Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسنا و به نقل از نوروساینس نیوز، پژوهش جدید "دانشگاه جانز هاپکینز" (Johns Hopkins University) آمریکا نشان می‌دهد التهاب مزمن در میانسالی، می‌تواند به مشکلات فکر و حافظه در سنین بالاتر منجر شود.

التهاب مزمن که تا ماه‌ها یا سال‌ها در بدن باقی می‌ماند، می‌تواند ناشی از اختلالات خودایمن مانند روماتیسم مفصلی، ام‌اس، استرس فیزیکی یا دلایل دیگر باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از راه‌های کاهش التهاب مزمن، می‌توان به ورزش منظم، رژیم غذایی سالم ضد التهاب و خواب کافی اشاره کرد.

"کینان واکر" (Keenan Walker)، استاد دانشگاه جانز هاپکینز و از نویسندگان این پژوهش گفت: التهاب مزمن برای بدن بسیار مضر است و می‌تواند به بیماری قلبی، سکته و سرطان منجر شود. از آنجا که پژوهش‌های دیگر، التهاب مزمن و اثرات آن را بر مغز افراد پیر بررسی کرده‌اند، ما در پژوهش خود آغاز التهاب را در میانسالی بررسی کردیم و نشان دادیم این مشکل، به کاهش شناختی در سنین بالاتر منجر می‌شود.

پژوهشگران به مدت ۲۰ سال، حدود ۱۲۳۳۶ نفر با میانگین سنی ۵۷ سال را مورد بررسی قرار دادند. آنها در آغاز بررسی، نمونه خونی شرکت‌کنندگان را گرفتند و چهار زیست‌نشانگر التهاب یعنی "فیبرینوژن" (fibrinogen)، میزان گلبول سفید خون، "عامل فون ویلبراند" (von Willebrand factor) و "فاکتور هشت" (factor VIII) را بررسی کردند.

این گروه پژوهشی برای هر زیست نشانگر، یک رتبه التهابی در نظر گرفتند. آنها پس از سه سال، زیست‌نشانگر دیگری موسوم به "پروتئین واکنشی سی" (C-reactive protein) را بررسی کردند. شرکت‌کنندگان این آزمایش بر اساس رتبه التهاب و سطح پروتئین واکنشی سی، به دو دسته تقسیم شدند.

مهارت‌های مربوط به فکر و حافظه آنها نیز از آغاز پژوهش، به مدت شش تا ۹ سال مورد بررسی قرار گرفت و سپس در انتهای آزمایش دوباره بررسی شد.

پژوهشگران دریافتند شدت کاهش مهارت‌ها در گروهی که بالاترین سطح نشانگرهای التهاب را دارند، شدیدتر از گروهی است که پایین‌ترین سطح زیست‌نشانگرهای التهابی را دارا هستند.

کاهش مهارت‌ها در گروهی که بالاترین سطح پروتئین واکنشی سی را داشتند، ۱۲ درصد شدیدتر از گروهی بود که دارای سطوح پایین‌تری بودند.

تحلیل‌های بیشتر نشان داد که کاهش فکری مرتبط با التهاب در مقایسه با دیگر جنبه‌های فکری مانند زبان و عملکرد اجرایی، در نواحی خاصی از حافظه برجسته‌تر است.

این پژوهش، در مجله " Neurology" به چاپ رسیده است.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۵۰۷۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز بررسی جزئیات تشکیل «سپند» در مجلس؛ سپند چیست؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز دوشنبه ۳ اردیبهشت صحن مجلس در جریان بررسی گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره جزئیات طرح تقویت و توسعه علوم پژوهش و نوآوری دفاعی (طرح تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) وزارت دفاع، مواد یک و ۲ این طرح را به شرح زیر به تصویب رساندند:

«ماده ۱- به منظور دستیابی به فناوری‌های برتر مورد نیاز دفاعی و امنیتی حال و آینده با تاکید بر نوآوری و پشتیبانی از توسعه آنها و در راستای غافلگیری فناورانه دشمن و پیشگیری از غافلگیری فناورانه کشور با تاکید بر مدیریت و دستیابی به فناوری‌های بدیل، نوظهور، شالوده شکن، پر مخاطره و برتر ساز در حوزه تهدیدات نوین و همچنین طراحی، ساخت، تولید، تامین و پشتیبانی محصولات حوزه پدافند نوین، سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح که در این قانون به اختصار سپند نامیده می‌شود، با هدف تداوم و تثبیت راه دانشمند شهید فخری زاده تشکیل می‌گردد.

ماده ۲- سپند دارای شخصیت حقوقی مستقل و با ماهیت موسسه دولتی و دارای استقلال مالی، معاملاتی و اداری بوده و در چهارچوب مقررات نیرو‌های مسلح و اساسنامه مصوب بدون الزام به رعایت قانون محاسبات عمومی کشور اداره می‌شود.»

tags # مجلس شورای اسلامی سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • اولویت‌ های حوزه حمل و نقل و مسکن بررسی شد
  • چگونه خطر ضعف حافظه را کاهش دهیم؟
  • خطر بروز افسردگی در میانسالی در اثر ساعت کار طولانی در جوانی
  • ساعات کار طولانی در جوانی احتمال افسردگی و بیماری در میانسالی را افزایش می‌دهد
  • مغز پولدار‌ها دیرتر پیر می‌شود؟
  • آغاز بررسی جزئیات تشکیل «سپند» در مجلس؛ سپند چیست؟
  • مغز پولدار‌ها دیرتر پیر می‌شود
  • میوه‌ها و سبزیجاتی که عمر شما را طولانی می‌کنند
  • راه‌های برطرف کردن سریع گرفتگی بینی
  • برای داشتن عمر طولانی از این مواد غذایی غافل نشوید