Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-04-23@17:36:57 GMT

بازار مد و لباس 50 هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۵۷۴۹۱

رکنا: مراسم افتتاحیه هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، طیبه سیاوشی نماینده مجلس، احسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده مجلس، شهیندخت مولاوردی، سیدمحمد مجتبی حسینی معاون هنری وزارت ارشاد و حمید قبادی رئیس هشتمین جشنواره مد و لباس روز گذشته در سالن اجتماعات بوستان گفت‌و‌گو برگزار شد، متن پیام وزیرفرهنگ و ارشاداسلامی در این مراسم توسط حمید قبادی قرائت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سید عباس صالحی، وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام خود گفت: در چهل سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، توانمندی هنرمندان طراح ایران زمین را شاهد هستیم. طراحانی که نشان دادند، حفظ سنت‌های نیک در پوشش - که میراث چند هزار ساله آن باقی است - نمی‌تواند در آراستگی و زیباپوشی خلل ایجاد کند و در تناقض باشد.

 وی افزود: هنگامی که به میراث پوشش ایرانیان در طول تاریخ نگاه می‌کنیم، جهانی از بی‌نهایت گزاره، نشانه و نماد می‌بینیم که میان بدن و تن با هستی پیرامونی پیوستی عمیق به وجود آورده است؛ چه اینکه پوشش، در بافتی از ساحت نمادین اجتماعی حضور مؤثر دارد و بدن، مکان و کالبدی برای بهره‌گیری از پوشش است. پوششی که افزون بر محافظت، کارکردها و نقش‌های دیگری را همچون فرهنگ، هنر، پیشینه و مناسک، در آن می‌توان بازیابی کرد.

صالحی اظهار کرد: نگاه باورمند ایرانیان خداجو در پیش و پس از اسلام افزون بر حجاب و عفاف، همواره به‌دنبال زیبایی و تناسب فرهنگی- ملی پوشش بوده است و همین نگاه است که طراحان و آفرینندگان لباس در ایران و کشورهای اسلامی را با نگاه غربی آن - که بیشتر بدنمندی و اندام‌گرایی را دنبال می‌کنند- متفاوت کرده است.

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی گفت: تعیین موضوع و نقش مکران به‌عنوان محور طراحی و آفرینش‌های هنری جشنواره، نشانه توجه برنامه ریزان و فرصت‌های پنهان برای طراحان و تولیدکنندگان است که می‌تواند الگوهای پنهان پوشش نواحی گوناگون فرهنگ ایرانی را به عرصه‌های عمومی و جهانی بازنمود کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای فرهیختگان هنرمند، صنعتگران توانمند و تولیدکنندگان گرانقدر- که به تعالی هنر و پیشرفت ایران اسلامی در کنار دانشمندان دانشگاهی و فرهیختگان علمی کشور می‌اندیشند- بهترین‌ها را آرزومندم.

لباس و پوشش، یکی از ابعاد مهم فرهنگی و اقتصادی هنر

معصومه ابتکار در این مراسم گفت: با ورود به دهه پنجم انقلاب پیام رهبر معظم انقلاب برای ورود به گام دوم انقلاب ابعاد بسیار مهمی را در برمی گیرد از جمله توجه به اینکه ایران جزو کشورهایی است که بسیاری از سرمایه‌هایش هنوز دست نخورده است، همین طور پیامی که ریاست جمهوری هم داشتند که دولت آمادگی کامل برای ورود به دهه پنجم انقلاب دارد و استفاده از ظرفیت‌های عظیم که عمده این ظرفیت‌ها به دست جوانان، هنرمندان، طراحان و اندیشمندان محقق خواهد شد، این‌ها همه موقعیت بسیار خطیری را برای کشور فراهم می‌کند.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده افزود: مراسم هشتمین دوره مد و لباس فجر در حال برگزاری است، یکی از ابعاد مهم فرهنگی و اقتصادی هنر بحث لباس و پوشش است و به‌دلیل تنوع بسیار بالای فرهنگی و قومیتی در کشور از ظرفیت‌های بالایی برخوردار هستیم که شاید کم نظیر باشند البته در دنیا هم تنوع قومیتی وجود دارد؛ اما ایران با این پیشینه تاریخی، صنایع دستی و ویژگی زیباشناختی صنایع دستی و تنوع در هر قومیتی بیشتر قابل توجه است.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: نگاه‌ها فقط نباید به سمت بازار داخلی باشد بلکه باید یک نگاه جهانی داشته باشیم چراکه پیشرفت در صنعت مد ولباس برای گردشگری هم جاذبه محسوب می‌شود بنابراین باید بیش از پیش برای گردشگران خارجی تلاش کنیم تا مد و لباس ایرانی برای گردشگر خارجی هم جاذبه داشته باشد.

وی بیان کرد: بعد اقتصادی و اشتغالزایی در زمینه مد و لباس کار بزرگی است که حداقل 50 هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد که می‌تواند ظرفیت‌های جدیدی را برای تولید، هنر و طراحی فراهم کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

الهه زارعی

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

منبع: رکنا

کلیدواژه: مد لباس مراسم رئیس هنری زاهدان عکس فیلم حادثه تروریستی مرد سیستان و بلوچستان حادثه تروریستی زاهدان شهادت جاده اتوبوس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۵۷۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پوشاک، اشتغال زا‌ترین صنعت در کشور

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در گفتگو با شبکه یک سیما گفت: پیشانی تغییرات فرهنگی در جامعه ما، مباحث پیچیده‌ای نیست و به موضوعات غذا، معماری، مسکن، پوشاک مربوط می‌شود.

هم اکنون ۵/۵ درصد سبد مصرفی خانوار مربوط به پوشاک است. هدف‌گذاری کمّی سند پوشش ایرانی اسلامی است که بیش از ۳۰ درصد پوشاک مصرفی مردم متصل به ویژند‌های (برند) متعهد و متخصص بومی و ایرانی باشد. بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۱، بیشترین مصارف فرهنگی خانوار ایران که نظام فرهنگی کشور دغدغه آن را دارد به حوزه پوشاک و ملزومات مربوط به آن اختصاص داشته، زیرا پوشاک جزء نیاز‌های اساسی افراد است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی



امامی افزود: چالش ما تفکیکی بوده که در طول دولت‌های مدرن در ایران بین حوزه صنعت و فرهنگ پوشاک انجام می‌دادند.

وی همچنین گفت: قاچاق عامل اصلی نبود رونق صنعت پوشاک در ایران است بطوریکه به گفته مسئولان اتحادیه نساجی و پوشاک سالانه بیش از ۵ میلیارد دلار پوشاک قاچاق وارد بازار ایران می‌شود

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی



دبیر شورای فرهنگ عمومی و رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور درباره تصویب سند ملی سبک ملی پوشش ایرانی - اسلامی گفت: اگر پوشاک ایرانی بپوشیم و شاخص‌های فرهنگی، دینی و اسلامی خود را در تولید، توزیع و مصرف ارتقا دهیم بسیاری از چالش‌های موجود در نظم فرهنگی به‌ویژه در نسل نوجوان را نخواهیم داشت.

امامی افزود: در «سند ملی سبک ملی پوشش ایرانی - اسلامی» به نظام پوشاک به چشم فرصت نگاه شده است هدف‌گذاری کمّی این است که بیش از ۳۰ درصد پوشاک مصرفی مردم متصل به ویژند‌های (برند) متعهد و متخصص بومی و ایرانی باشد. البته بسیاری از مصارف دیگر ما هم باید ایرانی باشد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور همچنین گفت: امیدواریم با «سند ملی سبک ملی پوشش ایرانی - اسلامی» که در آن مد به عنوان سبک پایداری از پوشش مورد توجه قرار گرفته است، بتوانیم این مصرف بزرگ فرهنگی کشور را ساماندهی کنیم..

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • «کاوشی در اقتصاد تعاون» منتشر شد
  • انقلاب اسلامی بر دنیا تاثیر گذاشته است
  • اصناف و بازاریان لباس‌هایی با پوشش مناسب در اختیار مردم قرار دهند
  • فیلمی ناب از بازار تهران در حدود ۱۲۰ سال قبل / لباس پوشین مردان و زنان تهرانی جالب است (فیلم)
  • پوشاک، اشتغال زا‌ترین صنعت در کشور
  • سند ملی سبک پوشش اسلامی چه کمکی به صنعت پوشاک کشور می‌کند؟
  • شناسایی و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در خوزستان
  • نگاه کرامت‌مندانه ایران به کشورهای همسایه برای تشکیل یک منطقه قوی
  • نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش مشتریان | این لباس رو یک نفری نمی تونی بپوشی ...! | ویدئو
  • بانک ملی ایران باید به یک سوپرمارکت خدمات مالی تبدیل شود