Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-24@04:15:32 GMT

انتشار گزارشی در روزنامه لوموند درباره علی‌محمد مودب

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۶۱۰۴۶

انتشار گزارشی در روزنامه لوموند درباره علی‌محمد مودب

به گزارش خبرگزاری مهر، همزمان با چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی، روزنامه فرانسوی «لوموند» در گزارش‌گفتگوی مفصلی به شعر و زندگی علی‌محمد مودب به عنوان «یکی از شاعران مهم امروز ایران» پرداخته است. 
در این مطلب با اشاره به اهمیت شعر در جامعه ایرانی و  همه طبقات اجتماعی آمده است که «آیت‌الله [امام] خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی خود شاعر بود و غزل (شعر عاشقانه) می‌سرود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او از واژگانی همچون می و مستی و عشق در معنای استعاری کلمات بهره می‌گرفت... مودب نیز شاعری است که برای جمهوری اسلامی و پیش از آن برای انقلاب اسلامی شعر می‌سراید. او خود شاهد وقوع انقلاب در سال 1979 میلادی بود.

این روزنامه افزوده است: وقتی با مودب چشم در چشم می‌شوی، او کلمات را آرام و جویده ادا می‌کند و هنگام حرف زدن سرش را پایین می‌اندازد. اما وقتی اشعار خود را، -با تأکیدی که بر ایرانیان تأثیر می‌گذارد-، دکلمه می‌کند، مودب توفان به پا می‌کند.

لوموند سپس با اشاره به «ادبیات متعهد ژان پل سارتر» از قول علی‌محمد مودب ذکر کرده است: منبع الهام من قرآن کریم است [و نه آثار سارتر].

این روزنامه فرانسوی سپس به سال‌های ابتدایی سرایش مودب پرداخته است و نوشته است که او در ابتدا اشعار خود را در روزنامه‌های جام جم و قدس منتشر می‌کرد و  در ادامه به سبک شعری این شاعر اشاره کرده است و می‌نویسد:  اغلب اشعار او بدون قافیه است و بنابراین مودب شاعری است که به جریان مدرن شعر ایران تعلق دارد.

این مطلب روز یک‌شنبه، دهم فوریه در صفحه هشت این روزنامه و همزمان با سالگرد انقلاب اسلامی منتشر شده است.

کد خبر 4543238 حمید نورشمسی

منبع: مهر

کلیدواژه: شعر موسسه شهرستان ادب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۶۱۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعاهای اسرائیل درباره آنروا در گزارشی مستقل رد شد

یک تحقیق مستقل از آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی موسوم به آنروا  به ریاست «کاترین کولنا» وزیر خارجه سابق فرانسه، ادعاهای اسرائیل درباره این نهاد را رد کرد.

به گزارش مشرق از مقر سازمان ملل در نیویورک، نتایج تحقیق مستقل از آنروا که امروز دوشنبه به وقت محلی اعلام شد، نشان دهنده "بی طرفی» این نهاد بین المللی است و می گوید که اسرائیل مدرکی برای ادعاهای خود در مورد برخی از کارکنان این آژانس ارائه نکرده است.

این گزارش می افزاید: آنروا همچنان "غیر قابل جایگزین و اجتناب ناپذیر" است.

این گروه تحقیق در پی ادعاهایی که اسرائیل در ژانویه مبنی بر احتمال مشارکت ۱۲ کارمند آنروا در حملات حماس در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ مطرح کرد، ایجاد شد. در هفته های بعد، بسیاری از کشورهای حامی مالی آنروا حدود ۴۵۰ میلیون دلار کمک های خود به این سازمان را تعلیق یا متوقف کردند.

از آن زمان بسیاری از این کشورها از جمله سوئد، کانادا، ژاپن، اتحادیه اروپا، فرانسه و غیره کمک های مالی را از سر گرفته اند, اما کشورهایی چون آمریکا و انگلیس این کار را نکرده اند. کنگره آمریکا ماه گذشته قانونی را تصویب کرد که از کمک مالی آمریکا به آنروا تا مارس ۲۰۲۵ جلوگیری می کرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد اخیرا گفت که توقف این کمک ها به ارگان اصلی کمک‌رسانی در غزه در حالی صورت می‌گیرد که ماه‌ها عملیات نظامی اسرائیل این منطقه را به یک "جهنم بشردوستانه تبدیل کرده است"، و ۲.۳ میلیون نفر آن به غذا، آب و خدمات پزشکی و سرپناه نیاز مبرم پیدا کرده اند.

تیم مستقل سازمان ملل وظیفه ارزیابی «بی طرفی کامل آنروا » را دارد. دبیرکل سازمان ملل این گروه را ایجاد کرد.

این تحقیق می گوید که «مسائل مربوط به بی‌طرفی آنروا همچنان ادامه دارد.» در مثال این بی طرفی، به مواردی از اشتراک‌گذاری پست‌های سیاسی مغرضانه کارکنان در رسانه‌های اجتماعی و استفاده از تعداد کمی از کتاب‌های درسی با «محتوای مشکل‌ساز» در برخی از مدارس آنروا اشاره شده است.

«کاترین کولونا» وزیر خارجه فرانسه و رئیس این هیات تحقیق روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در نیویورک گفت: باید بازرسی های بیشتری از کار آنروا توسط سازمان ملل انجام شود. کار آنروا باید محافظت و مورد احترام قرار گیرد.

او تصریح کرد: محتوای برنامه های درسی ارائه شده در مدارس آنروا باید مورد بازنگری قرار گیرد، به ویژه بخش هایی که خواستار خشونت هستند.

رئیس هیات تحقیق مستقل از آنروا ادامه داد: توصیه های موجود در بررسی ما برای اصلاح قانون کار آنروا که به سال ۱۹۹۰ بازمی گردد بسیار مهم است. اجرای توصیه های مندرج در گزارش ما به تقویت کار آنروا کمک می کند.

دیگر خبرها

  • همایش جهاد تبیین در شهرکرد
  • انقلاب اسلامی یک قاعده جدیدی در جهان ایجاد کرده است
  • انتشار برای نخستین بار| سروده رهبر انقلاب و روایت ایشان از «وعده صادق»
  • ادعاهای اسرائیل درباره آنروا در گزارشی مستقل رد شد
  • انقلاب اسلامی قاعده جدیدی در جهان ایجاد کرده است
  • فیلم| اگر جنگ فراگیر شود پدافند اسرائیل از کار می‌افتد
  • واکنش‌ها به ال‌کلاسیکو: همه چیز تمام شد (عکس)
  • بزرگداشت سردار شهید سید محمد حجازی و سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درشهرستان کرخه خوزستان برگزار شد
  • ایران قدرت جهانی
  • رمز موفقیت سپاه مقابله با تهدیدات دشمن است