پاکستانیها حسننیت خود را نشان نمیدهند/مسئولان اهمیت مرزها را نادیده گرفتهاند
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۴۶۵۹۴
صراط:
حشمتالله فلاحتپیشه نماینده مردم اسلامآباد غرب و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با فارس، در پی جنایت تروریستی استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: اعتقاد من بر این است که ورشو یک رسوایی بزرگ برای آمریکا بود؛ یعنی در ادامه رسواییهای دیگری که انزوای آمریکا را در دنیا نشان داد، در ورشو هم همین اتفاق افتاد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: آمریکاییها سعی کردند پس از اینکه کانالهای رسمی بینالمللی مانند شورای امنیت سازمان ملل متحد را امتحان کردند، برای اینکه علیه ایران اقداماتی صورت گیرد، نهایتا منزوی شدند.
فلاحت پیشه در همین زمینه عنوان کرد: ما قبل از آن هم دیدیم که کشورهای اسلامی را در عربستان جمع کردند تا ائتلافی عملی علیه ایران صورت گیرد، اما پس از آن سران کشورهای اسلامی وارد فاز عملی شدند، عملا سعیشان بر این بود که سیاستی را در پیش بگیرند تا فضای منفی و روانی علیه ایران شکل دهند، اصل آن سیاست هم برعهده آقای پمپئو است که مدام ترامپ را وارد اشتباهات متعدد میکند.
*ورشو یک رسوایی بزرگ برای آمریکا بود
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: در ابتدا در ورشو سعی کردند نشست سران یا وزرای خارجه را شکل دهند، اما نهایتا تنها چند وزیر بیشتر شرکت نکردند و فقط آمریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان و امارات یعنی چهار کشوری که عملا در سیاستهای خود در قبال ایران منزوی شدند، در انزوا جلسه ورشو را برگزار کردند و یک شکست جدیای را تجربه کردند.
فلاحتپیشه در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: بنابراین پس از این شکست تاریخی، سران کشورهای اسلامی را جمع کردند تا به راهکارهای عملی و برنامهریزی شده برای مقابله با ایران برسند، اما هر روز آب رفتند و تعداد کشورهایی که در توطئه آمریکایی - سعودی علیه ایران شرکت میکردند کمتر میشد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بر همین اساس اضافه کرد: در شورای امنیت هم رسوایی ترامپ شکل گرفت که خانم نیکی هیلی قربانی این رسوایی بود، در ورشو هم عملا اگر آمریکاییها واقعیت رسوایی ورشو را درک کنند، حتما یا بولتن یا پنتو یا هر دو نفر این افراد باید قربانی این رسوایی بزرگ شوند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: در ورشو برخلاف انتظار آمریکاییها عملا آمریکاییها در اروپا غریب واقع شدند و هیچ قدرت اروپایی از آن استقبال نکرد، کشورهای دیگر بزرگ دنیا هم مانند چین و روسیه آنها را بایکوت کردند، لذا ما دیدیم معاون رئیسجمهور آمریکا هنگام ورود به لهستان در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با رئیسجمهور لهستان سعی کرد موضوع را به تهدید روسیه ربط دهد و نوعی سردرگمی در سیاست این بازیهای شکل گرفت.
*22 بهمن تیر خلاص ورشو در خیابانهای ایران زده شد
وی ادامه داد: به ویژه اینکه دو روز قبل تیر خلاص ورشو در خیابانهای ایران زده شده بود؛ یعنی جایی که حضور میلیونی مردم ایران را داشتیم و نمایش مضحک معدود افرادی که دستشان به خون ایرانیان آلوده است را در چند خیابان اطراف نشست هم باعث شد که دنیا مقایسه کند جایگاه مردمی انقلاب اسلامی ایران چگونه جایگاهی است و در عمل، افرادی که آمریکاییها به آنها برای سیاست ضدایرانیشان دل بسته است، چه جایگاه مضحکی دارند.
وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: اعتقاد من بر این است که رسوایی ورشو و حضور افتخارآمیز، جدی و توأم با تعصب دینی - ایرانی مردم در ۲۲ بهمن باعث میشود که ما نوعی سراشیبی را در تهاجم آمریکا و متحدانش در قبال ایران داشته باشیم.
وی گفت: آمریکاییها عملا میفهمند که بیش از این اگر در قبال ایران سرسختی در پیش بگیرند حتما منزویتر خواهند شد؛ لذا ما در آینده شاهد خواهیم بود که آمریکاییها بیش از گذشته دنبال واسطه میگردند برای اینکه وارد فاز مذاکره با جمهوری اسلامی ایران شوند ودر طرف مقابل هم کشورهای دنیا نشان دادند که در مشارکت با ایران جدی هستند، به ویژه کشورهای اروپایی و عدم شرکتشان در ورشو نشاندهنده تقابل جدی با آمریکا بود. اما انتظار این است که چنین تقابل سیاسیای در عرصه عملی منجر به همکاریهای بیشتر اروپاییها با ایران و بازگشت تحولات به مسیر شناسایی واقعیت و قدرت جمهوری اسلامی ایران شود.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سؤال که شما به بحث مقابله با جریانهای تهاجمی و جنایتی دشمن اشاره کردید و مشخصا در خصوص حمله تروریستی اخیر در جاده خاش - زاهدان اقدام ویژه و مؤثر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی چیست، گفت: هفته گذشته بیانیه تحلیلی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی صادر شد که طی این بیانیه ما یکسری روند رسوایی دشمنان توسط جمهوری اسلامی ایران را در این بیانیه مورد روشنگری قرار دادیم و در طرف مقابل هم حقانیتهای جمهوری اسلامی ایران و شاخصهای قدرت پایدار کشور براساس دید آماری و نظری و مقایسهای در تأیید کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی شکل گرفته که در آن بیانیه مطرح شد.
*سازوکارهای تحولات پس از پیروزی ایران در ۲۲ بهمن و شکست دشمنان ایران در ورشو
فلاحتپیشه گفت: ما حتما تحت عنوان سازوکارهای تحولات پس از پیروزی ایران در ۲۲ بهمن و شکست دشمنان ایران در ورشو را طی نشستی در دستورکار قرار میدهیم.
وی ادامه داد: ما قطعا طی این نشست از مسئولان وزارت خارجه هم دعوت میکنیم و حتما در قالب گزارش جدید وزارت امور خارجه در موضوع برجام، بحث همکاری ایران با اروپا به صورت عملیاتی و در قالب کمی و قابل مقایسه ارائه خواهد شد، همچنین اینکه وزارت خارجه در شرایط کنونی که بهرهبرداری در این خصوص صورت میدهد نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت.
وی بیان کرد: از آنجایی که به هر حال حضور مردم یک مؤلفه بزرگ قدرت بود و شکست آمریکاییها در ورشو هم نشان داد که عرصه بینالمللی عرصهای نیست که آمریکاییها روی آن حساب کنند، بنابراین اینکه وزارت امور خارجه در این رابطه چه برنامهای خواهد داشت را در دستورکار نشست ویژه کمیسیون قرار خواهیم داد.
*باید یک سازمان دیپلماسی پارلمانی تعریف شود
فلاحتپیشه در ادامه بیان کرد: ما از مرکز پژوهشها در وزارت امور خارجه هم خواستهایم که (از آنجایی که معتقدیم مناسبات دو جانبه باید گسترش پیدا کند) یک سازمان دیپلماسی پارلمانی هم باید تعریف شود که در چه حوزههایی پارلمان جمهوری اسلامی ایران میتواند در راستای سیاست خارجی کشور در شرایط کنونی عمل کند.
وی همچنین تصریح کرد: ما هفته آینده در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به رغم اینکه کمیسیونها تعطیل است و مجلس بررسی بودجه میپردازد، اما جلسه را پس از نماز ظهر برگزار خواهیم کرد و جلسات کمیسیون کماکان برقرار خواهد بود.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در تشریح جزئیات نشستهای هفته آتی کمیسیون متبوعش اظهار داشت: یکی از این نشستها مربوط به موضوع حادثه تروریستی زاهدان و بررسی علل و عوامل آن است و همچنین نشست دیگری به موضوع ورشو و تحولات بعد از شکلگیری راهپیمایی ۲۲ بهمن و راهبردی که براساس آن مترتب خواهد شد اختصاص مییابد.
*نشست ویژه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پی حادثه تروریستی زاهدان
وی همچنین در پاسخ به این سؤال که طی نشست نخست کمیسیون در هفته آینده که با محور بررسی حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان شکل میگیرد، موضوع تصمیم دولت و دستگاههای نظامی و امنیتی برای انتقام سخت عاملان این حادثه نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت یا خیر، گفت: بنده از زمانی که رئیس کمیسیون شدم دو بار به زاهدان سفر کردم و مرزها را از نزدیک مورد بازدید قرار دادیم.
وی افزود: نکتهای در این خصوص وجود دارد که بنده طی نامهای در اعتراض به بودجه به مسئولان نظام نوشتم و در آنجا عنوان کردم که تنها یکپنجم الزامات بودجهای مورد نیاز برای مرز در بودجه دیده شده است.
* مسئولان کشور اهمیت مرزها را نادیده گرفتهاند
فلاحتپیشه ادامه داد: واقعیتی که وجود دارد این است که مسئولان کشور هنوز اهمیت مرزها را جدی نگرفته و آن را نادیده گرفتند.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه تأکید کرد که آخرین تیر در ترکش دشمنان ما اقدامات ایذایی است و این مهمترین سیاست و تیر در ترکش دشمنان ماست که در مرزهای کشور و مرزهای شرقی ما متمرکز شدهاند.
وی با اشاره به اینکه دهها تروریست عملیات انتحاری را آموزش دیدهاند گفت:هدف آنها اقدامات ایذایی است اما ما الزامات بودجه لازم برای مقابله با این مسائل را درنظر نگرفتهایم که باید بیش از پیش به آن توجه شود، همچنین انتظاری که وجود دارد، اقدام متقابل و پشیمانکننده است.
* جمهوری اسلامی به توان اقدام متقابل پشیمانکننده رسیده است
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به توان اقدام متقابل پشیمانکننده در عرصه دولتی رسیده است، حتی آمریکا هم این واقعیت را درک کرده است که ایرانیان میتوانند اقدامات مقابله به مثل پشیمانکننده داشته باشد و چه آمریکا، چه رژیم صهیونیستی و چه برخی مرتجعین این واقعیت را پذیرفتهاند، لذا در قبال ایران هیچ گاه دست به ریسکها و یا اقدامات احمقانه نمیزنند.
وی اضافه کرد: این راهبرد مقابله پشیمانکننده را البته با تقویت اصل پیشگیری باید در قبال تروریستها پیش گرفت،همچنین بودجه لازمه را باید درنظر بگیریم.
وی افزود: بودجهای که در صحن مجلس قرار است بررسی شود، اگر الزامات ما را نادیده گرفته باشد، از آنجایی که به آقای لاریجانی، تاجگردون و مسئولان مربوطه و نوبخت این الزامات را توضیح دادم، اما هنوز اقدامات دیده نشده است که اگر این روال ادامه پیدا کند باید در صحن یک کار اساسی صورت گیرد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین خاطرنشان کرد: همچنین باید در قالب دیپلماسی کشور که بخشی از آن دیپلماسی عمومی است، حامیان اصلی تروریستها اکنون در خیابان ورشو هستند و البته کسانی که برگزار کننده نشست ورشو هستند و با رسوایی کامل، آمریکاییها در جمع کسانی حاضر میشوند که ۱۷ هزار ایرانی را شهید کردند و هنوز هم شهید میکنند.
وی افزود: عربستانیها نیز خیلی رسوا آمدند و ایرانیانی را که دستشان به خون هموطنانشان آلوده بود را جمع کردند، به آنها پول، هزینه رسانه، هزینه تبلیغ و پول تسیلحاتی و مالی و البته هزینه برگزاری میتینگهای سیاسی ضد ایران را به آنها دادند و اتفاقا آن دسته از تروریستهایی که بیشتر خونریزی و جنایت کردند، بیشتر مورد حمایت عربستان و مرتجعین و البته آمریکا قرار گرفتند، لذا این باید در قالب دیپلماسی عمومی حتما فریاد زده و روشنگری شود،ضمن اینکه باید در قالب دیپلماسی رسمی ما باید اتمام حجت جدی را با کشور پاکستان داشته باشیم.
*پاکستانیها حسننیت خود را در قبال ایران نشان نمیدهند
وی در خاتمه گفت: ایران همان کشوری است که هرگاه بلایایی در پاکستان شکل میگیرد، ایرانیها پول نقد برای کمک به مردم پاکستان دادند، در همین تابستان بنده خودم دخالت کردم برای اینکه برق ناحیه هودر وصل شود، چرا که آنها را به عنوان برادران هموطن و همسایه ما میدانستیم و از وزیر خواستم که این کار را صورت دهد اما اکنون ما میبینیم که پاکستانیها به ویژه ارتش این کشور حسننیت خود رادر قبال ایران نشان نمیدهند، بنابراین ما نیازمند یک دیپلماسی جدی در این رابطه هستیم.
منبع: صراط نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۴۶۵۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا سعدی شادترین شاعر ایران سالها نادیده گرفته شد؟
آفتابنیوز :
محمدعلی اسلامی ندوشن متولد ۱۳۰۴ در ندوشن یزد بود که برای دیدار با فرزندانش به کانادا رفت و بعد بهخاطر عوارض کهولت سن و کرونا آنجا ماندگار شد و پنجم اردیبهشت سال ۱۴۰۱ چشم از دنیا فروبست و خانواده پیکرش را همانجا به امانت به خاک سپردند تا در فرصت مناسب، طبق وصیت خودش به ایران برگردد و در نیشابور در جوار آرامگاه عطار و خیام آرام گیرد؛ هرچند زادگاهش یزد بود و از ندوشن برخاسته بود.
پیکر اسلامی ندوشن ۲۸ آبان ۱۴۰۲ به ایران بازگشت و بعد از تشییع در دانشگاه تهران، یزد و نیشابور در خانه ابدیاش آرام گرفت.
این نویسنده و پژوهشگر دانشآموخته حقوق بینالملل از فرانسه بود و استاد پیشین دانشگاه تهران، که علاوه بر درسهای حقوقی، به تدریس نقد ادبی، سخنسنجی و ادبیات تطبیقی نیز میپرداخت. او سالها زندگی خود را صرف تحقیق در آثار علمی و ادبی ایران و ترجمه آثار نویسندگان جهان کرد و آثارش بهصورت کتاب در بیش از ۵۰ جلد در زمینههای گوناگون اعم از ادبی، فرهنگی و اجتماعی به چاپ رسیده است.
همزمان با سالروز درگذشت محمدعلی اسلامی ندوشن در اردیبهشت که با نام سعدی گره خورده و در هفته بزرگداشت این شاعر قرار داریم، بخشهایی از جستار او را درباره سعدی که در کتاب «چهار سخنگوی وجدان ایرانی» (چاپ سوم - ۱۳۸۰) منتشر شده است میخوانیم. اسلامی ندوشن در این کتاب سعدی را حاضرترین فرد در متن جامعه ایرانی میداند و از این شاعر به عنوان اولین معلم و یک مصلح اجتماعی یاد میکند و او را «سخنگوی ضمیر آگاه ایرانی» میخواند که در دورههایی کمتر به او توجه شده و کمتر درباره او حرف زده شده است.
اسلامی ندوشن در این کتاب نوشته است:
ز خلق، گوی لطافت تو بردهای امروز
به خوبرویی و سعدی به خوبگفتاری
سعدی تقریباً شادترین شاعر ایران است. شاعری است که کمتر ما را در دستاندازهای زمین و آسمان میاندازد، و یا در دستاندازهایی که وجدان ما را به تب و تاب افکند. خیلی آرام بیان میکند و در واقع میخواهد ما را آرام به راه راست بیاورد. نزدیک هفتصد سال سعدی در ایران معلم اول بوده. به عنوان «مصلح اجتماعی» میتوان گفت که درسدهنده به همه خانوادهها بوده. اگر درسش را گوش نکردهاند، موضوع دیگری است. او درس خود را داده، مردم هم خواندهاند و تکرار کردهاند، از مکتبخانهها تا بالاترین مجامع ایران. چه شد که طی این هفتصد سال، حاضرترین فرد در متن جامعه ایران بوده است؟ و چه شد که طی این پنجاه سال اخیر آنطور که میبایست، به مقام سعدی توجه نشد؟ کسان دیگری به عللی بیشتر در متن توجه بودند، بیشتر کتاب دربارهشان نوشته شد، بیشتر بحث و حرف درباره آنها صورت گرفت، مثل حافظ و مولوی و فردوسی. از این چهار بزرگ، از سعدی کمتر حرفش زده شد. برای این موضوع چند علت هست:
یکی اینکه از زمانی که بیشتر سیاسی شدیم، یعنی از شهریور ۲۰ که ایران در اشغال قرار گرفت، قشری از جامعه ایران یکدفعه سیاسی شد، گروههای مختلف، مرامها و حزبهای مختلف و زیر و بمهای مختلف پیش آمد و کسانی که خود را «پیشرو» میدانستند، سعدی خیلی به مذاقشان خوش نمیآمد؛ زیرا او را چنان که باید قاطع نمیدیدند که یک جهت را در پیش بگیرد؛ مثلا تکلیف با مولانا روشنتر است، یا فردوسی، یا حتی حافظ. سعدی، چون همهجانبه است، همه مسائل بشری را مطرح کرده، هیچ جهتی را به تنهایی نگرفته و قصدش واقعا تربیت ساده اجتماعی برای جامعه بوده، باب طبع کسانی که بیشتر یکجهتی فکر میکردند، نبوده. سیاستْ قاطع است. یک حزب میگوید این باید بشود و آن نباید بشود، یک مرام نیز همینگونه فکر میکند. فکر یکجهتی باعث میشود که انسانها پیشوایان فکری خود را آسانتر در جهت معینی انتخاب کنند، تا آنها کمک کنند به نظریهای که آن حزب یا آن دسته و گروه به آن دلبسته است. این است که سعدی چنان که باید، باب طبع چپروها و کسانی که اندیشه تند را دنبال میکردند و خواه ناخواه روی نظریاتشان تعصب داشتند، نبود. آنها هم، چون تبلیغات وسیعی داشتند، در دیگران و بهخصوص جوانها اثرگذار شدند. البته پیش اهل نظر همیشه سعدی، سعدی بوده؛ اما نزد کسانی که با سیاست تند سروکار داشتهاند، کمی نادیده گرفته شده و حتی کسانی سبکسرانه این جسارت را به خود دادند که لطیفترین سخنور زبان فارسی را «ناظم» بخوانند، نه شاعر!
علت دوم این بود که سعدی جامعه ایرانی را واگو و ترجمانی میکند؛ یعنی آینهای است در برابر ما. بدیهی است که او به این بسنده نمیکند. «مایی» که او میخواهد، آن است که بهتر از آنچه هست باشد، عیبهایش تا حد امکان کاهش گیرد. البته او اینقدر واقعبین هست که بداند بشر بیعیب نمیشود. کمال وجود ندارد و هر انسانی یک مقدار در معرض لغزش است؛ اما تا حد ممکن میخواهد جامعه را اصلاح کند؛ بنابراین آینه وجودی جامعه ایرانی است. عیبها و حسنهایش، هر دو را میگوید و ما البته در این پنجاهساله که دگرگونی سیاسی میخواستهایم، این را خیلی خوش نداشتهایم. گذشتگان ما قدر این سخنها را میدانستند و برایشان مسألهای نبود. ما که در معرض فرهنگ غرب و چپ قرر گرفته بودیم و عوارض بعدیاش را هم به نوعی دیدیم، خوش نداشتیم که قیافه خودمان را در آینه سعدی نظاره کنیم! گرایش بر آن بود که اندیشههای حزبی و سیاسی جامعه را پیش ببرد، تا اینکه یک فرد اخلاقی بخواهد آن را اصلاح کند.
سومین نکته این است که اصلاحکردن فردی خود، قدری مشکلتر است تا دنبالهروی از یک مرام و یک روش. این یکی آسانتر است؛ زیرا افراد جمع میشوند، دنبال هم راه میافتند، چند شعار را مدنظر قرار میدهند و امید دارند که فکر خود را بر کرسی بنشانند، در حالی که اصلاح فردی و اخلاقی کار آسانی نیست. انسان باید قدری تحمل محرومیت بکند، تحمل انضباط بکند، برای خود مقداری حفاظ اخلاقی قرار دهد تا بتواند انسان بهتری بشود، و، چون این کار آسان نبوده، مردم آنطور که باید به طرف سعدی نرفتند.
منبع: خبرگزاری ایسنا