Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-23@08:08:36 GMT

بعد از جوش آوردن موتور خودرو چه کنیم؟

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۴۸۴۸۱

بعد از جوش آوردن موتور خودرو چه کنیم؟

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ اولین پیشنهاد این است که با رعایت نکاتی نظیر بازرسی مرتب سیستم خنک‌کاری، تعویض دوره‌ای ضدیخ و… از بروز چنین اتفاقی جلوگیری کنید. اما به هر ترتیب اگر خودرویتان جوش آورد، این نکات را مد نظر داشته باشید:

خودرو را خاموش کنید

وقتی خودرویتان جوش می‌آورد، در اولین قدم آن را خاموش کنید، کاپوت را بالا بزنید و اجازه دهید خنک شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دقت کنید که خودروهای امروزی مجهز به فن برقی هستند و در بسیاری از خودروها این فن حتی پس از خاموش‌شدن خودرو در صورت نیاز روشن می‌ماند.

به هیچ عنوان درب رادیاتور را باز نکنید

به هیچ عنوان نباید درب رادیاتور را باز کنید. باز کردن درب رادیاتور در این شرایط، باعث می‌شود تا آب جوش و بخار آب با فشار به بیرون بپاشد. در این صورت، خطر سوختگی جدی وجود دارد.

قبل از اینکه دست به کاری بزنید، صبر کنید موتور خنک شود

در حالت عادی خودروی شما مجهز به چراغ هشدار و سوپاپ اطمینان است. وقتی موتور شروع به داغ شدن می‌کند، قبل از اینکه آسیبی به قطعه‌ای وارد شود، احتمالا با چندین چراغ هشدار مواجه می‌شوید. در هر صورت قبل از اینکه خودرو خنک شود، شما نمی‌توانید به هیچ یک از مشکلاتی که خودرو اعلام کرده، رسیدگی کنید.

مایع خنک‌کننده/ضدیخ را پر کنید

برای پر کردن رادیاتور از آب و ضدیخ با نسبت توصیه‌شده توسط کارخانه استفاده کنید. وقتی همه چیز به قدر کافی خنک شد و تقریبا به دمای محیط رسید، درب رادیاتور را باز کنید و ضدیخ تازه در آن بریزید. توصیه می‌شود برای باز کردن درب رادیاتور خودرویی که جوش آورده، حتما از یک دستمال ضخیم و چند لایه استفاده کنید تا در صورت نیاز، پاشش آب و بخار مهار شود.

به دنبال نشتی، انسداد و ترکیدگی مجاری آب بگردید

موتور در حالت عادی جوش نمی‌آورد. پس حتما یک اشکالی در سیستم وجود دارد. به دنبال نشتی یا اشکال مشابهی بگردید که موجب این اتفاق شده است. به طور معمول، یا نشتی رخ داده، یا ترموستات خراب شده و مسیر آب را مسدود کرده است. این‌ها دو مورد از شایع‌ترین ایراد‌های سیستم خنک‌کاری هستند. در یک خودروی نسبتا قدیمی این موارد را به راحتی می‌توانید بررسی کنید، اما در خودروهای جدید نیاز به یک متخصص فنی خواهید داشت.

اما مهم نیست خودرویتان جدید یا قدیمی باشد. این قانون همیشه پابرجاست: اول صبر کنید تا موتور خنک شود.

مراقب نشانگر دمای موتور (آمپر آب) باشید

وقتی خودروی شما یک بار جوش می‌آورد، ممکن است این اتفاق مجددا نیز تکرار شود. حتی اگر خودرو را تعمیر کردید، باز هم ممکن است ایراد به طور کامل برطرف نشده باشد. به طور کلی همیشه نگاهتان به آمپر آب باشد. هر زمان که موقعیت آن از حدود مجاز عبور کرد، در یک محل مطمئن توقف کنید و صبر کنید تا خنک شود.

تجهیزات ایمنی در خودرویتان داشته باشید

همیشه یک بسته شامل ضدیخ، جعبه ابزار، پتو، چراغ قوه، غذای خشک و آب در خودرو داشته باشید. ممکن است به آن نیاز پیدا کنید.

انتهای پیام/

308 / 161 راهنمای فنی مکانیک خودرو تعمیر خودرو نگهداری از خودرو

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: راهنمای فنی مکانیک خودرو تعمیر خودرو نگهداری از خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۴۸۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ ماشین آلمانی برتر تاریخ که شاهکارهای مهندسی عرصه خودروسازی به شمار می آیند (+عکس)

از تولید اولین خودرو تا معرفی برخی از افسانه‌ای ترین ماشین‌های موتور احتراق داخلی، آلمان ثروتمندترین و مشهورترین صنعت خودرو را دارد. این کشور همچنان بزرگترین مشارکت کننده اروپا در دنیای خودرو است و مرسدس بنز، بی ام و، آئودی و فولکس واگن همچنان با فناوری های جدید و مهندسی پیشرفته شان به جابجایی مرزها ادامه می دهند.

این موضوع همیشه در مورد خودروهای آلمانی صدق می کرده است. شکستن رکوردهای سرعت، برنده شدن در مسابقات اتومبیل رانی و تولید خودروهای عالی، همواره نیروی محرکه خودروسازان آلمانی بوده است.

در نتیجه، این شرکت ها برخی از بهترین خودروهای اسپورت، سوپراسپرت ها، خودروهای لوکس و خودروهای اقتصادی تاریخ را به ما داده اند. به زبان ساده، هیچ دسته خودرویی وجود ندارد که آلمانی ها در آن محصولی تولید نکرده باشند.

به گزارش روزیاتو، در این مقاله، تمام خودروهای برتر آلمانی در طول تاریخ خودروسازی این کشور را بررسی خواهیم کرد. تمرکز بر روی ماشین‌هایی خواهد بود که با فراتر بردن مرزهای آنچه در یک خودروی موتوری در دوره‌های مربوطه ممکن بود، درونمای عرصه خودروسازی را تغییر دادند.

همه این خودروها از نظر تاریخی نیز حائز اهمیت هستند و مسیر هر هر برند خاصی را تعیین کرده اند، مسیری که هنوز هم ادامه دارد. این فهرست که تقریباً یک قرن را در بر می گیرد، شما را با برخی از خودروهای آلمانی که نمی شناختید، اما شاهکارهای دنیای مهندسی هستند، آشنا خواهد کرد.

۱۰- Mercedes-Benz SSK/SSKL Roadster (1927 تا ۱۹۳۳)

مرسدس بنز اولین خودروی جهان را تولید کرد و از آن زمان تاکنون نام آن مترادف با مهندسی و فناوری پیشرفته بوده است. در دهه ۱۹۲۰، این شرکت با SSK Roadster رکوردهای سرعت را شکست، خودرویی بسیار پیشرفته که رکوردهایش حتی امروز نیز بسیار قابل توجه به نظر می رسد. این خودرو که توسط فردیناند پورشه طراحی شده بود، بوگاتی ویرون عصر خود بود – یک خودروی دو سرنشینه با شکوه، ظرافت و سرعت که هیچ خودروی دیگری نمی توانست با آن رقابت کند.

SSK اولین بار در سال ۱۹۲۸ با موتور ۷.۱ لیتری اینلاین-۶ معرفی شد. این موتور ۱۴۰ اسب بخار (۱۶۰ اسب بخار از سال ۱۹۲۹) نیروی تولید می کرد، با یک سوپرشارژر برای افزایش آن به ۲۰۰ اسب بخار. بنابراین، رانندگان SSK دو گزینه حالت رانندگی متمایز داشتند – قابلیتی که اکنون در هر ماشین مدرن امروزی استاندارد است.

SSK که با یک سیستم دنده ای چهار سرعته جفت می شد، می توانست به سرعت ۱۸۵ کیلومتر در ساعت برسد که برای آن دوران غیرقابل تصور بود. رودسترهای قدرتمندتر SSK نیز در ادامه تولید شد؛ نسخه های ۱۷۰/۲۲۵ اسب بخاری و ۱۸۰/۲۵۰ اسب بخاری به سرعت ۱۹۲ کیلومتر در ساعت می رسیدند.

با این حال، این مدل‌های «عابر پیاده» تنها به عنوان یک ماشین تبلیغاتی عمل می‌کردند در حالی که مرسدس بنز روی یک خودروی اسپرت بسیار قدرتمندتر کار می‌کرد: SSKL 1931. این نسخه نهایی بود، با ۲۴۰ اسب بخار قدرت استاندارد و ۳۰۰ اسب بخار پس از جفت شدن با سوپرشارژر.

SSKL نه تنها قدرتمندتر بود، بلکه بیش از ۲۲۰ کیلوگرم سبکتر از SSK پایه بود – کمی بیش از ۳,۳۰۰ پوند (۱,۵۰۰ کیلوگرم) وزن داشت! در نتیجه این خودرو می توانست به سرعت بی سابقه ۲۳۵ کیلومتر بر ساعت برسد که آن را به سریع ترین خودرو در دهه های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ تبدیل می کرد.

۹- Mercedes-Benz 300 SL Gullwing (1954 تا ۱۹۶۳)

مرسدس بنز قبل از جنگ جهانی دوم به راحتی تأثیرگذارترین خودروساز جهان بود، اما حتی پس از شکست آلمان در جنگ، این شرکت به درخشش مهندسی خود ادامه داد. تلاش ها برای باقی ماندن در اوج با ۳۰۰ SL Gullwing 1954 – احتمالاً اولین ابرخودروی جهان – به اوج خود رسید.

مرسدس بنز در نمایشگاه بین‌المللی خودروهای ورزشی در نیویورک در سال ۱۹۵۴ با درهای آینده‌نگرانه Gullwing در کانون توجه قرار گرفت، اما ۳۰۰ SL غیر از ظاهر باشکوهش چیزهای بیشتری برای ارائه داشت.

این خودروی اسپورت زیبا در زیر کاپوت جلویی خود یک موتور ۳.۰ لیتری اینلاین-۶ با تزریق سوخت با یک میله بادامک در بالای سرش را در خود جای داده بود که اولین در نوع خود به شمار می رفت. این بار مرسدس بنز از سوپرشارژر استفاده نکرده بود زیرا فقط وزن و پیچیدگی غیر ضروری را به خودرو اضافه می کرد.

علیرغم آن، این موتور بسیار جذاب ۲۱۵ اسب بخار قدرت تولید می کرد که برای رساندن ۳۰۰ SL به سرعت ۲۵۷.۵ کیلومتر در ساعت با بالاترین نسبت ۳.۲۵:۱ دیفرانسیل عقب کافی بود. در نتیجه مرسدس بنز دوباره در صدر قرار داشت، در حالی که ۳۰۰ SL سریعترین خودروی عصر خود بود.

جدا از موتور پیشرفته، ۳۰۰ SL Gullwing دارای شاسی با فریم فضایی نیز بود که تنها ۵۰ کیلوگرم وزن داشته و در عین حال از استحکام ساختاری فوق‌العاده‌ای برخوردار بود. این طراحی شاسی، رکاب های بسیار بلند و عریض را معرفی می کرد که استفاده از درهای بالدار را ضروری می کرد.

همچنین یک نسخه رودستر با درهای معمولی نیز از این خودرو وجود داشت – کمتر خیره کننده اما همچنان باشکوه. با این حال، هر دو نسخه فوق‌العاده هستند و امروز قیمتی معادل ۱ میلیون دلار دارند – حتی یک مدل Hot Wheels در مقیاس ۱:۶۴ حدود ۱۲,۰۰۰ دلار قیمت دارد!

۸- Porsche 550 Spyder (1953 تا ۱۹۵۶)

قبل از ورود پورشه ۵۵۰ اسپایدر، قدرت اصلی ترین ویژگی خودروهای اسپرت بود. قطعاً تولیدکنندگان از روش‌های کاهش وزن نیز استفاده می‌کردند، اما این یک تفکر ثانویه بود. ۵۵۰ Spyder از ابتدا ساخته شد تا یک ابر خودرو بسیار سبک وزن باشد. این خودرو دارای یک موتور کوچک تنفس طبیعی ۱.۵ لیتری هوا خنک بود که حتی با استانداردهای امروزی کوچک بود، چه برسد به سال ۱۹۵۳.

۵۵۰ اسپایدر به راحتی محبوب‌ترین خودروی مسابقه‌ای مجاز به حرکت در جاده هاه در آن دوران بود. این خودرو که قاتل غول پیکر نامیده می شود، ۹۵ پیروزی در ۳۷۰ مسابقه داشته است که آن را به یکی از موفق ترین اتومبیل های مسابقه ای تاریخ تبدیل کرده است.

این خودرو حتی با وجود اینکه آمار آن روی کاغذ چشمگیر نبود، به سطح خاصی از اعتبار دست یافت – موتور ۱.۵ لیتری آن در آخرین نسخه خود تنها ۱۳۵ اسب بخار قدرت داشت.

این اولین ماشین مسابقه ای مستقل فردیناند پورشه پس از کار در مرسدس بنز و اتویونیون (بعدها آئودی) بود. بنابراین، این بهترین خودروی او تا به آن زمان بود، با بدنه آیرودینامیک و وزن کلی قابل توجه ۵۹۰ کیلوگرمی. در نتیجه، این رودستر کوچک می‌توانست به سرعت ۲۴۰ کیلومتر در ساعت برسد که با توجه به حجم موتور، کار کمی نیست. علاوه بر این، ۵۵۰ Spyder دارای یک شاسی اسپیس‌فریم لوله‌ای بود که استحکام فوق‌العاده‌ای برای بدنه و یک طرح‌بندی موتور وسط برای هندلینگ متعادل فراهم می‌کرد.

۵۵۰ Spyder همچنین به این خاطر که همان ماشینی بود که جیمز دین در مسیر رفتن به یک مسابقه اتومبیلرانی با آن تصادف کرد و جان خود را از دست داد بدنام است. این تصادف حرفه این بازیگر فقید را به شکلی نابهنگام پایان داد، اما به طور ناخواسته به شهرت ۵۵۰ Spyder افزود.

۷- Mercedes-Benz 600 (1963 تا ۱۹۸۱)

اگر به خودروی لوکس نهایی فکر می کنید، احتمالاً شکل یک سدان، فاصله بلند بین دو محور، فضای زیاد در داخل، مواد عالی و تمام جادوگری های تکنولوژیکی که می توانید تصور کنید را در ذهن خواهید داشت. خب، اگر یک خودرو خاص به جایگاه یک ماشین لوکس فوق العاده لاکچری شود، آن «گرند مرسدس» ۶۰۰ است، خودرویی که عرصه خودروهای لوکس را متحول کرد.

این خودرو به قدری پیشرفته و پیچیده بود که سازنده اش نتوانست بسیاری از قابلیت ها و ویژگی های آن را در سال های آینده تکرار کند. انجام این کار خیلی پرهزینه بود.

مرسدس بنز ۶۰۰ که در سال ۱۹۶۳ و زمانی که مرسدس بنز در اوج پرواز می کرد عرضه شد، گواهی بر برتری مهندسی آلمان بود. بهترین ویژگی آن بدون شک سیستم هیدرولیکش بود که تقریباً نیروی لازم همه چیز را در داخل ۶۰۰ تأمین می کرد – این سیستم نیروی لازم برای درهای ۶۰۰ با بسته شدن راحت، سانروف کشویی، پنجره ها، پرده ها، صندوق عقب، صندلی های جلو و عقب، دریچه های تهویه، تنظیمات صندلی های جلو و عقب و رها کردن ترمز دستی را فراهم می کرد.

مرسدس بنز تصمیم گرفت از تکنولوژی هیدرولیک برای تامین انرژی تمام این ویژگی ها استفاده کند، زیرا در مقایسه با موتورهای الکتریکی پرصدا، لاکچری تر بود، زیرا مایع تحت فشار بی صدا بود. رهبران و دیکتاتورهای آن دوران از سواری با ۶۰۰ لذت می بردند.

اما مرسدس بنز به همین جا بسنده نکرد – ۶۰۰ همچنین دارای سیستم تعلیق خود تراز پنوماتیک پیشرفته ای بود که نرم ترین سواری ممکن و کنترل بدنه عالی را در پیچ ها ارائه می کرد.

علاوه بر این، موتور ۶.۳ لیتری V8 با قدرت ۲۴۷ اسب بخار با سیستم تزریق سوخت بوش، این قایق لوکس را در ۹.۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت و در نهایت به سرعت ۲۰۴ کیلومتر در ساعت می رساند که وقتی وزن ۲,۴۷۵ کیلوگرمی آن را در نظر می گیرید بسیار قابل توجه است.

۶- Volkswagen Golf GTI MK1 (1976 تا ۱۹۸۳)

گلف GTI شاید اولین هاچبک پرطرفدار نبود، اما این دسته را وارد جریان اصلی خودروسازی کرد. همچنین این خودرو رویاهای علاقمندان به خودرو در سراسر جهان را برآورده کرد و هیجانات رانندگی را با قیمتی مقرون به صرفه ممکن ساخت.

گفته بودیم که عملکرد آن نسبتاً قابل اعتماد و ارزان نیز بود؟ اولین گلف GTI یک شاهکار واقعی بود – یک ماشین واقعاً در دسترس و با رانندگی خوشایند. تصادفی نیست که ۴۶۰,۰۰۰ دستگاه از مدل نسل اول فولکس واگن گلف به فروش رفت!

نسل اول GTI کمتر از یک بسته باتری در یک خودروی برقی مدرن وزن داشت و وزن آن تنها ۸۱۰ کیلوگرم بود. علاوه بر این، کف بدنه آن ۰.۸ اینچ (۲۰ میلی‌متر) از گلف معمولی به زمین نزدیک تر بود و دارای فنرها و دمپرهای بهبودیافته‌ای برای پیچیدن صاف‌تر است. در نتیجه با وجود اینکه یک ماشین دیفرانسیل جلو به شمار می رفت، در پیچ ها بسیار چابک بود.

گلف GTI MK1 همچنین در یک خط مستقیم بسیار سریع بود – حداقل برای آن دوران. موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی اش ۱۰۹ اسب بخار قدرت داشت که به آن اجازه می داد تنها در ۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. در سال ۱۹۸۲، فولکس‌واگن یک موتور ۱.۸ لیتری بزرگ‌تر را با قدرت ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور بیشتر ۱۱۲ پوند در فوت در مقابل ۱۰۳ پوند در فوت قبلی، در قلب این خودرو قرار داد.

در نتیجه، گلف GTI 1.8 بهبود یافته می تواند تنها در ۸.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. با این حال، هر دو نسخه حتی امروز هم برای رانندگی فوق‌العاده هستند، علیرغم اینکه کندترین نسل فولکس واگن گلف GTI هستند.

۵- Audi Sport Quattro (1984 تا ۱۹۸۷)

آئودی بدون سیستم Quattro AWD نمی توانست برندی باشد که امروز می شناسیم. این شرکت برخلاف پلتفرم‌های RWD مرسدس‌بنز و بی‌ام‌و، تمام مدل‌های خود را به‌طور خاص برای این پیشرانه ساخت.

و همه چیز با آئودی اسپورت کواترو مخصوص رالی آغاز شد – نمادین ترین ماشین رالی تمام دوران. از فرمانروایی بر مسابقات قهرمانی رالی گروه B تا شکستن رکوردها در Pikes Peak، کواترو کوپه نشان داد که سیستم چهار چرخ متحرک در مسابقات رالی – نه فقط در آفرود- جایگاه خاصی دارد.

اسپرت کواترو جاده ای که آئودی مجبور شد برای رقابت بسازد، در نوع خود یک افسانه است. اسپورت کواترو با ظاهری عصبانی، با قوس چرخ‌های پهن و فاصله بین دو محور کوتاه ۸۶.۷۷ اینچی، نمایی دیدنی داشت.

مهندسان آئودی برای کاهش وزن، فاصله بین دو محور کوتاه‌تر را انتخاب کردند، جایی که این کوپه به وزن ۱,۲۹۸ کیلوگرم می رسد که با توجه به سخت‌افزار قرار گرفته روی Quattro AWD، عدد بدی نیست.

در همین حال، در جلوی محور جلو یک موتور اینلاین-۵ توربوشارژ ۲.۱ لیتری قرار داشت که ۳۰۲ اسب بخار قدرت و ۲۵۸ پوند بر فوت گشتاور تولید می کرد. موقعیت موتور، اسپرت کواترو را از جلو نسبتاً سنگین می‌ ساخت، اما سیستم چهار چرخ متحرک این اطمینان را حاصل می کرد که راندن آن آسان است.

نکته مهم این است که این موتور، اسپرت کواترو را تنها در ۴.۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت و حداکثر تا ۲۵۰ کیلومتر در ساعت به سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت می رساند. این شتاب در سال ۱۹۸۴ از زمان خود بسیار جلوتر بود، به خصوص با توجه به اینکه اسپرت کواترو فقط با یک گیربکس پنج سرعته دستی عرضه می شد – یک گیربکس اتوماتیک دوکلاچه می توانست چند دهم بیشتر زمان رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را کاهش دهد.

۴- Porsche 959 (1987 تا ۱۹۹۳)

در حالی که فراری F40 ممکن است سوپراسپرت به شدت مورد تقاضای اواخر دهه ۱۹۸۰/اوایل دهه ۱۹۹۰ باشد، پورشه ۹۵۹ راه را برای ابرخودروهای مدرن تر و در عین حال بسیار توانمند هموار کرد.

این خودرو به همان اندازه ای که آئودی اسپورت کواترو برای خودروهای مخصوص رالی تعیین کننده بود، اهمیت داشت. شایان ذکر است، این اولین خودرو با توربوشارژ متوالی و سیستم تعلیق فعال بود، در حالی که برای حداکثر کشش از سیستم چهار چرخ متحرک نیز بهره می برد.

با این حال، این آمارهای متعلق به ۹۵۹ بود که دنیای خودرو را متحول کرد. موتور ۶ سیلندر، ۲.۸۵ لیتری دوقلوی توربوی تمام آلومینیومی و تخت آن، ۴۴۴ اسب بخار قدرت تولید می‌کند که این سوپراسپرت را تنها در ۳.۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رساند.

با این حال، ۹۵۹ بعد از عبور از سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت نیز دست از رکوردشکنی بر نمی دارد؛ در ۸.۸ ثانیه به سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت می رسد و تا زمانی که عقربه سرعت ۳۱۰ کیلومتر در ساعت را نشان ندهد، متوقف نخواهد شد. بعداها، پورشه نسخه ۹۵۹ S را با قدرت ۵۱۵ اسب بخار عرضه کرد که حدود ۱۰۰ کیلوگرمپ نیز سبک تر بود.

۹۵۹ S به سرعت خیره کننده ۳۳۹ کیلومتر در ساعت رسید، رقمی که برای امروز نیز قابل توجه است. اگرچه ۹۵۹ بسیار سریع بود، اما بسیار در دسترس و رانندگی با آن آسان بود. سیستم AWD مطمئناً آن را پایدارتر کرده است، اما آیرودینامیک نیز نقش مهمی در متعادل نگه داشتن آن در سرعت های بالاتر داشته است.

کارشناسان سواری نرم و کابین بی صدای این خودرو را ستایش کردند که کاملاً برعکس طبیعت خشن فراری F40 بود. به طور کلی، این خودرو گواهی بر قدرت مهندسی پورشه بود – حتی با توجه به اینکه در ابتدا به عنوان یک اتومبیل رالی گروه B در نظر گرفته می شد.

۳- Audi RS2 Avant (1994 تا ۱۹۹۵)

اسپورت کواترو ممکن است مهم‌ترین خودروی آئودی باشد، اما قطعاً RS2 در رتبه دوم قرار دارد. این واگن فوق‌العاده، پیشگام سری های محبوب آئودی از مدل‌های استیشن واگن RS “Avant” بود. با این حال، RS2 نه تنها به این خاطر خاص است که دسته کاملاً جدیدی از استیشن واگن‌های سریع را آغاز کرد- بلکه خیلی راحت یک ماشین بی نقص است.

نکته جالب اینکه، این مهندسان پورشه بودند که آئودی ۸۰ معمولی را با یک RS2 ترکیب کردند. این واگن با عملکرد بالا دارای چرخ‌ها، لاستیک‌ها و ترمزهای Porsche 968 Club Sport است، خودرویی که برای علاقه‌مندان به پیست طراحی شده است. علاوه بر این، پورشه موتور ۲.۲ لیتری توربوشارژ اینلاین-۵ را با یک توربوشارژر بزرگ KKK و یک اینترکولر ارتقا داد.

در نتیجه، این موتور پیشرانه ۳۱۱ اسب بخاری و ۳۰۲ پوند فوت گشتاور تولید می کرد. آمار مربوط به عملکرد آن حتی از این هم قابل توجه تر هستند — RS2 تنها ۵.۴ ثانیه طول می کشد تا به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت)برسد و حداکثر سرعت آن ۲۶۲ کیلومتر در ساعت است.

شتاب آن برابر با یک فراری ۳۴۸ اسپایدر ۱۹۹۴ است که برای یک واگن در دهه ۱۹۹۰ غیرقابل تصور بود. RS2 حتی تا ۵۴ کیلومتردر ساعت سریعتر از مک لارن F1 بود، که به لطف پیشرانه Quattro ممکن شده بود!

مانند بسیاری از خودروهای توربوشارژ گذشته – به ویژه آنهایی که دارای توربوشارژرهای بزرگ بودند- RS2 دارای تاخیر توربو قابل توجهی است. کارشناسان همچنین می گویند که کم فرمان گیری اش لذت رانندگی با آن را از بین می برد، اما بیایید صادق باشیم: حتی خودروهای مدرن آئودی نیز به همین سرنوشت دچار می شوند. علاوه بر این، RS2 بیشتر یک ماشین بزرگراه بود تا یک خودرو دقیق برای پیچیدن بی نقص در پیچ ها.

۲- BMW E46 M3 CSL (2003 تا ۲۰۰۴)

برخلاف آئودی، BMW همیشه تلاش زیادی برای تجربه رانندگی بی نقص می کند. خودروهای این برند باید سریع باشند، اما باید هندلینگ متعادل، فرمان تیز و واکنش خوب دریچه گاز را نیز ارائه دهند. و BMW E46 M3 CSL همه اینها را تقریباً بی نقص انجام داد.

این M3 خاص، از مدل اینلاین-۶ پرصدا و تنفس طبیعی گرفته تا هندلینگ تیز و چابک، شما را به سعادت کامل (احتمالا) هر خودروی آلمانی دیگری در تاریخ نزدیک می کند.

CSL نسخه بهبودیافته و سبک وزن استاندارد E46 M3 (که از قبل ماشینی فوق العاده بود) به شمار می رود. این مدل ۱۱۰ کیلوگرم از مدل معمولی سبک تر بود— بدون اینکه حتی صندلی‌های عقب را از دست بدهد! این نتیجه کاهش دشوار وزن در هر قسمت ممکن بود. M3 CSL حتی اولین BMW با سقف فیبر کربنی بود، چیزی که در اوایل دهه ۲۰۰۰ بسیار غریب تر از امروز به نظر می رسید.

با این حال، شاهکار اینلاین-۶ ​​این خودرو چیزی است که چشم ها را خیره می کند. در M3 CSL، موتور ۳.۲ لیتری ۳۵۵ اسب بخار با ۷,۹۰۰ دور در دقیقه و ۲۷۲ پوند بر فوت گشتاور تولید می کند که برای شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت تنها در ۴.۹ ثانیه کافی است.

علاوه بر این، صدای تولید شده اندکش آن را به یکی از بهترین های تاریخ خودروسازی تبدیل می کند. با این حال، موتور M3 CSL بسیار پرقدرت و با توناژ ماشین مسابقه ایش هنوز هم لرزه بر اندام انسان می اندازد. مایه تاسف است که BMW از یک گیربکس SMG رباتیک آهسته و بی نظم برای CSL استفاده کرد، زیرا بخشی از تجربه جذاب رانندگی با این خودرو را حذف می کند.

۱- Porsche 911

فکر می کردید ۹۱۱ را فراموش می کنیم؟ البته که نه! تنها مشکل انتخاب بهترین نسل آن بود که تا سالهای آینده محل بحث است و همچنان محل بحث باقی خواهد ماند. برخی ماشین‌های قدیمی، ساده و با سیستم هوا خنک را ارجح می دانند، در حالی که برخی دیگر پتانسیل عملکرد فوق‌العاده ۹۱۱ با سیستم خنک کننده آبی را ترجیح می‌دهند.

برای این مقاله، ما تصمیم گرفتیم ۹۱۱ را به عنوان یک ایده دنبال کنیم، مفهومی در حال تکامل که همچنان علاقه‌مندان به رانندگی را در سراسر جهان به هیجان در می آورد.

هر کدام از نسخه های ۹۱۱ که مورد علاقه شما باشد، یک چیز مسلم است: ۹۱۱ ذات خودروی اسپرت است. این خودروی اسپرتی است که دیگران همیشه از آن الهام گرفته اند و می تواند تقریباً هر راننده ای را راضی کند.

توربویی می‌خواهید که در یک خط مستقیم با تسلا پلید رقابت کند؟ ۹۱۱ توربو S آن چیزی است که می خواهید. تجربه کامل ماشین مسابقه ای را می خواهید؟ پورشه ۹۱۱ GT3 RS را برای تحقق رویاهای مکس ورشتاپن-گونه شما دارد. و نسخه های متعددی بین این دو وجود دارد که هر کدام نوع متفاوتی از خریدار را راضی می کنند.

با این حال، همیشه اینطور نبود. کانسپت ۹۱۱ با موتوری که در پشت محور عقب قرار داشت، در گذشته مشکلاتی را در رانندگی ایجاد کرده است. ۹۱۱های قدیمی تر اکنون انگشت شمار هستند.

پورشه به طور دائم ۹۱۱ را با بازمهندسی دقیق تمام قطعات به منظور بهبود کارکرد آن، در طول سال ها ارتقا داده است. بنابراین، ۹۱۱ نه تنها به یک ماشین اسپرت کهن الگویی تبدیل شده است، بلکه پیشرفت مهندسی آلمان را نیز به بهترین شکل نشان می دهد!

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • چه دلایلی ایران رادیاتور را در رادیاتور محبوب کرد؟
  • ۱۰ ماشین آلمانی برتر تاریخ که شاهکارهای مهندسی عرصه خودروسازی به شمار می آیند (+عکس)
  • رووی دی اکس5 ؛ هر 1300 کیلومتر به پمپ بنزین سر بزنید! (+تصاویر)
  • صفر تا صد این خودروی چینی-انگلیسی کمتر از ۲ ثانیه طول می‌کشد/خودرویی شبیه به قطره اشک/عکس
  • آغاز فروش اقساطی تاکسی برقی کرمان موتور (+قیمت، جدول فروش و مشخصات و عکس خودرو)
  • آغاز فروش اقساطی تاکسی برقی کرمان موتور (+قیمت ، جدول فروش و مشخصات و عکس خودرو)
  • علت چرب شدن شمع خودرو و نحوه رفع آن
  • (ویدئو) قاتل مرسدس‌بنز و ب‌ام‌و از آسیا آمد
  • رقیب مرسدس‌بنز و ب‌ام‌و از آسیا آمد/ فیلم
  • تخصیص ۷۸۲ میلیون دلار برای واردات قطعات موتور!