Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@20:44:32 GMT

بیکاری و معضلی به نام دستفروشی و سد معبر!

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۵۹۲۵۹

بیکاری و معضلی به نام دستفروشی و سد معبر!

پایگاه خبری یافته در مطلبی با عنوان بیکاری و معضلی به نام دستفروشی و سد معبر! نوشت: در ابتدای باید مشخص کنم سد معبر با دست‌فروشی تفاوت دارد ، اما هر دوی این‌ها معضلی که شهر ما به شدت با آن روبرو است و علی‌الخصوص این مورد در موقع نوروز شدت می‌یابد!

در ادامه این مطلب آمده است: ‍با وجود تمامی تبعات ناخوشایند دست‌فروشی، نباید از این واقعیت چشم پوشید که عامل اصلی گسترش پدیده مذکور، ریشه در بیکاری و محدودیت موجود در فرصت‌های شغلی دارد و در صورت حل شدن معضل بیکاری، به‌تبع بخش قابل‌توجهی از این عارضه نیز رفع خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فارغ از نگرش عاطفی به موضوع، این سؤال مطرح است که برای حل این معضل چه باید کرد؟
شهر ما عموماً به علت نبود کارخانه و شرکت‌های تولیدی بر پایه دو شغل استوار است! اغلب یا مسافرکش هشتند و یا دست‌فروش!
نمی‌دانم چه بگویم این دو معضل هردو به نحوی درهم‌آمیخته‌اند که جدا کردنشان مشکل است و زمان می‌خواهد.
بر اساس قانون دست‌فروشی شغل محسوب نمی‌شود چون که صاحبان مشاغل شغلی دارای پروانه کسب علاوه بر این که پروانه کسب دریافت می‌کنند، به شهرداری هم عوارض کسب و پیشه پرداخت می‌کنند از این رو امکان قانون خاصی برای پدیده دست‌فروشی و سد معبر وجود ندارد.
در قانون راجع به دست‌فروشی هیچ اشاره‌ای نشده که این خود ضعف است اما به‌صراحت سد معبر را جرم تلقی کرده است.
حال با این وضعیت که در شهر ما حاکم است چه باید کرد؟ حق با کیست؟ با این شرایط بد اقتصادی مثلاً فلان جوان چهکار باید کند هرچند از آن طرف صاحبان مشاغل دچار زیان می‌شوند.
به نظر نگارنده دست‌فروشی نباید شغل محسوب شود چون اکنون هم بسیاری از مردم معابر و پیاده‌روها را به‌عنوان سرقفلی و ملک شخصی خود در اختیار دارند و با سهل‌انگاری متولیان کماکان در جای خود محفوظ می‌مانند!
برای حل این معضل باید فکر اساسی کرد معابر نباید جای دست‌فروشان شود تا مردم در خیابان تردد کنند!
در هر حال انتظار می‌رود نگاه و نگرش به علت‌یابی پدیده دست‌فروشی و اتخاذ تدابیر لازم برای برون‌رفت از آن، عمیق‌تر، منطقی‌تر، اصولی و کارآمدتر از گذشته شود در غیر این صورت همچنان شاهد شکست طرح‌های برخورد و جمع‌آوری دست‌فروشان خواهیم بود و اگر قرار بود روش‌های مرسوم و برخوردهای سلبی و قهری در برخورد با دست‌فروشان منتج به نتیجه شود، سال‌ها پیش شاهد مرتفع شدن این عارضه و معضل از صحنه اقتصادی و اجتماعی کلان‌شهرها بودیم.
واقعیت این است طرح مسئله و دیدن جنبه‌های دست‌فروشی در مدت‌زمان‌ کوتاهی‌ امکان‌پذیر نیست چون دست‌فروشی پدیده پیچیده‌ای است و نیاز به بررسی‌های همه جانبه دارد؛ اما در شرایط فعلی مهم‌ترین ضرورت برای ساماندهی این طیف به لزوم تعیین مکان‌هایی مشخص و جانمایی صحیح و اصولی این گروه باز می‌گردد. چرا که در صورت جانمایی اصولی فعالان عرصه دست‌فروشی، ساماندهی مطلوبی نیز بر فعالیت آن‌ها حاکم خواهد شد.
این فضا باید به‌طور موقت و روزهای خاصی باشد که اجحافی در مورد سایر درخواست‌کنندگان نباشد.
منبع: پایگاه خبری یافته
7274/6060

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي ديگر رسانه بيكاري لرستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۵۹۲۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم مشهدی‌ها از هوای پاک فقط ۲۶ روز در سال

آفتاب‌‌نیوز :

فرخ‌لقا امینی با اعلام این خبر عنوان کرد: تعداد روزهای پاک شهر مشهد در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ ، ۱۰ روز کمتر بوده است.

وی در رابطه با آمار مربوط به کیفیت هوای شهر مشهد در سال گذشته اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ شهر مشهد ۲۶ روز هوای پاک داشت، همچنین هوای شهر مشهد در سال گذشته ۲۳۶ روز قابل قبول، ۹۰ روز ناسالم برای گروه‌های حساس، ۹ روز ناسالم برای تمامی گروه‌ها و ۳ روز بسیار ناسالم بوده است.

امینی با بیان اینکه تعداد روزهای هوای پاک شهر مشهد در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، ۱۰ روز کمتر بوده است، گفت: در سال ۱۴۰۱، تعداد روزهای هوای پاک شهر مشهد ۳۶ روز گزارش شده است، کیفیت هوای سایر روزهای سال نیز، ۲۳۳ روز هوای قابل قبول، ۹۰ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۶ روز ناسالم برای تمامی گروه‌ها بوده است.

 کارشناس مسئول کاهش آلودگی هوا و تغییر اقلیم اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی بروز پدیده گرد و غبار را یکی از مهمترین دلایل افزایش آلودگی هوا در سال گذشته ذکر کرد و گفت: مشهد در سال گذشته به دلیل بروز پدیده گردوغبار یکی از کلانشهرهای آلوده کشور بود و کارگروه‌های مختلفی در این زمینه برگزار شد.

 وی ادامه داد: به طور کلی در فصل سرد سال انتظار پدیده آلودگی بیشتر است، اما در سال ۱۴۰۲ به دلیل خشکسالی‌های متوالی که اثرات آن را در مشهد دیدیم، شهر مشهد بسیار بیشتر از قبل تحت تاثیر پدیده گرد و غبار بود و علاوه بر آلودگی هوا در فصل سرد سال، بیشتر با پدیده گرد وغبار در فصل گرم سال، مواجه بودیم.

امینی افزود: در سال ۱۴۰۲ روزهای بسیار ناسالم در ماه‌های تیر، مرداد و دی بود و کیفیت هوا در این روزها با شاخص بیشتر از ۲۰۰ گزارش شده بود، همچنین، در سال ۱۴۰۱، ۶ روز هوای ناسالم داشتیم، اما در سال ۱۴۰۲ شهر مشهد ۹ روز درگیر هوای ناسالم بود.

وی با بیان اینکه شهر مشهد چه از کانون‌های داخلی و چه خارجی تحت تاثیر پدیده گرد و غبار است و نتیجه و تاثیر آن در کیفیت هوا را در سال گذشته شاهد بودیم، خاطرنشان کرد: مبارزه با عوامل آلودگی طبیعی هوا از جمله گرد و غبار زمانبر است و لازم است که پیگیری‌ها و اقدامات مستمری انجام شود که در حال انجام است و امیدواریم با همکاری دستگاه‌های متولی کیفیت هوای بهتری برای شهر مشهد در سال ۱۴۰۳ داشته باشیم.

کارشناس مسئول کاهش آلودگی هوا و تغییر اقلیم اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در رابطه با تعداد ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا در شهر مشهد گفت: در حال حاضر در مشهد ۲۳ ایستگاه سنجش کیفیت هوای داریم که ۱۲ ایستگاه متعلق به محیط زیست و ۱۱ ایستگاه مربوط به شهرداری مشهد است.

امینی در پاسخ به این سوال که هوای کدام منطقه از شهر آلودگی بیشتری دارد، توضیح داد: به طور کلی و در مجموع، عموماً مناطق شرقی و مرکزی مشهد نسبت به مناطق غربی کیفیت هوای نامناسب‌تری دارد و این الگویی است که در سال‌های قبل نیز وجود داشته است.

وی در رابطه با آمار مربوط به کیفیت هوای شهر مشهد از ابتدای سال جاری تاکنون نیز گفت: بنا بر گزارش مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی شهر مشهد، در سال جاری نیز از ابتدای سال تاکنون کیفیت هوای شهر مشهد، ۷ روز هوای پاک، ۲۰ روز قابل قبول، و ۷ روز ناسالم برای گروه‌های حساس گزارش شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • بساط دستفروشی از تئاتر شهر جمع می‌شود/ دستفروشان برای دریافت مجوز ثبت‌نام کنند
  • یک حقوقدان: دستفروشی جرم نیست، بلکه صرفاً رفتاری غیرمجاز محسوب می شود
  • توزیع ۸۵۰۰ تن آسفالت در ۶۱ معبر شهری تبریز
  • سهم مشهدی‌ها از هوای پاک فقط ۲۶ روز در سال
  • رشد اقتصادی روسیه رقم خورد
  • کشف حجاب وارداتی است!
  • ضرب الاجل یک هفته‌ای فرماندار میاندآب برای جمع آوری سد معبر
  • فرصت یک هفته‌ای به شهرداری میاندوآب برای رفع سد معبر در هسته مرکزی شهر
  • فرصت یک هفته‌ای به شهرداری میاندوآب جهت رفع سد معبر در هسته مرکزی شهر
  • معضلی که این فصل پرسپولیس را آزار داد