Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-03-28@09:28:55 GMT

افزایش عرضه در بازار مسکن شب عید

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۵۹۵۹۹

افزایش عرضه در بازار مسکن شب عید

ساعت24- بازار آپارتمان‌های مسکونی هر سال دو نوبت رونق را پشت سر می‌گذارد که یکی از این دو در تابستان همزمان با تعطیلی مدارس و دیگری در آستانه شب عید رخ می‌دهد. در چند روز اخیر نشانه‌های شروع فصلی از بازار مسکن که می‌توان از آن به‌عنوان «رونق نسبی در شرایط رکودی کنونی بازار مسکن» یاد کرد، مشهود است.

اگرچه افزایش تعداد فایل‌های عرضه‌شده در بازار معاملات مسکن از اوایل بهمن ماه آغاز شده بود، اما پس از اتمام تعطیلات چند روزه اخیر روند این افزایش تسریع شده است؛ به‌طوری که در هفته گذشته میزان مراجعه فروشندگان به بنگاه‌های ملکی برای فایل کردن آپارتمان‌های فروشی با افزایش مضاعف روبه‌رو شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  واسطه‌ها مدعی هستند خبر موفقیت عرضه‌کنندگان در فروش آپارتمان طی چند هفته اول دی ماه دهان به دهان میان مردم چرخیده و فروشندگان بیشتری راغب شده‌اند که از این امکان فصلی در بازار مسکن به نفع خود بهره ببرند. از این رو مراجعه برای فروش به بنگاه‌های ملکی در روزهای اخیر با افزایش همراه بوده است. هرچند این رشد تعداد فروشنده‌های بازار کاملا نسبی است و به معنای خروج بازار مسکن از رکود عمیق و زودهنگامی که به آن گرفتار شده است، نیست؛ اما در مقایسه با دی ماه می‌توان به رونق نسبی معاملات امیدوار بود؛ چراکه از یکسو بر تعداد فروشنده‌ها افزوده شده و از سوی دیگر با ثبات نسبی قیمتی (رشد قیمت زیر ۲درصد در بازار مسکن) از دی ماه، انتظار افزایش مراجعه خریداران به بازار نیز دور از ذهن نیست.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۵۹۵۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل کارگروه مشترک دولت و انبوه‌سازان برای رفع مشکل مسکن

نگاه از بالا به پایین و اقتصاد دستوری نتوانسته موجبات توسعه اقتصادی را فراهم آورد و تغییر نگرش بنیادی در برنامه‌های اقتصاد آب رفته را به جوی باز می‌‌گرداند. - اخبار اقتصادی -

خبرگزاری تسنیم- در حال حاضر قشر کارمند و کارگر دیگر نمی‌توانند به همین راحتی صاحب مسکن شوند و شرایط مالی و پس‌انداز اکثر مردم برای خرید مسکن مناسب نیست. کمبود نقدینگی برای خرید مسکن از 2 کانال تسهیلات بانکی و افزایش دستمزد و حقوق تحقق پیدا می‌کند . این در شرایطی است که هم‌اکنون پرداخت تسهیلات بانکی، شرایط مناسبی را برای متقاضیان مسکن فراهم نکرده است.

مادامی که تغییرات بنیادی در سیاست‌های کلان پولی و بانکی صورت نپذیرد، تداوم رکود و تورم در سال (1403) به‌عنوان بازیگر اصلی در حوزه اقتصاد کلان نقش‌آفرینی خود را نشان خواهد داد. کما اینکه تداوم این تورم و رکورد برای فعالان صنعت مسکن شرایط پیچده و سختی را ایجاد خواهد کرده است.

تولیدکننده مسکن همچون متقاضیان در بیم و هراس نوسانات بازار به سر می‌برند. رصد آمارهای موجود نشان می‌دهد بازار مسکن در وضعیت خوبی قرار ندارد و تولید مسکن مانند 10 سال گذشته سالانه حدود 350 تا 400 هزار واحد عرضه شده که نشان می‌دهد اتفاق جدیدی در این بازار رخ نداده است.

به هر حال نگاه غیرکارشناسی و تخصصی به حوزه ساخت مسکن طی 10 ساله گذشته شرایط تولید و عرضه مسکن را سخت کرد و تولید کننده بخش مسکن به شرایطی که دربازار حاکم است و ریسک سرمایه‌گذاری تن داده است.

بخش دولتی و خصوصی باور دارند که مسکن بخش مولد و پیشران اقتصاد است اما در مقام اجرا این دوبخش دیدگاه‌ها متفاوت دارند . تولید بیش از 95 درصد مسکن و ساختمان کشور را بخش خصوصی انجام می‌دهد،اما بخش خصوصی مورد کم لطفی مسئولان قرار گرفته که انتظار می‌رود در سال جاری این رویکرد با جدیت رفع شود.

در همین خصوص شوراهای شهر و شهرداری‌ها پیشران ایجاد انگیزه تورمی در حوزه مسکن به شمار می‌روند که باید قوانین جدی‌تر برای رفع این مسئله صادر شود. براساس رصد بازار مسکن افزایش عوارض صدور پروانه ساختمان شکل فاحشی به خود گرفته و در سال جاری، سال دشواری برای تولید کنندگان مسکن ایجاد خواهد کرد.

فراهم کردن فضای کسب و کار برای افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی مهم‌ترین عامل برای تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص جهش تولید با مشارکت مردم است. در همین راستا پیشنهاد می‌شود مجلس با تشکیل کارگروه مشترک با مشارکت انبوه‌سازان و بخش خصوص سیاست‌های تشویقی انگیزشی متناسب با شعار سال را برای بخش خصوصی مهیا کند.

همچنین دولت با رویکرد تحقق فرمان مقام معظم رهبری با استفاده از ظرفیت‌های موجود تشکیل کارگروه مشترک با انبوه‌سازان جهت برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت برای برون رفت از شرایط حاکم بر اقتصاد مسکن و افزایش تولید و عرضه مسکن به‌عنوان مهم‌ترین عامل ثبات درحوزه مسکن و ساختمان هدفگذاری کند.

فرمان مقام معظم رهبری دربهار 1403 کاملا شفاف و نور امید را برای بخش خصوصی کشور روشن کرده و امید است با تاسی از فرمان معظم له و با ایجاد همگرای و هم‌افزایی بین دولت و بخش خصوص اقدامات مناسب در حوزه اقتصاد و مسکن برای آبادانی ایران عزیزمان مهیا شود.

آنچه به‌نظر می‌رسد نگاه از بالا به پایین و اقتصاد دستوری که سیطره آن بر کل کشور ساری و جاری شده در شرایط کنونی نتوانسته موجبات توسعه اقتصادی کشور را فراهم آورد و تغییر نگرش بنیادی در برنامه‌های اقتصاد آب رفته را به جوی باز می‌گرداند.

فرشید پورحاجت-دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن و ساختمان ایران

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • تشکیل کارگروه مشترک دولت و انبوه‌سازان برای رفع مشکل مسکن
  • ثبات نسبی بازار طلا در روز رشد بهای طلای جهانی
  • رونق بازار مسکن در گرو افزایش و مشارکت های مردمی است
  • افزایش قیمت دلار بازار مسکن را به کدام سو می‌برد؟
  • سیگنال عجیب دلار به قیمت مسکن/ قیمت‌ جدید خانه‌های پایتخت را ببینید (+ جدول)
  • رونق بازار مسکن در گرو افزایش مشارکت‌های مردمی است
  • سیگنال عجیب دلار به قیمت مسکن
  • سیگنال عجیب دلار به قیمت مسکن/ قیمت‌ جدید خانه‌های پایتخت را ببینید + جدول
  • افزایش قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳
  • پیش بینی قیمت مسکن در سال ۱۴۰۳ / جدیدترین قیمت خانه در تهران