Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان ورامین گفت: شهرستان ورامین یکی از کهن‌ترین شهرستان‌های استان تهران در خصوص میراث فرهنگی محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، ژیلا خداداد بعد از ظهر پنجشنبه در نشست اطلاع رسانی که با حضور اصحاب رسانه و خبرنگاران در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد، بیان کرد: قبل از انقلاب ۴ اثر تاریخی در شهرستان ورامین وجود داشت و بعد از انقلاب اسلامی تمامی آثار باستانی عصرهای قبل کشف شد و به ثبت ملی رسید و بیشترین ثبت ملی آثار باستانی در استان تهران متعلق به شهرستان ورامین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: ۷۷ آثار در شهرستان ورامین به ثبت رسیده است که می‌توان به ۱۳ قلعه باستانی، ۱ حمام، دو آب انبار، ۲۶ امامزاده، ۱ خانه قدیمی و ۱ قنات که ثبت ملی شده‌اند، اشاره کرد.

خداداد گفت: در سال جاری، هفت اثر احیا و کشف شد و به اداره کل میراث فرهنگی کشور معرفی شد و امیدواریم این هفت اثر به ثبت ملی برسد و می‌توان به ۱۲۲ آثار که مورد اهمیت این دیار نیز هستند، اشاره کرد.

وی با اشاره به قدمت چند هزار ساله ورامین در ساخت موزه‌، گفت: به علت کمبود بودجه به شهرستان ورامین از طرف میراث فرهنگی و مسئولان شهرستانی، موزه شهر که مورد نیاز مردم این دیار است ساخته نشده است و امیدواریم که مسئولان مربوطه فکری به حال این موزه کنند.

وی با اشاره به ساخت و سازهای غیر مجاز در میراث فرهنگی و آثار باستانی این شهرستان تاکید کرد: اداره میراث فرهنگی بخششی در خصوص ساخت و سازهای غیر مجاز در آثار باستانی این شهرستان نداشته و ندارد و هر کسی که بخواهد به این آثار و این میراث مهم دشت ورامین ضربه یا خدشه‌ای وارد کند؛ میراث فرهنگی به عنوان حافظ و حراست کننده این آثار باستانی آنها را به دستگاه قضائی معرفی خواهد کرد.

وی گفت: در سال جاری ۳ مورد ساخت و ساز غیرمجاز در سطح شهرستان داشتیم که با ورود اداره میراث فرهنگی ساخت و ساز در این اماکن مهم ممنوع و پلمب شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان ورامین خاطرنشان کرد: امامزاده سید فتح الله در مرکز شهر، ترانس اداره برق در برج تاریخی و چندین ساله علاءالدوله این خطه در مرکز شهر و یک مورد نیز در خصوص شهرداری بود و با جلساتی که انجام دادیم مورد سوم برطرف شد اما در خصوص امامزاده سید فتح الله و برج علاالدوله این روند هنوز ادامه دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ثبت ملی آثار باستانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۴۵۹۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از نسخ خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان

به گزارش خبرآنلاین از خراسان، احسان زهره‌وندی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در حاشیه رونمایی از ۲ نسخه خطی کلیات گلستان سعدی و یک رقعه خطی متعلق به دوره تیموری، اظهارکرد: این مراسم با توجه به وجود نسخ خطی نفیس در گنجینه موزه بزرگ خراسان و به مناسبت روز بزرگداشت «ابومحمد مشرف‌الدین مصلح بن‌عبدالله بن‌مشرف» متخلص به سعدی، شاعر و نویسنده پارسی‌گوی ایرانی برگزار شد.

زهره وندی ادامه داد:یکی از اولویت‌های کاری معاونت میراث فرهنگی خراسان رضوی تبیین و معرفی مشاهیر ادبی ایران است که از اسفند سال گذشته با برنامه (بزرگداشت نظامی) شروع و در سال‌جاری نیز ادامه خواهد داشت و طبق تقویم فرهنگی اقدام به برپایی نمایشگاه‌های مشاهیر فرهنگی و هنری براساس آثار موجود در خراسان رضوی می‌کند.

وی بیان کرد: در این مراسم ۲ نسخه خطی نفیس سعدی از کلیات گلستان و یک رقعه متعلق به دوره تیموری رونمایی شده است.

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: یکی از نسخه ها شامل غزلیات سعدی به ضمیمه غزلیات قاسم انوار و بخشی از دیوان حافظ است که با خط نستعلیق ۱۴ سطری نوشته شده و تاریخ تحریر آن مربوط به دوره تیموری و قرن ۱۰ هجری قمری است.

زهره وندی ادامه داد: نسخه دیگر کلیات سعدی شامل گلستان، بوستان و دیوان اشعار بوده که با خط نستعلیق تحریر شده است.

شایان ذکر است، نسخه های خطی سعدی از سوم تا نهم اردیبهشت ماه در موزه بزرگ خراسان واقع در بوستان کوهسنگی مشهد از ساعت ۹ تا ۲۰ میزبان علاقه‌مندان به هنر، شعر و ادبیات فارسی است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898203

دیگر خبرها

  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • حفاران غیرمجاز در شهرستان سنندج دستگیر شدند
  • چین: «مس عینک» بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران
  • رونمایی از نسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان
  • حاجی بادام؛ میراث شیرین یزدی‌ها
  • نسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان رونمایی شد
  • رونمایی از نسخ خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان