Web Analytics Made Easy - Statcounter

کرمان - ایرنا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سومین روز سفر خود به استان کرمان صبح امروز (جمعه ) از آثار خوشنویسی استاد جمال الدین مودب هنرمند برجسته کرمانی بازدید کردند.

به گزارش ایرنا ، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را در این بازدید رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران فرهنگی استان کرمان همراهی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


استاد جمال الدین مودب در حاشیه بازدید وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی پیرامون آثارش با عنوان 'مجموعه پریشانی ' این اثر تشریح هفت وادی عرفان اسلامی است که وادی وحی قرآن کریم آن اینک در حال نگارش است.
وی با اشاره به اینکه در این مجموعه 110 اثر نگارش شده است افزود: برای این آثار به هفت سالن نیازمندم اما هم اکنون 30 درصد از مجموعه در معرض دید گذاشته شده است.
این استاد خوشنویسی با اشاره به اینکه در این مجموعه 11 میلیون واژه عشق و 55 میلیون ذکر نوشته شده است تصریح کرد: نگارش این مجموعه اولین اتفاق تاریخی است.
استاد مودب با اشاره به اینکه در دنیا این نوع سبگ خاص بی سابقه است بیان داشت: تمام خطاطی ها بدون محاسبه نگارش شده است.
وی با اشاره به اینکه محاسبه شده اگر روزی 20 ساعت کار شود بیش از 400‌سال زمان می برد گفت: در حالی که کار این آثار از 30 سال پیش آغاز شده است.
استاد مودب تصریح کرد: پیش بینی می شود در صورت اتمام پروژه های عمرانی موزه آثار در ایام نوروز بازگشایی شود.
وی با اشاره به اینکه برای اتمام موزه نگهداری آثار نیازمند اعتبارات هستیم بیان داشت: با وجود تمام قول هایی که از سوی مسئولان شد؛ تاکنون هیچ اعتبار دولتی برای این موزه تخصیص نیافته است.
استاد جمال الدین مودب فرزند محمد حسین، متولد سال 1327 هجری شمسی صادره از کازرون و از اساتید بنام خوشنویسی( نستعلیق عالی و ممتاز) و از شاگردان استاد مرحوم سید حسن میرخانی بودند.
خط نستعلیق یکی از شیوه‌های نگارش خط در خوشنویسی اسلامی است.
این خط در ایران شکل گرفت و بیشتر هم در ایران رواج دارد وخوشنویسان ایرانی بیشتر با این خط به هنرنمایی می‌پردازند.
خط نستعلیق معرف روح و فرهنگ ایرانی است و نشانه‌ای بارز از طبع و سلیقه زیبایی شناختی ایرانیان است و بی‌شک زیباترین و ظریف‌ترین خط در میان خطوط اسلامی است تا جایی که آن را به‌حق «عروس خطوط اسلامی» لقب داده‌اند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه چهارشنبه برای یک سفر سه روزه وارد کرمان شده است.
9895/ 5054

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي وزير ارشاد كرمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۵۱۰۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌های هفته بزرگداشت سعدی در شیراز اعلام شد

به گزارش خبرنگار مهر، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس بعد از ظهر سه‌شنبه در نشست خبری اعلام برنامه‌های هفته بزرگداشت سعدی شیرازی در جمع اصحاب رسانه گفت: یکی از محورهای اصلی مراسم گرامیداشت سعدی در سال ۱۴۰۳ انتقال اندیشه‌های گرانبهای سعدی به خارج از مرزهای زبان فارسی است زیرا سعدی حکیمی اندیشه‌ورز برای کل جهان و تمامی اعصار بود.

حمیدرضا قانعی بیان کرد: اشعار سعدی به عنوان نمودی از اندیشه‌، حکمت‌و خردورزی وی مایه افتخار و مباهات هر ایرانی و فارسی‌زبان و گنجینه ارزشمندی برای تمام ایرانیان در تمام نقاط دنیا است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: برنامه اصلی یادروز سعدی، شامگاه جمعه ۳۱ فروردین با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مهمانان ویژه و بین‌المللی از جمله سعدی‌پژوهان کشور برگزار می‌شود و در هفته سعدی نیز ۱۵ سخنرانی علمی از سوی سعدی‌پژوهان و ادبای شاخص ارائه خواهد شد.

قانعی افزود: برپایی جشنواره عروسکی حکایت‌های سعدی از اردیبهشت ماه امسال برای انتقال و تأثیرگذاری مفاهیم حکایات و اشعار سعدی بر عموم مردم و خانواده‌ها و تلاش جهت صیانت از این دُرّ گرانبهای کلام پارسی از دیگر برنامه‌های هفته گرامیداشت سعدی شیرازی است.

برنامه‌های گرامیداشت سعدی منحصر به شیراز نخواهد بود

معاون فرهنگی و امور رسانه استان فارس نیز در تشریح روزشمار برنامه‌های هفته سعدی گفت: برنامه‌های اصلی هفته سعدی یکم اردیبهشت ماه با گلباران مزار این شاعر مشهور پارسی‌گوی آغاز و سپس رویدادهای علمی آغاز می‌شود.

غلامرضا خوش اقبال با اشاره به رویکرد فراملی و فرااستانی برنامه‌های این هفته افزود: شامگاه جمعه ۳۱ فروردین پس از سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دریا اورس سفیر سابق ترکیه و سعدی‌پژوه و ایران‌شناس برجسته که کرسی ریاست بنیاد فرهنگ و زبان آتاتورک را نیز دارد به عنوان سخنران ویژه سخنرانی خواهد کرد.

خوش اقبال افزود: هفته سعدی منحصر به شیراز نخواهد بود و سوم اردیبهشت رویداد سعدی در اقلیم چین در دانشگاه علامه طباطبایی تهران و چهارم اردیبهشت ماه برنامه گرامیداشت سعدی در سفارت هندوستان و در روز پنجم نیز رویداد سعدی و نظامیه بغداد در سفارت عراق برگزار می‌شود.

وی افزود: برنامه‌های هنری نیز زینت‌بخش این هفته خواهد بود و سالار عقیلی علاوه بر اجرای قطعاتی در مراسم آغازین این رویداد در روز یکم و دوم اردیبهشت ماه نیز در تالار حافظ دو اجرا خواهد داشت.

خوش‌اقبال عنوان کرد: محفل انس خوشنویسی و شکسته نویسان استانی و ملی نیز با برپایی آثار هنرمندان خوشنویسی در نگارخانه و تالار حافظ تا پایان هفته سعدی (۶ اردیبهشت ماه) برپا خواهد شد و اختتامیه هفته بزرگداشت سعدی شیرازی نیز در آخرین روز یعنی ششم اردیبهشت به میزبانی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران در تهران برگزار می‌شود.

به گفته معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برپایی چند پویش با موضوع سعدی به همت کانون پرورش فکری کودک و نوجوان فارس، اجرای نمایش عروسکی با موضوع داستان‌های گلستان و بوستان در آرامگاه سعدی برای عموم مردم، فضاسازی محیطی و آذین بندی خیابان سعدی تا میدان کلبه و تجلیل از پیشکسوتان ادبی و فعالان سعدی‌پژوه با همکاری دانشگاه شیراز نیز از جمله دیگر برنامه‌های هفته سعدی است.

کد خبر 6080176

دیگر خبرها

  • برنامه‌های هفته بزرگداشت سعدی در شیراز اعلام شد
  • فرهنگسرای نیاوران میزبان نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی شد/«خوشنویسی» سردمدار هنرها
  • وزیر ارشاد: در «فتنه» فرهنگی سال گذشته حجاب مورد هجمه قرار گرفت؛ خودم را موظف دانستم در صف اول دفاع از آن بایستم
  • نمایی از جنس حمایت در فرهنگ و هنر شیروان
  • اسماعیلی: گفتگوی عمیق در جامعه و فرهنگ ما جریان دارد
  • اسماعیلی: گفتگوی ایران فرهنگی را گسترش داده ایم
  • پیام اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان به تهیه کننده سریال «نون خ»
  • اسماعیلی: امرو‌ز روز نصرت سپاهیان اسلام بر جنود شیطان و یوم الله است
  • رژیم غاصب صهیونیستی در بین جهانیان تحقیر شد
  • فرصت ارسال آثار به جشنواره ملی طنز و رسانه تا پایان فروردین ماه