Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه گفت که برجام، بعد از خروج آمریکا از آن تحت فشار بسیار شدید قرار گرفته است.

«فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که ماهیت تهدیدهای امنیتی تغییر کرده است. 

موگرینی تصریح کرد هیچ‌کدام از چالش‌های امنیتی که دنیای امروز با آنها مواجه است را نمی‌توان با رویکرد صرفاً نظامی حل کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخشی از سخنان خود به «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) اشاره کرد. 

او گفت: «اگر بگویم فشاری که طی سال گذشته به این توافق هسته‌ای وارد شده، بسیار شدید، بسیار شدید بوده حق مطلب ادا نمی‌شود.»

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ماه می سال گذشته میلادی (اردیبهشت‌ماه امسال) به مشارکت آمریکا در توافق هسته‌ای برجام پایان داد. 

موگرینی در ادامه سخنانش گفت: «اطمینان دارم اگر به خاطر حمایت کشورهای اروپایی نبود توافق برجام مدت‌ها پیش و شایدهمان می سال گذشته مرده بود.»

کشورهای اروپایی بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام وعده داده‌اند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا تا کنون موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌داده شده برای حفظ این توافق کسب نکرده‌اند. 

انگلیس، فرانسه و آلمان که سه کشور اروپایی طرف ایران در برجام هستند روز ۱۱ بهمن‌ماه ثبت ساز و کاری ویژه برای تسهیل تجارت با ایران، علی‌رغم تحریم‌های آمریکا را اعلام کردند؛ «هایکو ماس»، وزیر خارجه آلمان گفته که این ساز و کار در مراحل اولیه به مبادله اقلام انسانی محدود خواهد بود و تجارت کالاهایی را شامل خواهد شد که ذیل تحریم‌های آمریکا قرار نمی‌گیرند.   

اتحادیه اروپا همچنین علی‌رغم مخالفت با تصمیم آمریکا در زمینه برجام با سایر ادعاهای این کشور در زمینه‌ فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران همسو شده است. 

«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و پنج کشور عضو دائمشورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) حاصل شد. 

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

ترامپ سرانجام سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

او شامگاه ۱۵ مردادماه با امضای فرمانی رسماً دستور اجرای اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد. دومین بسته تحریم‌ها که بخش‌های کشتی‌رانی، مالی و انرژی ایران را هدف قرار می‌دهند هم از روز ۱۴ آبان‌ماه از سر گرفته شده‌اند.

دولت ترامپ، در این بسته تحریم‌ها از تلاش‌های اولیه برای به صفر رساندن صادرات نفتایران عقب‌نشینی کرده و برای ۸ کشور معافیت از تحریم‌های نفتی صادر کرد. 

تصمیم ترامپ برای اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران با مخالفت‌های زیادی در سراسر جهان رو به شده است و غیر از رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی، جامعه جهانی به مخالفت با آن برخاسته‌اند.

فارس

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000CRk برچسب ها: برجام ، اتحادیه اروپا ، موگرینی

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: برجام اتحادیه اروپا موگرینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۶۱۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب لوایحی در کنگره آمریکا برای فشار بر ایران

مجلس نمایندگان آمریکا مجموعه‌ای از لوایح را با هدف تحت فشار قرار دادن ایران به لحاظ مالی پس از عملیات تلافی جویانه علیه رژیم صهیونیستی، تصویب کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، مجلس نمایندگان آمریکا شب گذشته مجموعه‌ای از لوایح را با هدف تحت فشار قرار دادن ایران به لحاظ مالی پس از حمله موشکی و پهپادی تلافی جویانه تهران علیه رژیم صهیونیستی، تصویب کرد.

براساس این گزارش، سه لایحه جداگانه تحت تعلیق قوانین، به صحن کنگره راه یافت. روندی سریع که تصویب آن مستلزم حمایت دو سوم نمایندگان برای تصویب است و امکان رای گیری سریع در صحن را فراهم می کند.

این لوایح که شب گذشته به تصویب رسید، کاملا غیربحث برانگیز بود و مورد حمایت اکثریت دموکرات ها قرار گرفت.

براساس این لوایح، مجازات های مالی به طور گسترده بر ایران، و کسانی که از آن حمایت می کنند و شبکه گروه های نیابتی آن وضع می شود. این لوایح شامل لایحه‌ای برای پایان دادن به وضعیت معافیت مالیاتی سازمان های غیرانتفاعی است که به زعم آنها از گروه های تروریستی حمایت می کنند، لایحه‌ای با هدف مختل کردن خرید نفت و محصولات پتروشیمی توسط چین از ایران و تلاش برای قطع دسترسی دولت ایران به استفاده از سیستم مالی آمریکاست.

در حالی که دموکرات ها از این لایحه حمایت کردند، اما از منتقدان سرسخت جمهوری خواهان به دلیل خودداری از تصویب لایحه کمک های خارجی به ارزش 95 میلیون دلار برای کشورهای دوست و متحد از جمله برای اوکراین و اسرائیل و تایوان هستند.

این در حالی است که روز گذشته مایک جانسون رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اظهار کرد تلاش می کند تا پس از حمله انتقام جویانه موشکی و پهپادی ایران علیه اسرائیل، در هفته جاری لایحه کمک ها به اسرائیل را در کنگره به تصویب برساند.

 پیشتر دو بار تلاش جانسون برای تصویب لایحه کمک به اسرائیل بدون اختصاص هیچ کمکی برای اوکراین بی نتیجه مانده است.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در حالی این اظهارات را بیان کرد که کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد جو بایدن، در تماسی تلفنی با مایک جانسون رئیس کنگره، چاک شومر رهبر اکثریت سنا، میچ مک کانل رهبر اقلیت سنا و حکیم جفریس رهبر اقلیت کنگره، درباره حمله تلافی جویانه ایران به اسرائیل و ضرورت ارسال کمک های خارجی به کشورهای دوست و متحد، تاکید کرد.

براساس این بیانیه، بایدن در این تماس تلفنی، بر نیاز فوری به اقدام کنگره برای تصویب این لایحه مکمل امنیت ملی در سریعترین زمان ممکن تاکید کرد در حالی که مایک جانسون رئیس کنگره با فشارهای فزاینده‌ای برای به رای گذاشتن لایحه کمک های خارجی برای کشورهای دوست و متحد آمریکا در صحن علنی کنگره روبروست. این لایحه پیشتر در سنای آمریکا به تصویب رسیده اما تاکنون به دلیل مخالفت برخی جمهوری خواهان در کنگره به رای گذاشته نشده است.

این در حالی است که دو روز پیش نیز استیو اسکالیس رهبر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد پس از حمله تلافی جویانه موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی به اسرائیل قانون گذاران کنگره با تغییر در برنامه جلسات خود، لایحه اختصاص بودجه حمایتی برای رژیم اسرائیل و پاسخگو کردن ایران بعد از این حمله را هفته آینده بررسی می کنند.

براساس این گزارش، هنوز مشخص نیست که اسکالیس به یک لایحه جداگانه کمک ها برای رژیم صهیونیستی اشاره می کند و یا منظور او همان لایحه مکمل 95 میلیارد دلاری در بودجه آمریکاست که شامل 14 میلیارد دلار کمک برای این رژیم، به علاوه 60 میلیارد دلار کمک برای اوکراین، و اختصاص بودجه کمکی برای تایوان در مقابله با نفوذ چین و اختصاص میلیاردها دلار کمک های بشردوستانه است.

این لایحه مکمل در فوریه سال جاری با حمایت 70 درصد اعضای سنا به تصویب رسید اما در کنگره مسدود باقی مانده و به رای گیری گذاشته نشده است زیرا قانون گذاران کنگره با اختصاص بودجه کمکی بیشتر برای اوکراین مخالف هستند. این لایحه همچنین با مخالفت گروهی از دموکرات های چپ گرا که به اختصاص کمک های بیشتر برای اسرائیل در حالی که مردم بی گناه غزه را قتل عام می کند، روبرو شده است.

بامداد شنبه 25فروردین، روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد که در پاسخ به جنایت‌های متعدد رژیم صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و به شهادت رساندن جمعی از فرماندهان و مستشاران نظامی کشورمان در سوریه، نیروی هوافضای سپاه ده‌ها فروند موشک و پهپاد را به‌سمت اهداف معینی در داخل سرزمین‌های اشغالی شلیک کرد.

به گزارش تسنیم، این عملیات در پاسخ به حمله روز 13 فروردین رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق و شهادت مستشاران ارشد ایرانی در این کشور است.

همچنین پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبدیل شد.

در همین حال جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با بی‌سابقه خواندن پاسخ موشکی و پهپادی ایران به رژیم صهیونیستی اعتراف کرد که این حملات تأسیسات نظامی اسرائیل را هدف قرار داده است.

وی با محکوم کردن این پاسخ موشکی و پهپادی قاطع ایران گفت: با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل تلفنی صحبت کردم تا بر پایبندی شدید ایالات متحده به امنیت اسرائیل تأکید کنم.

وی مدعی شد: به اسرائیل برای سرنگونی تمام پهپادها و موشک‌های شلیک‌شده به‌لطف سامانه‌هایمان که برای انهدام موشکهای بالستیک در منطقه مستقر کرده‌ایم، کمک کردیم.

بررسی جداگانه لایحه کمک به اوکراین و اسرائیل در کنگره آمریکا

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بایدن از پس تبعات تحریم نفت ایران برنمی‌آید
  • تصویب لوایحی در کنگره آمریکا برای فشار بر ایران
  • کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج ترامپ از برجام است
  • آمریکا : شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج دولت ترامپ از برجام است
  • کاخ سفید: شرایط فعلی منطقه، نتیجه عملکرد ترامپ با برجام است
  • کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج دولت ترامپ از برجام است
  • تحلیل متفاوت اولیانوف از پاسخ ایران به تجاوز اسرائیل
  • اولیانوف: رویدادهای خاورمیانه یکی از نتایج امتناع غرب از احیای برجام است
  • اولیانوف: رویدادهای خاورمیانه از نتایج امتناع غرب برای جلوگیری از احیای برجام است
  • اولیانوف: رویدادهای خاورمیانه از نتایج تصمیم آمریکا و اروپا برای جلوگیری از احیای برجام است