Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا، فارس نوشت: مهناز امامدادی گفت: بر اساس قانون مشاغل خانگی که مصوب سال 89 است ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی یکی از سیاست‌های اشتغالزایی کشور محسوب می‌شود و بر اساس این قانون، ستاد مشاغل خانگی به ریاست وزارت رفاه و عضویت 25 دستگاه اجرایی وظیفه ساماندهی این مشاغل را به عهده گرفته است.

وی ادامه داد: دو سال پیش پس از بررسی عملکرد و چگونگی اجرای این قانون آسیب‌شناسی و مطالعات میدانی انجام گرفت و الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی پیشنهاد شد و در ستاد مشاغل خانگی به تصویب رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امامدادی در مورد این الگوی جدید توسعه‌ای، گفت: توسعه رشته‌های نوین توجه به مزیت‌های نسبی و رقابتی، پایدارسازی مشاغل، راهنمایی و مشاوره، هدفمندی حمایت‌ها، ایجاد تسهیلات، اتصال به بازار و غیره در این روش مورد لحاظ است.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی گفت: در این الگو متقاضی مشاغل خانگی با جلب مشارکت بخش خصوصی باید در سامانه مشاغل خانگی ثبت‌نام کند و با بررسی طرح توانمندسازی متقاضی و اتصال به بازار در نهایت حمایت‌های قانونی و مالی هدفمند از آنها خواهد شد.

وی گفت: استان‌هایی که طرح توسعه مشاغل خانگی در سال 96-97 را اجرا کرده‌اند آذربایجان غربی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خراسان‌های جنوبی، رضوی و شمالی، کردستان، کرمانشاه، لرستان و اخیراً نیز سیستان و بلوچستان اضافه شده است.

امامدادی افزود: تاکنون و در مرحله اول علاوه بر تدوین دستورالعمل‌ها مطالعه اسنادی انجام شده و 261 مورد از مزیت‌های استانی شناسایی و به صورت پایلوت در حال اجرا است، 149 بنگاه نیز شناسایی و جلب مشارکت شده است همچنین مطالعات تطبیقی 9 کشور به همراه راه‌اندازی سامانه ثبت و رصد اطلاعات از دیگر برنامه‌های اجرا شده است.

 

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی در مورد نسبت جنسی در این الگوی مشاغل خانگی، گفت: در سال 95، 83 درصد زن و 17 درصد مرد، در سال 96، 82 درصد زن و 18 درصد مرد و امسال 81 درصد زن و 19 درصد مرد مشارکت داشته است و بیشتر این طرح در سکونتگاه‌های شهری با 74 درصد و 26 درصد در روستا اجرا شده است.

وی در مورد میزان مشارکت افراد سرپرست خانوار طی سال‌های 95-97 در حوزه مشاغل خانگی، گفت: 62 درصد این افراد سرپرست خانوار بودند که زنان در این میان 47 درصد را به خود اختصاص داده‌اند و 38 درصد سرپرست خانوار نبوده‌اند که در این زمینه نیز زنان مشارکت 35 درصدی داشته‌اند.

امامدادی گفت: متقاضیان مشاغل خانگی در استان‌های پایلوت شده بیشترین رتبه در خراسان رضوی در میان زنان بوده و کمترین نیز در استان خراسان جنوبی رصد شده و در میان مردان نیز آذربایجان  غربی بیشترین مشارکت و خراسان جنوبی کمترین مشارکت مردان را در سطح مشاغل خانگی داشته‌اند.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی ادامه داد: ایجاد اشتغال برای 6 هزار از زنان سرپرست خانوار در 21 استان بر اساس این الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی فراهم شده است.

وی بر ضرورت و اهمیت اجرای این طرح تأکید کرد و گفت: با این الگو زمینه مناسب مشاغل خانگی جهت بهبود وضعیت معیشتی زنان فراهم می‌شود و این در حالی است که با ازدیاد زنان سرپرست خانوار به دلایل مختلف مواجهیم و ضروری است که این افراد توانمند شده و از چرخه فقر خارج شوند.

امامدادی ادامه داد: بر اساس بند «ب» ماده 102 قانون برنامه ششم توسعه، توسعه مشاغل خانگی و ارتقای معیشت خانواده تأکید شده و در بند «ت» ماده 80 همین قانون نیز حمایت از زنان سرپرست خانوار مورد تأکید است.

 

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی گفت: در این الگوی جدید زنان همسر فوت کرده، زنان مطلقه، زنان دارای همسر که مسئولیت تأمین معاش خانواده را بر عهده دارند و دختران مجردی که به سن تجرد قطعی رسیده‌اند می‌توانند مشارکت فعال داشته باشند.

امامدادی گفت: طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در حال اجرا است و متقاضیان می توانند با مراجعه به سامانه مشاغل خانگی به آدرس اینترنتی www.mashaghelkhanegi.ir  خود نسبت به تکمیل فرمها و کسب اطلاعات مورد نیاز اقدام کنند.

وی در پایان گفت: 21 استان محدوده جغرافیایی اجرای این طرح است و مراحل اجرای این طرح به گونه‌ای است که ابتدا پتانسیل منطقه و اولویت‌ها بررسی می‌شود و سپس استعدادسنجی و توانمندسازی متقاضیان انجام خواهد شد و در آخر با جلب مشارکت خیرین و بنگاه‌ها این متقاضیان به بازار متصل می‌شوند.

به گزارش فارس، مشاغل یا کسب و کار خانگی؛ آن دسته از فعالیت هایی است که توسط عضو یا اعضا خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحد های مسکونی همجوار شکل می گیرد و منجر به تولید خدمت یا و یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می شود.

بر اساس مصوبات ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، رشته های مشاغل خانگی در حوزه های صنایع دستی ، فرش کشاورزی ، دامپروری ، شیلات ، خدمات ، تولیدی صنعت و فناوری اطلاعات(IT ) است و بر همین اساس انواع مشاغل خانگی در هریک از زیر بخش ها ارائه شده که فهرست و همچنین اطلاعات هر یک از مشاغل مذکور در سایت وزارت رفاه و در بخش مشاغل خانگی موجود است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۵۱۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خروج ۵ پزشک خانواده از چرخه بهداشت و درمان در جویبار

به گزارش خبرنگار مهر، طی ماه‌های گذشته انصراف پزشکان خانواده از فعالیت در این حوزه در مناطق مختلف مازندران حاشیه ساز شد واین مساله ابتدا در شهرستان چالوس در غرب مازندران مشکلاتی را برای حوزه بهداشت و درمان ایجاد کرد.

پدیده انصراف پزشکان خانواده از فعالیت در این حوزه به دلیل مشکلات فراروی نظیر افزایش هزینه‌های فراروی و تأخیر در پرداخت مطالبات در مناطق مختلف از جمله مازندران به یک معضل تبدیل شده است.

در شهرستان جویبار نیز هفت نیز در سیستم پزشک خانواده فعالیت داشتند و پنج نفر امسال از فعالیت در این حوزه انصراف خود را اعلام کردند.

سیده الهام عقیلی رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان جویبار در گفت وگو با خبرنگار مهر از انصراف پنج پزشک خانواده شهری از فعالیت در این شهرستان خبر داد و گفت: در سیستم دولتی هفت بزشک مشغول به فعالیت بودند و در سال گذشته دو پزشک از سیستم خصوصی در شهرستان جویبار از ادامه فعالیت خود منصرف شدند.

وی با اعلام اینکه ۵ پزشک انصرافی از اول خرداد ماه از سیستم خارج می‌شوند، افزود: متأسفانه در حال حاضر تنها یک پزشک خانواده شهری دارای قرارداد با ما باقی مانده و مشکل اصلی این پزشکان بحث مطالبات آنان بوده است.

وی خاطر نشان کرد: این مشکل تنها مربوط به این شهرستان نبوده و در جلسه‌ای که با حضور معاونت دانشگاه علوم پزشکی و نماینده پزشکان خانواده شهری استان برگزار شد شرایط بحرانی شهرستان به سمع و نظر آنان رسیده است.

عقیلی با اشاره به اینکه ۲ پزشک انصرافی در سال‌جاری به دلایل مشکلات شخصی از ادامه فعالیت انصراف داده اند، گفت: سرانه پزشک خانواده شهری در سال‌جاری ۴۰ درصد افزایش داشته است اما به گفته این پزشکان با توجه به دیگر هزینه‌ها از جمله هزینه مطب و پرسنل این افزایش در آمدی برای آنان به صرفه نخواهد بود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان جویبار بیان کرد: بعد از انصراف دو پزشک در سال گذشته نتوانستیم جایگزینی برای ِ آنان داشته باشیم چرا که متقاضی در این بخش وجود نداشته است و افزایش متقاضی برای دیگر پزشکان شرایط رسیدگی درمانی را سخت خواهد کرد.

کد خبر 6088272

دیگر خبرها

  • خروج ۵ پزشک خانواده از چرخه بهداشت و درمان در جویبار
  • چتر حمایت بهزیستی آذربایجان غربی بر سر بیش از ۹۰۰۰ زن سرپرست خانوار
  • خبر خوش به بانوان بهزیستی | فرزندان این گروه از خدمت سربازی معاف می‌شوند
  • فرزندان این گروه از خدمت سربازی معاف می‌شوند
  • «صفر» شدن تعداد زنان سرپرست خانوار پشت نوبت حمایت بهزیستی
  • انسیه خزعلی بیان کرد؛ خبر خوب درباره زنان سرپرست خانوار
  • یکی از فرزندان ذکور زنان سرپرست خانوار از سربازی معاف می شوند
  • خزعلی خبر داد : تعطیل شدن شیرخوارگاه ها
  • معافیت یکی از فرزندان ذکور زنان سرپرست خانوار از خدمت سربازی
  • حمایت از همه زنان سرپرست خانوار نیازمند