Web Analytics Made Easy - Statcounter

۱۰۰ صنعتگر مد و لباس از ۲۰ کشور جهان در بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس ایرانی-اسلامی فجر شرکت کردند.

به گزارش ایسنا- شعار امسال هشتمین جشنواره بین‌الملل مد و لباس فجر به یمن برگزاری بخش بین‌الملل آن در چابهار "خوشا مکران و نقش بی‌مثالش" از سوی دبیرخانه جشنواره و کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور ناگذاری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخش اصلی این جشنواره قرار است ۲۶ بهمن تا ۲ اسفندماه در مجموعه نمایشگاهی بوستان گفت‌وگو تهران برگزار شود و بخش بین‌الملل آن نیز از با افتتاح رفعت منصور سفیر پاکستان در ایران تا ۲۸ بهمن‌ماه در سالن همایش‌های منطقه آزاد چابهار میزبان صنعتگران و تماشاگران است.

۲۰ کشور از اروپا تا آسیا میهمان جشنواره

در بخش بین‌الملل این جشنواره کشورهایی از آسیا تا اروپا شرکت کردند؛ بنا بر اعلام دبیرخانه جشنواره، ۲۰ کشور شامل تونس، سنگاپور، کانادا، چین، قزاقزستان، قرقیزستان، روسیه، ایتالیا، سوریه، عمان، فرانسه، آذربایجان، ارمنستان، عراق، پاکستان، هند، افغانستان، ترکیه، اسپانیا، اندونزی در بخش بین الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر حضور دارند.

عبدالرحیم کردی در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: هدف ما از برگزاری این جشنواره در چابهار، برندسازی و تجاری‌سازی نقوش منحصر به فرد بلوچ در سوزن‌دوزی است؛ می‌خواهیم فرهنگ اصیل بلوچ تلفیقی با مد روز شود و با برند متناسبی در بازار جهانی ارائه شود.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار تصریح می‌افزاید: برگزاری بخش بین‌الملل جشنواره مد و لباس فجر به ما این امکان را می‌دهد که پیوندهای نقوش محلی بلوچستان که بابرخی همسایگان یکسان است، مستحکم‌تر شود و با ارائه، ثبت و ظبط مناسب آن، کشور و کسی نتواند این نقوش منحصر به فرد را کپی‌برداری کند، کمااینکه به‌دلیل برخی اهمال‌ها تاکنون کپی‌برداری اتفاق اتفاده است.

کردی خاطرنشان می‌کند: یکی‌از مهم‌ترین بخش‌هایی که در این جشنواره دنبال می‌شود، تبادل هنر و دانش صنعتگران ما با صنعتگران دیگر کشورهای شرکت‌کننده است؛ در اثنای جشنواره کارگاه‌هایی پیش‌بینی شده که صنعتگران ما به‌همراه صنعتگران دیگر کشورهای شرکت‌کننده باهم به تبادل هنر، فن و دانش می‌پردازند تا برای برندسازی، تجاری‌سازی و ثبت و ظبط بهتر از تجربیات و فنون هم بهره‌گیرند.

۱۰۰ هنرمند سوزن‌دوز بلوچ شرکت کردند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان نیز می‌گوید: ۱۰۰ هنرمند سوزن‌دوز بلوچ از ۱۹ شهرستان سیستان و بلوچستان پس از گزینش‌های بعمل آمده وارسال آثار خود به دبیرخانه در جشنواره شرکت کردند و علاوه‌بر ارائه طرح‌ها و نقوش خود در نمایشگاه، در کارگاه‌ها نیز شرکت کردند.

حسین مسگرانی در گفت‌وگو با ایسنا می‌افزاید: اساتید به‌نام مد و لباس از ایران و کشورهای اروپایی و آسیایی در کارگاه‌ها به تدریس می‌پردازند؛ از اروپا اساتیدی از دانشگاه برار ایتالیا، مد آرت فرانسه و میلان فشن اینسنتتو حضور دارند.

وی تصریح می‌کند: کارگاه‌های عالی زیرنظر اساتید ملی و بین‌المللی در این جشنواره برگزار می‌شود و هنرمندان فاخردوز بلوچستان این فرصت را خواهند داشت تا ضمن مهارت آموزی فراگیر راه‌های تجاری‌سازی و برندینگ محصولات منحصر به فرد خود را داشته باشند.

۴ نوع نقش مهجور سوزن‌دوزی بلوچستان در جشنواره مد و لباس فجر ارائه شود

علی رخشانی کارشناس سوزن ‎ دوزی بلوچستان نیز می‌گوید: بخش بین‌الملل جشنواره مد و لباس فجر که قرار است در چابهار باشد، اتفاق میمون و مبارکی است که سوزن‌دوزی مهجور بلوچستان را ملی و جهانی کند.

وی می‌افزاید: سوزن‌دوزی بلوچستان که یک سوزن‌دوزی فاخر و اصیل است پیش‌از آنکه نیاز به تجاری‌سازی و برندسازی داشته باشد، نیاز به ارزش‌گذاری فرهنگی و در زبانی ساده‌تر شناساندن آن دارد که متاسفانه درحال حاضر آنچنان شناخته شده نیست.

این کارشناس تصریح می‌کند: برای ارزش‌گذاری فرهنگی یک اثر نیازمند یک حمایت همه‌جانبه ملی هستیم، همانطور که در بسیاری از هنرها این حمایت اتفاق افتاده و آن هنرها ملی و بین‌المللی شده است؛ در بلوچستان ۴ نوع نقش سوزن‌دوزی اصیل داریم که درحال حاضر تنها یک نوع آن برروی لباس‌ها به‌کار می‌رود؛ انتظار می‌رود نقش‌های مهجور سوزن‌دوزی بلوچستان درجشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر چابهار ارائه و از فراموشی آن‌ها جلوگیری شود.

جشنواره چابهار سوزن‌دوزی بلوچستان را از محلی بودن خارج می‌کند

یک کارشناس دیگر مد و لباس نیز معتقد است، شرکت سوزن‌دوزان بلوچستان در جشنواره چابهار محصولات آن‌ها را از محلی بودن خارج می‌کند و با راه‌ها وایده‌هایی نو برای جهانی کردن آشنا می‌کند.

فائقه راغی در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: شرکت صنعتگران مد و لباس به‌نام ایران و ۱۵ کشور جهان در بخش بین‌الملل مد و لباس فجر که قرار است در چابهار برگزار شود، رقابت فراگیر و ایده‌هایی نو برای سوزن‌دوزی بلوچستان به‌ارمغان می‌آورد.

وی می‌افزاید: سوزن‌دوزان بلوچستان با شرکت در این جشنواره با روش‌های نوین تجاری‌سازی، برندسازی وشناساندن محصولات خود آشنا می‌شوند و در فضایی صمیمی با صنعتگران به‌نام مد و لباس به گفت‌وگو می‌پردازند.

این کارشناس مد و لباس تصریح می‌کند: تاکنون سوزن‌دوزی بلوچستان هرچند منحصر به فرد و فاخر بوده اما در سطح بومی مانده و آنچنان رقابت‌پذیر و تجاری‌سازی نشده است؛ جشنواره چابهار قطعاً نقطه عطفی در صنعتی‌کردن سوزن‌دوزی فاخر بلوچستان می‌شود.

راغی خاطرنشان می‌کند: به‌نظر من هرچند اگر سوزن‌دوزان بومی نتوانند با رقبای خود از نظر تجاری‌سازی و برندینگ رقابت کنند و مقام بیاورند اما با شرکت در این جشنواره بین‌المللی از محلی بودن خارج می‌شوند و با راه‌ها وایده‌هایی نو برای جهانی کردن فاخردوزی خود آشنا می‌شوند. بنا بر اعلام دبیرخانه جشنواره، از نشان‌هایی که برای اولین بار در جشنواره مد و لباس فجر رونمایی و به صنعتگران برتراعطا می‌شود نشان ملی مهتاب است که به‌پاس بزرگداشت مهتاب نوروزی، فاخردوز زن بلوچ روستای قاسم آباد بخش بمپور شهرستان ایرانشهر اعطا خواهد شد.

گزارش از: سید امیرحسین عظیمی، خبرنگار ایسنا، منطقه سیستان و بلوچستان


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جشنواره مد و لباس فجر چابهار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۵۸۶۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک تهران به بلوچستان | چگونه آتش نشانان تهرانی به سیل زدگان چابهار کمک می‌کنند؟

به گزارش همشهری آنلاین، به دنبال اعلام نیاز مسئولان استانی سیستان و بلوچستان، شهرداری تهران در تلاش است دومین محموله از تجهیزات مورد نیاز مناطق سیل زده را به این مناطق ارسال کند. علیرضا جعفری، مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران در گفت‌وگو با همشهری آنلاین ضمن بیان این مطلب درباره اقداماتی که تاکنون از سوی شهرداری تهران برای کمک به سیلزدگان سیستان و بلوچستان انجام شده است، گفت: با توجه به دستور وزیر کشور و تدبیر شهردار تهران، قرار شد شهرداری تهران نیز بخشی از فعالیت امدادرسانی به سیل زدگان سیستان و بلوچستان را برعهده بگیرد و بر این اساس، ابلاغ شد که ما از طریق حوزه معاونت خدمات شهری شهرداری تهران و ستاد مدیریت بحران شهر تهران یک سری اقلام برای کمک به سیل زدگان استان سیستان و بلوچستان اعزام کنیم.

جعفری با اشاره به آماده سازی و ارسال تعدادی پمپ آبکش سبک و نیمه سنگین توسط سازمان آتش‌نشانی و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران،بلافاصله بعد از ابلاغ این موضوع به معاونت خدمات شهری، اضافه کرد: تعداد ۱۰ پمپ فوکس و ۲۵ پمپ‌ کف‌کش ۲ اینچ و ۳.۵ اینچ به محل سیل ارسال شد و نزدیک به ۳۰ نیروی خدمات‌رسان شهرداری شامل ۲۳ نیروی آتش‌نشان، ۴ نیروی مدیریت بحران و ۲ نیروی مدیریتی از معاونت خدمات شهری نیز در دو اعزام هوایی و زمینی برای امدادرسانی به استان سیستان و بلوچستان رفتند.

او با اشاره به فعالیت نیروهای امدادی شهرداری تهران در شهرستان کنارک، از آمادگی برای ارسال دومین محموله کمک به این شهرستان خبر داد و ادامه داد: با توجه به این‌که مسئولان استانی اعلام کرده‌اند به ماشین‌های ‌آبکش احتیاج دارند، در حال حاضر در تلاش برای اعزام دومین محموله کمک یعنی ماشین‌های تخصصی آبکش هستیم که با توجه به ارسال هوایی بار سنگین از سوی سازمان هلال احمر، با محدودیت‌هایی برای ارسال بار از طریق هوایی مواجهیم اما به محض اعزام این محموله جزئیات آن اعلام خواهد شد.

جعفری، اقلام مورد نیاز اعلام شده از سوی مسئولان استانی را ماشین‌های آبکش جنتکس (دارای هر دو سیستم واترجت و لجن‌کش)، مخازن زباله و برخی اقلام دیگر عنوان کرد و درباره وضعیت کنونی کنارک گفت:در حال حاضر خیابان‌های اصلی شهرستان کنارک با تلاش نیروهای امدادی پاکسازی شده و قابل تردد است اما همچنان آب در منازل مسکونی وجود دارد و عوامل سازمان آتش‌نشانی و مدیریت بحران شهرداری تهران هر روز تا پاسی از شب مشغول آبکشی از خانه‌های شهر کنارک هستند.

کد خبر 846158 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها سيل وزارت کشور آتش‌ نشانی شهردارى تهران مدیریت بحران

دیگر خبرها

  • شرکت ۲۸ کشور دنیا در جشنواره بین‌المللی پوپک
  • سیستان و بلوچستان فرودگاهی که فقط یک مسیرپروازی داشت
  • بزرگترین میز نقاشی سیستان و بلوچستان در چابهار برگزار شد
  • دست یاری تهران به بلوچستان | چگونه شهرداری تهران به سیل زدگان چابهار کمک می‌کند؟
  • کمک تهران به بلوچستان | چگونه آتش نشانان تهرانی به سیل زدگان چابهار کمک می‌کنند؟
  • نگرانی نماینده چابهار درباره وضعیت سیل زدگان سیستان و بلوچستان: راه‌های ارتباطی حدود 400 روستا مسدود شده/ از سیل اسفند 1402 تا کنون زیرساخت ها اصلاح نشده/ دولت فقط وعده داد و عمل نکرد
  • آغاز جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو با حضور فیلم‌های ایرانی
  • «کالبو» آماده نمایش شد/ حضور «تنگه» در جشنواره فرانسوی
  • حضور ۳ فیلم کانون در جشنواره بین‌المللی کودکان لکنوی هند
  • «شهرک» در بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی «کازابلانکا»