Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-25@21:33:21 GMT

خاطره جمعه سیاه در تبریز زنده شد

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۶۱۰۸۰

خاطره جمعه سیاه در تبریز زنده شد

مشکل آنتن دهی گوشی های تلفن همراه و عدم دسترسی به اینترنت در روزهایی که ورزشگاه یادگار امام مملو از تماشاگر می شود، یکی از معضلات جدی فوتبال آذربایجان به شمار می رود.

به گزارش گروه ورزشی قدس آنلاین، تیم تراکتورسازی در شرایطی موفق به شکست دادن استقلال در تبریز شد که بیش از هفتاد هزار نفر تماشاگر برای تماشای این بازی در ورزشگاه یادگار امام شهر تبریز حضور یافته بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مطابق آن چه که بارها تجربه و دیگر به یک عادت تبدیل شده، از یک ساعت مانده به آغاز بازی بزرگ هفته هجدهم، حاضرین در ورزشگاه اعم از تماشاگران، مسئولین برگزاری مسابقه و اصحاب رسانه با مشکل بزرگی به نام مشکل آنتن دهی گوشی های تلفن همراه و عدم دسترسی به اینترنت مواجه بودند. این معضل بزرگ که کار برای اصحاب رسانه در جهت پوشش آنلاین اتفاقات بازی را غیر ممکن کرده بود باعث شد تا بار دیگر خاطره تلخ "جمعه سیاه فوتبال آذربایجان" در اذهان تداعی شود.

دکل مخابراتی BTS، متهم ردیف اول

با بررسی های انجام شده توسط خبرنگار ورزش سه در تبریز، این نکته به اثبات رسید که مشکلات سخت افزاری در به وجود آمدن مشکل آنتن دهی گوشی های تلفن همراه و عدم دسترسی به اینترنت نقش اصلی را ایفا می کند. در بازی روز جمعه ۲۷ بهمن ماه که در ورزشگاه یادگار امام برگزار شد، مطابق آن چه که عملا آن را مشاهده کردیم، هر گونه تماس از درون ورزشگاه به بیرون و دریافت تماس از بیرون به درون ورزشگاه دچار اختلال شده بود. در چنین شرایطی، امکان برقرار ارتباط اینترنتی از ورزشگاه نیز وجود نداشت. در حال حاضر تنها یک دل مخابراتی BTS برای ورزشگاه یادگار امام شهر تبریز تعبیه شده که در بازی هایی که با حضور بیش از ۲۰ هزار نفر تماشاگر برگزار می شود کار را دشوار و در بازی هایی با حضور بالای ۵۰ هزار نفر، کار را عملا غیر ممکن می کند.

تعریفی کوتاه از BTS


BTSهمان فرستنده و گیرنده های کوچکی هستند که در نقاط مختلف شهرنصب می شوند و به کمک آنها مشترکین آنتن دهی می شوند. برای داشتن یک لینک باید فرستنده بی تی اس را هم فرکانس با گیرنده گوشی و گیرنده بی تی اس را هم فرکانس با فرستنده گوشی تنظیم کرد. بنابراین وقتی ما در حال مکالمه با گوشی موبایل هستیم؛ پیامک می ‌زنیم و از اینترنت موبایل استفاده می‌کنیم از طریق یک ایستگاه BTS به شبکه موبایل سراسری متصل شدیم. هرچه ‌قدر تعداد آنتن‌ها و ایستگاه‌های BTS در یک منطقه بیشتر باشد، پوشش‌ دهی شبکه موبایل بهتر و سریع ‌تر خواهد بود.

معضل بزرگ اصحاب رسانه و مسئولان برگزاری

پیشرفت تکنولوژی و ایجاد رقابت در پوشش سریع و لحظه ای رویدادهای مهم، این ضرورت را ایجاد می کند که بستر سخت افزاری لازم برای انتقال داده ها از محل برگزاری رویدادها فراهم باشد. زمانی که ارتباط تلفنی و به دنبال آن ارتباط اینترنتی حاضرین در ورزشگاه مختل می شود، تخقق ضرورت یاد شده نیز با اختلال مواجه شده و به غیر ممکن میل می کند. در بازی تراکتورسازی و استقلال در تاریخ ۲۷ بهمن ماه شاهد چنین اختلالی بودیم. خبرنگاران حاضر در ورزشگاه از ارسال خبرهای خود چه به صورت تلفنی و چه به صورت اینترنتی ناتوان بودند و اینترنت وای فای محدود ورزشگاه تنها حامی آنها در شرایطی بود که آنتن تلفن های همراه شان به خواب زمستانی رفته بود. از سویی دیگر، عکاسان حاضر در ورزشگاه نیز در چنین شرایطی، از ارسال تصاویر لحظه ای و حساس بازی ناتوان بودند و در چنین شرایطی، اطلاع رسانی لحظه ای و سریع این بازی مهم به کندترین شکل ممکن انجام شد. مسئولان برگزاری مسابقه نیز در چنین شرایطی مشکل مشابهی را داشتند. البته خوش شانس بودیم که اتفاق ناگواری در ورزشگاه رخ نداد که بار دیگر شاهد یک جمعه تلخ دیگر در یادگار امام باشیم.

خاطره جمعه تلخ فوتبال آذربایجان زنده شد!

در روزی که تراکتورسازی یک برد شیرین مقابل استقلال به دست آورد، خاطره تلخ روز جمعه ۲۵ اردیبهشت سال ۹۴ برای حاضرین در ورزشگاه یادگار امام زنده شد. در این روز تلخ، قطع ارتباطات تلفنی و اینترنتی در داخل ورزشگاه باعث شد تا اطلاع رسانی از داخل به خارج و از خارج به داخل ورزشگاه به موقع صورت نگرفته و اتفاقات ناگواری به وجود بیاید. روز جمعه ۲۸ بهمن ماه سال ۹۷ نیز چنین شرایطی در ورزشگاه یادگار امام حکمفرما بود.

تجربه را تجربه کردن خطاست



فوتبال آذربایجان یک بار از سوراخی که در مورد آن صحبت کردیم به شدت گزیده شده است. همه می دانیم که تجربه را تجربه کردن خطاست. بیش از سه سال از حادثه تلخ اردیبهشت ماه سال ۹۴ که از آن با نام "جمعه سیاه" یاد می شود، می گذرد اما مشکلات همچنان پابرجاست و هیچ تدبیری برای حل آنها اندیشیده نشده است. با توجه به شرایطی که تیم تراکتورسازی در لیگ هجدهم دارد، این تیم را باید جزو مدعیان اصلی قهرمانی بدانیم. هر چه به روزهای پایانی لیگ برتر نزدیک تر شویم، حساسیت بازی ها بیشتر خواهد شد. ورزشگاه یادگار امام نیز مطابق آن چه که دیگر همه به آن عادت کرده ایم، در بازی های خانگی تراکتورسازی پر از تماشاگر خواهد شد. با کنار هم گذاشتن، حساسیت بازی های تراکتور و پر شدن ورزشگاه یادگار امام در بازی های خانگی تراکتورسازی در صورتی که مشکل برقراری تماس و نبود اینترنت در این ورزشگاه حل نشود، هر لحظه ممکن است تجربه تلخ آن روز کذایی بار دیگر در فوتبال آذربایجان تکرار شود. پس چه خوب است که در این روزهای باقی مانده، مسئولین امر با اندیشیدن تدابیر لازم و فراهم نمودن بسترهای سخت افزاری و نرم افزاری لازم، مشکل یاد شده را برای همیشه حل کنند.

منبع: ورزش۳

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: استقلال تراکتورسازی تبریز لیگ برتر ورزشگاه یادگار امام تبریز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۶۱۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منادی شفاف سازی در تولیت

فقیه  مجاهد  مرحوم آیت الله حاج شیخ مسلم ملکوتی سرابی ( رضوان الله تعالی علیه )  از نادرترین شخصیت ها  در نظام جمهوری اسلامی ایران است که طی 14 سال امامت جمعه و نمایندگی امام و رهبری در آذربایجان و تبریز عملکرد شفافی از خود به یادگار گذاشت  او در  حراست و امانت داری از بیت المال و استفاده آن در امور شخصی نهایت احتیاط و پرهیز  را بکار می گرفت ، چنانکه پیشتر نوشتیم در این مدت حتی یک مورد به مسافرت تفریحی و زیارتی نرفت.

در آستانه چهارم اردیبهشت ، دهمین سالروز عروج معنوی این مرجع راستین بر آن شدیم مروی بر وقف نامه ایشان پیرامون موقوفات مصلی امام خمینی تبریز داشته باشیم که  در صداقت و شفاف سازی می تواند  اسوه و الگوی کم نظیر برای همه متولیان و کارگزاران نظام باشد.

آیت الله ملکوتی در طول 14 سال امامت جمعه ( 1360 تا 1374 ) با کمک مالی خیرین منطقه و همکاری بعضی ادارات و نهاد ها اقدام به تهیه  34 مورد ، شامل : اجاره روستای سیسان  ، خرید قطعات هکتاری زمین  و باغ  در مناطق مختلف تبریز ، سرد رود ، ممقان ، مارالان ، اِلخیچی ، گوگان  و... ، تأسیس کتابخانه و خرید کتاب ، تأسیس  میدان تره بار، پاساژ تجاری ، گاراژ مسافربری حُر، کارخانه بتن سازی ( بچینگ ) و... که جزئیات همه را در ذیل هر کدام گزارش کرده  و همه را وقف مصلی امام خمینی تبریز نموده است. البته روشن است که در این وقف نفس مصلی موضوعیت ندارد و همه اینها در جهت رفاه حال نمازگزاران و ارائه خدمات دینی ، درمانی ، فرهنگی و غیره به توده مردم است ،

 

متن کامل این وقف نامه در تابستان 1376 ، شماره 18 مجله « وقف میراث جاودان »  در 12 صفحه ( از 46 تا 57 ) به چاپ رسیده  و هم اکنون فایل آن نیز در فضای مجازی قابل دسترسی می باشد و مطالعه آن به همه ، خصوصا به محققان و پژوهشگران و بالاخص به مسئولان و کارگزاران توصیه می شود.

در این فرصت به متن بخشی از این وقف نامه که توسط آیت الله ملکوتی نوشته و تنظیم شده مرور می کنیم :

  ۱- با این که ایشان از سوی امام خمینی اجازه ویژه در مصرف وجوه شرعی داشته ، اما به تصریح خود ، از آن در این مورد استفاده نکرده و می نویسد : « باید معلوم شود در تهیه این املاک و اموال از سهم امام علیه السلام استفاده نشده است ، مگر در بعضی موارد خاص به اقتضای ضرورت به عنوان قرض ، مبلغی برداشته شده  که مدارک و اسناد آن در بایگانی موجود است که باید پرداخته { عودت داده } شود.

۲- وی در بخش دیگر آن می نویسد: « استفاده از این موقوفاتِ  مسجله و مندرجه در این وقف نامه در غیر جهت وقفِ مذکور در آن ( مصلی امام خمینی ) به هیچ وجه جایز نیست کما این که تبدیل این موقوفات  و تملیک آنها به هیچ نحوی از انحاء در غیرموارد استثناء شده ، مشروعیت ندارد و همچنین تبدیل خود وقف و لو به نوع دیگر از وقف و تغییر عنوان آن  از عنوان  موقوفه مصلای امام خمینی  و از موقوفات عبدالله مسلم ملکوتی به عنوان دیگر و نام شخص دیگر  مثل بنیاد خیریه یا بنیاد مصلی امام یا موقوفات فلان ، فلان  مجاز نبوده و شرعیت ندارد؛ هرکسی این تغییر و تبدیل را انجام دهد گناه کرده و لعنت خدا بر او باد. تولیت این موقوفات تا زمانی که واقف زنده است با خود اوست ، بعد از فوت واقف در هر عصر و زمان با ولی امر مسلمین است.»

۳– نکته ی مهم دیگر ، آن مرحوم پس از توضیحات مقتضی در انتهای وقف نامه می نویسد: « ده  درصد از عایدات موقوفات در هر عصر و زمان حق التولیه است.» گفتنی است در ابتدای نظر و از ظاهر این عبارت چنین بر می آید که این حق التولیه به شخصیت حقیقی ( مسلم ملکوتی ) تعلق دارد و می تواند از آن  در امور فردی ، خانوادگی و فامیلی هر طور که  دلش خواست استفاده کند ، اما از اقدام بعدی ایشان به روشنی استفاده می شود که این ده درصد در واقع به شخصیت حقوقی ایشان بر می گردد یعنی تنها مادامی که  سمت امامت جمعه و نمایندگی ولی فقیه را دارد و تا زمانی که به امور این موقوفات رسیدگی می کند، حجیت دارد. مضافا به این که مال موقوفه در دست متولی و تولیت ، امانت الهی است و تمام تصرفات در راستای مصالح مورد وقف باید انجام گیرد.

از این رو وقتی ایشان از امامت جمعه  تبریز کنار می رود ، با این که می توانست خیلی راحت به ظاهرِ همان عبارت تکیه بکند و حق تولیت را همچنان برای خود  و بعد برای وراث محفوظ بدارد و یا حداقل در دوران مرجعیت از منافع آن بهره مند شود، اما می بینیم ایشان  بلافاصله طی نامه ای در تاریخ 6 / 5 / 1374 ،  همزمان با مراجعت از تبریز به قم، تولیت موقوفات مصلی را به رهبری محول می کند و رهبری نیز طی حکمی آن را به امام جمعه بعدی تبریز می سپارد که متن هر دو نامه و حکم در فضای مجازی موجود می باشد.

آیت الله ملکوتی پس از آن در دوران حدود 20 سالِ فقاهت و مرجعیت و تعلیم و تربیت شاگردان در حوزه علمیه قم نیز، به همین شفافیت زندگی کرد، حتی یک بار هم به سفر زیارتی مشهد و غیره نرفت تا از وجوه شرعی مصرف نکند ، این اواخر فرزندان ، بستگان و شاگردان خیلی اصرار داشتند چند روزی به عتبات مشرف بشود ، باز تسلیم نشد ، چنان که کتابخانه کم نظیر با کتب و نسخ خطی نفیس خود را که با فقر و تنگدستی و خون دل در نجف تهیه کرده بود برای حوزه و عموم محققان و پژوهشگران وقف کرد.

امید است با تدبیر و مدیریت مقتضی از این گنجینه های گرانسنگ که در راستای تقویت بنیه های دینی ، مذهبی و فرهنگی توده مردم است به خوبی حراست شود و مورد استفاده مناسب قرار گیرد.

4 اردیبشت 1403

دیگر خبرها

  • مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی|کابوس حذف پرسپولیس مقابل گربه سیاه
  • پس از ورزشگاه یادگار تبریز، ورود زنان به ورزشگاه امام خمینی اراک هم ممنوع شد!
  • 10 استادیومی که از آنها یک نام و هزار خاطره مانده!
  • منادی شفاف سازی در تولیت
  • سازمان لیگ: ورزشگاه یادگار امام تبریز برای حضور بانوان ایمنی ندارد
  • نبود شرایط پذیرش حضور بانوان در ورزشگاه‌ یادگار امام
  • نبود شرایط پذیرش حضور بانوان در ورزشگاه یادگار امام تبریز
  • حضور بانوان در ورزشگاه یادگار امام تبریز، تا اطلاع ثانوی ممنوع
  • حضور زنان در ورزشگاه یادگار تبریز ممنوع شد
  • مازندران نیازمند قطار محلی و آزادراه ساحلی است