Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-29@11:49:01 GMT

ناوشکن سهند، در راه تمدن‌سازی دریایی+ فیلم

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۵۷۲۳۳

ناوشکن سهند، در راه تمدن‌سازی دریایی+ فیلم

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ۲۹ فروردین ماه سال ۱۳۶۷ ناوشکن انگلیسی متعلق به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با نام سهند در بحبوحه جنگ تحمیلی، هدف موشک ضد کشتی هارپون و بمب‌های لیزری آمریکا قرار گرفت و در عمق آب‌ها فرو رفت. سال‌ها پس از دفاع مقدس، به همت جوانان و متخصصان داخلی، سهند دیگری تحت عنوان پروژه موج تولید شد و دهم آذر ماه امسال به نداجا پیوست تا فرمان رهبر انقلاب را به منظور مأموریت‌های راهبردی در دریا‌های آزاد اجرا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سهند نسل جدیدی پس از جماران و دماوند

دهه ۷۰ هجری شمسی، دوران طلیعه تولید ناوشکن‌های بومی جمهوری اسلامی ایران بود که پس از آن در ۳۰ بهمن ماه سال ۱۳۸۸ از ناوشکن جماران رونمایی شد. پنج سال پس از معرفی نخستین محصول پروژه موج، دماوند هم مرحله تولید را طی کرد و نسل بعدی جماران در ۱۸ اسفند ۹۳ به نیروی دریایی ارتش پیوست. بیستم دی ماه سال گذشته اما، ناوشکن دماوند در سانحه‌ای آسیب دید و به گفته فرمانده نداجا، نیرو‌های نظامی کشور با تلاش شبانه روزی در راه احیای دماوند نوین، این ناوشکن را تا پایان امسال به آب‌ها باز می‌گردانند.

نسل دوم جماران، ذیل کلاس موج در حالی نام سهند را یدک می‌کشد که به اظهار کارشناسان، سیستم پیچیده‌تری از پروژه‌های پیشین خود دارد. خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  با حضور در اسکله کارخانجات نیروی دریایی راهبردی ارتش در بندر عباس و در کنار فرماندهان و افسران سهند، ویژگی‌های این ناوشکن را از نزدیک بررسی کرده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی سفر ۱۵۰ روزه سهند در آب‌های شور

امیر شیخی، رئیس کارخانجات نیروی دریایی راهبردی ارتش درباره ویژگی‌های ظاهری سهند به خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  می‌گوید که این ناوشکن با ۹۴ متر طول و عرض حدودی ۵/۱۱ متر، در ابعاد استاندارد ناوشکن‌ها ساخته شده است. شیخی با بیان اینکه  ارتفاع این شناور بومی به حدود ۱۶ متر می رسد، تصریح می کند که بر حسب تعداد دِک (طبقه)، ۴ دک زیر و ۳ دک بالای دک اصلی قرار دارد.

اما نکته قابل توجه درباره سهند این است که جغرافیای ماموریت این ناوشکن آبهای شور خواهد بود و به همین دلیل  شناور‌هایی که در آب‌های شور به اجرای مأموریت می‌پردازند، به شدت نیازمند پشتیبانی و رسیدگی مستمر هستند. همچنین به منظور دریانوردی‌های طولانی‌تر، علاوه بر یخچ‍ال‌های بزرگتر، مخزن‌های بیشتری برای ذخیره سوخت و آب در بدنه سهند ایجاد شده است و این ناوشکن تا ۱۵۰ روز دریامانی دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی گیربکس‌های ایرانی، محرک سهندِ 1300 تّنی

این شناور بومی ۱۳۰۰ تنی، دارای دو موتور خانه و ۴ موتور به عنوان قلب محرک شناور است که به هر جفت موتور موجود در یک موتورخانه، دو شافت (محور) ورودی و یک شافت خروجی به قسمت تحرک، اختصاص دارد.

گیربکس‌های (سیستم انتقال قدرت) سهند مانند جماران، کاملا بومی بوده و جزو نخستین نسل از گیربکس‌های جدید محسوب می شود. همچنین علاوه بر ترکیبی بودن گیربکس‌ها، قابلیت آن‌ها بهتر شده و می‌توانند هم‌زمان با دو موتور بر روی یک شافت پروانه کوپل کنند. از سوی دیگر این توانایی حرکتی، موجب شده تا سرعت شناور سهند به بیش از ۲۵ گره دریایی برسد.

همچنین سیستم کنترل زاویه پروانه سهند به یگان نیروی دریایی اجازه می‌دهد که فرآیند سوخت‌گیری و انتقال با یک واحد پشتیبانی به آسانی اجرا شود و در مدت زمان کوتاهی، سرعت ناوشکن از کمترین سرعت به سرعت بیشینه برسد.

سیستم محرک ترکیبی سهند در شرایط متفاوت رزمی و وضعیت‌های مختلف آب و هوایی، قابلیت حفظ تحرک یگان را به این شناور می‌دهد.

به گفته کاپیتان بیگی فرمانده ناوشکن سهند، از آن‌جا که اکثر تجهیزات مهم ناوشکن به صورت زوج است، تأمین برق کل ناو هم میان ۴ ژنراتور تقسیم شده که در دو محل مجزا قرار دارند. همچنین بر اساس نوع استفاده از دستگاه‌ها، ولتاژ و فرکانس خاصی به کار گرفته می‌شود و معمولا برای تأمین نیاز‌های الکتریکی سهند، دو ژنراتور به صورت فعال و بقیه نیمه آماده هستند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی ۷ هزار تیری که بی امان از سوی کمند شلیک می‌شود

امیر شیخی همچنین ضمن بیان سایر ویژگی های منحصر به فرد سهند به سطح راداری کمتر آن نسبت به یک ناوشکن معمولی اشاره می کند. به علاوه، این شناور در زمینه دفاعی و بازدارندگی، دشمن را از آسمان تا زیر سطح دریا و تا شعاع ۴ کیلومتری، هدف اژدر‌ها و موشک‌های خود قرار می‌دهد. توپ‌های ضد سطحی و ضد هوایی، سامانه‌های موشکی و اژدر‌های بومی به همراه پرتاب‌گرهایشان با بهینه‌سازی، آماده بهره‌برداری و تأمین امنیت شناور‌های ایرانی و غیر ایرانی در آب‌ها هستند.

همچنین، سامانه‌های دفاع نقطه‌ای و ضد زیر دریایی نسل دوم جماران پیشرفت کرده و کارشناسان نظامی با تغییر‌هایی در مخزن‌ها و تجهیزات، به برد عملیاتی و قابلیت مانورپذیری آن افزوده‌اند. از ویژگی‌های تحسین برانگیز سهند، سامانه پرتاب توپ دور بردی به نام کمند است که در هر دقیقه، ۴ هزار تا ۷ هزار گلوله شلیک می‌کند و نیرو‌های دشمن را به زحمت می‌اندازد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی وقتی غربی ها از رادارگریزی سهند می گویند

در نوع انگلیسی سهند، مکانی برای نشست و برخاست بالگرد وجود نداشت اما، اکنون سهند ایرانی با عرشه‌ای مناسب، به بالگرد‌ها اجازه می‌دهد که به راحتی گشت‌زنی کنند، سوخت بگیرند و آماده عملیات‌های اقدام سریع شوند.

امیر خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در توضیح ویژگی عرشه این ناوشکن اظهار می کند که سهند اولیه خریداری شده از انگلستان، امکان پرواز و نشستن هلی‌کوپتر را نداشت، اما شناور فعلی عرشه بسیار مناسبی برای نشست و برخاست بالگرد‌های بسیاری بزرگ تا اندازه‌های ضد زیردریایی دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

پایگاه آمریکایی «نشنال اینترست»، درباره الحاق سهند به نیروی دریایی ارتش و ویژگی‌های رزمی‌ آن می نو‌یسد که حتی اگر ناوشکن سهند آغازگر تنش میان تهران و واشنگتن نباشد، نمایش موفقیت‌آمیز قابلیت‌های رادارگریزی این ناوشکن می‌تواند مایه شرمساری نیروی دریایی آمریکا شود.

اظهار نظر این پایگاه آمریکایی می‌تواند اشاره‌ای به توانایی ایران در عبور از تحریم‌های چندین ساله‌ای باشد که اگرچه صنایع دفاعی کشور را با مشکل‌هایی مواجه کرده، اما متوقف نساخته و حتی به بومی شدن این تجهیزات کمک شایانی کرده است.

سهند که هم‌چنان برای دشمن، ناوشکنی ناشناخته محسوب می شود، در حالی به نداجا پیوسته و در راه اعزام به اقیانوس اطلس است که طی ماه آینده نخستین زیردریایی کلاس متوسط به نام فاتح و در ۵ ماه آینده، ناوشکن دنا در آستانه ساخت نهایی قرار می‌گیرند. وقوع انقلاب اسلامی، اگرچه کشور را از طرف بیگانگان در تحریم‌ها و تنگنا‌ها قرار داد، اما خودباوری را برای جوانان ایرانی به ارمغان آورد. فعالیت شبانه روزی تلاشگران صنایع نظامی جمهوری اسلامی ایران در کنار رهنمودها و همراهی رهبر انقلاب، نه تنها تحریم‌های نظامی را کم اثرتر می‌کند، بلکه حضور و استقرار جمهوری اسلامی در آب های بین المللی عرصه را برای ایجاد تمدن دریایی تقویت خواهد کرد.

گزارش از ابراهیم اسدی بیدمشکی

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ناوشکن سهند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۵۷۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم حکمی‌سازی مراکز علمی برای تولید دانش مبتنی بر بینش

حسین صفری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنگرود در گفت‌‌وگو با خبرنگار علم و فناوری خبرگزاری آنا درباره راه‌های مشارکت مردم در راستای جهش تولید گفت: راه رسیدن به تولید از تولید فکر آغاز می‌‌شود و نیاز به پرورش انسان‌هایی است که از یک سو خلّاق باشند و از سوی دیگر اخلاق‌مدار که دانش تولید شده مبتنی بر بینش باشد و این امر میسر نمی‌‌شود، مگر اینکه دانشگاه‌های حکمی شکل گیرد.

وی اضافه کرد: ویژگی‌های دانشگاه حکمی که در سند تحول و تعالی دانشگاه نیز به‌عنوان یک امر راهبردی به آن اشاره شده، باید به مرحله اجرایی برسد، همانطور که حرکتی از سوی انقلاب به سوی تمدن نوین اسلامی ترسیم شده و آنچنان که بیان شد: «در قله‌ایم»، یعنی در گذار به‌سوی تمدن‌سازی به گام‌های آخر نزدیک می‌شویم.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گیلان و واحد رشت متذکر شد: در این تمدن‌سازی نیاز به انسان‌هایی است که موید نشانه‌هایی از صفات الهی باشند، صفاتی مانند عالم، خالق، باسط و ... نیاز به انسان‌هایی که در آنها حس مسئولیت‌پذیری موج می‌زند؛ چراکه برخود تکلیف می‌دانند (نه اینکه فقط به جستجوی حق و حقوق باشند) که نمودی از اسماء و صفات الهی باشند و اینگونه است که همدلی میسر می‌‌شود، دلی که اشاره به قسم بی‌صورت انسان است با اهداف و اعتقادات مشترک بوده که همدلی شکل می‌یابد.

صفری یادآور شد: در این گام‌های نهایی درراستای نیل و تحقق تمدن نوین اسلامی نیازمندی به مراکز علمی حکمی ارجح است، مراکز علمی که درصدد پرورش حکیم باشد که تولید دانش می‌‌کند، اما دانشی که توأم با بینش باشد، هدفمندی از تولید دانش آنها مبتنی بر اهداف عالیه باشد.

وی تبیین کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنگرود برای عملیاتی و اجرایی کردن این گوهر نفیس مدتی است که به شکل‌دهی سلسله جلساتی با عنوان حکمی‌سازی دانشگاه مترصد بوده که در آن از صاحبان علم با دغدغه‌های فرهنگی از تمام مراکز دانشگاهی منطقه و همچنین از حوزه‌های علمیه برای اشاعه این نظام فکری مولد و شکل‌دهی تفکر حکمی‌سازی مراکز علمی، دعوت به عمل می‌آورد تا بر تکلیف و وظیفه خود درراستای بسترسازی و شکل‌دهی سکو‌های تولید مراکز پرورش حکیم، نقش‌آفرینی کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رژه سراسری شناور‌های مردمی کشور‌های جبهه مقاومت در آستانه روز جهانی قدس
  • هیچ شناور دریایی در نوروز امسال از سرویس خارج نشد
  • رژه دریایی ۳ هزار شناور مردمی جبهه مقاومت در روز قدس
  • ناوشکن تمام ایرانی دنا، عطر رضوی گرفت
  • استقبال از پرچم رضوی در عرشه ناوشکن دنا
  • نجات هفت خدمه لنج باری در آب‌های اطراف جزیره قشم
  • لزوم حکمی‌سازی مراکز علمی برای تولید دانش مبتنی بر بینش
  • خدمات گردشگری دریایی بنادر استان بوشهر به بیش از ۱۳۷ هزار نفر
  • جابجایی بیش از دو میلیون مسافر دریایی در هرمزگان
  • فعالیت ۱۴۹ شناور سنتی و تفریحی در ساحل بوشهر در ایام نوروز