Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-03-30@04:45:20 GMT

آخرین وضعیت تولیدمثل3یوزپلنگ‌پردیسان

تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۵۲۱۰۸

دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان آخرین وضعیت تولید مثل سه یوزپلنگ نگهداری شده در پردیسان را تشریح کرد و از انجام احتمالی عمل لقاح یوزها در اواخر تعطیلات نوروز یا اندکی پس از آن خبر داد. ناطقان: دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان درباره آخرین وضعیت تولید مثل ۳ یوزپلنگی که در این مجموعه نگهداری می‌شوند گفت: از کوشکی، یوزپلنگ نر مجموعه، مجدداً اسپرم گرفتیم و اسپرمش را در نیتروژن مایع ذخیره کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تحلیل اسپرمی که انجام دادیم نشان داد با توجه به اینکه حدودا ده سالش هم شده کماکان باروری دارد که این اولین خبر خوب بود.

ایمان معماریان افزود: دومی دلبر، یوزپلنگ ماده، بود که با توجه به مشکلاتی که قبلا داشت و عفونت رحمش که خیلی مهم بود، وضعیتش را کنترل کردیم و خوشبختانه برخلاف چیزی که قبلا آزمایش‌های هورمونی از روی مدفوعش داشتیم که به نظر می‌رسید هیچ سیکل فحلی ندارد، این بار که بیهوشش کردیم خوشبختانه هر دو تخمدان فعال بودند و این ما را خیلی امیدوار کرد.

وی تأکید کرد: البته رحم دلبر مثل یک رحم جوان خیلی سالم و کامل نیست ولی به عنوان یک رحم بیمار هم شناخته نمی‌شود و به همین دلیل و با توجه به اینکه تولید مثل طبیعی اتفاق نمی‌افتاد تصمیم گرفتیم که برای دلبر امپلنتی بگذاریم که درواقع ایمپلنت ضد بارداری است و باعث می شود سیکل فحلیش خاموش بشود و بعد بین ۶۵ تا ۹۰ روز دیگر ما این ایمپلنت را خارج می‌کنیم و بعد یک سری کارهای هورمونی انجام می‌دهیم و سعی می‌کنیم لقاح داخل گردن رحمی را برایش انجام بدهیم. به هر حال شانسش هست و این برخلاف چیزی است که حدس می زدیم و امیدواریم که با موفقیت انجام بشود.

دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان درباره «ایران»، دیگر یوزپلنگ ماده که در این مجموعه نگهداری می‌شود گفت: ایران را هم بیهوش کردیم و وضعیت دستگاه تولید مثل و سلامتی‌اش را کنترل کردیم. ایران هم هر دو تخمدانش فعال بود که این هم باز خیلی خبر خوبی بود و اکنون می‌دانیم که ایران بالغ است.

معماریان تأکید کرد: از این به بعد مانیتورینگمان را که ۲۴ ساعته انجام می دادیم کماکان ۲۴ ساعته اما خیلی دقیق‌تر انجام می‌دهیم و سعی می کنیم تولید مثل طبیعی را برای ایران با کوشکی امتحان بکنیم و به زودی به هم معرفی‌شان کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که با فرض موفقیت همه مراحل احتمالا از چه زمانی می‌توانیم چشم‌انتظار اولین یوزهای زاده در اسارت باشیم گفت: چیزی نیست که بتوانیم حدس بزنیم. هر چند بار که ریسک بیماری و مشکلات نباشد و بتوانیم امتحان می‌کنیم. به هر حال همین سه تا یوز را داریم. وقتی شما سه تا یوزپلنگ دارید طبق تجاربی که در دنیا وجود دارد شانس موفقیت پایین است. فقط در مورد یوزپلنگ آسیایی هم نیست و در مورد یوزپلنگ آفریقایی هم همین بوده است.

دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان افزود: به هر حال ما سعی می‌کنیم که بهترین کار ممکن که در دنیا انجام می‌شود را با بهترین متخصصان ممکن انجام بدهیم تا با همین شانس خیلی پایین هم به موفقیت دست پیدا کنیم. ولی چیزی نیست که بخواهیم بگوییم مثلا ۹۰ روز دیگر توله داریم. تلاشمان را می‌کنیم که بهترین کار ممکن را بکنیم تا موفقیت را از همین شانس خیلی کم به دست بیاوریم.

معماریان درباره اینکه اولین عمل لقاح یوزها کی انجام می‌شود گفت: احتمالا بعد از تعطیلات نوروز یا اواخر تعطیلات نوروز این کار انجام می‌شود.

وی تأکید کرد: موفقیت آمیز و غیر موفقیت آمیز بودن این نیست که از قبلش حدس بزنیم الان آماده لقاح هست یا نه. باید سونوگرافی کنیم و تخمدانش بررسی شود و سایز فولیکول‌ها به سایز استانداری که می‌خواهیم رسیده باشد تا این کار انجام شود. اگر هر زمانی بیهوشش کنیم و هنوز سایز فولیکول‌ها به آن اندازه نرسیده باشد باید صبر کنیم تا به زمان دقیق برسد و این ربطی به موفقیت آمیز و غیر موفقیت آمیز بودن لقاح ندارد.

معماریان ادامه داد: بعد از این مرحله که لقاح انجام شد به این می رسیم که این لقاح منجر به آبستنی و باروری می شود که موفقیت آمیز باشد یا نه.

دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان در پاسخ به برخی مدافعان حقوق حیوانات که گفته بودند با این اقدامات این حیوانات را بازیچه قرار داده‌اید و دستکاری و اذیتشان می‌کنید گفت: این ها سرمایه‌های خیلی مهمی هستند. همین تعداد کم از آن‌ها مانده و باید بیشترین استفاده را از نظر ژنتیکی و ذخیره ژن‌شان و همین‌طور از جهت ذخیره خود گونه انجام دهیم. کارهایی هم که انجام می دهیم اولا با استفاده از بهترین متخصصان دنیاست و کارهایی است که در تمام دنیا انجام می‌شود و به بهترین نحو که ممکن است برایشان انجام می دهیم.

معماریان در پاسخ به اینکه آیا عمل لقاح مصنوعی پلنگ‌های ایرانی در باغ وحش تهران می‌تواند زمینه خوبی برای لقاح مصنوعی یوزپلنگ در کشور ایجاد کند یا نه گفت: البته این دو گونه و تولید مثلشان تفاوت‌های خیلی زیادی دارند. علاوه بر تفاوت‌های دو گونه با همدیگر، روش هایی که کار می‌کنیم هم با هم متفاوت است که توضیح و ذکر جزییاتش تخصصی است ولی خب حتماً این کار زمینه‌ای هست برای کاری که بخواهد روی یوزها انجام شود.

منبع: تسنیم برچسب ها: تولید مثل ، یوزپلنگ ، عمل لقاح

منبع: ناطقان

کلیدواژه: تولید مثل یوزپلنگ عمل لقاح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۵۲۱۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یوزپلنگ آلمانی؛ خودرویی عجیب برای افراد زیر ۱۸ سال (+عکس)

همه‌ی ما در نوجوانی مشتاق بودیم گواهینامه‌ی رانندگی خود را هرچه‌ زودتر بگیریم. برای این کار در اکثر کشورها باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشید، اما در کشوری مثل آلمان با دریافت گواهینامه‌ی A1 می‌توان از ۱۶ سالگی رانندگی کرد، اما نه با خودروهای معمولی.

به گزارش زومیت، هاچ‌بک جدید فولکس‌واگن برای کسانی طراحی شده که می‌خواهند هرچه سریع‌تر به‌طور قانونی رانندگی کنند. این خودرو Geparda نامیده می‌شود که در زبان آلمانی به معنای یوزپلنگ است و به‌دلیل اعمال برخی تغییرات در رده‌ی L5e قرار می‌گیرد.

وقتی از نمای کناری به هاچ‌بک جدید فولکس‌واگن نگاه کنید، به‌نظر می‌رسد بخش عقب آن شناور است. چرخ‌های عقب خودرو ما را یاد فولکس‌واگن XL1 می‌اندازد؛ زیرا کنار آن پنل‌های اضافه‌ای با هدف بهبود سطح ایرودینامیک تعبیه شده‌ است.

چرخ‌های عقب خودرو بسیار نزدیک‌به‌هم قرار دارند و به‌همین‌دلیل به‌عنوان یک وسیله‌ی نقلیه‌ی سه‌چرخ دسته‌بندی می‌شود؛ اما هاچ‌بک جدید فولکس‌واگن یک خودرو سه‌چرخ واقعی نیست، زیرا محور عقب عجیب‌وغریبش از دو چرخِ به‌هم‌چسبیده تشکیل شده است.

سازنده‌ی Gepadra مدعی شده که پس‌ از نصب محور عقب، با هدف بهبود پایداری، شاسی خودرو را اصلاح کرده است.

علاوه‌بر این، جلو خودرو به تثبیت‌کننده‌ی H&R و عقب آن به فنرهای Elbach مجهز شده است.

اکثر رقبای Gepadra برقی هستند اما این هاچ‌بک از موتور بنزینی بهره می‌برد. به‌نوشته‌ی Motor1، این خودرو ۲۰ اسب‌بخار قدرت دارد و نیروی مورد نیاز برای حرکت ازطریق جعبه‌دنده‌ی پنج‌سرعته‌ی دستی به محور جلو هدایت می‌شود.

Gepadra می‌تواند با قدرت ۲۰ اسب‌بخار به سرعت ۶۸ مایل‌برساعت (حدود ۱۰۹ کیلومتر‌برساعت) برسد و بنابراین از نظر تئوری امکان رانندگی با هاچ‌بک جدید فولکس‌واگن در اتوبان‌ها نیز وجود دارد.

وزن هاچ‌بک جدید فولکس واگن فقط ۲٬۰۰۰ پوند (حدود ۹۰۷ کیلوگرم) است و با هر گالن سوخت (حدود ۳٫۷ لیتر) تا ۴۹ مایل (حدود ۷۸ کیلومتر) مسافت را طی می‌کند. از دیگر ویژگی‌های Gepadra می‌توان به چهار کیسه‌ی هوا، ترمز ABS و ESP و ظرفیت حمل چهار نفر اشاره کرد.

قیمت خودرو Gepadra فولکس‌واگن ۲۱٬۶۵۰ دلار است و گزینه‌ای عالی برای نوجوانان زیر ۱۸ سال محسوب می‌شود که نمی‌توانند برای رانندگی با خودرو و دریافت گواهینامه‌ی معمولی صبر کنند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • از کجا مطمئن شوید که فرزند شما یک اعجوبه است؟
  • خزعلی: حامی حقوق زنان و مظلومان هستیم
  • تازه‌ترین جزئیات از وضعیت جسمانی سعید راد
  • آخرین وضعیت هنرمند پرسولیسی که در بیمارستان بستری شد
  • آغاز فنس‌کشی جاده انقراض یوزپلنگ ایرانی
  • یوزپلنگ‌های شناسنامه‌دار توران کمتر از ۲۰ قلاده هستند+فیلم
  • آمار تصادف با یوزپلنگ از ابتدای نوروز صفر بوده است
  • یوزپلنگ آلمانی؛ خودرویی عجیب برای افراد زیر ۱۸ سال (+عکس)
  • آخرین وضعیت گازرسانی در جیرفت از زبان فرماندار 
  • (تصاویر) فولکس واگن یوزپلنگ آلمانی را به بازار می‌فرستد