Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با برشمردن محورهای تفاهم نامه منعقد شده با استانداری کرمان، در خصوص کاهش هفت درصدی بودجه این وزارتخانه در سال آینده تصریح کرد: کسانی که دلسوز فرهنگ هستند باید شرایط فرهنگ را بهتر درک کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، دکتر سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امشب(۲۶بهمن) در پایان سفر دو روزه به استان در نشست خبری با اصحاب رسانه از میزبانی کرمانی ها و تلاش اصحاب رسانه تشکر کرد و با اشاره به محورهای اصلی دستاوردهای سفر گفت: آنچه در تفاهم نامه با استان تنظیم شد،۱۳۶ میلیارد تومان ارقام ریالی است و این به غیر از ارقام غیر ریالی است که فرصتی برای اتفاقات خوب در استان ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 


مهمترین محورهای تفاهم نامه وزارت ارشاد با استانداری کرمان

وی این تفاهم نامه را دارای سه محور خواند و افزود: محور اول زیرساختی و توسعه فضاهای فرهنگ و هنری استان است که با آن، تالار مرکزی در سال آینده به بهره برداری می رسد و احداث و تکمیل ۱۰ کتابخانه، ۷ مجتمع، احداث فاز اول دانشکده علوم قرآنی، احداث و تجهیز خانه هنرمندان، ۱۰ خانه دیجیتال، ۱۴ مجتمع کوچک در مناطق کم برخوردار، هنرستان زیبای دختران و پسران در جیرفت در آن دیده شده است.

 




وزیر ارشاد محور دوم این تفاهم نامه را بحث های حمایتی دانست و اهم آن را بیمه ۱۵۰۰ نفر از هنرمندان و اصحاب رسانه، کمک به صندوق توسعه تئاتر استان، از تسهیلات کارآفرینی به میزانی که وزارت تأمین می کند؛ استان سه برابر برای حوزه مشاغل فرهنگی ببیند که برای ۲۰ هزار شغل قبلاً ۲ هزار میلیارد گذاشته شده و حمایت از حضور اصحاب رسانه و هنر در خارج از کشور و استان فهرست کرد.

 




صالحی گفت: در حوزه برنامه و روبدادی هم موزه هنرهای معاصر کرمان مرمت و حفاظت می شود؛ برگزاری نمایشگاه ها و اتفاقات دیگر، ۵ سینمای دیجیتال در شهرستان های مختلف. ۱۹ فیلم مستند و کوتاه. اپرای عروسکی منظومه خواجو. ارکستر کرمان. فعال شدن دبیرخانه موسیقی نواحی، حمایت جدی از رویدادهای فرهنگی هنری و رسانه ای و پژوهش های فرهنگی در فضای استان و توجه جدی به حوزه مفاخر استان در این تفاهم نامه دیده شده است.‌

 

تبادل نظر، تصویر روشن تری از فضای موجود می دهد

 

وی با اشاره به گفتگو با مدیران و اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه استان، اظهار داشت: در این گفتگوها{ضمن اینکه} اطلاعات ما در ارتباط با مسائل مربوطه افزایش پیدا می کند؛ اشکالات و انتقادات هم طرح می شود؛ گفتگوهای متعددی {در این دو روز} داشتیم؛ دیدار با فرمانداران و ائمه جمعه شرق استان نیز فضای تبادل نظرات را فراهم کرد و این به تصویر روشن تری از فضای فرهنگی استان کمک کرد.

 


از تصویب اساسنامه کانون های مساجد تا نقاط قوت و ضعف فرهنگ استان کرمان


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرگزاری شبستان در خصوص آنچه که با تصویب اساسنامه کانون های فرهنگی هنری مساجد قرار است رقم بخورد؛ توضیح داد: نبود اساسنامه بعد از دو دهه از فعالیت کانون های مساجد،  نقطه نگرانی برای وضعیت جاری و آینده آنها بود که با تصویب اساسنامه در شورای عالی انقلاب فرهنگی و ابلاغ ریاست جمهوری؛ نقطه عطف و جدیدی در کارهای کانون ها خواهد بود.

 

 

وی ادامه داد: شورای سیاست گذاری از دستگاه های مختلف که به هم افزایی کمک می کند نیز {با این مصوبه} شکل گرفته و  اختیارات مشخصی به شورا و دبیر آن داده که به کمک آن مسائل کانون ها حل و فصل شود.

 




صالحی درباره نقاط قوت و ضعف فضای فرهنگی استان کرمان تصریح کرد: هر مقدار که ارتباط{با استان}نزدیک تر باشد لایه های جدیدی کشف می شود اما ظرفیت قابل توجهی در استان شاهدیم که حتماً باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد زیرا سابقه فرهنگ و هنر استان پشتوانه قوی برای حال و آینده است و تنوعی که در حوزه های مختلف کاری دیده می شود و حرکت های متنوع از لحاظ سبک و قالب و جریان خلاق از نقاط قوت است.

 

 

وی افزود: به نقطه های خالی هم بیشتر باید توجه کرد که بخشی از آن زیرساختی است و علیرغم این زمینه و ظرفیت اما شرایطی با فاصله دارد که گرچه نسبت به همه استان ها پایین تر نیست اما فاصله قابل توجهی با شرایط مطلوب دارد.

 

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دومین خلأ در این بخش را اقتصاد فرهنگ و هنر و رسانه در استان عنوان و بیان کرد: کرمان ظرفیت قابل توجه اقتصادی دارد و با ایده های تازه و خلاقانه بهتر می تواند نگاه کند؛ پیوند صنعت و فضای اقتصادی استان شتاب دار است اما در مناسبات با فرهنگ باید تبادل این دو حوزه را وسیع تر و قوی تر کرد.

 

زنگ خطر برای رسانه های کاغذی

وی در ارزیابی از وضعیت رسانه های کاغذی و مکتوب با توجه به گستره فضای مجازی اظهار داشت: هر مقدار که جلوتر رفتیم و به فضای موبایل های هوشمند و...نزدیک شدیم، زنگ خطر برای رسانه های کاغذی بیشتر شد و این خاص کشور ما هم نیست؛ رسانه های کاغذی در سطح جهان برخی دچار بحران شدند و بعضی به فکر مسائل تازه بر آمدند.

 

 

صالحی گفت: در کشور ما ایده ها مختلفی ترغیب شده و باید مورد توجه جدی تر قرار بگیرد و مزیت های نسبی رسانه های کاغذی افزایش پیدا کند و در این مسیر ایده های مختلفی وجود دارد از جمله اینکه نسبت اعتماد را افزایش دهند که این حوزه های جدیدی از مخاطب را برای خود حفظ و ارتقا می دهد.‌

 

کاهش هفت درصدی بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

وی در خصوص بودجه سال آینده وزیارت ارشاد هم از کاهش هفت درصدی آن خبر داد و با بیان اینکه باید دید این موضوع در مجلس چه مسیری طی می کند و به کجا می رسد؛ خاطرنشان کرد: وقتی بودجه فرهنگ و تربیت بدنی و گردشگری دو و نیم درصد کل بودجه است و بودجه وزارت ارشاد ۱۵ درصد این دو و نیم درصد است، فشار بر حوزه های برنامه ای خواهد آورد لذا کسانی که دلسوز فرهنگ هستند باید شرایط فرهنگ را بهتر درک کنند.

 



وزیر ارشاد با اشاره به اینکه شرایط خوبی در همگرایی میان مدیران استان کرمان در مناسبات فرهنگی و اجتماعی و... وجود دارد و باید فاصله ها را {در توزیع متوازن امکانات} کمتر کرد و این حرکت عاقلانه و مدبرانه ای است؛ افزود: ممکن است به جز جنوب استان، مناطق کمتر برخوردار دیگری هم وجود داشته باشد که اینها را با شاخص هایی نگاه کنیم.

 

نکته به یاد ماندنی برای وزیر از دیدار با هنرمندان کرمانی

 

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری درباره وضعیت موسیقی توضیح داد: نباید ذائقه بومی ما در برابر آنچه از بیرون می آید تغییر کند و داشته های خود را در حیطه های مختلف نباید از دست داد و در موسیقی هم که اندوخته های قابل توجه داریم، هم همین است.‌

 

صالحی یکی از نکات قابل توجه در این سفر را از دیدار با هنرمندان بیان کرد و افزود: استاد هژبر ابراهیمی که متولد ۱۳۰۵ است از اینکه روزی ۷ تا ۸ ساعت بیشتر نمی تواند کار کند تأسف می خورد و استاد مؤدب می گوید شبها نمی خوابم و متوسط ساعات کاری {در شبانه روز} ۲۰ ساعت است؛ اینها درس برای نسل جوان است که علم و هنر و حرکت در مسیر قله ها همت بلند و پشتکار وسیع می خواهد.‌

 

 

 

 

پایان پیام/80

منبع: شبستان

کلیدواژه: راهپیمایی22 بهمن 22 بهمن راهپیمایی 22 بهمن انقلاب اسلامی وزیر ارشاد حمله تروریستی فاطمیه ایام فاطمیه نماز جمعه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خبرنگاران کرمانی نشست خبری وزیر ارشاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۵۶۶۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داوران جشنواره ملی طنز و رسانه ( طنز پهلو) معرفی شدند

به‌گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط‌عمومی معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امید مهدی‌نژاد و سعید سلیمانپور در بخش شعر و داوود امیریان، رضا ساکی در بخش داستان، امیر اسماعیلی و مهدی واقفی در بخش چندرسانه‌ای، احمد عربانی و مجید خسرو انجم در بخش کاریکاتور و محسن فراهانی، علی‌اکبر قاضی‌زاده در بخش نثر، مجموع آثار رسیده به این جشنواره ملی طنز پهلو را ارزیابی می‌کنند.

به گفته دبیرخانه حشنواره ملی طنز پهلو؛ در این جشنواره به ۱۵ نفر از برگزیدگان در ۵ بخش داستان کوتاه طنز، شعر طنز، نثر طنز، طنز چندرسانه‌ای، کاریکاتور و کارتون جوایزی ارزنده اهدا خواهد شد.

دبیر خانه حشنواره ملی طنز پهلو پیشتر اعلام کرده بود  متقاضیان تا روز یکشنبه 31 فروردین ۱۴۰۳ فرصت دارند آثار خود را با موضوعات انتخابات، یک بام و دو هوای حمایت غرب از مردم غزه، بسته شدن پنجره جمعیتی در آینده نزدیک و پیر شدن ایران، توهمات اپوزوسیون جمهوری اسلامی ایران، ورزش به ویژه فوتبال، گرانی خودرو، مصائب اینترنت، گرانی خانه و کرایه خانه، آفت‌های فضای مجازی (اعتیاد به گوشی، فودبلاگرها، بلاگرهای بی‌سواد، فیک‌نیوزها و…)، جهان‌گردی ایرانی‌ها و ایران گردی جهانیان،صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی، بروکراسی اداری و آزاد به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

بنابر این گزارش، دارندگان رسانه‌های شخصی در شبکه‌های اجتماعی نیز می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند و روزنامه‌نگاران، نویسندگان‌، شاعران، طنزپردازان و هنرمندان می‌توانند با ورود به سامانه جشنواره و ثبت مشخصات به نشانی الکترونیکی http://tanz.pressfestival.ir  آثار منتشر شده خود را ارسال کنند.

گفتنی است؛ آیین پایانی هشتمین جشنواره ملی طنز پهلو به همت معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل وزارت فرهنگ و ارشاد استان گیلان 11 اردیبهشت ماه در استان گیلان، شهر فومن (زادگاه گل‌آقا) برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • فعالیت ۴۰ کانون فرهنگی و هنری مساجد در سلماس
  • پیوند مسجد و جوانان نقطه مثبتی در احیای کارکردهای مسجد است
  • داوران جشنواره ملی طنز و رسانه ( طنز پهلو) معرفی شدند
  • مساجد خاستگاه فرهنگ و هنر اسلامی هستند
  • شبکه گسترده رسانه‌ای توسط نوجوانان در محلات اردبیل ایجاد می‌شود
  • عملیات «وعده صادق» نقطه عطفی در تاریخ مبارزه با رژیم اشغالگر قدس
  • تربیت نوجوانان با فرهنگ مهمترین هدف کانون های مساجد است
  • تاثیر استفاده از هنر در غنی سازی فرهنگ اسلامی
  • فعالیت های کانون مساجد در مازندران توسعه می یابد
  • کانون‌های فرهنگی‌ مساجد در غنی‌سازی فرهنگ‌ اسلامی اثرگذار هستند