Web Analytics Made Easy - Statcounter

اصفهان- ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: اگر زمینه و عرصه های کاری برای هنرمندان رشته های مختلف صنایع دستی فراهم باشد می توانند در توسعه اقتصادی کشور موثر باشند.

به گزارش ایرنا، حجت‌ الاسلام محمدعلی انصاری روز پنجشنبه در اختتامیه جشنواره ملی صنایع دستی آیات در مجموعه فرهنگی استاد فرشچیان اصفهان افزود: با توجه به تنگناهای اقتصادی موجود در کشور، از هنر و صنایع دستی می توان در زمینه اقتصاد بهره برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به اینکه بزرگترین هنرمند خداوند است که در خلقت جهان هستی این همه ظرافت و هنر به کار برده است، اظهارداشت: همه انسان ها از هنر عمومی بهره مند هستند اما در نهاد برخی انسان ها استعدادهای ویژه ای در عرصه های هنرهای ویژه وجود دارد که این نعمتی از جانب خداست.
وی ادامه داد: استفاده صحیح و درست از هنر و استفاده از آن در راستای خدمت به بشریت سپاسگزاری از هنر است ولی متاسفانه امروز در دنیای پر زور و ستم ، گاهی از هنر استفاده ابزاری می شود.
وی با بیان اینکه صنایع دستی در میان همه هنرها از ارزشمندترین هنرهاست، تصریح کرد: تاریخچه هنر دستی به هشت هزار سال قبل یعنی دوره نوسنگی که بشر به ساخت اشکال مختلف با سنگ و چوب می پرداخت مربوط می شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: بنابر اعلام سازمان یونسکو به عنوان مرکز بین المللی فرهنگی و هنری، 600 هنر دستی در جهان را ثبت کرد که از این تعداد 450 هنر مربوط به کشور ایران است.
وی اضافه کرد : اختصاص بخش زیادی از هنرهای دستی جهان به ایران نشانگر سابقه دیرینه و ریشه تاریخی این کشور است.
انصاری بیان کرد: از این میزان صنایع دستی 287 هنر نیز مربوط به شهر اصفهان است و هنرمندان زیادی در این استان به فعالیت می پردازند.
وی ادامه داد : صنایع دستی، هویت یک جامعه و ارزش و ابهت تاریخ یک ملت است و هنگامی که هنر و صنعت با تفکر مذهبی و دین یک ملت عجین باشد ارزش بیشتری پیدا می کند.
وی با بیان اینکه هنرهای دستی باید در خدمت قرآن و ترویج فرهنگ دینی و قرآنی باشد تصریح کرد: امیدواریم برگزاری این جشنواره باعث افزایش اشتیاق هنرمندان برای انجام و ارائه صنایع دستی با محوریت دین و قرآن باشد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ادامه داد: اگر یکی از نتایج جشنواره سراسری صنایع دستی آیات توجه بیشتر مسوولان و دلسوزان فرهنگ و هنر و صنایع دستی باشد می توان گفت که جشنواره به هدف خود دست یافته است.
وی در پایان از حمایت کنندگان جشنواره از جمله شرکت ذوب آهن و اتاق بازرگانی اصفهان برای حمایت از برگزاری جشنواره ملی صنایع دستی آیات قدردانی کرد.

**برگزیدگان جشنواره ملی صنایع دستی آیات در اصفهان تجلیل شدند
نفرات برگزیده جشنواره ملی صنایع دستی آیات در چهار بخش بافت، سفال، فلز و چوب روز پنجشنبه در مراسم اختتامیه این جشنواره در اصفهان معرفی و تقدیر شدند.
375 اثر در چهار بخش بافت، سفال، فلز و چوب به دبیرخانه جشنواره رسید که از این تعداد، 123 اثر در بخش فلز، چوب، بافت و سفال به مرحله مسابقه راه یافتند که بیشترین تعداد اثر رسیده با 69 اثر مربوط به بخش هنر چوب بوده است.
در بخش هنر بافت جلال ابراهیم زاده از اصفهان رتبه نخست را کسب کرد و ناهید معقولی و توران اقوام کرباسی هر دو از اصفهان عناوین دوم و سوم را از آن خود کردند و فریبا ابوالقاسمی و فرحناز کرک یراق شایسته تقدیر اعلام شدند.
در هنر سفال هیات داوران هیچ اثری را به عنوان رتبه اول و دوم معرفی نکردند و ریحانه کهنگیان از اصفهان موفق به عنوان سومی جشنواره شد و ساسان بهادری از خراسان شمالی نیز شایسته تقدیر معرفی شد.
برگزیدگان هنر چوب در این جشنواره در دو بخش معرق و منبت معرفی شدند. در بخش منبت مریم کشتکاروندی از البرز، مسلم زارع مهرجردی از یزد و مرضیه ارمانی از ایلام به ترتیب حائز رتبه های اول تا سوم شدند.
مریم امین الرعایا از اصفهان در بخش هنر معرق با چوب مقام اول را کسب کرد و امین همتی از فارس و فاطمه مسیبی از چهارمحال و بختیاری به ترتیب دوم و سوم شدند.
هفت نفر در بخش چوب شایسته تقدیر اعلام شدند و سید فرهاد پاکنژاد نیز در بخش مجسمه چوبی- حجم سازی یه صورت ویژه تقدیر شد.
همچنین در بخش فلز کیقباد بذرافشان و مجید ملک زاده هر دو از اصفهان عناوین اول و دوم را به خود اختصاص دادند و شهرام رجایی، داوود جعفری قلعه شوری و بابک خویی همگی از اصفهان به مقام سوم مشترک دست یافتند.
هشت اثر در این بخش شایسته تقدیر اعلام و نیز استاد راعی به صورت ویژه تقدیر شد.
همچنین 20 نفر از برگزیدگان چهار بخش هنری بافت، فلز، سفال و چوب شایسته تقدیر اعلام و از آن ها تجلیل شد.
نمایشگاهی از آثار برگزیده در طبقه زیرین مجموعه فرهنگی استاد فرشچیان در معرض دید عموم قرار گرفت.
هنرمندان برگزیده جشنواره ملی صنایع دستی آیات آن در مستند صندلی تجربه در شبکه استانی اصفهان معرفی خواهند شد.
تقویت و توسعه فضای معنوی و قرآنی در آنها، شناسایی هنرمندان مستعد و برجسته این عرصه ها و معرفی به جامعه علمی و فرهنگی، اعتلای اخلاق، ایمان و بصیرت دینی هنرمندان و الگوسازی هنرمندان برای سایر اقشار جامعه در فعالیت های قرآن و عترت و گسترش مفاهیم، آموزش ها و پژوهش های قرآن و عترت را از جمله اهداف برگزاری این جشنواره است.
مشارکت همه جانبه و فعال هنرمندان، توجه به دیدگاههای امام (ره) و رهبر معظم انقلاب در مورد فعالیت های قرآنی و توجه به رویکرد تبلیغی، آموزش، پژوهشی و تربیتی و اعتلای فعالیت های محتوایی و جنبی از رویکردهای برگزاری این رویداد است.
نمایشگاهی از آثار راه یافته به بخش مسابقه در طبقه زیرین مجموعه فرهنگی استاد فرشچیان اصفهان در معرض دید عموم قرار گرفت.
/6026/7135

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي صنايع دستي جشنواره اقتصاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۴۶۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدت بازگشایی آب در زاینده‌رود ۱۲ روز است/ قرار نیست توسعه صنایع آب‌بر را داشته باشیم

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: مدت بازگشایی آب در زاینده‌رود ۱۲ روز است، زیرا حجم آب پشت سد در حال حاضر حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب است که نسبت به دوره‌های مشابه قبل و نیاز آبی تا پایان فصل و آب شرب که اولویت اول است، آب کمی محسوب می‌شود و باید مدیریت لازم را انجام دهیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مهران زینلیان در برنامه تلویزیونی «بهار بهار» اظهار کرد: میان دستگاه‌های مختلفی اجرایی باید یک هماهنگ‌کننده وجود داشته باشد که این نقش بر عهده استانداری است تا اگر جایی تضاد منافع در خدمت‌رسانی به مردم وجود داشت، استانداری به‌عنوان هماهنگ کننده و نماینده حاکمیت در استان نقش خود را ایفا کند.

وی با تاکید بر اینکه ما باید انتظارات مردم را بشنویم، افزود: اولین انتظار مردم ما در استان و شهر اصفهان حل مسئله آب و هوا است و البته هر آنچه که به فضای زندگی مردم برمی‌گردد، در این راستا وظیفه ما بسیار سنگین است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان تصریح کرد: گلایه‌هایی پیرامون زمان بازگشایی آب در زاینده‌رود وجود دارد، اما باید گفت در این موضوع کمیته‌ای چند جانبه تشکیل می‌شود و بر اساس آنچه مورد نیاز کشاورزان است، تصمیم‌گیری می‌شود.

زینلیان گفت: حتی ساعت بازگشایی آب در زاینده‌رود نیز برای ما مهم است، بنابراین باید این بازگشایی انجام می‌شد تا کشت کشاورزان به تأخیر نیفتد.

وی با بیان اینکه بارندگی این روزها کمک بسیار خوبی بود، اما به حدی نبود که جلوی بازگشایی را بگیرد، گفت: خوشحالم که فضای شهر و استان را باطراوت می‌بینم و مسافران نیز از آن استفاده می‌کنند، به‌طور قطع حوزه گردشگری برای ما بسیار مهم است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان ادامه داد: این بارندگی نیز کمک کرد که حجم و سرعت انتقال آب بهبود پیدا کند، تلاش همه دستگاه‌ها است که جریان دائمی آب را در زاینده‌رود ببینند.

وی یادآور شد: مدت بازگشایی آب در زاینده‌رود ۱۲ روز است، زیرا حجم آبی که هم‌اکنون پست سد است، حدود ۳۰۰ میلیون متر مکعب بوده که نسبت به دوره‌های مشابه قبل و نیاز آبی تا پایان فصل و آب شرب که اولویت اول محسوب می‌شود، آب کمی است، در این راستا مجبور هستیم که برای استفاده از آن مدیریت لازم را انجام دهیم.

زینلیان این سخن یکی از نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی را که خبر از تحقق جریان دائمی زاینده‌رود در خرداد داده بود، نادرست خواند، گفت: از این نماینده باید پرسید بر چه مبنایی این صحبت را بیان کردند، زیرا آبی که از دریای عمان (از نقطه سیرجان و کرمان) برسد، آب گران قیمت است و به صنایع اختصاص دارد، آبی نیست که داخل رودخانه بیاید.

وی ادامه داد: قرار نیست توسعه صنایع آب بر را در اصفهان داشته باشیم، این موضوع جز خطوط قرمز ما است، آبی که قرار است بیاید، جایگزین آب‌های مصرفی صنایع بزرگ استان می‌شود که در دهه‌های گذشته در اصفهان ایجاد شد و در حال حاضر زیرساخت کشور محسوب می‌شود.

هم‌اکنون فقط به اندازه کشت متعلق به حقابه داران است و توسعه کشت فراتر از گذشته نخواهیم داشت

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان یادآور شد: این اتفاق موجب می‌شود، نیاز آبی صنایع از آب‌های سطحی و زیر سطحی که مستقیم با زاینده‌رود مرتبط است، قطع شود، از این جهت به احیای زاینده‌رود کمک می‌شود، اما هم مقدار آن که در این فاز ۷۰ میلیون مترمکعب آب است و هم نوع طرح به گونه‌ای نیست که خودش بتواند احیا کننده رودخانه زاینده‌رود باشد.

وی تصریح کرد: این طرح گام مثبتی محسوب می‌شود و کمک می‌کند تا ذخایر آبی بیشتر و آب پشت سد نیز افزایش پیدا کند.

زینلیان با تاکید بر اینکه درخواست ذی‌نفعان درخواست بازگشایی آب بیشتر از ۱۲ روز بود، گفت: در این مدت بسیاری از کشاورزان قادر نیستند، همه کشت خود را آبیاری کنند و در حال حاضر نیز با سختی آب می‌رسد، اگر منابع آبی بیشتر بود، این ۱۲ روز می‌توانست بیشتر باشد، اما هم‌اکنون فقط به اندازه کشت متعلق به حقابه داران است و توسعه کشت فراتر از گذشته نخواهیم داشت، اولویت ما توسعه کشت صنعتی و گلخانه‌ای است.

معاون استاندار اصفهان با بیان اینکه به آینده خوش‌بین هستیم، تصریح کرد: این طرح انتقال آب از دریا است، پروژه‌های دیگری نیز از منابع جنوبی استان داریم، پروژه‌هایی مانده بر زمین ادواری که چند ساله هستند.

زینلیان با بیان اینکه مسئله آب دغدغه‌ای است که هر روز استاندار و مدیران استان پیگیر آن هستند، اظهار کرد: مسئله آب، فقط موضوعی در حوزه آب نیست، بلکه بحث هویت اصفهان است؛ زاینده‌رود با تمدن اصفهان گره خورده است.

وی ادامه داد: نقش مدیران استان و نمایندگان این است که قانون اجرا شود؛ مقام معظم رهبری سال ۱۳۸۰ زمانی که به اصفهان آمدند، خطاب به مدیران با لحن تند و اصرار خواستند که پروژه‌های زمین مانده استان که آن موقع اجرا نشده، انجام شود که پس از حدود ۲۰ سال در سال ۱۴۰۱ رهبر معظم انقلاب دوباره درباره همان پروژه‌ها همان سخن را تکرار کردند، جای تأسف دارد که ما (کسانی که مسئولیت داشتند) نتوانستیم صحبت‌های ایشان را عملیاتی کنیم.

زینلیان تصریح کرد: امیدوارم در این دولت بخش قابل توجهی از آن‌ها را اجرایی کنیم و با تحقق آن رودخانه زاینده‌رود، دائمی شود.

کد خبر 739236

دیگر خبرها

  • نوروزگاه چهلستون، ظرفیتی برای معرفی شهرستان‌ها
  • توجه به صنایع‌دستی و گردشگری، نیاز امروز جامعه است
  • چرا سند استراتژی توسعه صنعتی تدوین نمی شود؟
  • توسعه صنایع پایین دستی در خوزستان شکل نگرفته است
  • برپایی بازراچه نوروزی صنایع دستی در اردستان
  • پیام استفاده از صنایع دستی در دکور سخنرانی رهبر انقلاب
  • مشاغل خانگی و صنایع دستی زمینه‌ساز توسعه اقتصادی است
  • برپایی نمایشگاه صنایع دستی در ۹ ایستگاه مترو اصفهان
  • ۹ ایستگاه‌ مترو اصفهان نمایشگاه صنایع دستی می‌شود
  • مدت بازگشایی آب در زاینده‌رود ۱۲ روز است/ قرار نیست توسعه صنایع آب‌بر را داشته باشیم