Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، عیسی کلانتری پیش از ظهر جمعه در جریان افتتاح دو پروژه مربوط به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مرزی بندر آستارا در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در رابطه با چگونگی طرح انتقال آب دریای خزر، اظهارکرد: تامین آب آشامیدنی و همچنین آب صنعت کشور بسیار مهم است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: تاکنون وزارت نیرو تقاضایی در رابطه با طرح انتقال آب دریای خزر از سازمان نکرده و طرح فوق در حال بررسی است و با رعایت ضوابط زیست محیطی اشکالی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه دریاچه ارومیه در وضعیت خوبی قرار دارد و اگر با این وضعیت پیش‌رود به تراز اکولوژیکی خود در چند سال آینده خواهد رسید، افزود: وجود محدودیت‌های بودجه‌ای در سه سال اخیر سبب ایجاد تأخیر در این موضوع شده و دریاچه ارومیه در سال ۱۴۰۶ به تراز اکولوژیکی خود می رسد.

وی برداشت‌های غلط را باعث نابودی تالاب‌های کشور عنوان کرد و گفت: استفاده از آب شیرین تالاب برای مصارف کشاورزی یک اقدام نادرست است و متاسفانه این امر سبب تخریب این گونه تالاب‌هادر سطح کشور شده است.

وی بر ضرورت حق آبه تالاب ها  تاکید کرد و گفت: باید تالاب های ساحلی را به جای دریا از بالا دست حفاظت کنیم و حق آبه  تالاب ها را از کشاورزان پس بگیریم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور مسئله مهم پسماند شمال کشور را یادآور شد و اظهار کرد: اولویت دولت در شمال کشور بحث پسماند است و در این حوزه در منطقه شمال تاکنون موفق نبودیم.

وی ادامه داد: نباید معضل پسماند در حضور گردشگران داخلی و خارجی تاثیر منفی بگذارد و  این امر نیازمند عزم جدی منطقه ای است و باید با نگاه زیرساختی از صنعت توریسم در این حوزه درآمد زایی کنیم.

کلانتری افزود:  سازمان حفاظت محیط زیست با ۷ هزار نیرو در کشور به عنوان یک مروج محیط زیست، هدایت کننده مردم به پاسداری از آن است و متاسفانه در شرکت دادن مردم در این امر ضعیف عمل کردیم و باید مردم را با محیط زیست آشتی دهیم.

وی افزود: سال گذشته در زمینه پسماند موفق نبودیم و امسال امیدواریم با سرمایه گذاری شهرداری‌ها در بخش پسماند بتوانیم این مشکل را در طول سه سال آینده حل کنیم تا شمال کشور نجات یابد.

کلانتری خواستار توجه ویژه دستگاه های اجرایی به مسائل زیست محیطی در اجرای طرح های عمرانی شد و تصریح کرد: متاسفانه به مسائل زیست محیطی در طرح های عمرانی در آخر کار نگاه می شود و در این رابطه مطالعات زیست محیطی ضرورت دارد.

وی ادامه داد: در سال گذشته عدم توجه به مسائل زیست محیطی در پروژه های عمرانی و نداشتن مطالعات زیست محیطی و رعایت نکردن ضوابط، محیط زیست کشور را گرفتار کرده است.

کد خبر 4542668

منبع: مهر

کلیدواژه: آستارا خط انتقال آب سازمان محیط زیست عیسی کلانتری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۵۱۹۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هر فرد می تواند سفیر محیط زیست باشد/ اعمال فرهنگ‌سازی راه حلی برای حفظ محیط‌زیست

یکی از مشکلات جهان کنترل تولید و بازیافت پسماند است. پسماند‌ها باعث ایجاد آلودگی‌های محیط زیستی و تاثیر منفی بر کیفیت و کمیت منابع زیستی (آب، خاک و هوا) می‌شوند. در جهان راه‌های زیادی برای رفع مشکل پسماند از جمله بازیافت، آتش زدن، دفع کردن و به دریا ریختن وجود دارد، که بهترین آن بازیافت کردن است که برخی از کشور‌ها از طریق بازیافت اقدام به تولید انرژی و ثروت می‌کنند. اگر از خود شروع کرده و  با فرهنگ سازی و ایجاد سبک زندگی مناسب در راستای زیست محیطی حرکت کنیم می توانیم در صرفه جویی  اقتصادی کشور نقش بسزایی داشته باشیم. 

 امین افتخار مدیر روابط عمومی محیط زیست استان تهران اظهار کرد: رها کردن زباله علی الخصوص کیسه ها و قوطی های پلاستیکی در طبیعت مشکلات زیادی را برای محیط زیست ایجاد خواهد کرد که تا سال ها رفع نخواهند شد. ریختن زباله نه تنها برای انسان ها بلکه برای جانوران هم خطرناک خواهد بود. 

او گفت: اگر بتوانیم تفکیک مناسبی از زباله و پسماند‌های خود داشته باشیم بخش اعظمی از این زباله‌ها قابلیت استفاده مجدد در چرخه تولید را دارند و برخی از آن‌ها می‌توانند به کمپوست تبدیل شوند. باید سبک زندگی خود را در این راستا تغییر دهیم تا کمک کننده به محیط زیست باشیم.

در این بین مزینانی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هم درباره  وضعیت پسماند کشور این گونه بیان کرد: در تهران روزانه ۵ تا ۶ هزار تن پسماند عادی تولید می‌شود و مهمترین بخش آن که مافیا هم دارد؛ پلاستیک است.  دوره گردهای تهران این مسأله را تحت تاثیر قرار می‌دهند و از این موضوع سواستفاده می کنند. بنابراین با تفکیک از مبدا می توان تا حد بسیار زیادی این روند را کاهش دهیم.

مزینانی گفت: در این زمینه از نظر قانونی مشکلی نداریم؛ جانمایی‌ها هم به خوبی انجام شده است اما مشکل اصلی در این روند، تفکیک پسماند از مبدأ است. البته مدیریت پسماندسوزی‌ها بر عهده شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و فرمانداری‌ها است که باید با جدیت بیشتری به این مسأله بپردازند. سال گذشته کارگروهی برای این منظور تشکیل و به همه استان‌ها ابلاغ شد تا پیگیر این مسأله باشند. پسماند در تهران به معضلی تبدیل شده است اما شهرداری گاهی با شدت و گاه ضعیف نسبت به این مسأله ورود می‌کند.از نظر قانونی مشکلی نداریم در اجرا هم نمی‌خواهیم شکایتی صورت گیرد. از شهرداری‌ها می‌خواهیم که ورود و خروج پسماندها را کنترل کنند. شهرداری قول داد که امسال در زمینه مدیریت پسماند عملکرد بهتری نسبت به سال گذشته داشته باشد.

قانون مدیریت پسماند و نحوه توزیع کیسه های پلاستیکی

در همین راستا ثامنی مدیرکل دفتر پسماند گفت: قانون مدیریت پسماند و نحوه توزیع کیسه های پلاستیکی را در کشور داریم که وظیفه نظارت بر آن بر عهده وزارت صنعت است اما تاکنون نتیجه مطلوبی حاصل نشده است. سازمان حفاظت محیط‌زیست در نظر دارد در هفته زمین پاک این قانون اجرا شود اگر به نتیجه نرسیم مجبور می شویم قانونی ورود کنیم و از قوه قضاییه کمک بگیریم. البته فروشگاه های بزرگ زنجیره‌ای اعلام آمادگی کردند تا از توزیع کیسه های پلاستیکی خودداری کنند اما نگران ریزش مشتری هستند بنابراین تاکید دارند همه فروشگاه با هم اجرا کنند. از میان آن‌ها پسماندهای صنعتی ویژه و پزشکی نیازمند انجام اقدامات مضاعفی هستند.

او بیان کرد: در آیین‌نامه استاندارد کیسه‌های زیست تخریب پذیر را تدوین و تصویب کردیم. با فرودگاه‌ها و شهرداری‌ها همچنین مدیران کل محیط زیست استان‌ها برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های آن‌ها جهت اجرای این آیین‌نامه رایزنی کرده‌ایم.چون قانون مدیریت پسماند وجود دارد بنابراین اگر اجرا نشود دلسرد کننده است. از این رو در صورت عدم اجرا از قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی کمک خواهیم گرفت تا اجرایی شود.هر کیسه پلاستیکی حدود ۵ تا ۶ گرم وزن دارد حالا اگر هر انبار روزانه ٢ تا ٣ کیسه پلاستیکی استفاده کند چند صد تن پلاستیک استفاده خواهد شد که آسیب زیادی به محیط‌زیست وارد می کند. قانون عدم توزیع کیسه های پلاستیکی در کشور های اطراف مانند پاکستان نیز تصویب شده است همچنین در بنگلادش ١٠ سال است که ممنوع شده است در مجموع از ١٨٠ کشور بیش از ١۵٠ کشور این قانون را دارند.   باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی محیط زیست

دیگر خبرها

  • رفع تهدیدهای خطرناک زیست‌محیطی؛ اولویت شهرداری کرمان در مدیریت پسماند
  • تزریق ۳.۵ میلیون متر مکعب آب به تالاب هشیلان
  • دریای خزر عقب‌نشینی کرد
  • پسماند‌ها به معضل محیط زیستی کشور تبدیل شده است
  • افت شاخص عملکرد محیط‌زیست نسبت به سال‌های گذشته/ دفن تنها ۶/۶۹ درصد پسماند‌ها در سطح دنیا
  • اجرای طرح اجتماعی پسماند در ۵ شهر و ۱۰ روستای چهارمحال‌ و بختیاری
  • آبگیری بخشی ازتالاب جازموریان بر اثر بارندگی‌های اخیر
  • مدیریت اجتماعی پسماند در ۱۵ شهر و روستای چهارمحال وبختیاری
  • نظارت بر ٣ هزار و ١٨٦ درخواست انتقال پسماند صنعتی و ویژه در کشور
  • هر فرد می تواند سفیر محیط زیست باشد/ اعمال فرهنگ‌سازی راه حلی برای حفظ محیط‌زیست