Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دهه دوم زندگی یعنی ۲۰ سالگی، دورانی است که افراد معمولاً با افراد بیشتری دوست می‌شوند و تمایل دارند که بیشترین اوقات خود را با آن‌ها بگذرانند، اما با ورود به دهه سوم یعنی ۳۰ سالگی داستان به گونه دیگری می‌شود؛ ممکن است به این نتیجه برسید که حتی ارتباط با صمیمی‌ترین دوست‌تان هم اشتباه محض بوده یا یکسری از دوستانتان را از زندگی حذف کنید و با آدم‌های جدیدی آشنا شوید، اما چرا روابط دوستانه در دهه دوم زندگی با دهه سوم این‌همه متفاوت است؟

بیشتربخوانید: چگونه ذهن دیگران را بخوانیم؟

طبق تحقیقی که در سال ۲۰۱۵ در مجله Psychology and Aging منتشرشده است، کمیت و کیفیت در روابط دوستانه اهمیت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پژوهشگران دریافتند که در سن ۲۰ سالگی ازنظر کمی تعداد دوستان بیشتر، ولی سطح کیفی روابط پایین است و برعکس در سن ۳۰ سالگی سطح کیفی دوستی افزایش و تعداد دوستان کمتر می‌شود.

چرا روابط دوستانه در دهه دوم زندگی عمیق‌تر است؟

در آستانه جوانی یعنی ۲۰ سالگی به دلیل ورود به دانشگاه با دوستان جدیدی آشنا می‌شوید و بیشترین زمان خود را با دوستان‌تان در محیط دانشگاه سپری می‌کنید؛ با توجه به اینکه در این دوران خیلی از ارزش‌ها و خط قرمز‌ها را برای خودتان تعریف نکرده‌اید، راحت‌تر با دیگران ارتباط برقرار می‌کنید؛ در این بازه زمانی افراد هنوز هدف، علاقه و سلائق خود را به درستی مشخص نکرده و نشناخته‌اند، از این رو محدودیتی برای گسترش ارتباطات خود نمی‌بییند و آن دایره دوستی را وسعت می‌دهند. ارتباط با دوستان تا حدی برای جوانان ۲۰ ساله اهمیت دارد که ممکن است ترس از دست دادن دوستان، آن‌ها را از ازدواج بازدارد چراکه این افراد نگاهشان به ازدواج محدودیت و از دست دادن آزادی فردی است. قطع ارتباط با یک دوست بسیار برای آن‌ها دشوار است، ممکن است تا مدت‌ها فکرشان را مشغول کند.

سست شدن روابط دوستانه در دهه سوم زندگی

با ورود به سن ۳۰ سالگی دید، اهداف و فعالیت افراد تغییر می‌کند؛ دلتان می‌خواهد آرزو‌های شخصی‌تان را دنبال کنید و در این برهه از زندگی احساس می‌کنید بودن در کنار دوستان مانع از رسیدن به اهدافتان می‌شود؛ این است که تصمیم می‌گیرید روابط دوستی‌تان راکمی محدود کنید تا فرصت بیشتری را برای خود داشته باشید. پل دوبرستین، پروفسور روان‌پزشکی در دانشگاه ماساچوست این تغییر رفتار را بسیار طبیعی و لازمه زندگی اجتماعی و فردی شخص و بلوغ عاطفی می‌داند.» 

آیا می‌دانید دوست خوب در سلامتی شما تأثیرگذار است؟

 «بر اساس بسیاری از تحقیقات روابط دوستانه می‌تواند بر سلامت جسمی و روحی انسان‌ها تأثیرگذار باشد. یک مطالعه اخیر در رابطه با افرادی که مبتلا به سرطان تخمدان بوده‌اند، نشان داده است که درمان‌های شیمی‌درمانی در افرادی که دارای روابط دوستانه و حمایت اجتماعی فراوانی هستند، مؤثرتر از افرادی که فاقد روابط دوستان هستند، انجام می‌شود.

شلدون کوهن، استاد روانشناسی دانشگاه Carnegie Mellon در پیتزبورگ، می‌گوید: روابط دوستانه به افراد کمک می‌کند تا با استرس کنار بیایند؛ همچنین دوستان شمارا تشویق می‌کنند، مراقبت بیشتری از خودتان داشته باشید و افرادی که روابط دوستانه گسترده‌تری دارند، از اعتمادبه‌نفس بالایی برخوردارند.» 

«طی تحقیقی که در سال ۱۹۷۰ با شرکت ۱۰۰ دانشجوی روچستر انجام گرفت از شرکت‌کننده‌ها درخواست شد تا روابط اجتماعی خود را به‌طور روزانه ثبت کنند. از دانشجویانی که در دهه پنجم (یعنی بین ۵۰ تا ۶۰ سالگی) زندگی بودند خواسته شد تا درباره شرایط فعلی سلامتی‌شان، احساس تنهایی، افسردگی، و کیفیت روابط دوستانه هم سخن بگویند. نتیجه بررسی نشان داد هرچه کیفیت روابط اجتماعی که از سی سالگی شروع می‌شود بهتر باشد، شخص در ۵۰ سالگی احساس بهتری نسبت به خود وزندگی دارد.

کونال بختاچاریا- پژوهشگر نیز معتقد است افراد بعد از ۳۰ سالگی بیشتر به فکر عمیق کردن روابط‌شان با خانواده و دوستان قبلی خود هستند و کمتر خود را درگیر روابط کوتاه‌مدت و گذرا و جدید می‌کنند.»  به هر ترتیب، نباید از تأثیر دوست بر سلامتی غافل شد چنانچه محققان دریافته‌اند که پیدا کردن دوستان جدید می‌تواند روحیه شمارا از طریق آزاد کردن اکسی توسین در بدن بالا ببرد لذا داشتن دوست خوب، سن و سال نمی‌شناسد و حضور آن در هر مرحله‌ای از زندگی لازم و ضروری است چراکه حقیقتاً هیچ‌کس نمی‌تواند شمارا مانند دوستان‌تان تشویق کند و به شما روحیه دهد.

منبع: تبیان

انتهای پیام/

تفاوت دوستی ها در سنین 20 تا 30 سالگی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانستنی ها روانشناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۴۹۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره مندی ۸۰ معلول میبدی از حق پرستاری

 فلاح رئیس بهزیستی میبد گفت: پیرو پیگیری‌های انجام شده به منظور ارتقای سطح کیفیت زندگی و افزایش امید به زندگی افراد دارای معلولیت و حمایت از این افراد و خانواده هایشان تعداد ۸۰ نفر از معلولان شدید و خیلی شدید واجدالشرایط که در دهک درآمدی یک، دو، سه قرار داشتند و از سالیان گذشته در انتظار دریافت حق پرستاری بوده اند از فروردین ماه امسال از این خدمت بهزیستی بهره‌مند خواهند شد. 

وی، در مورد شرایط بهره مندی از این خدمت، تصریح کرد: افرادی که تحت پوشش بهزیستی محل سکونت خود بوده و درجه معلولیت شدید و یا خیلی شدید داشته باشند به جز معلولیت‌های بینایی و شنوایی و حسی، نیازمند مراقب باشند، در مراکز شبانه‌روزی اقامت نداشته باشند، همزمان از سایر کمک هزینه‌ها نظیر حق پرستاری ضایعه نخاعی و کمک هزینه فعالیت مراقبت در منزل برخوردار نباشند، دارای معلولیت چندگانه باشند، استقرار در دهک کم درآمدی ۱ تا ۳ از طریق سامانه ارمغان و آزمون وسع این شناسایی صورت می‌گیرد و مشمول دریافت حق پرستاری می‌شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • نقش متفاوت لیلا حاتمی در یک فیلم آمریکایی
  • رئیسی: برخی کشورها برای خدشه وارد کردن به روابط دوستانه تهران و اسلام‌آباد تلاش می‌کنند
  • برخی کشورها برای خدشه وارد کردن به روابط دوستانه تهران و اسلام‌آباد تلاش می‌کنند
  • با 6 تکنیک کهن ژاپنی زندگی و روابط تان را متحول کنید
  • تغییر سبک زندگی، بهترین درمان کبد چرب / این بیماری تنها مختص افراد چاق نیست
  •   همۀ دوستان و دشمنانِ خاورمیانه در روایت نیویورک تایمز
  • بهره مندی ۸۰ معلول میبدی از حق پرستاری
  • کوچ برگی از زندگی متفاوت عشایر+فیلم
  • فیلم| بدون تعارف با سرپرست محاکم حقوقی مشهد؛ کشف روابط خصوصی افراد باعث اطاله دادرسی
  • ۷ عادت افراد خوش‌اندام که هرگز باشگاه نرفته‌اند