Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@08:57:48 GMT

رسانه آمریکایی:نشست ورشو به انزوای واشنگتن منجر شد

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۵۷۷۵۸

رسانه آمریکایی:نشست ورشو به انزوای واشنگتن منجر شد

تهران- ایرنا- یک رسانه آمریکایی به تلاش های بی حاصل ایالات متحده برای انزوای ایران برخلاف خواسته های متحدان اروپایی خود اشاره کرد و نوشت که واشنگتن به جای تهران خود را در کنفرانس ورشو منزوی کرد.

به گزارش بامداد شنبه ایرنا، تارنمای خبری-تحلیلی «ووکس» آمریکا درگزارشی به کنفرانس ضدایرانی که در روزهای 24 و 25 بهمن ماه در ورشو پایتخت لهستان برگزار شد، پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ووکس ادامه داد: کنفرانس تحت رهبری آمریکا در ورشو در این هفته که برای منزوی کردن ایران برنامه ریزی شده بود، به انزوای واشنگتن ختم شد که نشان دهنده یکی از مشکلات محوری در سیاست خارجی دولت دونالد ترامپ است.
عنوان این نشست دو روزه که با عجله سازمان دهی شده بود، «کنفرانس امنیت خاورمیانه» ذکر شده بود اما راز سرگشاده آن که آمریکا انکارش می کرد، این بود که واشنگتن کشورها را برای همراهی با سیاست سختگیرانه اش در قبال ایران جمع کرده بود.
متحدان اروپایی آمریکا که بسیاری از آن ها کارمندان دیپلماتیک سطح پایین خود را به این کنفرانس فرستادند یا اینکه اصلا شرکت نکردند، از این اقدام واشنگتن رنجیده خاطر بودند.
این اختلاف آمریکا با متحدانش به ماه مه (اردیبهشت ماه) باز می گردد که ترامپ خروج از برجام و بازگشت تحریم ها علیه ایران را اعلام کرد اما اروپایی ها یعنی آلمان، انگلیس و فرانسه خواستند که در توافق بمانند.
دلیل اروپایی ها برای ماندن در برجام ساده بود: به رغم آنکه ترامپ می گفت ایران تلاش می کند به بمب هسته ای دست یابد، اروپایی ها هیچ نشانه ای از چنین چیزی نمی دیدند. این در حالی بود که سرویس های اطلاعاتی آمریکا نیز همین عقیده را داشتند.
اما بعدها شرایط برای ترامپ سخت تر شد. اروپایی ها موفق شدند در ماه ژانویه (بهمن ماه) سازوکاری را برای واردات نفت از ایران و دور زدن تحریم های آمریکا اجرا کنند. این کار به اروپایی ها اجازه داد برجام را حفظ کنند و ایران را از آسیب تحریم های آمریکا مصون بدارند.
اکنون که کنفرانس ورشو به پایان رسیده، مشخص است که این نشست شکاف میان اروپا و آمریکا را افزایش داده است. و همه اینها به خاطر اصرار لجوجانه دولت ترامپ بر ادعای خود درباره تلاش ایران برای دستیابی به بمب هسته ای است.
** چهار خطای کنفرانس ورشو
«ووکس» سپس به چهار خطایی که آمریکا در کنفرانس ورشو مرتکب آن شد، اشاره کرد: اول، کنفرانس از یک نقطه بد شروع شد. رودی جولیانی وکیل ترامپ روز چهارشنبه در نشست یک گروه ضدایرانی (منافقین) که قبلا توسط آمریکا در فهرست سازمان های تروریستی ثبت شده بود، سخنرانی کرد.
اگرچه اتهام هایی که جولیانی در این سخنرانی علیه ایران مطرح کرد در کنفرانس ورشو مطرح نشده بود، اما این اظهارات بر موضع گیری آمریکا در این کنفرانس تاثیر گذاشت.
دوم اینکه حضور مقام های کشورها در کنفرانس ورشو ضعیف بود. سران آلمان، فرانسه و اتحادیه اروپا اگرچه توسط برایان هوک گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا دعوت شده بودند، اما در کنفرانس حضور نیافتند. در همین حال دیگر کشورهای اروپایی و عرب نمایندگان سطح پایین خود را فرستادند.
این مساله سبب شد مقام های بلندپایه آمریکا مثل «مایک پنس» معاون رئیس جمهوری و «مایک پمپئو» وزیر خارجه این کشور که معمولا تنها با همتایان خود دیدار می کردند، در این کنفرانس با مقام های سطح پایین تنها ماندند.
خطای سوم این بود که حتی مقام های بلندپایه معدودی هم که آمده بودند سوژه های بدی برای رسانه ها فراهم کردند. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل روز چهارشنبه در گاف بزرگی علاوه بر اینکه هدف واقعی کنفرانس را لو داد، به صورت اتفاقی علیه ایران اعلام جنگ کرد!
حساب توئیتری رسمی دفتر نتانیاهو در پیامی نوشت: آنچه درباره این نشست مهم است و مخفی هم نیست، این است که نشستی باز با نمایندگان کشورهای پیشرو عرب است که با اسرائیل کنار هم نشسته اند تا منافع مشترک پیرامون 'جنگ با ایران' را پیش ببرند.
این توئیت یک ساعت در حساب رسمی توئیتر دفتر نتانیاهو باقی ماند اما بعد حذف شد و در نسخه جدید عبارت «مبارزه با ایران» جایگزین «جنگ با ایران» شد.
در نهایت آخرین اشتباه را خود پنس معاون ترامپ که سخنرانی اش را به انتقاد آشکار از حمایت دوستان اروپایی واشنگتن از برجام اختصاص داده بود، کرد. او از اروپا خواست که برنامه خود را کنار بگذارد و از آمریکا دنباله روی کند.
پنس سازوکار اروپایی برای تجارت با ایران (INSTEX) را «گامی نسنجیده» توصیف کرد که شکاف میان آمریکا و اروپا را بیشتر می کند. اما این خواسته خود پنس بود که «نسنجیده» بود.
اینکه کسی از اروپا بخواهد کاری را که تمایلی به آن ندارد انجام دهد، تنها باعث آسیب به روابط شکننده اروپا و آمریکا می شود. علاوه بر آن، این کار باعث ضعیف دیده شدن واشنگتن می شود، به ویژه وقتی دیگر کشورها به خواسته کاخ سفید گوش نمی کنند.
** شرمندگی آمریکا در ورشو
تارنمای «ووکس» همچنین نوشت: اگر ایران برخلاف توافق هسته ای واقعا به دنبال سلاح اتمی بود، همه این آسیب ها به آمریکا قابل توجیه بود. مشکل اینجا است که حتی جاسوس های ایالات متحده هم می گویند که تهران به توافق هسته ای پایبند است.
یک گزارش مقام های اطلاعاتی آمریکا در اواخر ماه ژانویه تاکید کرد که تداوم اجرای برجام توسط ایران حتی پس از خروج واشنگتن از آن، زمانی را که تهران برای تولید مواد مورد نیاز برای سلاح هسته ای نیاز دارد به یک سال افزایش داده است.
این نشان می دهد که این همه خودزنی های انجام گرفته توسط آمریکا در ورشو برای هیچ بوده است.
شبد**9416**1010

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي كنفرانس ورشو انزواي آمريكا ايران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۵۷۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود

مشاور امنیت ملی کاخ سفید با ابراز نگرانی از همکاری های نظامی ایران، روسیه و کره شمالی مدعی شد که پیشنهادات نظامی روسیه به ایران و کره شمالی می تواند منجر به افزایش بی ثباتی منطقه خاورمیانه شود.

به گزارش ایرنا، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود: ما در سال های گذشته شاهد همکاری نظامی ایران و کره شمالی بوده ایم اما توسعه گسترده پهپادها در همکاری ایران و روسیه در طول دو سال گذشته امری جدید بوده است.

او تصریح کرد: همچنین همکاری گسترده نظامی روسیه و کره شمالی نیز در دو سال گذشته افزایش یافته است. ما همچنین از نزدیک پیشنهادات نظامی روسیه به ایران و کره شمالی را که می تواند منجر به بی ثباتی در خاورمیانه و منطقه هند و اقیانوسیه شود، از نزدیک دنبال می کنیم.

مشاور امنیت ملی بایدن اضافه کرد: «اگر روسیه به ایران سلاح بدهد این موضوع ثبات در خاورمیانه را متزلزل می‌کند».

سالیوان مدعی شد: وضعیت کنونی در ارتباط با ایران در مقایسه با چند هفته گذشته متفاوت است. پس از حمله بی پروا و بی‌سابقه ۱۰ روز پیش ایران به اسرائیل، کشورهای گروه ۷ تصمیم گرفتند که تحریم های جدیدی علیه ایران وضع کنند.

مشاور امنیت ملی بایدن گفت: آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا در این زمینه با هم هماهنگ هستند. کنگره آمریکا اختیارات جدیدی به دولت خواهد داد که ما با استفاده از آنها به منزوی کردن بیشتر ایران و افزایش فشار بر آن ادامه خواهیم داد.

مشاور امنیت ملی دولت آمریکا همچنین از احتمال سفر خود به عربستان سعودی در چند هفته آینده خبر داد. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، سفر برنامه ریزی شده خود به عربستان سعودی را سه هفته پیش به دلیل آسیب به قفسه سینه و شکسته شدن یک دنده اش، به تعویق انداخت.

انتظار می رفت سالیوان با ولیعهد عربستان دیدار کند تا پیش نویس معاهده دفاعی آمریکا و عربستان سعودی و تفاهمات مربوط به حمایت واشنگتن از برنامه هسته ای غیرنظامی عربستان را مورد بحث قرار دهد.

مقامات آمریکایی امیدوارند این توافقنامه ها بتواند راه را برای عادی سازی روابط با اسرائیل هموار کند و به توافقی دوجانبه با سعودی ها برسند و به طور بالقوه آن را به نتانیاهو ارائه کنند، که یکی از شرایط توافق، تعهد به راهکار دو کشوری باشد.

در این صورت، نتانیاهو با یک انتخاب روبرو می شود: اگر موافقت کند، می تواند یک توافق صلح با عربستان سعودی را به دست آورد. اگر او نه بگوید، ممکن است به عنوان یک مرد مخالف جلوه کند و حمایت باقی مانده از سوی آمریکا را از دست بدهد.

با ادامه جنگ اسرائیل و حماس و چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مقامات کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا اذعان می کنند که شانس بسیار کمی برای دستیابی به توافقنامه عادی سازی روابط میان عربستان و اسرائیل وجود دارد.

موانع پیش روی این توافق شامل جنگ در غزه، وابستگی نتانیاهو به شرکای ائتلاف راست افراطی خود و سیاست داخلی آمریکا است. سعودی‌ها به صراحت اعلام کرده‌اند که برای پیشبرد عادی‌سازی روابط با اسرائیل، جنگ غزه باید پایان یابد و دولت اسرائیل باید به یک مسیر غیر قابل بازگشت به سمت راه کاردو کشور متعهد شود.

به نظر نمی رسد نتانیاهو به سمت پایان دادن به جنگ حرکت کند و او نه تنها با راهکار دو کشوری مخالف است، بلکه صرفاً ایده اجازه دادن به تشکیلات خودگردان فلسطین در اداره غزه پس از جنگ را رد می کند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ناتوانی واشنگتن و لندن از مقابله با حملات ارتش یمن
  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • صدور فرمان جنگ از ورشو!
  • درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی
  • «بمبی که آمریکا در خاورمیانه نمی بیند»: واشنگتن در حال تکرار اشتباه نادیده گرفتن افکار عمومی جهان عرب است/ آمریکا دود برخاسته از آتش زیرخاکستر غزه را ندید/ انقلاب رسانه های اجتماعی در جنگ غزه
  • تاکتیک رسانه‌ای واشنگتن پست در قبال عملیات وعده صادق
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • روسیه: به اقدامات تحریک‌آمیز لهستان پاسخ می‌دهیم
  • سیاست بایدن در قبال فلسطین می‌تواند به شکست وی در انتخابات منجر شود