کننده آرد، غنی‌سازی آرد را با آهن و اسید فولیک انجام می‌دهند

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیدحیدر محمدی، به اقدامات و برنامه‌های سازمان غذا و دارو در حوزه غذا و صادرات محصولات خام کشاورزی اشاره کرد و گفت: طرح غنی‌سازی نان با آهن و اسید فولیک را توانستیم اجرا کنیم و همه شرکت‌های تولید کننده آرد، غنی‌سازی آرد را با آهن و اسید فولیک انجام می‌دهند.

وی افزود: در تداوم طرح غنی سازی شیر با ویتامین D موفق شدیم مراحل اولیه غنی سازی آرد با ویتامین D را شروع کنیم، چون قوت قالب مردم ما نان است و بیشترین مصرف در کالاهای اساسی هم گندم است.

محمدی ادامه داد: یکی از اقدامات بزرگ ما در سال گذشته، توسعه پایش سموم در مواد غذایی است که ما هر سال این کار را انجام می‌دهیم و سال ۱۴۰۲ بسیار بیشتر انجام دادیم و اقلامی که آلودگی با آفت کش‌ها، سموم و نیترات را دارند، شناسایی می‌کنیم.

وی افزود: بالغ بر ۵۰۰ آزمایشگاه در سراسر کشور داریم که ۵۳ آزمایشگاه مربوط به وزارت بهداشت است، دانشگاه‌های علوم پزشکی و آزمایشگاه مرجع که این آلودگی‌ها را اندازه‌گیری می‌کند. مثلاً برای پسته یکی از شاخص‌هایی که همه کشورها از ما می‌خواهند، آلفاتوکسین پسته است و سه آزمایشگاه در تهران، رفسنجان و کرمان توسط اتحادیه اروپا تأیید شده است.

محمدی در ارتباط با آلفاتوکسین، گفت: با توجه به مشکلاتی که برای صادرات به وجود آمد تاکید شد که همه محصولات خام کشاورزی مشمول آزمایش شوند، یعنی موقع صادرات ما شاخص مورد تأیید کشور مقصد را می‌گیریم.

وی افزود: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۸ هزار شاخص را تدوین و کتابچه آن را در اختیار همه دستگاه‌های ذی‌ربط قرار دادیم که بومی‌سازی شده است. یعنی بر اساس میزان مصرف همه محصولات خام کشاورزی؛ مثل ذرت، فلفل دلمه‌ای، گوجه فرنگی، هویج و…، در کشور ما این میزان مشخص است. حالا اگر بخواهیم این محصولات را صادر کنیم، سطح شاخص را باید کشور مقصد به ما بدهد، یعنی مقصد صادراتی اعلام می‌کند که سطح آرسنیک برنج مورد قبول من مثلاً ۲۵۰ است، در کشور ما این سطح بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ است. ما بر اساس استاندارد آن کشور اگر سختگیرانه‌تر باشد به صادر کننده‌ها اعلام می‌کنیم که مقصد صادراتی شما تا این سطح را قبول می‌کند بیش از این سطح ما غیر منطبق اعلام می‌کنیم؛ در نتیجه اجازه صادرات نمی‌دهیم، به همین دلیل ما در رابطه با پسته و محصولات خام کشاورزی، تا زمانی که جواب آزمایش مشخص نشود اجازه صادرات نمی‌دهیم، طبیعتاً به مواردی اجازه صادرات می‌دهیم که منطبق باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افزایش ۲۵ درصدی جوجه ریزی و ۱۰ برابری صادرات میوه در مازندران
  • همکاری در تدوین سند توسعه دریامحور دستور کار سال ۱۴۰۳
  • صادرات محصولات کشاورزی از مازندران رشد ۱۰ برابری داشته است
  • وزیر ارتباطات : مشترکینی که فیبر نوری دریافت کنند افزایش سرعت صدبرابری اینترنت خواهند داشت
  • پیش‌بینی تولید ۷۷ هزار تن میگوی پرورشی در سال جدید
  • در حوزه توسعه ارتباطات از رتبه ۸۱ به رتبه ۷۵ رسیده‌ایم
  • تمام شرکت‌های تولید کننده آرد، غنی‌سازی آرد را با آهن و اسید فولیک انجام می‌دهند
  • پیشرفت تکنولوژی هزینه تحقیق را ارزان‌تر می‌کند/ اختصاص بودجه برای بروز رسانی تجهیزات به دانشگاه‌ها
  • پتانسیل خودکفایی محصولات اساسی در کشور وجود دارد
  • میزان تولید تخم مرغ در استان قم به ۱۳۵ هزار تن رسیده است