Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی گفت: در پی بارش‌های اخیر در استان 2.5 میلیون متر مکعب آب در سدهای مخزنی و تغذیه‌ای استان ذخیره سازی شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین امامی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: به لطف پروردگار در هفته گذشته شاهد بارندگی‌های خوبی در استان بودیم، بطوری که از ابتدای سال آبی جاری تا کنون ،نسبت به بلند مدت حدود 8 درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 90 درصد افزایش بارندگی را در سطح استان شاهد بوده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  وی افزود: با توجه به اینکه استان گریبان‌گیر خشکسالی 20 ساله  است این بارش‌ها مؤثر بوده اما نمی‌تواند کل مشکلاتی که در سالیان گذشته  ایجاد شده است را رفع کند و کماکان بایستی با مدیریت منابع آب بویژه در بخش کشاورزی ، اجرای برنامه‌های احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی را دنبال کنیم.     مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی  بیان کرد: در تمامی 7 سد مخزنی استان ورودی آب داشته‌ایم و به واسطه بارندگی‌های اخیر در این سدها در مجموع نزدیک به 2 میلیون متر مکعب آب ذخیره سازی شده که بیشترین حجم ورودی آب به سد فرخی قاین به میزان 800 هزار متر مکعب بوده است.     امامی عنوان کرد: آبگیری سد نهرین طبس مناسب بوده و با توجه به اینکه این سد تامین کننده بخشی از آب شرب شهر طبس است امیدواریم با این حجم آبگیری دغدغه ای در تامین آب این شهر در تابستان آینده نداشته باشیم.     وی خاظرنشان کرد: همچنین میزان آبگیری سدهای تغذیه مصنوعی استان در بارندگی‌های اخیر 500 هزار متر مکعب بوده و با تدواوم بارندگی‌ها در سال آبی جاری، ورودی‌های مناسبی به این سد‌ها داشته باشیم.     مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی با اشاره به روند اجرای سد سیاهو سربیشه، گفت: با وجود یک سری مشکلات که آبگیری این سد را با تاخیر مواجه کرده است در بارندگی‌های هفته اخیر حجم آب خوبی به این سد وارد شده است و آرام آرام رها سازی می‌شود که این امر موجب تغذیه مناسب سد درح خواهد شد و در کیفیت چاه‌های پایین دست نیز به لحاظ کمی و هم کیفی مؤثر خواهد بود.     امامی با بیان اینکه در 20 درصد پهنه استان که مناطق پربارانی است، آب خروجی وارد سدها می‌شود، اظهار کرد: در بخش‌های زیادی از این مناطق متناسب با حق آبه تالاب‌های پایین دست ،طرح های تغذیه مصنوعی اجراشده یا در دست اجرا است که از مهمترین آن‌ها می‌توان به تغذیه مصنوعی بندان در شهرستان نهبندان با اعتباری بیش از 10 میلیارد تومان اشاره کرد.     وی گفت: امیدواریم در 2 سال آینده با اتمام این طرح بخش زیادی از سیلاب‌های فصلی در منطقه مهار و موجب بهبود کیفیت آب چاه‌های پایین دست و زه‌کش این محدوده شود.     مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی بیان کرد: تغذیه مصنوعی آهنگران در شهرستان زیرکوه ،گزیک در شهرستان درمیان و مشوکی در شهرستان سربیشه از دیگر طرح های تغذیه مصنوعی در دست اجرا در استان است که با رفع موانع اعتباری عملیات اجرایی آن پس از پروژه بندان ادامه خواهد یافت.     امامی با بیان اینکه سدهای مخزنی در مجموع 80 میلیون متر مکعب و سدهای تغذیه مصنوعی در مجموع 20 میلیون متر مکعب رواناب را در استان مهار می‌کند ، تصریح کرد : بخش زیادی از این رواناب‌ها توسط بندسازهایی که توسط مردم احداث شده است مهار و در کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بخش دیگری نیز حق آبه تالاب ها است که باید حتما لحاظ شود در غیر این صورت با بحران گرد و غبار مواجه خواهیم شد.   انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۶۱۴۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور مجوز حفر ۱۳۰ حلقه چاه برای تامین آب شرب خراسان رضوی

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: برای تامین آب شرب تابستانی شهر‌های خراسان رضوی، مجوز حفر ۱۳۰ حلقه صادر شده است. - اخبار استانها -

محمدعلی نعمت نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد بیان کرد: برای تامین 6 هزار و 50 لیتر کسری آب در مشهد، 16 طرح تامین آب برنامه‌ریزی و به همین منظور بودجه 44 هزار میلیارد ریالی برای اجرای این طرح‌ها تصویب و ابلاغ شده است.

وی افزود: در حال حاضر فقط 8 درصد از مجموع سدهای خراسان رضوی پرشدگی آبی دارد و با وجود بارندگی‌های امسال نسبت به دوره بلندمدت، 30 درصد کاهش بارندگی در استان داریم.

مدیر عامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی تصریح کرد: برای تامین آب شرب تابستانی سایر شهر‌های خراسان رضوی، مجوز حفر 130 حلقه چاه صادر شده است.

ذخایر سدی تامین کننده آب مشهد هفت درصد آب دارد

نعمت نژاد گفت: در حال حاضر هفت درصد از حجم ذخیره تامین کننده آب مشهد شامل سدهای طرق، دوستی، ارداک و کارده آب دارد که رقم بسیار ناچیزی است و در شرایط سخت آبی قرار داریم.

وی ادامه داد: به طور متوسط هم اکنون مصرف آب مشهد هفت هزار و 150 لیتر بر ثانیه است که این رقم در تابستان به 13 هزار و 200 لیتر بر ثانیه می‌رسد.

مدیر عامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی خاطرنشان کرد: میزان بارندگی در مشهد و استان طی سال آبی جاری از مهر تاکنون نسبت به میانگین درازمدت حدود 30 درصد کاهش دارد و امسال سیلابی برای ورود به سدها نداشته‌ایم.

نعمت نژاد با بیان این مطلب که 20 استخر غیرمجاز ذخیره آب کشاورزی در بالادست سد کارده مشهد شناسایی شده است گفت: با توجه به شرایط خشکسالی با هرگونه انشعاب غیرمجاز برخورد می شود و مدیریت مصرف نیز در این شرایط ضروری است.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • یک روستای زیرکوه خراسان‌جنوبی در حال تخلیه است
  • افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران
  • تداوم بارندگی‌ها در استان خراسان جنوبی
  • بارندگی ها در خراسان جنوبی ادامه دارد
  • خسارت ۱۴۵ میلیارد تومانی بارندگی به کشاورزی خراسان جنوبی
  • صدور مجوز حفر ۱۳۰ حلقه چاه برای تامین آب شرب خراسان رضوی
  • حجم آب ورودی سد‌های استان کرمان در بارندگی‌های اخیر ١٠ میلیون متر مکعب بود
  • افزایش حجم آب ورودی به سد‌های کرمان در بارندگی‌های اخیر
  • خوب و بد وضعیت بارندگی در کشور/ افزایش و کاهش۱۶ درصدی بارش ها
  • مدیریت بیش از ۲۷۰ میلیون متر مکعب آب در بارندگی اخیر سیستان و بلوچستان