Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهندسان به تازگی یک دستگاه کمکی بطنی برای بیماران نارسای قلبی ساخته‌اند که دیگر نیاز به وصل شدن به منبع انرژی ندارد و به صورت بی‌سیم خود را شارژ می‌کند.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، بیش از ۵۰ سال پیش، یک پزشک نخستین پمپ مکانیکی قلب را با نام «دستگاه کمکی بطنی» درون قفسه سینه بیماری کاشت که قلب خودش قادر به پمپ خون نبود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
از آن زمان تاکنون این دستگاه‌ها جان هزاران نفر را نجات داده‌اند که یکی از آن‌ها اسماعیل ترنسونف است.
این مرد ۲۴ ساله در دسامبر گذشته، یعنی زمانی که پرشکان در قزاقستان یک دستگاه کمکی بطنی را در قفسه سینه‌اش کاشتند، از نارسایی قلبی خلاص شد. البته دستگاهی که در سینه او کاشته شد، برخلاف بقیه دستگاه‌ها به صورت بی‌سیم شارژ می‌شود و دیگر خطر این وجود ندارد که دستگاه از کار بیفتد. به طور معمول، دستگاه‌های کمکی بطنی از طریق یک سیم برق که از دستگاه و از سوراخی از شکم بیمار بیرون می‌آید، شارژ می‌شود. این سیم به طور مستقیم به یک منبع برق وصل می‌شود تا دستگاه شارژ شود. گاهی نیز به این دستگاه‌ها باتری اکسترنال وصل می‌شود. به همین دلیل است که بیماران همواره باید حواسشان به شارژ باتری باشد و زمانی که باتری آن در حال تمام شدن باشد، بیمار فقط ۱۵ دقیقه فرصت دارد که آن را تعویض کند، زیرا در غیر این صورت ممکن است پمپاژ خون در بدنش متوقف شود. علاوه بر این، در مواردی که سیم از دستگاه به خارج از بدن راهنمایی شده، آن محل جای مناسبی برای آلوده شدن به میکروب است و بیمار باید همیشه از این حیث تحت نظر باشد.
با این حال، دستگاه کمکی بطنی ترنسونف به لطف سیستم شارژی که دارد، نیازی به وصل شدن به هیچ منبع انرژی ندارد و به صورت بی‌سیم شارژ می‌شود.
این سیستم شامل یک سیم‌پیچ القایی گیرنده، یک باتری و یک کنترل داخلی است که در سینه ترنسونف قرار می‌گیرد. این دستگاه با هر شارژ هشت ساعت کار می‌کند و هنگامی که نیاز به شارژ دارد، ترنسونف جلیقه‌ای را می‌پوشد که حاوی یک سیم‌پیچ خارجی است که به صورت الکترومغناطیسی سیم‌پیچ داخلی دستگاه را شارژ می‌کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری ایمپلنت نارسایی قلب باتری قلب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۴۹۸۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید برق از عرق بدن در حین ورزش!

به گزارش خبرگزاری مهر، جینگلیانگ لی، آزاده نیلغاز و همکارانش در استرالیا ابزاری ساختند که می‌تواند از روی عرق بدن، برق تولید کند. این ابزار قادر انرژی مورد نیاز ساعت هوشمند را تامین کند. آن‌ها به دنبال راهی هستند که حتی اگر بدن عرق نکرد نیز این دستگاه برق تولید کند. تنفس یکی از گزینه‌های احتمالی آن‌ها برای تولید برق است.

در مقاله‌ای که به تازگی در نشریه Device منتشر شده است، محققان دانشگاه دکین جزئیات مربوط به ساخت نانوژنراتور هیدروالکتریک را ارائه کردند، نانوژنراتوری که به صورت پوشیدنی استفاده می‌شود و می‌تواند نیاز انرژی ادوات پوشیدنی نظیر ساعت‌های هوشمند را تامین کند. این دستگاه با کمک نانومواد رسانا و از روی تبخیر عرق اقدام به تولید برق می‌کند.

تا پیش از این مکانیک نانوژنراتورهای هیدروالکتریک چندان شناخته شده نبود. با این حال، این فناوری جدید نانوورق‌های Mxene را با پشم ترکیب کرده یک مؤلفه الکتروشیمیایی فعال ایجاد کرده است.

جینگلیانگ لی از محققان این پروژه می‌گوید: « وسیله کوچکی را تصور کنید که می‌توانید مانند دستبند یا هدبند بپوشید؛ این ابزار از عرق شما برق تولید می‌کند. این دستگاه فقط به مقدار کمی عرق برای کار کردن نیاز دارد فقط چند قطره برای پوشاندن سطح دستگاه کافی است. هرچند این دستگاه برای تولید جریان به عرق نیاز دارد، اما از آنجا که دستگاه به خازن وصل شده است، جریان تولید شده را می‌تواند ذخیره کند. بنابراین لازم نیست که فرد به صورت دائمی عرق کند! مشابه با تولید برق خورشیدی، جریان تولید شده را می‌توان به تدریج در یک دستگاه دیگر ذخیره کرد.»

آمارها نشان می‌دهند که بیش از نیمی از استرالیایی‌ها تناسب اندام خود را با تلفن هوشمند، ساعت هوشمند یا ادوات دیگر ردیابی می‌کنند.

قبل از اینکه این فناوری برای فروش عمومی تجاری‌سازی شود، توسعه بیشتری لازم دارد. با این حال، به نظر می‌رسد این دستگاه نوید ابزاری آسان و کم‌هزینه برای ساخت باشد. با نگاهی به آینده، این تیم تحقیقاتی امیدوار است راهی پیدا کند که در صورت عرق نکردن هم دستگاه بتواند برق تولید کند. لی می‌گوید که آن‌ها به دنبال توسعه این دستگاه هستند تا بتواند از رطوبت تولید شده توسط تنفس، برق تولید کند.

کد خبر 6086107 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • چگونه دمای گوشی را پایین بیاوریم؟/ خطرات استفاده از تلفن هوشمند با دما بالا
  • لیست مرکز کاشت دندان در تهران
  • رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس بیان کرد؛ نمره ضعیف کشور در برخی شاخص های محیط زیستی
  • بهترین سفید کننده دندان؛ معرفی ۲ راهکار + مقایسه
  • شارژ مجدد باتری پهپادها در حین پرواز / طول عمر پهپادها با سلول‌های خورشیدی پروسکایت
  • ترک فعل احتمالی در مدیریت بحران پیگیری می‌شود
  • آغاز ثبت‌نام طرح جایگزینی تاکسی‌های فرسوده با تاکسی برقی کرمان موتور
  • کوچک‌ترین ایمپلنتی که با تحریک مغز اختلالات عصبی را درمان می‌کند
  • تولید برق از عرق بدن در حین ورزش!
  • شارژ گران پیامک‌های بانکی؟