Web Analytics Made Easy - Statcounter

فروغ احراری، معاون آموزش انجمن علمی عرفان اسلامی ایران در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با نقش و مسئولیت حضور خود در جبهه‌های جنگ گفت: حضور من در جبهه‌های جنگ بیشتر جنبه فرهنگی داشت و با توجه به فرصت‌هایی که پیش می‌آمد برای سربازانی که در خط مقدم می‌جنگیدند در رابطه با موضوعات فرهنگی سخنرانی می‌کردم. البته بیشتر حضور من در جبهه‌های غرب مثل ایلام بود که از طریق جهاددانشگاهی اعزام می‌شدیم و برای دانش‌آموزانی که به دلایل شرایط خاص جنگ از تحصیل عقب افتاده بودند، کلاس‌های فشرده جبرانی می‌گذاشتیم و به این شکل در جبهه حضور داشتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار کرد: در همین حضور مختصر در مناطق جنگی با خانم‌هایی مواجه می‌شدم که به جرأت می‌توانم بگویم که شجاعت، جسارت و ایمان آن‌ها اینقدر بالا بود که انسان یاد حضور مبارزان زن صدر اسلام مثل حضرت زینب(س) و سمیه می‌افتاد.
احراری به عنوان شاهد عینی جنگ که در زمان فتح خرمشهر در جبهه حضور داشته به بیان خاطره‌ای از یک مادر ایثارگر پرداخت و عنوان کرد: در زمان جنگ تحمیلی بانوان و مادران بسیاری بودند که عزیزان خود را از دست داده بودند، اما همچنان با استقامت ایستادگی می‌کردند، یکی از مواردی که در خاطر من مانده است، خانمی بود که برای تحویل جنازه پسرش آمده بود و بعد از اینکه جنازه را تحویل گرفت با شجاعت تمام اسلحه را برداشت و به دست پسر دومش داد و گفت اسلحه پسر ما نباید زمین باشد و باید برداری و جای برادرت را پر کنی. من نمونه‌هایی از این دست بسیار دیدم و شنیدم، بنابراین می‌خواهم بگویم که حضور بانوان ما چه به عنوان مبارز که تعدادی هم اسیر شدند چه به عنوان امدادگران پشت جبهه حالا یا این امداد پرستاری بود یا پزشکی و یا تهیه مواد غذایی و دوخت و دوز لباس و یا امداد فرهنگی بود که ما از آن دسته افرادی بودیم که امدادرسان فرهنگی بودیم.
وی با اشاره به روایت‌هایی که نهاد‌ها و رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی ایران از نقش و حضور زنان در جنگ ایران و عراق ارائه می‌کنند، گفت: متأسفانه رسانه‌ها حضور جدی زنان را در عرصه‌های دفاع مقدس در ابعاد مختلف چه حضور فیزیکی و چه حضور معنوی و چه حمایت‌هایی که از فرزندانشان کردند بسیار کمرنگ نشان می‌دهند. بجز چند فیلم سینمایی که بعضاً هم کارگردانان آن‌ها بانوان بودند خیلی نگاه جدی به نقش مادران، همسران، پرستاران و بانوان دیگر که نقش فعالی در جبهه‌ها داشتند نداریم و کتاب در این رابطه خیلی کم نوشته شده و فیلم در این زمینه خیلی کم تهیه شده است. صدا و سیما خیلی کم و در سایه به این موضوع پرداخته که از نظر من در حق این بانوان جفا شده و باید عزم جدی بوجود آید که بتواند نقش زنان را هم به لحاظ علمی و هم کارکردی بهتر آنچه از که اکنون هست نشان دهد.
عضو هیئت مدیره انجمن علمی عرفان اسلامی ایران در پاسخ به این سؤال که نگاه موجود در ساختار حکومت کشور چقدر به زنان ایرانی اجازه می‌دهد که در این تجربه جدیدشان جلو بروند، عنوان کرد: به نظر نمی‌آید که فضای موجود باعث کمرنگ شدن حضور بانوان در عرصه‌های مختلف شود، زیرا بانوان متعهد و مسلمان ایرانی با اتکاء به ایمان و صبر به آن درجه از فهم، بینش و دانش و اعتماد به نفس رسیده‌اند که بتوانند جایگاه و منزلت خود را بعد از انقلاب اسلامی به مرور پیدا کنند و این باور و القاء را در قشر‌های مختلف جامعه ایجاد کنند که می‌توانند و باید آن‌ها را جدی بگیرند و بنظرم زمان درخواست ملتمسانه زنان از مردان برای باور توانمندی آن‌ها به اتمام رسیده و این خود زنان هستند که صف‌شکنی کردند و جلو رفتند و توانستند این باور را در جامعه ایجاد کنند.
وی با تأکید بر اینکه باید برای جانبازان زن نیز همچون مردان جانباز، درصدی از جانبازی تعیین کرد، افزود: زنان جانباز نه تنها باید برابر مردان جانباز حقوقشان رعایت شود، بلکه به دلیل ساختار فیزیکی و شکنندگی که یک زن دارد باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و حتی درصد جانبازی آن‌ها با آقایان مساوی نباشد، مثلاً اگر خانمی یک دستش در جنگ قطع شده و آقایی هم در همین شرایط قرار دارد به نظر من درجه جانبازی این خانم بالاتر است، زیرا به دلیل کارکرد این زن بخصوص در محیط خانواده یقیناً از یک آقا بیشتر به دست نیاز دارد و شکنندگیش هم بیشتر است، لذا باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد و بنظر می‌رسد در این زمینه ضعف‌هایی وجود دارد.
احراری در ادامه به فطرت انسان‌ها که خواستار صلح، آزادی و رهایی هستند اشاره کرد و گفت: به نظر من در فطرت انسان‌ها صلح‌طلبی و آرامش‌جویی وجود دارد، همه انسان‌ها به دنبال یک زندگی همراه با صلح و صفا و محبت و صمیمیت هستند. موضوع ستیز و جنگ یک موضوع ثانویه است، وقتی انسان در مقابل ظلمی قرار می‌گیرد که به ناچار برای حفظ آرامش خود مجبور است که ظلم را دفع کند به جنگ رو می‌آورد، بنابراین جنگ یک امر ثانویه است و هیچکس علاقه‌ای برای ورود به خشونت و جنگ طلبی ندارد، البته اینکه می‌گویم هیچکس، منظورم عقل سلیم و انسان عاقل بالغ فرهیخته است وگرنه خیلی‌ها در دنیا هستند که منافع خود را در جنگ می‌بینند.
وی افزود: من تصور می‌کنم بخصوص قشر بانوان در تمام جوامع شاید بخاطر ساختار خلقتی که دارند علاقه و رویکردشان بیشتر به صلح است تا جنگ.
معاون آموزش انجمن علمی عرفان اسلامی ایران در پایان نقش زنان را در حفظ آثار و ارزش‏‌های دفاع مقدس پس از پایان جنگ بسیار مهم و اثرگذار دانست و عنوان کرد: همان‌طور که وقتی امام حسین (ع) در صحنه عاشورا رسالتشان را انجام دادند و به شهادت رسیدند و از ظهر عاشورا رسالت حضرت زینب (س) برای رساندن پیام عاشورا شروع شد و اگر پیام حضرت زینب (س) نبود، شاید عاشورا در عاشورا می‌ماند و این پیام به گوش تاریخ نمی‌رسید، اتفاقاً احساسم این است که زنان ما نیز در نگه داشتنن، زنده کردن و احیای آن و تربیت فرزندانشان با این باور، رسالت مهمی دارند و باید به این مهم بهتر و جدی‌تر پرداخته شود. انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۵۱۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استخدام۳۰۰ معلم در بشاگرد و جزایر استان هرمزگان

محمد قویدل افزود: با پیشنهاد استاندار هرمزگان، همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و پیگیری چند ماهه به منظور تامین نیروی انسانی ماندگار در مناطق خاص و صعب العبور استان برای نخستین بار در کشور سهمیه‌ای خاص به منطقه بشاگرد و جزایر استان اختصاص داده شده است و از بین جوانان تحصیل کرده این مناطق۲۵۰ نفر معلم به منطقه بشاگرد و۵۰ نفر به جزایر استان شامل بوموسی، لاوان، لارک، هنگام و هندورابی اختصاص داده شده است.

وی گفت: نام نویسی در این آزمون از روز پنجشنبه۳۰ فروردین ماه ساعت ۱۸ آغاز شده است و متقاضیان تا پایان روز شنبه ۸ اردیبهشت فرصت دارند تا با مراجعه به سایت مرکز جهاد دانشگاهی به آدرس hrtc.ir مراجعه کنند.

قویدل افزود: کارت شرکت در آزمون از روز دوشنبه ۱۴ مرداد بر روی درگاه مرکز جهاد دانشگاهی قرار می‌گیرد و آزمون نیز در روز پنجشنبه ۱۷ خرداد ماه در بشاگرد و برای سهمیه جزایر، در بندرعباس برگزار می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان گفت: نتایج آزمون یک ماه بعد از آزمون کتبی در سایت جهاد دانشگاهی اعلام می‌شود و داوطلبان ۴۵ رشته تحصیلی می‌توانند برای تصدی شغل آموزگاری، دبیری و هنرآموزی در این آزمون شرکت کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • برگزاری آزمون استخدامی تأمین اجتماعی در لرستان
  • استخدام۳۰۰ معلم در بشاگرد و جزایر استان هرمزگان
  • آغاز مرحله استانی مسابقات ورزشی دانش آموزان
  • آئین اختتامیه دوازدهمین دوره المپیاد دانش آموزان آماده
  • آموزش کمک‌های اولیه نجات به بیش از ۴۰۰ نفر از شهروندان و دانش آموزان نیشابوری
  • تغییر محل نشستن مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی/ علت: به زنان در قسمت جلو بیشتر آسیب وارد می‌شد
  • بهادری جهرمی: رشد و زایش خانواده ربوکاپ آزاد را در هجدهمین دوره شاهد هستیم
  • مازندران/ تنبیه بدنی یکی از دانش آموزان دوره متوسطه اول از سوی معلم
  • تاثیر ۵۰ درصدی معدل در کنکور امسال
  • حکم مرگ برای مادر و ۲ فرزندش در محکمه خانوادگی