Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@14:05:00 GMT

از جنگنده و ناوشکن تا کلت کمری؛ همه ساخت ایران

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۶۱۹۷۶

از جنگنده و ناوشکن تا کلت کمری؛ همه ساخت ایران

تهران- ایرناپلاس- وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در آستانه 40 سالگی انقلاب اسلامی، اطلاعاتی از مجموعه سلاح‌های داخلی شامل انواع جنگنده، پهپاد، بالگرد، ناوشکن، قایق تندرو، خودرو زرهی و اسلحه انفرادی که طی این سال‌ها ساخته شده، منتشر کرده است.

40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد و جمهوری اسلامی ایران دستاوردهای بسیاری در عرصه‌های مختلف ازجمله صنایع دفاعی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حال حاضر دارای 9 سازمان عمده تحقیقاتی، صنعتی، تولیدی و خدماتی است که طراحی، ساخت و تأمین انواع سلاح‌ها، مهمات، تجهیزات و ملزومات و همچنین خدمات موردنیاز نیروهای مسلح را بر عهده دارند. محصولات و خدمات تولیدی از سوی سازمان‌های وابسته به وزارت دفاع ضمن تأمین نیازمندی‌های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، به 43 کشور جهان در آسیا، اروپا و آفریقا صادر می‌شود. در همین راستا، نگاهی به دستاوردهای دفاعی چهار دهه گذشته، خالی از لطف نیست.

پایگاه فضایی امام خمینی(ره)، نخستین پایگاه سکو ثابت جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود که کلیه مراحل آماده‌سازی، پرتاب، کنترل و هدایت ماهواره‌برها را بر عهده دارد.

پهپاد تاکتیکی مسلح مهاجر 6، این پهپاد قدرت انجام مأموریت‌های شناسایی، مراقبت و رزمی با شعاع عملیاتی گسترده و مداومت پروازی بالا را دارد تا نیروهای نظامی بتوانند عملیات مراقبت، شناسایی و انهدام اهداف موردنظر را انجام دهند.

پهپاد راهبردی فطرس، یکی دیگر از دستاوردهای این عرصه است که دارای شعاع عملیاتی تا 2000 کیلومتر ، سقف پرواز 25000 پا و قابلیت 16 تا 30 ساعت پرواز مداوم قادر است علاوه‌بر مأموریت‌های شناسایی و مراقبت با مسلح شدن به موشک‌های هوا به سطح و انواع راکت‌ها، مأموریت‌های رزمی را انجام دهد.

هواپیمای جت مافوق صوت دوکابین صاعقه 2، توان مأموریت پشتیبانی، انجام مأموریت‌های تاکتیکی و آموزش خلبانان در مرحله پیشرفته را دارد . بالا بردن قدرت رزمی این هواپیما با به‌کارگیری سامانه‌های الکترواویونیک و سلاح پیشرفته امکان آموزش پیشرفته را برای جنگنده‌های سنگین موجود یا جدید فراهم کرده است .

جنگنده کوثر یک هواپیمای شکاری رهگیر با مأموریت پشتیبانی نزدیک از حوزه رزم زمینی است. این جنگنده تجهیزات الکترونیکی پیشرفته، توان نصب انواع موشک‌ها و بمب‌های موردنیاز صحنه رزم را دارد. این هواپیما با اتکا به توان، دانش و تجهیزات بومی و داخلی ساخته شده است.

بالگرد ملی صبا 248، توسط شرکت پشتیبانی و نوسازی بالگرد ایران، وابسته به سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است. استفاده از فناوری‌های مربوط به حوزه ناوبری، هدایت و سامانه‌های مکانیکی، کارکرد قابل‌قبول در حالت یک موتور خاموش، قابلیت اطمینان بالا، صدا و ارتعاشات کم و سرعت بالا، قابلیت عملیاتی در محدوده دمایی 25- تا 55 درجه سانتی‌گراد و بدنه آئرودینامیکی از ویژگی‌های منحصربه فرد این بالگرد است.

سامانه آتش‌نشانی هوایی پیشرفته سنگین، یک فروند هواپیمای جت آتش‌نشان است که می‌تواند 18 تن آب را در مدت کوتاه 5 ثانیه بر روی مساحت تعیین شده مورد حریق با رعایت الگوی مناسب تخلیه کند. این سامانه به‌گونه‌ای طراحی شده که آب پرحجمی را در مخازن تحت فشار با جداره‌های نازک نگهداری و حمل می‌کند و توسط یک فروند جت در طول پرواز به‌سرعت مخزن را تخلیه کرده و تحت تأثیر ناخواسته تلاطم سیال و تغییر وزن قرار نمی‌گیرد. این جت آتش‌نشان می‌تواند برای اطفای حریق‌های گسترده و بحران‌های زیست‌محیطی ازجمله مقابله با ریزگردها استفاده کرد.

داک شناور دو هزار تنی گیلان با نمونه‌های خارجی آن برابری می‌کند و ضریب ایمنی بالا به لحاظ استحکام سازه‌ای، توانمندی حمل و بالابری شناورها تا 2000 تن، از ویژگی‌های شاخص آن است.

ناوشکن پیشرفته «دماوند» از جدیدترین تجهیزات ناوبری و سیستم‌های پیچیده دفاعی برخوردار است. خط تولید آن از اواخر سال 85 در صنایع دریایی شهید تمجیدی راه‌اندازی و در سال 91 تکمیل و به آب انداخته شد.

زیردریایی غــدیر به‌منظور انجام عملیات در آب‌های کم‌عمق طراحی و ساخته شده است و دارای سیستم تحرک، رانش، انتقال قدرت و گیربکس ، سامانه یکپارچه سیستم و سلاح ،سامانه یکپارچه سوناری، سامانه پریسکوپ، سامانه رادار، سامانه هدایت و ناوبری و سامانه مدیریت نبرد است.

سپر، جدیدترین ناو موشک‌انداز ، ناو سپر 47 متر طول، سه متر و 90 سانتی‌متر ارتفاع، حداکثر 35 گره دریایی سرعت دارد و مجهز به انواع سلاح‌های پیشرفته بومی‌سازی‌شده، ازجمله سامانه موشکی سطح به سطح، توپ‌های 76 و 40 میلی‌متری و رادار کنترل آتش با قابلیت ردیابی جنگنده‌ها و موشک‌های کروز است.

شناورهای تندرو ، ده‌ها فروند شناور تندرو کلاس عاشورا، ذوالفقار توسط سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در بندرعباس ساخته شده است و در اختیار نیروی دریایی سپاه پاسداران قرار گرفته است.

قایق تندرو ذوالفقار، از پیشرفته‌ترین تجهیزات الکترونیک، مخابراتی و اپتیکی و دارای سرعت و قدرت مانور قابل‌توجهی است. طراحی این قایق با توجه به شرایط آب و هوایی و ویژگی‌های منطقه خلیج فارس انجام شده است.

خودروی سنگین راهکنشی، قابلیت حمل انواع لانچر، موشک، رادار، راکت و پست‌های فرماندهی را دارد. سیستم تعلیق مستقل و محورهای متحرک این امکان را می‌دهد تا این خودرو در مناطق ذوعارضه و صعب‌العبور، بسیار قوی و نرم عمل کند و انتقال شتاب به سامانه مورد حمل را به حداقل برساند.

خودرو زرهی ضد مین و ضد کمین «طوفان» دارای قابلیت مقاومت در برابر انفجار مین و تله‌های انفجاری با قدرت چندین کیلوگرم TNT و سطح حفاظت در برابر گلوله‌های مختلفِ هسته فولادی است. این خودرو به‌گونه‌ای طراحی شده است که علاوه بر تحرک بالا و توانمندی عبور از موانع عارضه دار، قابلیت عبور از کانال آب با عمق 1.5 متر و عبور از موانع عمودی 50 سانتی‌متر را دارد؛ با اتکا به چرخ‌های پنچررو می‌تواند عملیات‌های خود را ادامه دهد و برای ترک محل درگیری در حالت پنچری چرخ‌ها تا شعاع 50 کیلومتری حرکت کند. علاوه بر این، قابلیت حمل 10 سرنشین را دارد.

تانک کرار، تانک پیشرفته بومی با قابلیت و توانمندی‌های فراوانی است که توان اجرای راهبردها را دارد.

موتور ملی توربوجت ایرانی، نخستین موتور توربوجت ملی است که قابلیت عملکرد پروازی تا ارتفاع 50 هزار پا، مجهز به سامانه‌های مختلف با قابلیت نصب روی انواع پرنده‌های با وزن برخاست حداکثر 10 تن را داراست.

علاوه بر این‌ها، می‌توان به دو سلاح ملی خیبر و زعاف (کلت کمری) اشاره کرد. خیبر نخستین سلاح انفرادی ملی است که علاوه بر سه وضعیت شلیک ضامن، تک تیربار و رگبار، مجهز به سیستم جدید سه تیر است. زعاف نیز یک کلت کمری 9 میلی‌متری با اتکا به فناوری‌های پیشرفته نظامی، خاص نیروهای نظامی و انتظامی طراحی و ساخته شده است.

**اداره کل اخبار چندرسانه‌ای**ایرناپلاس**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي وزارت دفاع 40 سالگي انقلاب اسلامي نيروهاي مسلح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۶۱۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استراتژی جدید غرب برای تسهیل عملیات F-۱۶ در اوکراین/ سامانه پدافندی S-۴۰۰ روسیه در کریمه چگونه منهدم شد؟ +عکس و فیلم

در شب ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ ارتش اوکراین دست به شلیک چند فروند موشک بالستیک ATACMS به سمت پایگاه هوایی دژانکوی در شبه جزیره کریمه زد.

سرویس دفاع و امنیت مشرق _ حدود یک سال است که چند کشور اروپایی با کسب موافقت ایالات متحده امریکا به دولت اوکراین وعده دادند که تعداد قابل توجهی از جنگنده های اف۱۶ خود را به این کشور ارسال خواهند کرد.

از زمان اعلام این خبر، بحث های زیادی در مورد میزان توانایی و کارایی این جنگنده ها که نسبتا قدیمی محسوب می شوند در برابر جنگنده های مدرن روسی نظیر سوخو۳۵ یا سامانه های پدافندی دوربرد نظیر اس۳۰۰ و اس۴۰۰ شکل گرفته است؛ هنوز تحویل جنگنده ها به ارتش اوکراین آغاز نشده است اما با توجه به اینکه شکست احتمالی اف۱۶ در نبرد هوایی برابر روسیه تبعات تبلیغاتی منفی در بازار صادرات تسلیحات دنیا برای طرف غربی خواهد داشت آنها تمهیداتی به منظور تسهیل عملیات این جنگنده ها و جلوگیری از شکست و رقم خوردن آبروریزی برای یک هواگرد امریکایی خواهند اندیشید.

کدام کشورها به اوکراین اف۱۶ می دهند؟

در ائتلاف اروپایی تشکیل شده برای تقویت نیروی هوایی اوکراین ۴ کشور هلند، دانمارک، نروژ و بلژیک حضور دارند.

کشور هلند قول ارسال ۴۲ فروند جنگنده اف۱۶ را داده است که قرار است در اواخر بهار ۲۰۲۴ دسته نخست ۲۴ فروندی آنها تحویل داده شوند و مابقی جنگنده ها نیز در سال ۲۰۲۵ ارسال خواهند شد.

جنگنده اف۱۶ نیروی هوایی هلند

کشور دانمارک ۱۹ فروند اف۱۶ به اوکراین ارسال خواهد کرد که دسته ۶ فروندی نخست در بهار امسال و ۱۳ فروند نیز تا ابتدای سال ۲۰۲۵ تحویل داده خواهند شد.

دولت نروژ نیز آمادگی خود را برای اهدای ۲۲ فروند جنگنده اف۱۶ اعلام کرده است اما در حال حاضر تنها ۱۲ فروند از آنها در شرایط عملیاتی و قابل ارسال به اوکراین است و مابقی ۱۰ فروند اف۱۶ باقی مانده پس از تعمیرات گسترده و اورهال احتمالا در سال ۲۰۲۵ ارسال خواهند شد.


در خصوص بلژیک نیز تعداد دقیقی اعلام نشده اما پیش بینی شده است حدود ۸ فروند اف۱۶ را در سال ۲۰۲۵ به اوکراین اهدا کنند.

با توجه به آمارهای اعلام شده اوکراینی ها احتمالا در سال ۲۰۲۴ حدود ۵۵ فروند جنگنده اف۱۶ دریافت خواهند کرد و تا پایان سال ۲۰۲۵ این تعداد به حدود ۹۰ فروند نیز خواهد رسید.

همکاری ناتو با اوکراین برای سرکوب دفاع هوایی روسیه

یکی از بزرگترین مشکلات در راه پروزهای رزمی اف۱۶ در اوکراین پدافند دوربرد ارتش روسیه به ویژه سامانه اس۴۰۰ خواهد بود؛ با توجه به اینکه این سامانه قادر است از مسافتی بیش از ۱۰۰ کیلومتر با جنگنده های اوکراینی درگیر شود بایستی پیش از ورود به خدمت آنها در نیروی هوایی اوکراین، سامانه های پدافندی روسی و بعدها پایگاه های هوایی این کشور در خاک اوکراین از سر راه برداشته شوند.

سامانه پدافندی اس۴۰۰

برای این منظور امریکا و کشورهای اروپایی چند سلاح متفاوت را به اوکراین اهدا کرده اند؛ نخستین مورد راکت های هدایت ماهواره ای هیمارس بودند که بردی حدود ۹۰ کیلومتر دارند و چند بار در حملات علیه ادوات پدافندی روسیه مورد استفاده قرار گرفته اند.

اما اگر هدف در فاصله بیش از ۱۰۰ کیلومتری از خط تماس باشد هیمارس کارایی خود را از دست می دهد لذا بریتانیا و فرانسه اقدام به ارسال موشک های کروز دوربرد استورم شدو و اسکالپ با بردی بیش از ۵۰۰ کیلومتر به اوکراین کردند.

برای تکمیل توان حمله اوکراین به پدافند دوربرد روسی ایالات متحده نیز موشک های بالستیک ATACMS از نسخه با برد ۱۶۰ کیلومتر را به اوکراین اهدا کرد که پیش بینی می شود با تصویب بسته تسلیحاتی جدید نسخه ۳۰۰ کیلومتری موشک نیز به اوکراین ارسال شود.

اوکراینی ها تا کنون ۳ بار از این موشک بالستیک امریکایی علیه پایگاه های حساس روسیه استفاده کرده اند؛ نخستین بار تابستان سال گذشته میلادی در حمله به دو پایگاه هوایی لوهانسک و بردیانسک که منجر به نابودی تعداد قابل توجهی از بالگردهای رزمی روسیه شد.

آسیب وارد شده به بالگردهای روسی در فرودگاه بردیانسک

اما در شب ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ ارتش اوکراین دست به شلیک چند فروند موشک بالستیک ATACMS به سمت پایگاه هوایی دژانکوی در شبه جزیره کریمه زد؛ این مقر اصلی ترین محل حضور بالگردهای ترابری روسی بوده و مجهز به یک آتشبار سامانه پدافندی اس۴۰۰ برای دفاع از خود بود.


شلیک موشک های ATACMS به سمت پایگاه هوایی دژانکوی


اما اوکراینی ها ابتدا اقدام به شلیک ۲ موشک با سر جنگی خوشه ای به محل استقرار آتشبار S-۴۰۰ کرده و ۴ پرتابگر و رادار و خودروی فرماندهی آن را منهدم می کنند و سپس ۴ فروند موشک ATACMS دیگر به سمت سایر تاسیسات پایگاه نظیر انبار مهمات شلیک می کنند.

انهدام آتشبار پدافندی اس۴۰۰ روسی

در گذشته نیز چند مجموعه پدافندی اس۳۰۰ و اس۴۰۰ روسی در حملات ارتش اوکراین منهدم شده بودند که این موضوع می تواند به منزله زنگ خطری برای روسیه باشد زیرا به نظر می رسد پیش از اینکه جنگنده های اف۱۶ وارد آسمان اوکراین شوند ناتو با شناسایی دقیق محل حضور پدافند دوربرد روسی و البته از کار انداختن پایگاه هایی هوایی شبه جزیره کریمه قصد دارند تا شرایط عملیات رزمی را برای جنگنده های ارسالی خود آسان کنند.

دیگر خبرها

  • نوآوری‌های ادامه‌دار با کمک هوش مصنوعی / ساخت دوربین و سمعک پردازشگر صدا و تصویر
  • طالبان از سلاح جنگی جدید "ساخت افغانستان" رونمایی کرد (فیلم)
  • لیست قیمت لوله جدار چاه کالوپ در ضخامت های مختلف
  • دستگیری اعضای باند ۴ نفره اراذل و اوباش در رودان
  • (ویدیو) فوجیان؛ بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین کشتی جنگی چین
  • فوجیان؛ بزرگ ترین و پیشرفته ترین کشتی جنگی چین (+فیلم و عکس)
  • عملیات ساخت جنگنده‌های فوق پیشرفته سوخو ۵۷ در روسیه (فیلم)
  • چین F_۲۲ آمریکا را فلج کرد! آیا فناوری جدید در اختیار ایران قرار می‌گیرد؟
  • فرآیند تولید موتور‌های فوق پیشرفته جنگنده F-۳۵ در کارخانه آمریکایی (فیلم)
  • استراتژی جدید غرب برای تسهیل عملیات F-۱۶ در اوکراین/ سامانه پدافندی S-۴۰۰ روسیه در کریمه چگونه منهدم شد؟ +عکس و فیلم