Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@15:50:00 GMT

دلالت‌های سفر ظریف به لبنان

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۵۹۰۰۰

دلالت‌های سفر ظریف به لبنان

تهران- ایرنا- «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، بعد از ظهر یک‌شنبه (21 بهمن ماه) طی سفری دو روزه با هدف دیدار با مقام‌های ارشد لبنان و اعلام آمادگی تهران برای همکاری و هم‌افزایی با لبنان وارد بیروت شد.

روزنامه روزان در یادداشتی به قلم جلال چراغی کارشناس مسایل بین المللی آورده است: وی در سفر به این کشور در فرودگاه بین‌الملل «رفیق حریری» در بیروت مورد استقبال مسئولان لبنان و همچنین، سفیر جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



نکته‌ای که در سفر ظریف به لبنان نهفته است و توجه ‌ها را به خود معطوف کرد این است که این سفر پس از نه ماه از مامور شدن سعد الحریری برای تشکیل کابینه صورت گرفت. در این مدت، تشکیل کابینه لبنان با معضل سختی مواجه شده بود که گمان نمی‌رفت به‌ زودی گره آن باز شود، اما سفر محمدجواد ظریف به بیروت پس از دو هفته از تشکیل دولت لبنان و به ‌عنوان نخستین وزیر امور خارجه که به این کشور سفر می‌کند، واجد دلالت‌ های معنایی است که از جمله آنها می‌توان گفت که دولت لبنان به ‌فضل و تلاش جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده است. پیام تلویحی و زیرپوستی این سفر این است که جمهوری اسلامی ایران برای تشکیل دولت لبنان تلاش کرده است و تلاش آن نیز در نظام سیاسی لبنان که بر نظام پارلمانی استوار است و متأثر از وضعیت فرقه‌ای، اجتماعی و مذهبی خاص این کشور شامل مسیحیان، مسلمانان سنی و مسلمانان شیعه است، به موفقیت رسید.

دومین نکته‌ای که از سفر ظریف به لبنان برداشت می‌شود این است که تهران از بافت داخلی کابینه لبنان راضی و خشنود است و چه‌بسا استقبال مقام‌های ارشد لبنان از «جبران باسیل»، وزیر امور خارجه این کشور گرفته تا نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور و سران دیگر احزاب و گروه‌های این کشور از وی، خود گواهی گویا بر این مدعاست.
سومین نکته‌ای که درباره این سفر می‌توان بدان اشاره کرد این است که حزب‌الله و به همراه متحدان داخلی و خارجی خود بار دیگر حسن نیت خود را به گروه چهارده مارس متمایل به غرب و مورد حمایت عربستان سعودی، نشان داد و تأکید کرد که منافع دولت و ملت لبنان برای آنها در اولویت قرار دارد نه منافع کشور‌های منطقه.

چهارمین نکته‌ای که در سفر وزیر امور خارجه ایران به بیروت نهفته است این است که بار دیگر نشان داد که جمهوری اسلامی ایران خیرخواه لبنان است و در جهت تأمین منافع منطقه‌ای آن در برابر تجاوز گری ‌های احتمالی رژیم صهیونیستی گام بر می‌دارد و در این راستا، ظریف برای همکاری با دولت لبنان در زمینه ارائه تسلیحات نظامی به ارتش لبنان اعلام آمادگی کرد.

پنجمین نکته‌ شایان اشاره در این باره، به رویکرد‌های سیاسی عربستان سعودی در منطقه، به‌ویژه درباره لبنان مربوط می‌شود. ایران با سفر وزیر امور خارجه آن به لبنان و اعلام آمادگی برای همکاری با آن در همه سطوح، بار دیگر به احزاب و گروه ‌های لبنانی، به‌ویژه چهارده مارس نشان داد که برخلاف عربستان سعودی که از موضع فرادستی و خودخواهانه به لبنان نگاه می‌کند و حتی به خود اجازه می‌دهد که نخست‌وزیر آن را احضار و سپس بازداشت و زندانی کند، به‌دنبال تعامل محترمانه با همه گروه‌های لبنانی است و به نظر می‌رسد که این گروه‌ها نیز به این واقعیت پی برده باشند.

ششمین نکته‌ای که از این سفر برداشت می‌شود این است که نشان داد تشکیل دولت لبنان و به ‌تبع آن سفر وزیر امور خارجه ایران به آن، سبب تضعیف و تزلزل سیاست عربستان سعودی و برخی کشور‌های همراه آن، چون امارات عربی متحده درباره لبنان شد. این سفر در واقع، به‌نوعی بیانگر شکست دگربار سیاست‌های عربستان سعودی در لبنان است، سیاست‌های مبتنی بر مداخله در امور داخلی این کشور و برهم زدن بافت اجتماعی و سیاسی آن.

هفتمین نکته‌ای که از این سفر بر می‌آید، این است که این سفر همچنین نشان‌دهنده شکست سیاست‌های تحریمی آمریکا علیه ایران و به شکست کشاندن سیاست‌های آن در منطقه و به انزوا بردن تهران است. این سفر در شرایطی صورت گرفت که آمریکا تمام‌قد و تمام‌عیار با اعمال فشار‌های اقتصادی برای به زانو در آوردن جمهوری اسلامی ایران و فروکاستن از نفوذ و قدرت منطقه‌ای آن تلاش می‌کند، اما این سفر با دلالت‌های خاص خود از جمله تشکیل دولت لبنان، نشان داد که قدرت و نفوذ منطقه‌ای ایران قوی‌تر از آن است که چنین تلاش‌هایی بر آن تأثیرگذار باشد.

هشتمین نکته‌ای که از این سفر حاصل شد این است که رژیم صهیونیستی بار دیگر از تلاش‌های خود برای متقاعد کردن برخی متحدان داخلی خود در لبنان برای جلوگیری از تشکیل دولت این کشور و سپس مسئول جلوه دادن حزب ‌الله و در ورای آن جمهوری اسلامی ناامید شد و انتظار می‌رود که طی روز‌های آینده مراکز تحقیقاتی آن در مقام تحلیل و واکاوی این سفر برآیند و به این واقعیت اذعان کنند که تصورات تل‌آویو از معادلات سیاسی منطقه منطبق با واقعیت نبوده است.

نهمین نکته‌ای که می‌توان در ارتباط با این سفر بدان اشاره کرد ناظر بر مرده به دنیا آمدن کنفرانس ضد ایرانی ورشو است که آمریکا با تمام مؤلفه‌های حیثیتی و با کمک متحدان منطقه‌ای خود به‌ ویژه کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس برای برگزاری موفقیت آمیز آن تلاش می‌کند، اما سفر موفقیت‌آمیز ظریف به بیروت با مؤلفه‌ها و دلالت‌های معنایی آن، خط بطلانی بر امید‌ها و تلاش‌های آمریکا بود و این پیام را داد که کنفرانس آینده ورشو در رسیدن به اهداف خود توفیقی حاصل نخواهد کرد.

به هر روی، این سفر بار دیگر نشان داد که جمهوری اسلامی ایران بر خلاف تمام تلاش‌های آمریکا و متحدانش در منطقه، دارای نفوذ و برد سیاسی و دیپلماتیک است و بر خلاف حاکمان جوان و ناپخته برخی کشور‌ها در جهت منافع ملت‌های منطقه گام بر می‌دارد.

منبع: روزنامه روزان؛1397.11.27
گروه اطلاع رسانی **9117**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي روزنامه روزان سفر ظريف به لبنان نظام پارلماني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۵۹۰۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله پهپادی اسرائیل به یک خودرو در جنوب لبنان

رژیم صهیونیستی برای نخستین بار یک خودرو را در منطقه «الزهرانی» در جنوب لبنان هدف حمله پهپادی قرار داد و یک نفر در این حمله به شهادت رسید.

به گزارش مشرق، رژیم صهیونیستی صبح امروز سه‌شنبه یک خودرو غیرنظامی را در مسیر شهرک «عدلون» در منطقه «ابوالاسود» الزهرانی در جنوب لبنان هدف حمله پهپادی قرار داد.

خبرنگار المیادین ضمن اعلام این خبر افزود که پیکر یک شهید از خودرویی که هدف حمله پهپادی رژیم صهیونیستی قرار گرفت، خارج شده است.

وی تأکید کرد که این نخستین بار است که منطقه الزهرانی در جنوب لبنان هدف حمله رژیم صهیونیستی قرار می‌گیرد.

به‌گفته خبرنگار المیادین، نیروهای دفاع مدنی بلافاصله برای خاموش کردن آتش در پی حمله پهپادی رژیم صهیونیستی وارد عمل شدند.

رژیم صهیونیستی مدعی شده است که در این حمله یکی از فرماندهان پدافند هوایی حزب الله را به شهادت رسانده‌ است.

این حمله در حالی صورت گرفت که شب گذشته نیز مناطق یارون، جبور، طیرحرفا و علما الشعب در جنوب لبنان هدف حملات رژیم اشغالگر قرار گرفتند.

حزب الله لبنان هم صبح امروز در پاسخ این تجاوزگری‌ها، شهرک صهیونیست‌نشین «المطله» را هدف حمله قرار داد.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • جنجالی که نماینده مشهد درباره «بمب اتم» برپا کرد؛ کریمی قدوسی کیست؟
  • فردا: مصاف نخست شهرداری گرگان در خانه الریاضی
  • العهد در فینال ای اف سی کاپ
  • حکایت قالی‌ایرانی و موکت‌آمریکایی/ یادداشت تحلیلی سردبیر روزنامه البناء لبنان درباره شرایط جدید منطقه
  • حکایت قالی‌ایرانی و موکت‌آمریکایی/ ترجمه یادداشت تحلیلی سردبیر روزنامه البناء لبنان درباره شرایط جدید منطقه
  • استقبال از کتاب جدید ظریف/ وزیر خارجه سابق ایران: امیدوارم این کتاب گامی هر چند کوچک به سوی درک بهتر سیاست خارجی و بهبود جایگاه ایران در جهان باشد
  • حمله پهپادی اسرائیل به یک خودرو در جنوب لبنان
  • مقاومت منطقه معادلات جدیدی را به صهیونیست‌ها تحمیل کرده است
  • چهره منطقه پس از«طوفان الاقصی»و پاسخ تنبیهی ایران دگرگون خواهد شد
  • چرا تندروها ظریف را ترسو، واداده، وسط باز، سازشکار و فریب خورده نامیدند؟/ ایرانیان چه زندگی را انتخاب کرده اند؟ / آیا عهدنامه ترکمانچای منفی بود؟