Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-23@11:06:38 GMT

سد کاسه رود ابرکوه، آبگیری شد

تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۵۰۲۸۶

سد کاسه رود ابرکوه، آبگیری شد

مرتضی سعیدی روز جمعه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا افزود: افزون بر سه میلیون و 200 هزار مترمکعب آب در پی بارندگی‌های چند روز گذشته وارد سد کاسه رود این شهرستان شد.
وی اظهار کرد: به دلیل تبخیر شدن آب این سد و شور شدن آن، به ‌تدریج برای تقویت آب سفرهای زیر زمینی در حال استحصال است.
این مسئول اضافه کرد : سد کاسه رود ابرکوه دارای سر ریزی به ارتفاع 6 متر و به طول 140 متر و از جنس سنگ و سیمان ساخته ‌شده و قادر به کنترل بیش از 4٫5 میلیون مترمکعب روان آب‌ها و حوضه بالادست است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سد کاسه ابرکوه در فاصله 20 کیلومتری و عمق 9 کیلومتری جاده ابرکوه – یزد واقع است .
وی اظهار کرد: این سد که در سال 1390 با هدف تجمیع سیلاب‌ها و جلوگیری از تخریب جاده یزد – ابرکوه ساخته ‌شده است ، آبگیری و به مدت 2 سال این سد تنها زیستگاه آبی در استان یزد و مآمن تعداد زیادی از پرندگان مهاجر شده بود.
سعیدی ادامه داد: به علت تدأوم خشکسالی ، کاهش شدید نزولات جوی ، افت آب‌های زیر زمینی، آب این سد کم‌کم تبخیر و از سال 1393 کاملاً بدون آب بود.
وی همچنین یادآور شد : در پی بارندگی چند روز اخیر ، بند خاکی تل گرد که 700 هزار مترمکعب حجم دارد ، 20درصد آن آبگیری شده و بند خاکی بداف هم با 25 هزار مترمکعب حجم ، آبگیری شد .
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ابرکوه گفت : این شهرستان دارای 15 بند خاکی و سنگ و سیمانی است که بیشتر در روستاهای اسفند آباد ، هارونی ، بداف ، احمدآباد ، رحیم‌آباد و مناطق پوزه سیا و پوزه سفید ، غرب و شرق ابرکوه چاه گیر است که ظرفیت افزون بر 9 میلیون مترمکعب سیلاب‌ها و روان آب‌ها را دارد.
سعیدی ادامه داد : بندهای خاکی و سنگ و سیمانی با هدف کنترل سیلاب‌ها و روان آب‌ها و تغذیه سفره‌های زیر زمینی توسط ادارات منابع طبیعی و آب منطقه‌ای ابرکوه در سال‌های گذشته ساخته‌شده است .
480 هزار هکتار عرصه‌های منابع طبیعی شهرستان ابرکوه شامل اراضی بیابانی، کویری و مرتعی است .
مرکز شهرستان 53 هزار نفری ابرکوه در140کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
7540/ 6197
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جشنواره فجر قیمت گوشت 40 سالگی انقلاب بودجه 98 پرندگان مهاجر خشکسالی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سیمان منابع طبیعی جشنواره فجر قیمت گوشت 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۵۰۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صرفه جویی بیش از ۲ هزار متر مکعبی آب در شهرستان ابرکوه

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، هاشمی نژاد گفت: در راستای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی و با تلاش گروه گشت و بازرسی این اداره و همکاری دستگاه‌های قضایی و انتظامی یک حلقه چاه غیرمجاز در یک واحد سنگ شکن در این شهرستان شناسایی و پس از طی مراحل قانونی پر شد که این امر صرفه جویی سالانه ۲ هزار و ۵۲۰ متر مکعب آب را در پی داشت. 
هاشمی نژاد، با اشاره به همکاری خوب دستگاه قضایی برای برخورد با متخلفان و متجاوزان به منابع آب سطحی و زیرزمینی اظهار داشت: اداره منابع آب شهرستان ابرکوه با هرگونه تخلف در زمینه منابع آبی برخورد قانونی و جدی خواهد داشت.

دیگر خبرها

  • ۵۶ پروژه نیمه‌تمام در ابرکوه منتظر تامین اعتبار
  • اجرای طرح‌های آبخیزداری در شهرستان دامغان
  • ذخیره ۱۸ میلیون مترمکعب آب در پشت سازه‌های آبخیزداری نیکشهر
  • ذخیر ۱۸ میلیون مترمکعب آب در پشت سازه‌های آبخیزداری نیکشهر
  • ۲ هزار مترمکعب آب در ابرکوه صرفه‌جویی شد
  • صرفه جویی بیش از ۲ هزار متر مکعب آب در شهرستان ابرکوه
  • صرفه جویی بیش از ۲ هزار متر مکعبی آب در شهرستان ابرکوه
  • ۱۳۱ میلیون مترمکعب آب وارد سد‌های هرمزگان شد
  • آبگیری یک میلیون و ۱۰۰ هزار متر مکعب از بند‌های خاکی و سنگی ملاتی
  • ذخیره ۱۳۱ میلیون متر مکعب آب در سد‌های هرمزگان