Web Analytics Made Easy - Statcounter

حوادث رکنا: فضای‌مجازی محیطی غیر‌واقعی اما جذاب است و امروزه به عنصری جدانشدنی از زندگی افراد تبدیل شده و همین امر نیز بستر وقوع جرم را در فضای گسترده آن برای عده‌ای سودجو مهیا ساخته است. کلاهبرداری از ده‌ها کاربر شبکه اجتماعی و اخاذی از زنی میان‌سال در فضای مجازی دو پرونده‌ای است که چندی پیش در مرکز فرماندهی پلیس فتای خراسان‌رضوی تشکیل و با دستگیری متهمانش به نتیجه رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اولین پرونده مربوط به کلاهبرداری از ده‌ها شهروند مشهدی با موضوعی پرتکرار است که در آن فردی با استفاده از شیوه‌ای مکارانه مبالغ زیادی به جیب زده است. ماجرای این پرونده از این قرار بود که تعدادی از شهروندان با مراجعه به پلیس فتا مدعی شدند فردی به بهانه اعطای وام فوری با بهره پایین مبالغی را از آن‌ها کلاهبرداری کرده است.

یکی از شاکیان اعلام کرد که آگهی وام فوری را در یکی از سایت‌های واسطه‌گر مشاهده کرده و با آگهی‌دهنده تماس گرفته است. متهم پس از ارتباط‌گیری با مال‌باخته با چرب‌زبانی و اقداماتی حیله‌گرانه مبلغ ٨میلیون تومان از وی برای اعطای وام فوری دریافت و پس از آن تلفنش را از دسترس خارج کرده است.

دیگر شاکی این پرونده نیز ضمن تأیید اظهارات چند مال‌باخته دیگر مدعی شد که شاکی این پرونده در مقابل اعطای وام خرد مبلغ ٢٠٠هزار تومان از وی گرفته و دیگر جواب‌گوی تلفنش نبوده است.

مأموران با دریافت اظهارات شاکیان این پرونده تحقیقات میدانی خود را برای شناسایی متهم یا متهمان آغاز کردند و طی اقداماتی اطلاعاتی رد مردی سی‌وهفت‌‌ساله را در شهر مشهد زدند.

تیم رسیدگی‌کننده به این پرونده پس از شناسایی متهم طی هماهنگی قضایی بلافاصله وارد عمل شدند و این فرد را در خانه‌اش دستگیر کردند. متهم ابتدا با این خیال که می‌تواند از چنگ قانون بگریزد دست به انکار واقعیت زد و حاضر به همکاری با پلیس نشد اما در ادامه تحقیقات در مواجهه با مستندات پرونده از راز کلاهبرداری‌هایش پرده برداشت.

متهم سی‌وهفت‌ساله در اعترافاتش گفت که از سال‌٩۶ در این حوزه فعالیت دارد و تاکنون از ٢١نفر به مبلغ یک میلیارد و ٣٨٠میلیون ریال از طریق درج آگهی جعلی اعطای وام فوری با بهره کم در سایت دیوار، کلاهبرداری کرده است.

خواستگاری پوشالی

دیگر پرونده‌ای که پلیس فتا رسیدگی به آن را آغاز کرد، مربوط به اخاذی در فضای مجازی از زنی میان‌سال بود که با اقدام بموقع شاکی و ورود مأموران پلیس فتا منتج به نتیجه شد. موضوع این پرونده از آنجا شروع شد که زنی میان‌سال با مراجعه به مرکز فرماندهی پلیس فتای خراسان‌رضوی از مردی جوان به اتهام تهدید، مزاحمت‌ و اخاذی شکایت کرد.

شاکی در برگه اظهاراتش نوشت که چندی پیش در فضای‌مجازی با مردی آشنا شده و بعد از گذشت چند روز از این رابطه به درخواست ازدواج وی پاسخ مثبت داده است. متهم پس از جلب اعتماد این زن میان‌سال چند تصویر از او در تلگرام دریافت و سپس از آن‌ها به عنوان اهرمی برای اخاذی از زنی استفاده می‌کند.

شاکی نیز برای حفظ آبرو و جلوگیری از پخش عکس‌های خصوصی‌اش به درخواست مجرمانه متهم تن داده و مقداری طلا و پول به او می‌دهد. مأموران پس از دریافت این اطلاعات به رصد فضای مجازی پرداختند و طولی نکشید که متهم را از طریق ردزنی شماره تلفن همراهش شناسایی و دستگیر کردند.

این مرد چهل‌وسه ساله ضمن اعتراف به جرم خود هدف از ارتکاب این اقدام مجرمانه را کسب منفعت مالی اعلام کرد. او در بازجویی‌های پلیس گفت که همسرش پرستار شاکی بوده و با همکاری وی نقشه‌ای را تحت عنوان خواستگاری طراحی کرده و به زن میانسال نزدیک شده است. متهم پس از جلب اعتماد شاکی برای آشنایی بیشتر تعدادی از تصاویر خصوصی او را دریافت و برای عملی کردن نقشه‌اش اقدام به تهدید او کرده است.

به گفته سرهنگ جهانشیری، رئیس پلیس فتای خراسان‌رضوی همسر این مرد نیز دستگیر و هر دوی آن‌ها پس از تشکیل پرونده برای ادامه تحقیقات در اختیار مرجع قضایی قرار گرفتند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

مهدی قرآنی

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

منبع: رکنا

کلیدواژه: اخبار حوادث فضای مجازی پرونده مجازی طعمه شیادان فیلم اتوبوس زاهدان عکس مرد سیستان و بلوچستان انتحاری حادثه تروریستی حمله شهادت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۵۰۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلیس اصفهان خبر داد: اجرای هوشمندانه طرح نور در فضای مجازی

فرمانده انتظامی استان اصفهان از اجرای هوشمندانه طرح نور فراجا در فضای مجازی با هدف شناسایی و برخورد قانونی با افراد، گروه‌ها و باندهایی که به صورت سازمان یافته به ترویج و تحریک بدپوششی، بی‌حجابی و بی‌بند و باری در جامعه اقدام می‌کنند، خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان و به نقل از پایگاه خبری پلیس سردار حمید علینقیان‌پور درباره اجرای طرح نور در استان اصفهان اظهار داشت: طرح نور  با هدف حفاظت از حریم عفاف و حجاب و همچنین ارزش‌های اصیل نظام اسلامی و برخورد قانونی با هنجارشکنانی که به حریم و حرمت ارزش‌های ایرانی و اسلامی مردم ایران تعدی می‌کنند،  در 3 حوزه اماکن عمومی، خودروها و فضای مجازی به صورت رسمی از 25 فروردین اجرا شده است.

وی افزود: از همان ابتدای اجرای طرح، رسانه‌های معاند و ضد انقلاب و برخی از رسانه‌ها،  افراد و گروه‌های داخلی هجمه‌های وسیعی را علیه فراجا انجام دادند اما در این میان دولت، دستگاه قضائی، علما و روحانیون، مردم عزیز و نخبگان فهیم با ادراکی قابل ستایش در کنار پلیس قرار گرفتند تا شأن حریم، حرمت و کرامت بانوی ایرانی بیش از پیش حفظ شود و لازم می‌دانم از حمایت‌های همه جانبه و همراهی همگان در اجرای این طرح  تقدیر و تشکر کنم.

فرمانده انتظامی استان اصفهان با بیان اینکه طرح نور براساس قانون و وظایف محوله به فراجا و در راستای پاسخگویی به مطالبه اصلی و به حق مردم و مسئولان برای ایجاد امنیت اخلاقی و روانی در جامعه اجرا شده، گفت: پلیس در هیچ حالتی به دنبال پرونده‌سازی برای موضوعات هنجاری و ارزشی نیست و در قالب اقدامات ایجابی سعی دارد تا با تذکر، ارشاد، مشاوره و راهنمایی افراد بدپوشش، آنها را نسبت به عواقب عمل خود آگاه کرده و زمینه اصلاح رفتارشان را فراهم آورد.

رادان: "طرح نور" را با همراهی دولت و قوه قضائیه ادامه می‌دهیمشناسایی باندهای فحشا و تجارت جنسی/طرح نور هوشمند می‌شود

 

سردار علینقیان‌پور به اجرای هوشمند طرح نور در فضای مجازی اشاره کرده و متذکر شد: شناسایی و برخورد قانونی با افراد، گروه‌ها و باندهایی که به صورت سازمان یافته در فضای مجازی اقدام به ترویج و تحریک بدپوششی، بی‌حجابی و بی‌بند و باری در جامعه می‌کنند، در دستور کار قرار گرفته و به زودی اخبار آن منتشر خواهد شد

این مقام ارشد انتظامی تصریح کرد: بررسی‌های میدانی و مشاهدات عینی روزانه در شهرهای استان نشان دهنده حرکت مطلوب جامعه به سمت حفظ حریم و حرمت زنان و بانوان است اما با این وجود معتقدیم زمانی موضوع عفاف و حجاب در جامعه اسلامی ما بهتر و عملیاتی‌تر خواهد شد که همه نهادهای متولی که  به صورت مستقیم وظیفه انجام اقدامات فرهنگی و ایجابی در حوزه عفاف و حجاب را دارند، عملکرد قابل قبول و در خور توجهی داشته باشند.

سردار علینقیان‌پور در خاتمه خاطر نشان کرد : امیدواریم با همت مسئولان و انجام به موقع وظایف از سوی دستگاه‌های مسئول وضعیت حجاب و عفاف در جامعه و حرمت نهادن به ارزش‌های دینی و اسلامی روز به روز مطلوب‌تر شده و این گونه اقدامات رضایت و خوشنودی پروردگار، شادی قلب حضرت ولی‌عصر(عج)، نائب برحقش حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای عزیز ، خانواده‌های معظم شهدا و ملت شریف و ولایتمدار کشور را فراهم آورد.

 

انتهای پیام/170

دیگر خبرها

  • تعرض جنسی به زنان به بهانه حضورشان بر سر مزار مادر!
  • دستگیری مردی که به بهانه شرکت در مراسم ترحیم مادرش به زنان تعرض می‌کرد
  • تعرض به زنان به بهانه شرکت در مراسم ترحیم
  • آزار زنان در مراسم ترحیم؛ متهم به مادرمرده هم رحم نکرد | مرد موطلایی از طعمه‌ها فیلم سیاه می‌گرفت
  • پلیس اصفهان خبر داد: اجرای هوشمندانه طرح نور در فضای مجازی
  • ضرورت آگاهی و اطلاع شهروندان از شگرد‌های جدید کلاهبرداری در فضای مجازی
  • قتل هولناک پدر به دست دختر جوان | همکاری ۲ پسر در اجرای نقشه قتل | متهم: پدرم با زندگی من در خانه مجردی مخالف بود!
  • با آگهی‌های اجارهٔ ارزان خانه گول نخورید!
  • انتقام‌جویی زن جوان از یک بلاگر معروف | زن جوان دستگیر شد
  • آگهی‌های دروغین اجاره ارزان خانه؛ بیعانه ندهید!