Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@20:17:20 GMT

تشکیل کمیته مستقل بررسی سوانح هوایی

تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۴۹۹۴۲

تشکیل کمیته مستقل بررسی سوانح هوایی

رئیس فراکسیون هوا فضا و هوانوردی مجلس گفت که تشکیل کمیته مستقل بررسی حوادث هوانوردی با هدف پیدا کردن علت سوانح، می تواند برای جلوگیری از بروز حوادث هوایی راهگشا باشد.

 اسفندیار اختیاری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: چندی پیش حادثه‌ای برای هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ در مسیر بازگشت از قرقیزستان در فرودگاه پیام رخ داد، پیش از آن نیز هواپیمای تابان چنین اشتباهی کرد ولی با هوشیار خلبان، قبل از برخورد هواپیما، از زمین بلند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال سوال این است که چرا یک حادثه باید تکرار شود؟

 نماینده زرتشتیان در مجلس ادامه داد: در خصوص بررسی سوانح آنچه که همیشه مشکل‌ساز بوده و مانع از کشف حقیقت است، مستقل نبودن نهادهایی است که کار بررسی را انجام می‌دهند. به عبارت بهتر به دلیل ساختار اشتباه، معمولاً بررسی سوانح، بیشتر درصدد یافتن مقصر و معرفی آن به قوه قضائیه است. این درحالی است که در دنیا اینگونه به سوانح هوایی نمی‌پردازند. رویه حاکم در هوانوردی مدرن به این شکل است که کارشناسانی در غالب کمیته مستقل به صورت فنی و با هدف جلوگیری از وقوع مجدد، سوانح را بررسی و علت‌یابی می‌کنند. این کمیته زیرمجموعه یک دستگاه اجرایی نیست. زیرا زمانی که تیم تحقیق زیرمجموعه نهادی باشد، به ناچار باید نیم نگاهی به مدیریت ارشد خود داشته باشد. بنابراین ضروری است یک سازمان، ارگان یا گروه مستقل سوانح را مورد مطالعه قرار دهد و در جریان این بررسی همیشه به دنبال مقصر نباشد.

رئیس فراکسیون هوافضا و هوانوردی ادامه داد: متاسفانه در اینگونه موارد، معمولا افرادی به عنوان مقصر شناخته می‌شوند که دیگر وجود خارجی ندارند و پس از تقسیم درصد تقصیرها، پرونده مختومه می‌شود. غافل از اینکه امکان دارد این اتفاق دوباره رخ دهد. برای جلوگیری از این موارد باید رویه‌های هوانوردی و آیین‌نامه‌ها تصحیح شود، ولی با این شیوه بررسی، مسئول تصحیح دستورالعمل خلبانی کیست؟ در کتاب دستورالعمل خلبانی، ریزترین نکات ذکر شده است. مثلی هست که می‏ گوید هر خط این کتاب با خون نوشته شده است.

وی ادامه داد: در هوانوردی مدرن، پس از بروز یک اتفاق، گروه مستقلی آن حادثه را بررسی می‌کنند و سپس بر اثر یافته‌های آن، دستورالعملی برای خلبان، مکانیک‌ها و هر فردی که در حوزه هوانوردی فعال است، تدوین می‌شود. بنابراین اولین هدف، عدم تکرار واقعه است و در مرحله دوم یافتن مقصر. در ایران نیز باید به این نگاه رسید تا پرواز امن تضمین شود. نباید فراموش کرد که فقط وسیله پرنده اهمیت ندارد بلکه افرادی که با آن وسیله و دستورالعمل ویژه کار می‌‏کنند هم بسیار اهمیت دارند. براین اساس نمی‌توان مطمئن بود که با وجود سلامت هواپیما، افراد مرتبط با آن هم درست کار کنند.

رئیس کمیته پژوهش و فناوری مجلس افزود: دو ماه قبل از وقوع سانحه بوئینگ ۷۰۷ ، هواپیمای مسافربری تابان به اشتباه اقدام به فرود در فرودگاه فتح می‌کند که خوشبختانه خلبان متوجه اشتباه می‌شود و سانحه‌ای رخ نمی‌دهد. اما چرا این حادثه بررسی تخصصی نشد و دوباره اتفاق افتاد و در کتابچه خلبان موردی اضافه یا تصحیح نشد؟ بنابراین در حوادث هوانوردی که تاثیر آن بر کل کشور منفی است، پس از کار امدادرسانی باید علت‌یابی در اولویت قرار بگیرد. علت‌یابی نه به معنای یافتن مقصر بلکه تصحیح شیوه‌ها، دستورالعمل‌ها، روش‌ها و رویه‌ها برای جلوگیری از وقوع دوباره حادثه.

اختیاری در پایان با تاکید بر اینکه «عدم تکرار وقوع حوادث باعث جلب اعتماد عمومی می‌شود»، خاطرنشان کرد: در حوزه هوانوردی مدرن برای علت یابی، از کمیته‌های مستقلی استفاده می‌کنند که حتی در برخی کشورها ساختار غیردولتی دارند و از قدرت اعمال نظر برخودار هستند. این کمیته‌ها به طور مستقل گزارش‌های تخصصی ارائه می‌دهند و گزارش آنها قابل استناد است. براین اساس در ایران نیز نیازمند تشکیل چنین کمیته‌هایی هستیم که در تمام حوادث هوایی، ریلی و جاده با هدف رفع ایرادات، علت را بررسی کنند. این گروه قطعا باید مستقل از وزارت راه باشد و اولویت آن نیز بررسی گزارش‌های سوانح در راستای رفع مشکل باشد. باید به این سوالات پاسخ دهد که چرا این اتفاق افتاده و چه کاری باید انجام شود که دیگر این حوادث رخ ندهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سقوط هواپيما سوانح هوایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۴۹۹۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی درخواست تعداد ۲۴۱۳ متقاضیان مشاغل سخت و زیان آور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان از دو هزار و ۴۲۸ درخواست واصله از سوی متقاضیان و از طریق سامانه الکترونیکی به دبیرخانه مشاغل سخت و زیان آور (مستقر در اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی) خبر داد و گفت:درخواست‌های مذکور در قالب دو هزار و  ۹۱۵ کارگاه و پنج هزار و ۱۵۷ عنوان شغلی بوده که در مجموع پس از انجام فرایند اداری مربوطه، تعداد دو هزار و ۴۱۳ درخواست در ۱۱۰ جلسه کمیته بدوی و تجدیدنظر استانی طرح و بررسی شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل دارای رشدی ۱۴۱ است.

اشرفی افزود: در کمیته‌های مذکور پنج هزار و  ۹۷ عنوان شغلی مورد بررسی، تشخیص و تطبیق قرار گرفته
که در نهایت سه هزار و  ۹۴۴ عنوان شغلی مورد تقاضا از سوی کمیته‌ها به عنوان مشاغل سخت و زیان آور مورد تایید قرار گرفته است.

به گفته وی در حال حاضر و مطابق با قانون بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور و آیین نامه اجرایی مربوطه، کار‌های سخت و زیان آور به کار‌هایی اطلاق می‌شود که در آنها عوامل زیان آور فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار غیر استاندارد بوده و در اثر اشتغال کارگر، تنشی به مراتب بالاتر از ظرفیت‌های جسمی و روانی در وی ایجاد می‌شود که نتیجه آن بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن است.

وی گفت: مشاغل تایید شده از سوی کمیته‌های استانی در دو گروه الف و ب قرار می‌گیرند که مشاغل گروه الف مشاغلی هستند که می‌توان با اتخاذ تمهیدات فنی، مهندسی و بهداشتی و ایمنی در محیط کار، صفت سخت و زیان آوری شغل را حذف داد و مشاغلی گروه ب نیز مشاغلی هستند که ماهیتاً سخت و زیان آور بوده و با بکارگیری تمهیدات فنی، مهندسی و ایمنی صفت سخت و زیان آور بودن شغل کاهش یافته ولی کماکان سخت و زیان آور بودن آنها حفظ می‌ شود.

دیگر خبرها

  • اتحادیه شهرداران در کشور تشکیل می‌شود
  • کمیسیون پزشکی حج تمتع ۱۴۰۳ در گلستان تشکیل شد
  • بررسی درخواست تعداد ۲۴۱۳ متقاضیان مشاغل سخت و زیان آور
  • مقایسه‌ بوئینگ و ایرباس در سوانح و حوادث هوایی آمریکا + اینفوگرافیک
  • گلایه سخنگوی دولت از بررسی نشدن لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس
  • گلایه سخنگوی دولت از عدم بررسی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس
  • گلایه بهادری‌جهرمی از عدم بررسی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس
  • اطلاعیه سازمان لیگ بسکتبال جهت تشکیل کمیته انضباطی
  • پورابراهیمی: ضرورت تشکیل جلسه فوق‌العاده برای بررسی مسائل ارزی/ قالیباف: این جلسه هفته آینده برگزار می‌شود
  • چرا عصر زپلین‌ها به پایان رسید؟/ بررسی فاجعه هیندنبورگ