Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-29@09:07:22 GMT

حفظ اصالت و بالا بردن کیفیت در صنعت سوزن دوزی

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۵۸۶۵۵

حفظ اصالت و بالا بردن کیفیت در صنعت سوزن دوزی

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در دومین روز جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در نشست هم اندیشی با طراحان و فعالان داخلی این حوزه، موضوعات مختلف درباره حفظ، توسعه و بازاریابی سوزن دوزی بلوچ را بررسی کرد.

به گزارش ایسنا- عبدالرحیم کردی در این نشست هدف از برگزاری همه جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در منطقه آزاد چابهار را رسیدن به خروجی‌های ملموس عنوان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی برگزاری هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در چابهار را بیشتر با هدف احیای هنر و حرفه سوزن دوزی زنان بلوچ و ثبت و توسعه این هنر به عنوان یکی از صنایع اصلی قوم بلوچ اعلام کرد.

کردی در این باره اظهار کرد: سوزن دوزی به گونه‌ای در فرهنگ و زندگی مردمان بلوچستان ریشه کرده است که دختران بلوچ از سال‌های ابتدایی زندگی شأن حتی پیش از آن که با قلم و کاغذ آشنا شوند، کار با سوزن و پارچه را آغاز می‌کنند.

وی بازاریابی و تجاری سازی تولیدات سوزن دوزی زنان بلوچ را مهمترین نیاز این صنعت برای مردم این منطقه دانست و یکی از اهدافی که سازمان منطقه آزاد در برگزاری این جشنواره دنبال می‌کند را توانمندسازی زنان بلوچ در تولید لباس‌های سوزن‌دوزی عنوان کرد.

تاکید بر شناسایی و ثبت و تدوین نقوش سوزن دوزی و حکایات و فلسفه‌ای که این نقوش روایت می‌کنند، موضوعی بود که از سوی اغلب طراحان و فعالان صنعت مد و لباس در این نشست مطرح شد و بیشترین پیشنهادات و بحث این نشست را به خود اختصاص داد.

بالا بردن بار معنایی نقوش سوزن دوزی و استفاده از ترکیبات رنگ به گونه‌ای هدفمند، استفاده از پارچه‌های اصیل و ارزشمند در سوزن دوزی و همچنین به کار بردن این صنعت در صنایعی غیر از پوشاک مانند کیف، پرده، دستمال، رومیزی و دستبند موارد دیگری بودند که در این نشست برای اقتصادی کردن صنعت سوزن دوزی در جهان مطرح و مورد بحث قرار گرفت.

«ستاره اسکندری» بازیگر سینما و تلویزیون و فعال طراحی و تولید مد و لباس، در این نشست بر استفاده از هنرهای نمایشی به ویژه نمایش‌ها و هنرهای مربوط به کودکان و خردسالان برای تبیین و فرهنگ سازی استفاده از تولیدات هنری و سنتی مانند سوزن دوزی تاکید کرد.

وی در این باره افزود: هیچ چیز به اندازه هنرهای نمایشی در فرهنگ سازی و احیای هنر و سنت‌های فراموش شده یا در حال فراموشی مؤثر نیست و برای احیای سوزن دوزی و فرهنگ بلوچ در مد و لباس نیز می‌توان از هنرهایی مانند خیمه شب بازی و تولید عروسک استفاده کرد.

اسکندری همچنین قصه گویی و داستان سرایی در فرهنگ ایران را نیز در حال نابودی و فراموشی دانست و گفت: سوزن دوزی زنان بلوچ نیز جز هنرهایی است که نقوش آن نیازمند تبیین و مراقبت از طریق روایت‌ها و حکایات داستانی است.

لزوم حفظ مرز میان تولیدات صنعتی و دستی سوزن دوزی موضوعی بود که یکی دیگر از طراحان مد و لباس در این نشت مطرح کرد که مورد تأیید و تاکید دیگر فعالان این عرصه نیز قرار گرفت.

«سارا اسفندیاری» در این رابطه اظهار کرد: استفاده از صنایع دستی سوزن دوزی باید در محصولاتی انجام گیرد که مایه نزول ارزشمندی و اصالت این کار نشود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سوزن دوزي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۵۸۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کروس: بردن بازی‌های دوستانه فایده خاصی ندارد!

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی آلمان در فیفا دی ماه مارس نتایج بسیار خوبی را به ثبت رساند. آنها پس از دو شکست ناامیدکننده برابر ترکیه و اتریش در فیفا دی ماه نوامبر سال ۲۰۲۳، توانستند فرانسه و هلند را به ترتیب با نتایج ۲-۰ و ۲-۱ شکست دهند و به فرم خوبی برسند.

این فیفا دی اتفاق ویژه‌ای هم برای آلمانی‌ها در خود داشت. بازگشت تونی کروس پس از مدت‌ها خون و انرژی تازه‌ای را به رگ‌های تیم یولیان ناگلزمان تزریق کرد.

هافبک ۳۴ ساله رئال مادرید در بازی با فرانسه، علاوه‌بر ثبت یک پاس گل، عملکرد فوق‌العاده‌ای را به نمایش گذاشت و به‌عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد. او در بازی دیشب هم آمار خوبش را ادامه داد و یک پاس گل دیگر را هم ثبت کرد.

گرچه خودش معتقد است این بازی‌ها و نتایج خوب تأثیر خاصی بر روی عملکرد آنها در یورو نخواهند داشت. او پس از بازی در مورد وضعیت این روزهای آلمان گفت:«من به تیم افتخار می‌کنم. اعتمادبه‌نفسی که از بازی گذشته به دست آوردیم را همراه خودمان به این بازی آوردیم. چند ماه پیش، پس از اینکه تیم عقب می‌افتاد از هم می‌پاشید و نمی‌توانست به بازی برگردد اما در بازی با هلند این اتفاق رخ نداد. خبر خوب این است که بازی‌های بسیار خوبی انجام دادیم و نتایج خوبی گرفتیم. خبر بد این است که این بازی‌ها و نتایج هیچ امتیازی برای ما در یورو به ارمغان نخواهند آورد. در یورو همه چیز از صفر شروع خواهد شد و ما باید از ابتدا همه قسمت‌ها را بسازیم. فقط امیدوارم این اعتمادبه‌نفس الان را در یورو هم داشته باشیم.»

دیگر خبرها

  • گرامیداشت ثبت ملی سیاه دوزی و مهارت ساخت لعبتک، درمنطقه سیستان
  • تئاتر و نقش آن در بالا بردن توانایی فردی در کودکان
  • برگزاری ضیافت اندیشه در کوهدشت
  • سند مشترک تعامل فرهنگ و اقتصاد رونمایی می‌شود
  • کروس: بردن بازی‌های دوستانه فایده خاصی ندارد!
  • اقتصاد فرهنگ و هنر یکی از اولویت‌های اصلی وزارت فرهنگ است / هر فعل اقتصادی نیازمند انضمام نگاه فرهنگی است
  • از کارمندی بانک تا بالا بردن جام قهرمانی لیگ‌ برتر فوتسال
  • مراسم گرامیداشت ثبت ملی سیاه‌دوزی و لعبتک در سیستان برگزار شد
  • آثار هنرمندان صنعتگر کردستانی دارای ظرافت و اصالت بالایی است
  • اجرای موفق سیاست «درهای باز، نوآوری باز» در سازمان انرژی اتمی