Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@12:51:50 GMT

پیشنهاد پلکانی شدن افزایش دستمزد کارگران

تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۵۰۱۷۵

پیشنهاد پلکانی شدن افزایش دستمزد کارگران

یک کارشناس اقتصادی معتقد است به جای منطقه‌ای شدن دستمزد باید به سمت یکسان‌سازی دستمزد و برقراری عدالت در مناطق روستایی و شهری رفت. وی پلکانی شدن حداقل دستمزد کارگران در سال آینده را پیشنهاد کرد.

حمید نجف در گفت‌وگو با ایسنا، درباره پیشنهاد منطقه‌ای شدن دستمزد کارگران، اظهار کرد: منطقه‌ای شدن دستمزد را به صلاح نمی‌دانم و معتقدم هر چه به سمت یکسان سازی دستمزدها و برقراری توازن و عدالت در مناطق برویم بهتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر در مناطق محروم و روستاها دستمزد را کمتر و در کلان‌شهرها و مناطق شهرنشین بیشتر افزایش دهیم باعث مهاجرت از روستاها به شهرها می‌شود.

وی ادامه داد: کشورهای مختلفی مثل ژاپن، انگلیس و آلمان مسیر آزمون و خطا را طی کرده‌اند و هنگامی که با تورم شدیدی روبه‌رو شدند برای عبور از این بحران راهکارهایی را پیش‌بینی کردند، لذا وقتی تجربیات سایر کشورها در این زمینه را مطالعه نمی‌کنیم طرح‌هایی مثل مزد منطقه‌ای را پیشنهاد می‌دهیم.

این کارشناس اقتصادی درعین‌حال افزایش پلکانی حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۳۹۸ را پیشنهاد کرد و گفت‌: افزایش پلکانی یعنی پایه حقوق کسی که یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دستمزد می‌گیرد و حداقل بگیر است، برای سال آینده ۶۰ درصد افزایش بدهیم و کسی که بالای سه میلیون تومان حقوق می‌گیرد ۱۰ درصد و به این طریق حقوق کارگران را تقویت کنیم.

وی ادامه داد: اگر چه در بخش کارکنان دولت هم افزایش پلکانی انجام می‌شود ولی معتقدم این کار صوری است و حقوق و پاداش کارکنان دولت در هر رده و پست و مقامی یکسان افزایش نمی‌یابد و با روش‌های مختلفی قانون دور زده می‌شود و قوانین بازدارنده‌ای هم وجود ندارد که از آن جلوگیری کند.

نجف با بیان اینکه راهکار حمایت از معیشت خانوارهای کارگری در توزیع بسته حمایتی نیست، اظهار کرد: برای تقویت معیشت کارگران باید به سمت افزایش دستمزد برویم ولی هر ساله دولت تنها مکانیسم کنترل تورم را در کنترل نقدینگی و حقوق و دستمزد می‌داند و از این ابزار برای کاهش تورم استفاده می‌کند.

به گزارش ایسنا، با وجود آنکه در قانون کار اشاره‌ای به تعیین مزد منطقه‌ای نشده است، ولی شرکای اجتماعی می‌توانند برای تعیین حداقل دستمزد به شکل ملی یا منطقه‌ای یا بر اساس نوع فعالیت و صنعت، به توافق جمعی روی بیاورند. بر اساس ماده ۴۱ قانون کار، شورای عالی کار موظف است همه ساله میزان حداقل مزد کارگران را برای نقاط مختلف کشور یا صنایع مختلف بر اساس درصد تورم اعلامی بانک مرکزی و سبد معیشت خانوار تعیین کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بسته حمایتی دولت حقوق و دستمزد دستمزد مزد منطقه ای سبد كالا نرخ تورم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۵۰۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر کار : لایحه تغییر نحوه تعیین حداقل حقوق کارگران در مراحل پایانی تدوین

سیدصولت مرتضوی از طی شدن مراحل پایانی لایحه تغییر نحوه تعیین حداقل حقوق کارگران از سال آینده و واگذاری تصمیم‌گیری آن به مجلس در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد.

خانه ملت نوشت: سیدصولت مرتضوی از طی شدن مراحل پایانی لایحه تغییر نحوه تعیین حداقل حقوق کارگران از سال آینده و واگذاری تصمیم‌گیری آن به مجلس در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد و گفت: در طول تاریخ ۴۰ساله همواره موضوع تعیین حداقل حقوق و دستمزد کارگران مورد مناقشه بوده و به نظر می‌رسید باید مرجعی در این باره تصمیم بگیرد که مقبولیت آن بالاتر از شورای عالی کار باشد که به اعتقاد ما این مرجع مجلس شورای اسلامی است. 

سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  درباره پیشنهاد خود مبنی بر تغییر نحوه تعیین حداقل حقوق کارگران از سال آینده و واگذاری تصمیم‌گیری آن به مجلس گفت: لایحه آن در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تقریباً مراحل پایانی خود را طی می‌کند، بعد از اتمام و در هفته‌های آینده تقدیم خواهد شد و پس از تصویب و طی تشریفات در دولت، تقدیم مجلس خواهد شد. 

وی با بیان اینکه از الان نمی‌توان نحوه استقبال و چگونگی بررسی این لایحه در مجلس پیش‌بینی کرد: افزود: ما معتقدیم برای برون رفت از مشکلاتی که الان رایج است و جهت استفاده از یک خرد جمعی بیشتر، باید مرجعی تصمیم بگیرد که مقبولیت آن بالاتر از شورای عالی کار باشد که ما فکر می‌کنیم این مرجع مجلس شورای اسلامی است و امیدواریم مجلس هم به لایحه پیشنهادی ما اعتماد و آن را تصویب کند. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این شاعبه برخی صاحب‌نظران که این وزارتخانه برای شانه خالی کردن از زیر بار تعیین حقوق و دستمزد کارگران این پیشنهاد را ارائه کرده، عنوان کرد: اتفاقاً شانه ما در وزارت کار زیر بار همه مسئولیت‌ها است. دولت سیزدهم یک دولت مسئولیت‌پذیر است و بنده به‌عنوان کوچک‌ترین عضو این دولت عرض می‌کنم هر مسئولیتی را که به ما بسپارند روی چشم می‌گذاریم، اما همچنان که همه شاهدیم نه امسال و سال‌های قبل، بلکه در طول تاریخ ۴۰ساله همواره موضوع تعیین حداقل حقوق و دستمزد کارگران مورد مناقشه بوده است.

مرتضوی ادامه داد: طی سال‌های گذشته همواره بعضی اوقات کارگرها، بعضاً کارفرماها، بعضی وقت‌ها جریانات دیگر، جریانات سیاسی و… در موضوع تعیین حداقل حقوق و دستمزد کارگران راضی یا ناراضی هستند و بالاخره مورد مناقشه است؛ ما می‌خواهیم یک بار برای همیشه این موضوع را اصلاح کنیم، وگرنه به هیچ وجه بحث فرار از مسئولیت نیست، کما اینکه تا به الان هم مسئولیت‌مان را به احسن وجه انجام دادیم.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • افزایش ۵۷ درصدی دستمزد ۱۴۰۱ بیکاری را ۸ درصد کاهش داد
  • خوفی که به جان کارگران افتاد | کاهش حقوق در صورت تعطیلی پنجشنبه ها
  • پاسخ معاون وزیر کار به درخواست افزایش حقوق کارگران: از کارکنان بیشتر شده
  • ارگران مهاجر در کشورهای همسایه ایران چقدر حقوق می‌گیرند؟
  • وزیر کار : لایحه تغییر نحوه تعیین حداقل حقوق کارگران در مراحل پایانی تدوین
  • یک پیشنهاد جدید برای تغییر در رقم دستمزد ۱۴۰۳
  • ناترازی در تعیین دستمزد کارگری
  • جزئیات پیشنهاد افزایش ۳۵ درصدی حق مسکن کارگران
  • جزییات پیشنهاد افزایش ۳۵ درصدی حق مسکن کارگران
  • جزییات پیشنهاد افزایش ۳۵درصدی حق مسکن کارگران