Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - قزوين – ايرنا – لايحه جامع انتخابات به منظور سامان بخشيدن به قوانين و مقررات پراکنده در عرصه انتخابات و حذف تفاوت‏هاي غيرضروري در فرآيندهاي برگزاري آن به مجلس شوراي اسلامي تقديم شده است.

به گزارش ايرنا تامين عدالت در حق انتخاب شهروندان، تضمين هرچه ‏بيشتر سلامت انتخابات، شفاف ساختن وظايف اجرايي و نظارتي، ساماندهي روند برگزاري انتخابات، جلوگيري از اتلاف وقت و تضييع امکانات کشور و نظام‏مند ساختن تبليغات انتخاباتي و شيوه ورود داوطلبان به عرصه انتخابات از ديگر اهداف ارايه اين لايحه به مجلس شوراي اسلامي است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در کنار اين لايحه طرح استاني شدن انتخابات نيز در مجلس شوراي اسلامي در حال بررسي است.
کارشناسان و چند تن از اعضاي احزاب فعال استان قزوين با حضور در ميزگرد ايرنا به نوآوري ها، برجستگي ها و حتي معايب اين لايحه پرداخته و نظرات خود را در خصوص آن اعلام کردند.
***تلاش براي رفع نواقص فرايند انتخابات از نقاط قوت لايحه جامع انتخابات است
معاون سازماندهي و آموزش حزب موتلفه اسلامي استان قزوين در اين ميزگرد گفت: متاسفانه قوانين و مقررات پراکنده در حوزه انتخابات و حتي نقص در قوانين انتخاباتي در دوره هاي گذشته وجود داشت و دولت با اين لايحه براي تجميع اين قوانين و رفع نواقص تلاش کرده است که بايد آن را از نقاط قوت لايحه دانست.
احمد خورگامي افزود: اين لايحه تمامي مواد قانوني و تبصره ها را در حوزه هاي مختلف جمع کرده و به يک لايحه کامل قانوني در خصوص انتخابات شوراهاي اسلامي، مجلس شوراي اسلامي و رياست جمهوري تبديل کرده است.
***هيات اجرايي انتخابات در لايحه جامع تعريف شده است
مدير مسئول نشريه هفت دي استان قزوين اضافه کرد: پيش از اين براي تشکيل هيات هاي اجرايي قبل از شروع فرايند انتخابات سازوکار مشخصي وجود نداشت و هر فرمانداري در حوزه انتخابيه خاص با توجه به سلايق سياسي خود براي انتخاب معتمدان شهري و اعضاي هيات اجرايي شهرستان اقدام مي کرد.
وي گفت:خوشبختانه در اين لايحه اعضاي هيات اجرايي مشخص شده است و اعضاي حقوقي با ترکيب وزير کشور به عنوان رييس هيات، وزير اطلاعات، دادستان کل کشور، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، رييس و نايب رييس اول وقت خانه احزاب، رييس اتحاديه‌ سراسري کانون‌هاي وکلاي دادگستري ايران، نماينده مديران مسئول مطبوعات و خبرگزاري‌ها در هيات نظارت و نماينده سازمان‌‌هاي مردم نهاد تعريف شده اند.
اين فعال سياسي اصولگرا ادامه داد:تعريف دقيق اعضاي هيات هاي اجرايي يکي ديگر از نقاط قوت لايحه است که انتخابات را از نگرش ها و سلايق سياسي و جناحي دور مي سازد و بستر توسعه عدالت اجتماعي را در انتخاب شهروندان بيشتر از گذشته فراهم مي سازد.
خورگامي اضافه کرد:در بسياري از مواقع نگرش هاي سياسي و جناحي آسيب زا بوده و ممکن است منافع فردي را بر منافع ملي ترجيح دهد در صورتي که با قالب ها و چهارچوب هاي مطرح شده در اين لايحه جلوي اين موضوع نيز گرفته خواهد شد.
معاون سازماندهي و آموزش حزب موتلفه اسلامي استان قزوين افزود: در اين لايحه نماينده رسانه ها به عنوان يک عضو در هيات هاي اجرايي انتخابات پيش بيني شده است که مي تواند به نمايندگي از افکار عمومي از برخي شبهات در فرايند انتخابات پيشگيري کرده و نظارت بيشتري بر فرايند اجراي انتخابات داشته باشند.
وي افزود:همچنين در اين لايحه در ساير بخش ها مانند نحوه نظارت بر تبليغات و ... کميته و کارگروه با اعضاي حقوقي پيش بيني شده است که قطعا در جلوگيري از تخلفات انتخاباتي براي جلب افکار عمومي موثر خواهد بود.
اين فعال حزبي پيش بيني کميته نظارت بر تبليغات را از نقاط قوت لايحه دانست و افزود: تصويب اين قانون از اعمال سلايق سياسي در فرايند انتخابات جلوگيري خواهد کرد و زمينه برخورد با تخلفات انتخاباتي و جمع آوري تبليغات و بنرهاي متخلفان و ... را هنگام انتخابات فراهم مي سازد.
خورگامي با اشاره به ديگر نقاط قوت اين لايحه، اضافه کرد: در لايحه جامع انتخاباتي رييس و نايب رييس اول وقت خانه احزاب به عنوان اعضاي هيات اجرايي مشخص شده اند و در واقع اين اقدام مفيد در مسير اهميت دادن به جايگاه و کارکرد احزاب و جلوگيري از کمرنگ شدن نقش احزاب و تحزب در جامعه است.
وي با بيان اينکه بايد تحزب در جامعه نهادينه شود و اين لايحه براي پررنگ کردن نقش احزاب در جامعه تلاش کرده است، افزود: احزاب ضربه گير نظام هستند و مي توانند به جاي اشخاص پاسخگوي عملکردها در دوران تصدي مسئوليت ها باشند که خوشبختانه اين لايحه در راستاي تقويت جايگاه احزاب حرکت کرده است.
*** عدالت اجتماعي در انتخاب شهروندان از نوآوري هاي لايحه جامع انتخاباتي است
اين فعال حزبي اضافه کرد: با آسيب شناسي انتخابات مي توان اذعان کرد که پول و ثروت در دوره هاي گذشته انتخابات نقش اساسي را در فرايند آن ايفا مي کرد در حاليکه اين لايحه تلاش کرده است با بستر سازي مناسب و پيش بيني کميته هاي ساماندهي تبليغات انتخابات زمينه عدالت اجتماعي را در انتخاب شهروندان فراهم سازد.
خورگامي اضافه کرد:در دوره هاي گذشته انتخابات به دليل نبود قانون نظام مند، حجم و ميزان تبليغات براي داوطلبان مشخص نشده بود و هر کس که به جريان زر و زور و ثروت وابستگي بيشتري داشت در جلب آرا نيز موفق تر بود.
وي گفت: يکي از اثرات اجراي اين لايحه جامع انتخابات رفع تبعيض ها و گسترش عدالت اجتماعي است.
عضو حزب موتلفه اسلامي استان قزوين اضافه کرد: اين لايحه قانوني با ايجاد يک رويه ثابت و قانونمند در انتخابات و اجراي صحيح آن به گسترش عدالت اجتماعي کمک مي کند هرچند که ماده مجزا و خاصي در اين خصوص در لايحه نيامده است.
***صيانت از آرا و توجه به حق الناس از نوآوري هاي لايحه است
اين فعال سياسي اضافه کرد:در اين لايحه به برگزاري الکترونيکي انتخابات اشاره شده است که نقش بسيار مهمي در صيانت از آرا و توجه به حق الناس ايفا مي کند.
خورگامي يادآور شد:همچنين لايحه به فراهم کردن زمينه هاي لازم براي تبليغات يکسان نامزدها در صدا و سيما و بهره گيري عادلانه از امکانات دستگاه هاي دولتي و عمومي اشاره کرده است که نقش موثري در شناخت کانديداها و آگاهي از برنامه هاي آنها و زمينه سازي براي تحقق عدالت اجتماعي در انتخاب شهروندان خواهد داشت.
وي با بيان اينکه در اين قانون حتي وظايف شوراي نگهبان و هيات نظارت نيز پيش بيني شده است، افزود: طبق اين لايحه اگر يک عضو هيات نظارت موارد قانوني و مسئوليت هاي خود را رعايت نکند نسبت به جايگزيني وي اقدام خواهد شد و تمامي اين موارد به اجراي صحيح و دقيق فرايند انتخابات منجر مي شود.
***موافق طرح استاني شدن انتخابات نيستيم
خورگامي با اشاره به طرح استاني شدن انتخابات افزود:در اين طرح اهدافي ذکر شده است که نه تنها محقق نمي شود بلکه ممکن است عکس آنها تحقق يابد.
وي اضافه کرد: در اين طرح نقش احزاب تقويت مي شود ولي بايد ديد چند حزب در شهرستان ها داراي دفاتر يا شعبه هستند؟
اين فعال سياسي گفت: در حالت فعلي انتخابات با مشارکت گسترده اقوام و قبايل به خاطر حساسيت هاي قومي و قبيله اي در انتخابات مواجه هستيم اما در صورت استاني شدن انتخابات ممکن است اين ميزان مشارکت کاهش يابد.
وي گفت: در طرح استاني شدن انتخابات هزينه هاي انتخاباتي افزايش مي يابد و همين موضوع موجب مي شود بسياري از نخبگان به دليل نداشتن پول و حامي مالي از گردونه انتخابات حذف شوند.
خورگامي اضافه کرد: از سوي ديگر با تصويب استاني شدن انتخابات حوزه هاي کاري يک نماينده گسترده مي شود و عملا سرکشي از شهرستان ها و روستاهاي حوزه انتخابيه بسيار دشوارتر شده و تداخل در وظايف نمايندگان نيز اتفاق مي افتد.
***لايحه جامع و طرح استاني شدن انتخابات بيشتر بررسي شوند
رييس حزب نداي ايرانيان شعبه قزوين نيز در اين ميزگرد گفت: متاسفانه 2 موضوع لايحه جامع انتخابات و طرح نمايندگان مجلس شوراي در خصوص استاني شدن انتخابات با هم مطرح شده اند و ظاهرا اين دو موضوع در نقطه اي به هم مي رسند.
مهران قاسمي افزود: به نظر مي رسد که در تصويب لايحه و طرح نبايد با عجله اقدام شود هرچند تمايلاتي در مجلس وجود دارد که طرح استاني شدن انتخابات تا پايان اسفندماه سال جاري تصويب شود.
وي با بيان اينکه هنوز مجلس شوراي اسلامي به لايحه جامع انتخابات ورود نکرده است، اضافه کرد: اگر لايحه جامع انتخابات و طرح استاني شدن انتخابات به دوره بعدي انتخابات نمي رسيد و 2 گروه کارشناسي دولت و مجلس با هم اين دو موضوع را بررسي و تنظيم مي کردند بهتر بود.
قاسمي تصريح کرد:موضوع استاني شدن انتخابات در لايحه جامع انتخابات ديده نشده و اگر قرار است طرح استاني شدن انتخابات در مجلس شوراي اسلامي تصويب شود، لايحه جامع انتخابات ابتر مي ماند.
اين فعال سياسي اصلاح طلب يادآور شد:ابتداي امر بايد تکليف طرح و لايحه مشخص شده و با هم تجميع شوند تا کار متناقضي در خصوص انتخابات و سياست گذاري آن صورت نگيرد.
وي با تاکيد بر ضرورت به روز رساني قوانين و مقررات به ويژه در عرصه انتخابات، افزود: بسيار واضح است که انتخابات و هر اقدام سياسي، اقتصادي و اجتماعي نيازمند به روز شدن هستند آنچنانکه انسان ها بايد به اقتضاي روز به سياست گذاري ها و رويکردهاي جديدي وارد شوند.
قاسمي با بيان اينکه انتخابات نقطه اتکا جمهوري اسلامي است، گفت: ايران خود را دموکراتيک ترين کشور منطقه مي داند و بايد طبق اين عنوان براي به روز رساني قوانين و مقررات، رفع نقاط ضعف در فرايند انتخابات و جلوگيري از هزينه ها و تبليغات انتخاباتي اقدام نمايد.
رييس حزب نداي ايرانيان شعبه قزوين افزود: هيچ ترديدي وجود ندارد که به ساختار و مولفه هاي جديد براي برگزاري انتخابات شوراهاي اسلامي، مجلس شوراي اسلامي و رياست جمهوري نيازمند هستيم و لايحه انتخابات که از سوي دولت مطرح شده است به اين سمت پيش مي رود.
قاسمي ادامه داد:بايد در بررسي طرح هاي انتخاباتي تمامي ارگان ها،افراد موثر و کارشناسان مرتبط حضور يابند تا طرحهاي کامل و جامع و با نواقص کمتر در اين زمينه تصويب شوند.
اين فعال سياسي اضافه کرد:در بررسي لايحه جامع انتخابات نيز بهتر است ابتداي امر کارشناسان دولت، شوراي نگهبان، وزرات کشور و مجلس شوراي اسلامي با هم جلسه مشترک برگزار کنند تا در نهايت قانوني پخته و با موانع کمتر در اجرا داشته باشيم.
***طرح الکترونيکي کردن انتخابات از نقاط قوت لايحه است
وي با اشاره به نقاط قوت لايحه، اضافه کرد:موضوع الکترونيکي کردن انتخابات و پيش بيني فرايندهاي زيرساختي در اين لايحه اشاره شده اند که مي توان آنها را از نقاط قوت لايحه دانست.
اين فعال سياسي گفت: هرچقدر بتوانيم انتخابات را از هزينه هاي گزاف تبليغاتي خارج کرده و در خصوص شفاف سازي هزينه هاي انتخاباتي اشخاص، گروه ها و جريان هاي انتخاباتي کار کنيم موثرترين گام براي مردم برداشته شده است.
***لايحه، شفاف سازي فرايندهاي انتخاباتي را در دستور کار قرار داده است
قاسمي با بيان اينکه انتخابات هميشه حاشيه هايي داشته و افرادي معترض بوده اند، يادآور شد: شفاف سازي سيستم ها و الکترونيکي کردن انتخابات نقش موثري در کاهش حاشيه هاي انتخاباتي دارد و جامعه را به سمت افزايش اعتماد به دستگاه هاي حاکميتي سوق مي دهد.
وي با تاکيد بر الکترونيکي کردن انتخابات، افزود: من به عنوان يک شهروند معتقد هستم که در انتخابات مختلف ايران اسلامي هيچ گونه تقلبي صورت نمي گيرد ولي در فرايندهاي انتخاباتي ممکن است تخلفاتي صورت گيرد.
قاسمي گفت: بايد فرايندهاي انتخاباتي در جامعه شفاف سازي شوند و لايحه جامع انتخابات به سمت شفاف سازي فرايندهاي انتخابات پيش مي رود.
اين فعال سياسي ادامه داد:جلوگيري از هزينه هاي ميلياردي براي تبليغات انتخاباتي،شفاف سازي منابع و ماخذ هزينه ها در فرايند انتخابات، بررسي حاميان نامزدها و سلامت آنها و جلوگيري از ورود پولهاي کثيف به فرايند انتخابات نيز در اين لايحه اشاره شده اند که بايد آنها را از نقاط قوت لايحه دانست.
وي با بيان اينکه متاسفانه در اجراي قوانين مشکل داريم، گفت: دستگاه ها، نهادها و ارگان هاي مختلف به شکل جزيره اي به قوانين نگاه مي کنند و همين موازي کاري و نگاه جزيره اي به سيستم آسيب زده و مانع اجراي صحيح قوانين مي شود.
قاسمي تاکيد کرد: الکترونيکي کردن انتخابات، چابکسازي سيستم، به کارگيري نيروهاي متخصص و قانون نويسان متبحر مي تواند کمک کند تا در نهايت شاهد اجراي قوانين تصويب شده به شکل کامل و صحيح باشيم.
***لايحه جامع انتخابات با رويکرد اصلاح قوانين تدوين شده است
دبير حزب اسلامي کار استان قزوين نيز در اين ميزگرد گفت:لايحه جامع انتخابات با رويکرد اصلاح و بهسازي فرايندهاي انتخاباتي کشور تهيه و تدوين شده است و در واقع گامي رو به جلو براي رفع نقاط ضعف و آسيب هاي انتخاباتي در کشور محسوب مي شود.
مصطفي جولاده نيکو افزود: انتخابات بعد از انقلاب اسلامي به نقطه اتکاي کشور جمهوري اسلامي تبديل شده و آمار بسيار بالاي برگزاري انتخابات رياست جمهوري، مجلس شوراي اسلامي، شوراهاي اسلامي شهر و روستا و خبرگان رهبري مويد اين موضوع است.
وي اضافه کرد:متاسفانه در فرايندهاي برگزاري انتخابات نيز طي 40 سال بعد از انقلاب اسلامي همواره نقاط قوت و ضعفي وجود داشته و در واقع اين لايحه با آسيب شناسي انتخابات گذشته براي رفع نقاط ضعف تدوين شده است.
اين فعال اصلاح طلب اضافه کرد:ورود پول هاي کثيف به فرايند انتخابات، جذب آرا از طريق پول پاشي، صرف هزينه هاي گزاف،تخلف در فرايند انتخابات و اعمال سليقه هاي سياسي در مسير انتخابات از جمله اين آسيب ها هستند که در لايحه جامع انتخابات به همه آنها اشاره شده است.
***الکترونيکي کردن انتخابات راهکار ارتقاي صيانت از آراي مردمي
دبير حزب اسلامي کار استان قزوين اضافه کرد:يکي از نقاط قوت لايحه مطرح کردن برگزاري الکترونيک انتخابات است که قطعا نقش موثري در کاهش شکايت هاي انتخاباتي و ارتقاي صيانت از آراي مردمي ايفا مي کند.
وي اضافه کرد: به هرحال در همه جاي جهان و تمامي انتخابات ها حواشي و ضعف هايي در روند برگزاري انتخابات وجود دارد و خوشبختانه با پيش بيني هاي صورت گرفته در لايحه براي رفع اين نقاط ضعف اقدام شده است.
***لايحه جامع انتخابات جايگاه احزاب را در جامعه تقويت کرده است
وي با بيان اينکه عده اي فعال نبودن احزاب را در سطح کشور مطرح مي کنند، افزود: قانون اساسي کشور انتخابات را به رسميت مي شناسد و به دموکراسي پايبند است بنابراين بايد احزاب نيز در جامعه جايگاه خود را به دست آورند.
جولاده گفت: مجلس شوراي اسلامي بدون حزب نمي تواند پاسخگوي نيازهاي جامعه باشد و در صحنه سياست به خوبي نقش ايفا کند.
اين فعال سياسي اضافه کرد:خوشبختانه لايحه جامعه انتخابات زمينه فعال سازي احزاب را پيش بيني کرده و با قرار دادن احزاب در هيات هاي اجرايي براي جايگاه و کارکرد آنها ارزش قايل شده است.
***استاني شدن انتخابات در راستاي برقراري دموکراسي است
جولاده نيکو اضافه کرد: استاني شدن انتخابات يکي از اساسي‌ترين اقدامات در راستاي برقراري دموکراسي است و نمايندگان را از نگاه محلي به حوزه هاي انتخابيه خود خارج کرده و بعد وسيع تري به اقدامات آنها مي دهد.
دبير حزب اسلامي کار استان ادامه داد: با استاني شدن انتخابات بايد احزاب شناخته شده اي در جامعه شکل بگيرند که بتوانند افراد مورد نظر خود را شناسايي کرده و به عنوان نامزدهاي نهايي براي ورود به مجلس شوراي اسلامي به جامعه معرفي کنند.
وي اضافه کرد: استاني شدن انتخابات گامي براي گسترش وظايف شوراها در مناطق است و البته اين کار سختي است که بايد کم کم به اين سمت پيش رفت.
6101
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۵۹۷۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

️آسمانی شدن مادر شهید در سامان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، مدیر کل بنیاد شهید و امو ایثارگران استان گفت: مرحومه فاطمه عشقی زاده سامانی مادر شهید بهنام صحرانشین دعوت حق را لبیک گفت و به دیدار فرزند شهیدش شتافت.
عسگری افزود: شهید بهنام صحرا نشین دهم شهریور ۱۳۴۸ در شهر سامان متولد شد.
وی دانش آموز سوم راهنمایی بود که از سوی بسیج در جبهه حضور یافت و در سی و یکم تیرماه ۱۳۶۵ در جزیره مجنون عراق بر اثر اصابت ترکش به گردن و کمر شهید شد.
مزار وی در گلزار شهدای زادگاهش قرار دارد.

دیگر خبرها

  • مراکز هسته ای کشور در امنیت کامل هستند
  • کاهش درآمدهای مالیاتی به میزان ۸۵ همت در بخش دوم بودجه ۱۴۰۳
  • جهاد اسلامی: اکنون با قوانین جدیدی در رویارویی با اسرائیل مواجه هستیم
  • پاسخ ایران به اسرائیل دقیق و هوشمندانه بود
  • تقدیر مردم رشت از سپاه پاسداران با اهدای گُل
  • لایحه تجارت پس از ۲۰ سال در مجلس یازدهم تعیین تکلیف شد
  • ️آسمانی شدن مادر شهید در سامان
  • تعیین تکلیف لایحه تجارت پس از ۲۰ سال
  • تعیین تکلیف لایحه تجارت پس از ۲۰ سال در مجلس یازدهم
  • اولویت مجلس دوازدهم معیشت و اقتصاد خواهد بود